Verbinding valt steeds uit tussen pc en deurcontrollers

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Opstelling als volgt:

Laptop verbindt met een Wifi Range Extender (afstand 5 m, excellente verbinding: -50 dBm).
Vanuit deze extender vertrekt een ethernetkabel naar een deurcontroller; de ethernetkabel is 100% in orde volgens een LAN tester.
Toch valt de verbinding tussen de laptop en de controller regelmatig uit; pingen (-t) naar de controller resulteert in variabele response-tijden, maar steeds < 100 mS; en geregeld wel een time-out waarna de verbinding wegvalt.
De connectie komt na zeer korte tijd wel terug maar is wel hinderlijk.
Iemand enig idee waar ik het best zoek naar een oorzaak? Dank u wel!
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Minder dan 100 ms voor iets dat vlakbij staat 🙄
Meer dan een paar ms is al abnormaal….
Sluit die laptop al eens direct aan die kabel aan als test. Anders extender of die controller zelf die de mist in gaan.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 44 keer
Provider
Te Koop forum

Heeft die een vast IP? Mogelijks een DHCP lease die niet tijdig vernieuwd wordt?
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

hoever staat de router/dhcp dan? die zal wel geen 50 dbm zijn naar de repeater toe?
ik weet het eigenlijk niet maar ik zou denken dat het lijkt dat het verkeer effe langs daar heen over en weer gaat ook maar héél eerlijk dat weet ik niet
goede vraag wel
kan je de laptop dan ineens niet bekabelen met het slot of zit er een muur tussen.
of een accesspoint/mesh inplaatsvan repeater zetten

is die repeater in tussentijd door andere netwerkgebruikers in gebruik voor video of dergelijke bandbreedte intensieve applicaties?
oudere/tragere toestellen durven onder belasting er wel eens bijna onderuit door gaan in mijn ervaring
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eerste test lijkt me:
1) Hebben de betrokken toestellen allen een static IP, of wordt er gebruik gemaakt van DHCP?
2) Is er al volledig bekabeld getest?
Emile51
Pro Member
Pro Member

charlez schreef: 1 maand geleden Sluit die laptop al eens direct aan die kabel aan als test.
Probeer ik straks uit.
blatruwe schreef: 1 maand geleden Heeft die een vast IP? Mogelijks een DHCP lease die niet tijdig vernieuwd wordt?
1) Hebben de betrokken toestellen allen een static IP, of wordt er gebruik gemaakt van DHCP?
[/quote]
Laptop en repeater hebben beide een fixed IP adres, en MAC binding op alletwee.
thomasdb schreef: 1 maand geleden hoever staat de router/dhcp dan? die zal wel geen 50 dbm zijn naar de repeater toe?
Repeater staat op 5 meter van de router, 2.4 en 5 GHz ingeschakeld, vandaar de -50 dBm.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Gebruik eens 1 band ipv 2,4 en 5
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Het kan ook helemaal met iets anders te maken hebben, zo'n deurcontroler is waarschijnlijk een ESP32 (of kleiner), en als je close tegen je memory limieten zit dan gaat de ping omhoog en andere issues.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

probeer eens met een usb netwerkkaart in de laptop misschien ligt het aan de laptop
ik dacht dat de 50 dbm de verbinding van repeater naar de laptop was niet de repeater naar de router
hoe goed is het signaal laptop->repeater?
in de netwerkkaartinstellingen kan je soms de frequentie kiezen , zet deze eens op enkel 5 of enkel 2.4 ?
Emile51
Pro Member
Pro Member

charlez schreef: 1 maand geleden Gebruik eens 1 band ipv 2,4 en 5
Gedaan, maakt geen verschil.

Toegevoegd na 1 minuut 34 seconden:
liber! schreef: 1 maand geleden Het kan ook helemaal met iets anders te maken hebben, zo'n deurcontroler is waarschijnlijk een ESP32 (of kleiner), en als je close tegen je memory limieten zit dan gaat de ping omhoog en andere issues.
Toch niet, is een professionele deurcontroller van Axis.

Toegevoegd na 4 minuten 58 seconden:
thomasdb schreef: 1 maand geleden probeer eens met een usb netwerkkaart in de laptop misschien ligt het aan de laptop
ik dacht dat de 50 dbm de verbinding van repeater naar de laptop was niet de repeater naar de router
hoe goed is het signaal laptop->repeater?
in de netwerkkaartinstellingen kan je soms de frequentie kiezen , zet deze eens op enkel 5 of enkel 2.4 ?
USB dongle geprobeerd, geen verschil. De -50 dBm waarden zijn voor beide (repeater en router) ongeveer hetzelfde, alletwee vrij dicht bij mekaar.

Toegevoegd na 40 minuten 45 seconden:
Nog wat extra informatie: eea. is aangesloten op een GS305SEPP (Netgear) PoE switch, die van daaruit de twee deurcontrollers bedient.
Buiten de (geregelde) uitval en herconnectie werkt het systeem goed.
Eens nagegaan: de (bekabelde) LAN aansluiting vanuit de repeater op de switch: in de linkerbovenhoek van de RJ45 connector "blinkt" de LED constant (data), maar de rechterbovenkant knippert helemaal niet. Wat zou betekenen dat de snelheid van deze verbinding abnormaal laag is?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 5 keer

@Emile51
Wordt er in jouw setup gebruik gemaakt van zelfgemaakte UTP kabels?
Zo ja: dan zou ik nakijken of de connectoren daadwerkelijk mooi er op geknepen zijn.
Kwestie van dat alvast uit te sluiten.

En dat de bekabeling ook daadwerkelijk het vermogen over de PoE bekabeling krijgt (dikte van de koperen draadjes dus).

Verder uitsluiten dat het niet de GS305SEPP (GS305EPP??) zélf is die af en toe uitvalt: bijvoorbeeld een (begin van een) falende voeding voor dit toestel.

Kijk even naar de onderstaande tabel inzake de LEDs.
Alles oké?

Afbeelding

Indien de rechter LED niet groen is zoals je vermeldt, wordt er geen vermogen geleverd...
Emile51
Pro Member
Pro Member

Er werden inderdaad zelfgemaakte UTP kabels gebruikt, eventjes vervangen door "fabrieks" exemplaren, hetzelfde resultaat.
Beide controllers werken zelf goed, krijgen genoeg PoE voldoende: slechts 2 controllers op de 4 poorten aangesloten. De bekabeling tussen de switch en de controllers is van de fabrikant zelf (Axis).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Heb je al eens geprobeerd om je laptop (of PC) aan te sluiten op de PoE switch en dan pingen naar de controllers?
Welke responstijden krijg je dan?

Ik lees in de handleiding dat de PoE devices in poort 1 en zo hoger ingeplugd moeten worden.
Daarna non PoE devices.
De kabel van de Wifi Range Extender naar de PoE switch moet in poort 5.

Misschien ligt jouw laptop (de WIFI bedoel ik) te switchen tussen de Wifi Range Extender en jouw AP?
Dat zou ook nog kunnen misschien.
Je laptop en Wifi Range Extender bevinden zich op quasi gelijke afstand tot je AP (Access Point), denk ik.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Laptops hebben over het algemeen vrij agressieve powersaving instellingen dus misschien wordt de netwerk adapter (of iets waar op gerekend wordt) in slaapstand gezet?
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

het is een smartswitch heeft die ook een ander fix ip dan het router ip, als ze eenzelfde delen is de snelste de eerste die reageert (meestal toch )
met haperende verbindingen als mogelijk gevolg
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Deze PoE switch (GS305EPP) krijgt standaard zijn IP-adres via DHCP, volgens de handleiding.
Een vast IP dient men te configureren.

Persoonlijk zou ik "al de vaste dingen" een vast IP-adres geven.
Maar dan dient er op de router wel zo'n pool gedefinieerd te worden opdat deze vaste IP-adressen niet uitgedeeld zouden worden door de DHCP van de router.

De bijzonder grote responstijden (van rond de 100 msec) bij pingen kunnen hierdoor niet verklaart worden, denk ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Dit heeft niets te maken met vaste IP-adressen of DHCP... en ondertussen hebben al x aantal mensen de goed raad gegeven om een volledig bekabelde test te doen en daar de ping rsultaten van te geven maar die komen precies niet ?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Dank u wel @DarkV. De goede raad gegeven door x aantal mensen wordt uitgevoerd, maar dat systeem is enkele kilometers van hier. En het gaat dan ook over deurcontrollers die ik niet zomaar eventjes buiten dienst kan zetten, moet een en ander dus ook buiten de normale diensturen doen.
Verder nieuws volgt asap.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Je hoeft de deurcontrollers toch niet buiten dienst te zetten... louter je PC wired aansluiten op de betreffende switch.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”