Ontgooglen via /e/OS: worden itsme en bank-apps aanvaard?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer

Dag iedereen,

ik overweeg - en dat gaat NIET simpel zijn - om uit de klauwen van het google ecosysteem te ontsnappen. Daar zijn allerlei maatregelen voor nodig, en het is nog maar de vraag of het mij zal lukken.

De eerste stap lijkt me evenwel: android zonder google; al de rest lijkt me vrij zinloos als de basis van dit ecosysteem, namelijk je gsm waar je tegenwoordig alles mee doet, inclusief validatie van pc-banking (voor zover je al de app op je phone zelf niet gebruikt).

Ik overweeg dus /e/OS waarbij ik me ter vervanging van google calendar, mail,... evident bij een andere provider ga inschrijven (protonVPN bijvoorbeeld, ik zie wel).

Majeure hinderpaal zal de WAF zijn, maar nog meer dan dat: de functionaliteit, of het gebrek daarvan, van itsme en pc banking app (in mijn geval KBC).

Online zoekresultaten grossieren in vaagheid. Iemand ervaring onder jullie?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Wat is het voordeel tov LineageOS gebruiken?
Heppie NY!
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Ernie schreef: 1 maand geleden Wat is het voordeel tov LineageOS gebruiken?
Geen idee, tenzij LineageOS compatibel is met banking apps en en itsme.
Anderzijds verkoopt Fairphone wel een versie met /e/OS, dus ja...

Maakt mij eigenlijk weinig uit. Het gaat om een stappenplan tot ontgooglen waarbij ik majeure hinderpalen kan omzeilen:

A. evt. itsme incompatibiliteit
B. evt. pc banking app incompatibiliteit
C. evt. bijzonder lage WAF ;)
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij is de enige realistische optie dat je alles overzet op Apple. Je gaat wel een probleem hebben omdat je een Gmail adres hebt...
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef: 1 maand geleden Volgens mij is de enige realistische optie dat je alles overzet op Apple. Je gaat wel een probleem hebben omdat je een Gmail adres hebt...
Mijn vrouw gebruikt al twee jaar google op iPhone; gaat op zich goed, maar

A. daarmee is ook zij nog niet ontgoogled
B. Apple privacy vertoont ook gaatjes, en het is nog maar de vraag wat vriend Tim gaat doen onder druk van uncle Donald.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik bedoel net dat je inderdaad een probleem hebt in whatever you do als Je dat Gmail adres houdt.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Eerlijk gezegd weet ik het ook niet, daarom dat ik het vroeg.

Hier draait een Android tablet met zoveel mogelijk uitgeschakeld van de maker v/h OS en zijn een paar apps 'gesideload'.
Ik heb ook een hekel aan de dominantie van dat bedrijf en wordt hier op Pi-Hole ook veel ervan geblocked.
Phone is iOS en dan zit je wel in een heel andere ecosysteem en geef je uw privacy aan 1 bedrijf...
Heppie NY!
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef: 1 maand geleden k bedoel net dat je inderdaad een probleem hebt in whatever you do als Je dat Gmail adres houdt.
Welja, mocht ik ooit erin slagen om te ontgooglen en ik krijg mijn vrouw mee in het verhaal, dan is 't natuurlijk ook zo dat zij haar gmail afschaft, tvv. iets zoals protonMail. Maar dit alles lijkt me weinig zinvol als ikzelf op een phone met /e/OS niet eens mijn pc banking kan doen.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Wat is je visie op chatgpt wat privacy betreft?

Misschien is een goede manier om met je privacy om te gaan wel om naar een zakelijke omgeving te gaan. Dat gaat iets meer kosten. Dan neem je een microsoft 365 account met eventueel een eigen domeinnaam. Dan heb je de gdpr proof ness van Microsoft? Voor de rest zet je alles op iphone. Dan heb je de privacy die Apple je gunt. Je moet dan al hun alternatieven gebruiken voor maps en zo. Ik neem aan dat je zonder waze kunt want dat is ook Google. Als zoekmotor gebruik je duckduckgo. YouTube wordt geband uit je leven. Weet ook dat als er alternatieven zijn, zij vaak minderwaardig zijn.

En dan heb je de enorme taak om je familie hetzelfde te leren. Maar ik twijfel of je hen ervan gaat kunnen weerhouden om Google als zoekmotor te gebruiken.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik volg met interesse want het lijkt er op dat ik toch eindelijk een smartphone zal "moeten" aanschaffen. Het systeem Fairphone trok al mijn aandacht vooral met de optie e/OS.
Buiten een Gmail (voor android op mijn tablet) en Google maps (op PC) is er hier zo goed als geen Google gebruik, wel nog Waze.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 maand geleden Ik volg met interesse want het lijkt er op dat ik toch eindelijk een smartphone zal "moeten" aanschaffen.
Ben je ook nog een van die uitzonderlijke exemplaren die het zonder doet?!
Heppie NY!
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Met LineageOS heb je de keuze om te installeren met Google apps of zonder. Heb dat een aantal jaar geleden nog eens opnieuw gedaan en toen werkte banking apps moeilijk (met Google apps mee geïnstalleerd). Ik moest de telefoon gaan rooten en een aantal tools installeren om die apps te zeggen dat alles veilig was.

Komt er op neer dat veel van de Belgische financiële apps de SafetyNet API van Google gebruiken. https://developers.google.com/android/r ... /SafetyNet
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef: 1 maand geleden Wat is je visie op chatgpt wat privacy betreft?
Mijn visie is dat ik me er heel erg bewust van ben dat dit ook een probleem is. Vandaar dat ik in ChatGPT niks zet wat de wereld niet mag weten
Goztow schreef: 1 maand geleden Misschien is een goede manier om met je privacy om te gaan wel om naar een zakelijke omgeving te gaan. Dat gaat iets meer kosten. Dan neem je een microsoft 365 account met eventueel een eigen domeinnaam. Dan heb je de gdpr proof ness van Microsoft?
In een wereld waarin USA Trump-gewijs afdrijft van de EU, is niks meer zeker op lange termijn; ook deze oplossing niet (die ik destijds overigens wel een tijdje heb toegepast - ik had namelijk een business abo op Microsoft Office 365)
Goztow schreef: 1 maand geleden Voor de rest zet je alles op iphone. Dan heb je de privacy die Apple je gunt.
Zelfde probleem als hierboven, helaas.
Goztow schreef: 1 maand geleden Je moet dan al hun alternatieven gebruiken voor maps en zo. Ik neem aan dat je zonder waze kunt want dat is ook Google.
Volop aan 't zoeken hierop - vooralsnog zonder succes.
Goztow schreef: 1 maand geleden Als zoekmotor gebruik je duckduckgo.
Ecosia.
Goztow schreef: 1 maand geleden YouTube wordt geband uit je leven. Weet ook dat als er alternatieven zijn, zij vaak minderwaardig zijn.
Ik ben mij volop bewust van het probleem. Kijk, voor YouTube kan ik nog een concessie doen, en dat is dat dit soort zaken beperkt worden tot de PC. Bijvoorbeeld in een sandboxed Flatpak editie van Google Chrome. De OP gaat dan ook over een stappenplan, waarbij ik ten volle besef dat deze kip nog niet kan worden gebraden, gezien deze nog verre van gepluimd is.
Goztow schreef: 1 maand geleden En dan heb je de enorme taak om je familie hetzelfde te leren. Maar ik twijfel of je hen ervan gaat kunnen weerhouden om Google als zoekmotor te gebruiken.
Het begint druppelgewijs binnen te dringen hier. Zo was mijn vrouw mij enkele jaren geleden nog aan 't uitlachen toen ik meldde dat ik in mijn facebook account mijn gsm nummer niet wou laten registreren. Zij vond me paranoide. 3x raden wie er sinds de Facebook Data Breach in april 2021 constant gebeld wordt door crypto dealers en ander AI volk ;)

Lessons learned, maar zij is natuurlijk geen IT nerd, en dit soort transities zijn een majeur work-in-progress.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Naast Visa/Paypal heb ik ook Google Pay omdat de wereldhandel nu eenmaal de hele wereld omvat. Google/Alphabet is daarin geen kleine speler meer...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Je beschrijft het alsof alles wat in de US wordt gemaakt privacy weggooit. Dan mag je eigenlijk niks meer gebruiken dat hier in het westen gangbaar is en kijk je beter naar Chinese of Russische alternatieven so to speak. Terwijl Microsoft voor business perfect de gdpr richtlijnen volgt in functie van het abonnement dat je neemt. En zo krijg je de privacy via overeenkomst gegarandeerd.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

@Goztow ik voel een mod transfer richting "maatschappelijke discussies" zich aankondigen :wink:

Maar ik snap je wel. Het lijkt me intussen trouwens vrij onrealistisch om Google-less Android te gebruiken, maar goed.

Ik begrijp ergens ook wel dat je als eindgebruiker, zeker als je niet al te technisch aangelegd bent, maar weinig structureel kan ondernemen. En dan is het een goede zaak dat er überhaupt zoiets als GDPR bestaat.

Het probleem is dat dit uiteindelijk ook maar wetgeving is. Wetgeving die kan worden gewijzigd, wetgeving die in Trump land onder dreigementen van handelstarieven met voeten kan worden getreden.

Ik heb dus wel het gevoel dat ik iets moet doen. En dat begint naar mijn indruk toch het best bij het meest centrale stukje technologie van ons allemaal sinds ruim tien jaar, en dat is dus de gsm.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Misschien je ambitie bijstellen en een stapje met de keer gaan. Daarbij afwegen wat je 'ergst' vindt van twee kwalen.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Klopt. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik location tracking moet uitzetten (want de gps afzetten is niet voldoende), maar daarnet heb ik wel mijn eerste rit middels TomTom amiGO voltooid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mortov Molotov schreef: 1 maand geleden ik overweeg - en dat gaat NIET simpel zijn - om uit de klauwen van het google ecosysteem te ontsnappen.
Ga je dan ook niet meer mailen met mensen die een Gmail adres hebben ?

Een mooie oefening maar of je er beter van gaat worden is nog maar de vraag.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Afhankelijk van je toestel kan je evt kijken naar GrapheneOS?

Voor services: mail/contacts/calendaring handel ik af via DavX, synced tegen Fastmail. Kan met gelijk welke provider die ondersteuning heeft voor *dav.
Apps: Play store kan je wel wat rond maar niet voor alles
Foto's: immich zelfhosten(?)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

GrapheneOS nooit zelf getest maar ik vermoed dat banking apps en bv Netflix niet zullen werken gezien SafetyNet en Play Integrity API niet ondersteund worden.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volledig Degooglen heb ik opgegeven. Ooit op het punt gestaan een een toestel bij e/os te kopen (toen hadden ze nog refurbished Samsung S9 in de webshop).
Ik heb de banking apps ooit nog werkende gekregen met Lineage OS, maar voor zover ik me herinner was dat een never-ending-story, van tweaken, roms updaten, enz.... Nu eens de camera die niet werkt, dan eens iets anders. Het is een rabbit-hole, het stopt nooit.

Go with the flow, but control the flow. Best is stapgewijs uitschakelen, zonder google echt te ditchen. Voor mezelf wil dat zeggen:
1. dat ik Google gebruik waarvoor het goed is. Voorbeeld, Maps, sommige logins die niet met mail + passwoord werken, Photos (eigenlijk als tijdelijke opslag en vooral voor delen van albums), Gemini, Google authenticator gebruik ik ook. En we hebben beiden intussen - oh ironie - een Pixel smartphone (grote WAF factor)
2. voor de meeste dagelijkse zaken gebruik ik vooral Protonmail / Protondrive / ProtonPass / Protonvpn + de grote volumes worden naar Synology en Jottacloud gezet.
3. Surfen doe ik quasi uitsluitend met Vivaldi browser

Mocht ik gepensioneerd zijn en veel tijd hebben, ik zou het misschien eens all the way proberen.

PS edit: er moet in de eerste jaren toch iets aan gedaan worden dat we niet persé op US based software moeten zitten om ons te authentificeren en/of om bankapps te gebruiken. Ik ben benieuwd.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

jutuiz schreef: 1 maand geleden Mocht ik gepensioneerd zijn en veel tijd hebben,
Grapjas. Noem mij 1 gepensioneerde die veel tijd heeft. :wink:
jutuiz schreef: 1 maand geleden PS edit: er moet in de eerste jaren toch iets aan gedaan worden dat we niet persé op US based software moeten zitten om ons te authentificeren en/of om bankapps te gebruiken. Ik ben benieuwd.
Dat had men al veel eerder moeten inzien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

Het enige wat ik mij herinner bij LineageOS op een Oneplus 6 is dat Payconiq niet werkt. Voor de rest werkte alles
Laatst gewijzigd door gnomezor 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Payconiq, kbc, argenta, keytrade, itsme, geen van die allen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb hier al enige tijd LineageOS in gebruik, zowel voor mezelf, als voor mijn vrouw en voor de kinderen. Ook de tablet draait op LineageOS, maar heeft niets van speciale apps. Ik gebruik telkens officiële builds en root niet.
Ik heb met geen enkele app problemen, alles werkt zoals het hoort: Itsme, Payconiq/Wero, Belfius, Argenta, Keytrade, Beobank. Zelfs Microsoft Intune - voor de mails van het werk - werkt helemaal.
Ik flash telkens LineageOS met GApps.

Ik had wat langer geleden - om eens te proberen - een "unofficial" versie vanop XDA gedownload en dat was miserie van A tot Z: de meeste van bovenstaande apps werkten niet. Een collega die technisch nog veel verder gaat - tot reflowen toe - zei dat de versies op XDA vaak al geroot zijn.

De betere telefoon met een officiële LineageOS versie was tot een tijd geleden de Oneplus 9.
Ik zie nu net dat de Oneplus11 er ook bijstaat: https://wiki.lineageos.org/devices/salami/
EotT
Crew support
Crew support
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 308 keer
Provider
Te Koop forum

Ik maak al jaren gebruik van een custom rom (op dit moment crDroid). Mijn toestel heeft een unlocked bootloader, is geroot (vroeger met magisk, nu met KernelSU) en LSPosed is geïnstalleerd.
Bankapps (kbc, argenta, medirect) werken zonder problemen, alsook itsme. Het enige dat niet werkt is Mygov.be (hoewel ik niet weet waaraan het ligt, ik krijg een vage foutboodschap). Mygov.be werkte vroeger zelfs niet wanneer android developer mode geactiveerd was. Die restrictie is nu wat minder, maar is nog steeds van toepassing indien usb-debugging is ingeschat.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Curieus. Ik kreeg ze niet aan de praat op een op6 met de laatste lineage. Unlocked bootloader.
heist_175
Moderator
Moderator

devilkin schreef: 1 maand geleden de laatste lineage
Official?
Of een unofficial LineageOS?

De 5 toestellen die perfect draaien op LOS, waarvan 2 (mijn vrouw en ikzelf) ook met allerhande bank-apps zijn van Samsung, Oneplus en Xiaomi.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Official LOS.
Gjall
Starter
Starter

Mijn ervaring met ItsMe en de overheid is dat je zero medewerking krijgt, men antwoord zelfs nog niet eens of hij op Lineage, Graphene of e/0S wel zou werken.
Er word koudweg herhaald google-play or of iStore. Wat natuurlijk een probleem is elke Belg is zo verplicht om een account Google of Apple te hebben.
En die vragen ook nog eens je telefoonnummer, F2A was wat dat betreft een dikke privacytrap van big-tech.

Wat je zou kunnen proberen, is de apk te installeren op in een gemuleerde android via de SDK en hem vervolgens van daar uit te exporteren.
Nu heb je een .apk van ItsMe. Die je dan via de android usb toolbelt kan pushen naar je device als je in devmodus usbdebugging aanzet.
Of hij gaat werken is een andere vraag ze lossen niks over hoe afhankelijk ze zijn van google services.

Er zit een locatiecheck in maar het is onduidelijk of ze google location service of de gps van het toestel rechstreeks gebruiken.
Hetzelfde geld voor de fingerprintscanner, dit kan op os niveau of in de app.

ItMe is eigenlijk crap want het werkt niet in het buitenland.
Alternatieven ben ik zelf nog aan het uitzoeken.

Ik stel voor van overal te klagen waar kan, ItsMe, Minister Matz etc als iemand een Europese petitie opstelt onderteken ik ze zeker want dit kan eigenlijk totaal niet, en daar ben je absoluut niet alleen in, op europees vlak word er aan gedacht en gewerkt maar ja België :roll:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

@Gjall itsme werkt prima gelijk waar ter wereld. Itsme is geen verplichting je kan nog altijd gewoon je id kaart en een eid reader gebruiken. Of je kan een bedrijfje starten en zelf een alternatief ontwikkelen voor itsme - laten certificeren en voila. Klagen is eenvoudig - actie nemen vraagt moed. Het lijkt me ook een kosten / baten analyse wat je wil bereiken. Kan je een positieve business case maken voor een paar 1000 gebruikers - als dat nee is - zal er niet geïnvesteerd worden of zal het een dure app worden die je moet aankopen.
Gjall
Starter
Starter

@Tomsworld Wat er naar mijn gevoel dringend moet nagestreefd worden is Europese onafhankelijkheid van Amerikaanse diensten, inclusief Google en iStore.
Qua klagen als niemand klaagt over dat probleem groeit de vraag ook niet en zal niemand dat willen ontwikkelen tenzij de overheid afstapt van uitbesteding. Qua niet werken in het buitenland, dat liet Argenta me weten. Maar dat heb ik nog niet getest, mogelijks is het een Argenta probleem.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik pleit ook voor Europese onafhankelijkheid - maar er is een ding dat is de mindset - regelitis van europa. We hebben fantastische ideeën van Europese mensen, maar het VC wordt meestal in de US geleverd. We moeten ook naar een klimaat dat big tech toelaat big tech te worden, zijn en blijven in europa. Maar soit dit gaat te ver weg van dit onderwerp. In België is failliet gaan omdat je idee niet perfect was nog altijd een zonde - dat is op andere plekken anders.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

In de praktijk zal het zeer moeilijk zijn om volledig onafhankelijk te zijn van de VS, en helemaal onmogelijk is je echt Europees wil spelen(en dus ook (Canada, Azië & Australië wil uitsluiten).
Ecosia is bv. Europees maar maakt gebruik voor de backend gebruik van Bing & Google.
Heel wat zaken worden gehost door AWS, GoogleCloud of Azure.
Zelfs Signal valt als Amerikaanse VZW onder de Patriot Act.
Heel wat (al dan niet Europese) open-source maakt gebruik van Github.
Vivaldi is Noors(niet-EU) maar maakt gebruik van Chromium van Google.
Proton(Zwitsers/niet-EU) biedt een redelijk pakket aan, maar is ook geen supergrote speler.
DeepL is beter dan Google Translate, maar ondersteunt veel minder talen.
SAP & JetBrains zijn binnen hun bedrijfstak grote spelers uit de EU, maar de doorsnee Europeaan komt niet met hun producten in contact.
En Spotify(Zweeds/EU) heeft ook een donatie(weliswaar kleiner dan de echte techgiganten) gedaan voor het inhuldigingsfeest van Trump.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn gsm is volledig degoogled. Geroot en lineageos er op gegooid. Belfius bank app werkt, itsme ook. Payconiq werkt niet, eventueel wel met een omweg geloof ik maar ik heb het niet nodig.
Voor apps is er de aurora store. Gewoon een google store waar je niet hoeft op in te loggen. Toevallig op uitgekomen omdat belfius geen apk meer publiceert en als je erachter vraagt of je hem zo kan krijgen stuit je op een muur natuurlijk.
Sommige apps weigeren effectief dienst wegens geen google diensten. Maar geen belangrijke dingen die ik echt nodig acht.
Ik log ook nooit in een gmail op dit toestel.

Indien er vragen zijn, shoot.
heist_175
Moderator
Moderator

Razberry schreef: 2 weken geleden Toevallig op uitgekomen omdat belfius geen apk meer publiceert en als je erachter vraagt of je hem zo kan krijgen stuit je op een muur natuurlijk.
Er zijn wel enkele websites waar je de APK's uit de Play Store zo kan downloaden en sideloaden? APKmirror etc

Op zoek naar zo'n APK kwam ik ook een site tegen met "mods", waarbij de "premium" versie "unlocked" is :D. Net als "medicijnen" bij gewone software. Ik had het kunnen weten, maar was het nog niet eerder tegengekomen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

En voor je het beseft haal je malware binnen en/of maakt je toestel deel uit van een botnet...
Computer(k)nul
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

De meeste apk websites zijn wel betrouwbaar, maar het viel ineens op dat van geen enkele bank nog een apk gepubliceerd werd. (ik vermoed om "veiligheidsredenen")
Dus gelukkig bestaat de aurora store. Ervoor downloade ik de apks handmatig ofwel op mijn gsm toestel of eens om de zoveel naar de vaste pc om dan via adb fastboot alles te sideloaden. Hetgeen wel vrij vlot gaat uiteindelijk.

Het resultaat is wel een opmerkelijk verschil. Geen reclame meer, geen google ecosysteem meer, etc...
Vaak al gehoord van mensen (uit de IT sector dan nog) dat die reclame er komt omdat je in de buurt komt van andere mensen die een bepaald onderwerp (nieuwe matras) hebben opgezocht, of omdat je op hun wifi verbonden was, etc... en plots krijg je allemaal reclame van matrassen.

Dat is gewoon bs. Uw gsm toestel luistert u gewoon af.
Gebruik tevens een deftige vpn (Mullvad/Proton) en log nooit op iets in van google op dat toestel en je bent gesteld.
Check altijd uw permissies voor de microfoon, camera etc...

Ik heb lineage gedraaid op mijn Poco F1 tot die gepikt werd. Dan een Poco F3 aangeschaft. Deze krijgt ondertussen geen officiele updates meer maar lineageos wel nog.
Ondertussen nog (as we speak) lineage op een backup toestel (Poco X3 pro) aant zwieren maar voor deze is lineage wel eol qua updates.

Het is wat opzoekwerk hoe en wat, maar uiteindelijk best de moeite waard om te doen.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb zelf ook overal LineageOS draaien, maar er zijn andere manieren om reclame te weren dan uw (in mijn ogen drastische) keuze om te ontgooglen.
Ik heb echt nergens reclame: een heel aantal apps mogen niet online gaan, dus die kunnen geen reclame ophalen.
En op netwerkniveau heb ik een PiHole, waardoor er ook geen reclame opgehaald kan worden.
Bijkomend adblockers op mijn browsers (smartphone en Windows).

@moeite waard
Zeker!
Interessant in prijs én ecologische winst omdat je niet elke paar jaar een perfect werkend toestel moet weggooien.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”