Belastingaangifte 2025
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Naar jaarlijkse gewoonte
Vanaf morgen (28/4/2025) kan je online je aangifte indienen!
Alle info:
https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... ngaangifte
Vanaf morgen (28/4/2025) kan je online je aangifte indienen!
Alle info:
https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... ngaangifte
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Algemeen: Persdocumentatie: https://financien.belgium.be/nl/pers/do ... e/aangifte
=>Nu nog tamelijk leeg, morgen komt er allicht een powerpoint/wat gegevens of grafieken/link naar de livestream.
Persoonlijk: ik kreeg de VVA voor deze aangifte al op Myminfin enkele dagen terug. Vermits ik voor de eerste keer ooit (serieus) moet bijbetalen zal mijn gecorrigeerde* aangifte niet zoals gewoonlijk op dag 1 al verricht worden, maar enkel "klaargezet" worden om pas op de deadline (15 juli tegen middernacht) te verzenden
*langetermijnsparen werd niet vooringevuld ondanks de aanwezige fiche
aftrek kinderopvang klopt van geen kanten - fiscus + vlaanderen + steden en gemeenten zijn daar zwaar uit de bocht gegaan met al die verplichtingen voor non-profit organisaties zoals de scouts
. De burger is hier de dupe want meer en meer organisaties verklaren zelfs explictief geen fiches te vervullen: te complex en time consuming.
=>Nu nog tamelijk leeg, morgen komt er allicht een powerpoint/wat gegevens of grafieken/link naar de livestream.
Persoonlijk: ik kreeg de VVA voor deze aangifte al op Myminfin enkele dagen terug. Vermits ik voor de eerste keer ooit (serieus) moet bijbetalen zal mijn gecorrigeerde* aangifte niet zoals gewoonlijk op dag 1 al verricht worden, maar enkel "klaargezet" worden om pas op de deadline (15 juli tegen middernacht) te verzenden

*langetermijnsparen werd niet vooringevuld ondanks de aanwezige fiche

aftrek kinderopvang klopt van geen kanten - fiscus + vlaanderen + steden en gemeenten zijn daar zwaar uit de bocht gegaan met al die verplichtingen voor non-profit organisaties zoals de scouts

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik heb ook de indruk dat "iedereen" de benodigde documenten sneller doorstuurt dan "vroeger".
Enkele jaren geleden kreeg ik de documenten van de school pas begin juni, nu heb ik alles ontvangen (van iedereen) ruim voor 28/4.
Enkele jaren geleden kreeg ik de documenten van de school pas begin juni, nu heb ik alles ontvangen (van iedereen) ruim voor 28/4.
-
- Elite Poster
Klopt maar vorig jaar (inkomste/uitgaven 2023) was het eerste jaar dat er in principe verplichting was voor de organisaties om dit in te geven. Er was echter gedeeltelijk uitstel + sommige organisaties deden het gewoon nietheist_175 schreef: 1 maand geleden [Dat was vorig jaar bij mij ook al.
Volgens mij is dat nog nooit juist geweest.
=> vooringevuld bedrag bij zowat iedereen fout.
Dit jaar (inkomsten/uitgaven 2024) "zou" iedereen er klaar voor moeten zijn. De praktijk (bij mij alvast) leert echter dat:
- vele fiches fout zijn (aantal dag en/of prijs)
-organisaties 1 fiche per dag/activiteit invullen ipv 1 fiche voor heel het jaar met detail per activiteit/dag => een onoverzichtelijke hoeveelheid aan fiches
-organisaties electronisch niet indienden terwijl ik wel een papier/ pdf via mail kreeg
-organisaties expliciet melden geen fiches te willen/kunnen vervullen,... zelfs al komen ze inpricipe duidelijk in aanmerking (organisatie door/voor stad/gemeente/school/....)
Kortom: vieze onduidelijke soep heeft de fiscus hier gecreerd ipv versimpeling
=> vooringevuld bedrag meestal nog steeds fout
Ik vrees echter dat dit jaar weleen controle komt bij wie afwijkt van de voorinvulling.....
Toegevoegd na 5 minuten 22 seconden:
Klopt, ik denk dat:heist_175 schreef: 1 maand geleden Ik heb ook de indruk dat "iedereen" de benodigde documenten sneller doorstuurt dan "vroeger".
-de termijnen op zich niet gewijzigd zijn https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... -fiches#q1
-maar dat organisaties ze simpelweg meer respecteren
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Daarom vergelijk ik altijd mijn aangifte met die van vorig jaar, en hou ik een logboekje bij van wat ik vorig jaar ingevuld heb (vooral om te onderbouwen waarom bepaalde bedragen al dan niet afwijken en om geen posten te vergeten).boonpwnz schreef: 1 maand geleden Ik vergeet altijd afstand forfait toe te voegen bij mijn aangifte.
Ik mag ook het forfait verre verplaatsingen invullen maar of dat nu positief is of niet, dat laat ik in het midden.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Fijn voor wie het kan aankruisen (>75km afstand) => zeker niet vergeten dan.
Maar dat is 1 van de vele absurditeiten die ze dringend mogen afschaffen.
Even absurd: cafetariaplan voor terugbetaling hypotheek als je <5km van werk woont.
=>Tussen de 5km en de 75 km van je werk wonen = geen extra voordeeltje, of je moet het gaan fietsen voor vergoeding*
*Ook afschaffen trouwens: te voet/step/... geen vergoeding <=>fiets wel is even onzinnig
Het volstaat op dat vlak om salariswagens eruit te shotten, alle forfaitaire belastingen op wagens af te schaffen en correcte² kilometerheffing in te voeren.
²en daarmee bedoel ik:
-maar een beetje tijd en plaatsafhankelijk (want de minder gegoeden kunnen dat simpelweg niet kiezen)
-vooral dikke/grote bakken afhankelijk (gewicht + catalogusprijs meepakken: met nederland als voorbeeld) weliswaar met correctie in functie van gezinsgrootte/aantal wagens. Bvb: x/personen*wagens
Moeilijk? zeker. Logisch? Ook

- heist_175
- Moderator
Of >50% telewerk, nietlirec schreef: 1 maand geleden Even absurd: cafetariaplan voor terugbetaling hypotheek als je <5km van werk woont.

-
- Elite Poster
Klopt blijkbaar ja sinds 2022 ook toegevoegd => de absurditeit continues

------------
tax-calc: ik snap nooit goed welke "normale stervelingen" dat gebruiken. Het is toch veel gebruiksvriendelijker om je simulaties gewoon in je echter belastingaangifte te doen en dan de voordeligste te selecteren. Dan om met ingave van code's te zitten sukkelen in die tax-calc?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
is dat niet gewoon de "bureauvergoeding" die je kan toegekend krijgen van de werkgever,
indien je geregeld thuis werkt ipv op kantoor (en ze dus kosten besparen op kantoor) ?
of is dat nog een aparte post op de aangifte ?
- heist_175
- Moderator
Neen, dat is nog iets andersSplitter schreef: 1 maand geleden is dat niet gewoon de "bureauvergoeding" die je kan toegekend krijgen van de werkgever,

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
Als je VAA dient te betalen, mag je zelfs de kilometers die je effectief verplaatst indienen (voor woon-werkverkeer, werk-werkverkeer logischerwijs niet; wel met een privé-wagen).pfuhu schreef: 1 maand geleden Mag je die forfait 75km ook doen als je die verplaatsing met een bedrijfswagen doet?
Dus bij uitbreiding: als je niet kiest om het te bewijzen, maar kiest voor het forfait, lijkt mij dit ook mogelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Ze hebben dit jaar echt hun best gedaan met de vooraf ingevulde data. Plots heb ik een kind minder. Dochter was op 01/01/2025 17 jaar oud en is nog fiscaal ten laste, maar toch hebben ze haar gewoon geschrapt bij het vooraf invullen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Dit wordt toch elk jaar vermeld voordat je de aangifte doorstuurtDaarom vergelijk ik altijd mijn aangifte met die van vorig jaar, en hou ik een logboekje bij van wat ik vorig jaar ingevuld heb (vooral om te onderbouwen waarom bepaalde bedragen al dan niet afwijken en om geen posten te vergeten).
Ik mag ook het forfait verre verplaatsingen invullen maar of dat nu positief is of niet, dat laat ik in het midden.
Normaal krijg je de melding van zaken die je het jaar voordien hebt ingevuld en die dit jaar nog niet zijn ingevuld.
Mvg
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Je ingevulde aangifte 2025 laten uitrekenen voordat deze goedgekeurd en verzonden is werkt nog niet.
Ik klik op de link en de pagina wordt enkel vernieuwd.
Ik klik op de link en de pagina wordt enkel vernieuwd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Dit werkte in begin van deze week, wie weet zijn er terug problemen door de drukte.
Probeer vanavond nog is wanneer het kalm is
Probeer vanavond nog is wanneer het kalm is
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- lacer
- Elite Poster
Te weinig bedrijfsvoorheffing afgehouden in 2024 ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Aangifte via telefoon deze keer wegens TaxOnweb niet meer mogelijk evenals geen papieren aangifte meer mogelijk voor dit jaar ....wegens buitenlandse rekening....!!
Evenwel vriendelijke jongedame a/ lijn en vlot verlopen ...14 euro tegoed !
Evenwel vriendelijke jongedame a/ lijn en vlot verlopen ...14 euro tegoed !
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Behoudens een vergissing of aftrekposten die (nog) niet zijn ingevuld toch in je eigen voordeel?Block schreef: 2 weken geleden Vereenvoudige aangifte geraadpleegd, door u te betalen: 5488,97 EUR
2 werknemers met 2 kinderen ten laste....doe is normaal.
Wie bij de afrekening geld moet terugkrijgenbetalen heeft geruime tijd een gratis lening gekregen van de overheid.
Wie bij de afrekening geld terugkrijgt heeft een gratis lening gegeven aan de overheid.
Laatst gewijzigd door ivob 2 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- lacer
- Elite Poster
De eerste zin moest zijn:ivob schreef: 2 weken geleden Wie bij de afrekening geld moet terugkrijgen heeft geruime tijd een gratis lening gekregen van de overheid.
Wie bij de afrekening geld terugkrijgt heeft een gratis lening gegeven aan de overheid
Wie bij de afrekening geld moet betalen heeft geruime tijd een gratis lening gekregen van de overheid.
Ik doe aan vooraf betalingen, en als je dit in het belastbaar jaar stort voor 10 april krijgt je 3%.
De daarop volgende kwartalen zijn telkens minder.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Dat is een oplossing maar niet voor iedereen de meest gunstige.lacer schreef: 2 weken geleden Ik doe aan vooraf betalingen, en als je dit in het belastbaar jaar stort voor 10 april krijgt je 3%.
De daarop volgende kwartalen zijn telkens minder.
Ik ben bv. bij de "ongelukkigen" die elk jaar sowieso een paar duizend euro terugkrijgt (wegens voorafgaande fiscale optimalisatie door zoveel mogelijk gebruik te maken van aftrekposten).
Nog meer geld vooraf storten aan de fiscus zou in mijn nadeel zijn gezien ik elders er vanaf dag 1 meer den 3% netto voor krijg.
Maar uiteraard handelt ieder naar eigen best vermogen.
Sol Invictus!
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Blijkbaar Lacer
Doen jullie dat als werknemer op voorhand storten?. Er is 32% procent bedrijfsvoorheffing afgehouden, maar is volgens de belastingsdienst aan de lage kant, realistisch is rond de 40%.
aftrekposten: pensioensparen/langetermijnsparen/dienstencheques... maar dat gaat maar over kleine bedragen.
Doen jullie dat als werknemer op voorhand storten?. Er is 32% procent bedrijfsvoorheffing afgehouden, maar is volgens de belastingsdienst aan de lage kant, realistisch is rond de 40%.
aftrekposten: pensioensparen/langetermijnsparen/dienstencheques... maar dat gaat maar over kleine bedragen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
Ik zou - voor gewone werknemers - aanraden om ver weg te blijven van voorafbetalingen:
info = https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... en-beheren
Een rekenvoorbeeld:
-je moet voor 10/04/2025 een bedrag storten
-je krijgt dat bedrag x 4,5% als belastingvermindering
-maar dat bedrag word afgetopt op maximaal 106% van het uitgerekende te betalen bedrag
-dat je normaal 10/2026 a 02/2027 pas had moeten betalen.
Nemen we @Block zijn 5489€
(wat overigens bizar hoog is gegeven de verplichte bedrijfsvoorheffingsschalen die bedrijven moeten toepassen op lonen van werknemer - tenzei hij bvb 80% werkt bij werkgever 1, en 20% elders => dan is dit "normaal")
dan:
-is de vermindering 247€ (100% berekening - exact correct voorafbetaald)
-maar je kon dat bedrag ook +- 18 maanden op een simpele spaarrekening plaatsen aan jaarlijks 2% is haalbaar => 3% 18 maanden => 164€
=> voordeel voorafbetaling verminderd zo naar een schamele 1%, of 55€
En dat bedrag:
-kon maar een HEEL klein beetje hoger zijn (door 106% exact in te schatten)
-maar kon gerust heel wat lager zijn (als je +106% betaalde vooraf en alles daarboven dus 0% krijg tov 3% op spaarrek)
-kan gerust negatief worden als je een iets beter renderende belegging gebruikt dan een spaarrekening
-betekend dat je de volle 5489€ niet ter beschikking had - moest dat eens nodig/handig - zijn geweest gedurende die 18 maanden
------------
conclusies:
-je te betalen bedrag inschatten is ECHT niet zo simpel
-zelfs als je het bedrag goed inschat is het sop de kolen niet waard
=> don't do it
*
*als gewone werknemer voor <10.000€ te betalen belasting.
Tenzei je een partner hebt met "gat in de hand" probleem en je liever het wegzet waar je er niet meer aan kan (maar ook dan zijn er andere/betere opties)
Tenzei voor zelfstandigen: want dan is er een boete als je geen voorafbetalingen doet, gaat het om grotere sommen doorgaans, en is het een heel ander verhaal.
-------------------
-------------------
Trouwens: pure discriminatie van de fiscus dat
1-wie pakweg 70K verdient bij 1 werkgever (100%) daarop 20K voorheffing betaald => voorafbetalingen geen zin hebben want het te betalen bedrag is negatief of relatief klein (zie hieboven)
2-wie 35K verdient bij 2 werkgevers (50% + 50%) daarop 5K voorheffing betaald => en belastingvermindering kan krijgen @ 15K x 4,5% als hij een voorbetaling doet.
De bedragen zijn schattingen maar ik zal er niet ver naast schieten....
Ik blijf erbij dat zelfs voor scenario 2 ik de voorbetaling niet perse zelf zou willen doen. Dat doet echter niets af van het feit dat de fiscus discrimineert.
info = https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... en-beheren
Een rekenvoorbeeld:
-je moet voor 10/04/2025 een bedrag storten
-je krijgt dat bedrag x 4,5% als belastingvermindering
-maar dat bedrag word afgetopt op maximaal 106% van het uitgerekende te betalen bedrag
-dat je normaal 10/2026 a 02/2027 pas had moeten betalen.
Nemen we @Block zijn 5489€
(wat overigens bizar hoog is gegeven de verplichte bedrijfsvoorheffingsschalen die bedrijven moeten toepassen op lonen van werknemer - tenzei hij bvb 80% werkt bij werkgever 1, en 20% elders => dan is dit "normaal")
dan:
-is de vermindering 247€ (100% berekening - exact correct voorafbetaald)
-maar je kon dat bedrag ook +- 18 maanden op een simpele spaarrekening plaatsen aan jaarlijks 2% is haalbaar => 3% 18 maanden => 164€
En dat bedrag:
-kon maar een HEEL klein beetje hoger zijn (door 106% exact in te schatten)
-maar kon gerust heel wat lager zijn (als je +106% betaalde vooraf en alles daarboven dus 0% krijg tov 3% op spaarrek)
-kan gerust negatief worden als je een iets beter renderende belegging gebruikt dan een spaarrekening
-betekend dat je de volle 5489€ niet ter beschikking had - moest dat eens nodig/handig - zijn geweest gedurende die 18 maanden
------------
conclusies:
-je te betalen bedrag inschatten is ECHT niet zo simpel
-zelfs als je het bedrag goed inschat is het sop de kolen niet waard
=> don't do it

*als gewone werknemer voor <10.000€ te betalen belasting.
Tenzei je een partner hebt met "gat in de hand" probleem en je liever het wegzet waar je er niet meer aan kan (maar ook dan zijn er andere/betere opties)
Tenzei voor zelfstandigen: want dan is er een boete als je geen voorafbetalingen doet, gaat het om grotere sommen doorgaans, en is het een heel ander verhaal.
-------------------
-------------------
Trouwens: pure discriminatie van de fiscus dat
1-wie pakweg 70K verdient bij 1 werkgever (100%) daarop 20K voorheffing betaald => voorafbetalingen geen zin hebben want het te betalen bedrag is negatief of relatief klein (zie hieboven)
2-wie 35K verdient bij 2 werkgevers (50% + 50%) daarop 5K voorheffing betaald => en belastingvermindering kan krijgen @ 15K x 4,5% als hij een voorbetaling doet.
De bedragen zijn schattingen maar ik zal er niet ver naast schieten....
Ik blijf erbij dat zelfs voor scenario 2 ik de voorbetaling niet perse zelf zou willen doen. Dat doet echter niets af van het feit dat de fiscus discrimineert.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Ik heb jaren twee halftijdse gewerkt en dan houdt de fiscus inderdaad veel te weinig af. Ik kon mijn werkgever vragen dat te verhogen maar ik zette dat zelf opzij en legde dan bij afrekening de rest op.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 91 keer
Als ik zie in wat voor bochten ge u moet wringen om wat rendement te behalen om dan de meerwaarde plots te negerenlirec schreef: 2 weken geleden

Van de zes rekeningen die ik bezit is er maar een rentedragend, het lijkt me gewoon idioot om op zoek te gaan elders naar rendementen die toch niet haalbaar zijn om op het eind van de rit lager uit te komen dan wat de overheid je op een dienblad aandient.
-
- Elite Poster
Je kan even goed stellen dat het niet zo'n goed idee is om vijf rekening aan te houden die geen rente uitkeren en actief op zoek te gaan naar beleggingen die wel rente uitkeren, mogelijks hoger dan voorafbetalingen gedaan aan de overheid.
Voorafbetalingen worden ook niet op een dienblad aangeboden. Je moet er ook iets voor doen. Kan je net zo goed overschrijven op producten die meer renderen.
En ze zijn alleen van toepassing op het belasdtingbedrag dat je dient bij te betalen. Voor particulieren waar doorgaans voldoende wordt afgehouden aan de bron dus niet zo'n eenvoudig systeem om extra rendement te behalen.
Op zoek gaan naar een rendement dat niet haalbaar is dat heeft inderdaad weinig zin. Op zoek gaan naar wel haalbare rendementen dan weer wel.
Bijkomend voordeel voor bepaalde beleggingen met een hoger netto rendement is dat het - indien nodig - vlugger terug liquide te maken is dan voorafbetalingen aan de fiscus. Eenmaal een voorafbetaling gedaan kan je daar niet zo maar bijna onmiddellijk terug aan en als particulier behaal je in dat geval nul rendement In tegenstelling tot andere beleggingen met een hoger rendement waar bij een vervroegde terugvraag voor het uit te keren rendement a rato reeds vervallen termijn gewerkt wordt.
Maar soit, dat gaat buiten het onderwerp van dit topic.
Voorafbetalingen worden ook niet op een dienblad aangeboden. Je moet er ook iets voor doen. Kan je net zo goed overschrijven op producten die meer renderen.
En ze zijn alleen van toepassing op het belasdtingbedrag dat je dient bij te betalen. Voor particulieren waar doorgaans voldoende wordt afgehouden aan de bron dus niet zo'n eenvoudig systeem om extra rendement te behalen.
Op zoek gaan naar een rendement dat niet haalbaar is dat heeft inderdaad weinig zin. Op zoek gaan naar wel haalbare rendementen dan weer wel.
Bijkomend voordeel voor bepaalde beleggingen met een hoger netto rendement is dat het - indien nodig - vlugger terug liquide te maken is dan voorafbetalingen aan de fiscus. Eenmaal een voorafbetaling gedaan kan je daar niet zo maar bijna onmiddellijk terug aan en als particulier behaal je in dat geval nul rendement In tegenstelling tot andere beleggingen met een hoger rendement waar bij een vervroegde terugvraag voor het uit te keren rendement a rato reeds vervallen termijn gewerkt wordt.
Maar soit, dat gaat buiten het onderwerp van dit topic.
Sol Invictus!
Even een vraag over "kinderen ten laste".
Ik zie in mijn huidige belastingberekening dat, anders dan de voorgaande jaren, de kinderen nu ten laste staan bij mijn vrouw. Rekening houdend dat ik de oudste ben van de twee, vind ik dat toch wel raar.
Is er iets veranderd en wat zou de impact van deze aanpassing kunnen zijn?
Ik zie in mijn huidige belastingberekening dat, anders dan de voorgaande jaren, de kinderen nu ten laste staan bij mijn vrouw. Rekening houdend dat ik de oudste ben van de twee, vind ik dat toch wel raar.
Is er iets veranderd en wat zou de impact van deze aanpassing kunnen zijn?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik zou al eens bekijken bij wie de kinderen ten lasten staan op het werk.
Je kan het zelf aanpassen en zien wat het effect is.
Wat er bij de ene afgaat zal bij de andere bijkomen.
Mvg
Wat er bij de ene afgaat zal bij de andere bijkomen.
Mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Op het Attest van gezinssamenstelling kun je zien wie gezinshoofd is.
https://www.vlaanderen.be/attest-van-ge ... enstelling
https://www.vlaanderen.be/attest-van-ge ... enstelling
-
- Elite Poster
Met alle respect maar ik denk dat je mij post best eens opnieuw leest. Ik toon er haarfijn aan dat de maximale meerwaarde bij voorafbetalingen is zeer laag is, enkel mogelijk is voor personen in specifieke situaties (meerdere werkgevers), moeilijk in te schatten is en daardoor gemakkelijk lager of negatief kan uitvallen.9livesuni schreef: 2 weken geleden Als ik zie in wat voor bochten ge u moet wringen om wat rendement te behalen om dan de meerwaarde plots te negeren![]()
Die 6 rekeningen die je aanhoud zijn vrees ik hetgeen wat idioot is. Start hier: https://www.spaargids.be/sparen/sparen.html9livesuni schreef: 2 weken geleden Van de zes rekeningen die ik bezit is er maar een rentedragend, het lijkt me gewoon idioot om op zoek te gaan elders naar rendementen die toch niet haalbaar zijn om op het eind van de rit lager uit te komen dan wat de overheid je op een dienblad aandient.

Dienblad? => zie hierboven, het is allesbehalve makkelijk in te schatten.
Toegevoegd na 22 minuten 25 seconden:
Als je een gezamenlijke aangifte doet - wat hier zo te zien het geval is - doet de fiscus automatisch 2 berekeningen:Greebo schreef: 2 weken geleden Ik zie in mijn huidige belastingberekening dat, anders dan de voorgaande jaren, de kinderen nu ten laste staan bij mijn vrouw. Rekening houdend dat ik de oudste ben van de twee, vind ik dat toch wel raar.
1) belastingvrije som kinderen toekennen bij partner A
2) belastingrije som kinderen toekannen bij partner B
=> de voor jou meest voordelige berekening word automatisch geselecteerd.
Dat is zo sinds aanslagjaar 2017 - lees het volgende er maar op na bij twijfel: https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 0518-31-nl
Doorgaans zal plaatsing bij degene met het hoogste belastbare inkomen het voordeligste zijn*
*Dat kan echter afwijken ins pecifieke gevallen. 1 voorveeld: de meest verdienende partner heeft verderop in de berekening meer enkel aan hem toewijsbare belastingvoordelen (bvb: pensioensparen,....) & het loonsverschil is relatief klein is/valt in dezelfde belastingschijf.
Ik gok dat je in een van volgende scenario's zit:Greebo schreef: 2 weken geleden Is er iets veranderd en wat zou de impact van deze aanpassing kunnen zijn?
-je vrouw kreeg een promotie eind 2023/begin 2024
-jij ging minder werken of je vrouw ging mee werken
-jij ging in het buitenland werken
-....
------
Ten laste op het werk doet er geheel niet toe inzake bij wie de belastingvrije som word toegekend. Dat dient enkel en alleen om de bedrijfsvoorheffing te bepalen. De gehele berekening wat je moet betalen gebeurd volledig los daarvan en op het einde word het reeds betaalde (de bedrijfsvoorheffing dus) in rekening gebracht.edwin.d schreef: 2 weken geleden Ik zou al eens bekijken bij wie de kinderen ten lasten staan op het werk.
Wat er bij de ene afgaat zal bij de andere bijkomen
Voor gezamenlijke aangifte ('wat hier het geval is) is er geheel geen aanpassing te doen noch keuze te maken.
Dat is wel zo in geval van :
-aparte aangifte (niet getrouw noch wettelijk samenwonend ofwel gescheiden intussen,...)
-tem aanslagjaar 2016 - maar dat is al even geleden....
-------
Klopt en dat heeft impact in specifieke situaties om te bepalen op wie zijn inkomen wie ten laste mas worden gerekend. bvb: grootvader/vader/zoon leven allemaal onder 1 dak.johan.devos schreef: 2 weken geleden Op het Attest van gezinssamenstelling kun je zien wie gezinshoofd is.
Maar hier: gezamenlijke aangifte met enkel kinderen ten laste = van geen enkel belang.
-----------
Meer info op https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... -ten-laste
Helaas is deze weinig gestructureerd - focussen ze vooral op gescheiden aangiften - en leggen ze niet uit dat bij gezamenlijke aangiften de berekening voor U automatisch in Uw voordeel word gedaan. Voor dat laatste opnieuwe circulaire waarnaar ik al eerder verwees: https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 0518-31-nl
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 30 keer
Dit is trouwens niet cafetariaplan, maar mobiliteitsbudget van de overheid (bedrijfswagen inleveren voor andere voordelen)lirec schreef: 1 maand geleden even absurd: cafetariaplan voor terugbetaling hypotheek als je <5km van werk woont.
Het is ook ondertussen opgetrokken naar 10km.
Ik had trouwens gelezen dat mobiliteitsbudget verplicht wordt voor iedereen, nu kan het bedrijf dat zelf bepalen.