Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Het gaat sneller dan ik gedacht had, maar ik zal toch wachten tot ze mij dwingen om over te schakelen naar iets anders.
Ik heb enkel het basispakket.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb alleszins weet van een twintigtal mensen die het volledige pakket hadden bij Telenet en na opzeg van alles behalve TV nog steeds tv kunnen kijken via TV-box of TV-box IP.
Gewoon volledig pakket aanvragen en erna internet opzeggen zou moeten werken.
Het is alleen niet mogelijk om TV alleen aan te vragen als nieuwe klant.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

TV alleen aanvragen is wel mogelijk bij Telenet. Je moet hiervoor bellen en ze zullen proberen een pakket aan te smeren maar enkel tv aanvragen is zeker mogelijk.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

voor zolang ze het nog aanbieden, een jaar of 5 ongeveer, en ze hebben de optie van App kijken ook aangepast, iedereen met een CI+ module kan nu ook via de app en online kijken, ik kon dat al enkele maanden maar is nu officieel bevestigd, alleen weten ze het intern nog niet allemaal.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Zijn ze dan toch aan het bijdraaien, de leegloop zal te groot aan het worden zijn.
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 12 keer

Blijkbaar wordt nu vanaf 8/6 het sport pakket gewoon uitgezet voor mensen die nog geen nieuwe setup box hebben.

Ik heb al het materiaal meegenomen om bij mijn tante (75 jaar) alles te gaan vervangen zodat ze haar sport kan blijven kijken.

Maar dat wil dus momenteel zeggen dat ze over 6 maanden (na de korting) 125 euro voor haar vaste lijn, tv en sport moet betalen.

45 euro extra voor totaal overbodig internet abo.

Werkelijk onvoorstelbaar... 🤮🤮
gvo7
Plus Member
Plus Member

1/12 voor bestaande klanten. 1/9 voor nieuwe klanten hadden ze mij gezegd bij Telenet.
Ik ga de test doen die men hierboven al voorgesteld had en het internet opzeggen en kijken of ze erover gaan vallen. Doen ze moeilijk dan zal het zonder play sports zijn
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

680x0 schreef: 3 weken geleden Blijkbaar wordt nu vanaf 8/6 het sport pakket gewoon uitgezet voor mensen die nog geen nieuwe setup box hebben.

Ik heb al het materiaal meegenomen om bij mijn tante (75 jaar) alles te gaan vervangen zodat ze haar sport kan blijven kijken.

Maar dat wil dus momenteel zeggen dat ze over 6 maanden (na de korting) 125 euro voor haar vaste lijn, tv en sport moet betalen.

45 euro extra voor totaal overbodig internet abo.

Waar haal je deze info? Bron a.u.b.?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Via de tv box zijn de sport zenders al via internet te bekijken, maar de digicorder en digibox gebruikers hebben nog tot 31 november om deze te bekijken.
dus is nog niet sinds 8/6, zeker dat je geen probleem hebt met de kabel waardoor deze zenders niet meer te ontvangen zijn???
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

680x0 schreef: 3 weken geleden Blijkbaar wordt nu vanaf 8/6 het sport pakket gewoon uitgezet voor mensen die nog geen nieuwe setup box hebben.
Je bent verkeerd geïnformeerd.
Afschakeling Play Sport via DVB-C gebeurt op 30/11/25
680x0 schreef: 3 weken geleden Maar dat wil dus momenteel zeggen dat ze over 6 maanden (na de korting) 125 euro voor haar vaste lijn, tv en sport moet betalen.
Over welke korting heb je het? Kan je hier meer info over geven?
680x0 schreef: 3 weken geleden 45 euro extra voor totaal overbodig internet abo.
Waar haal je 45 extra? Easy Internet kost €35.44 per maand. Kijk ook of ze geen recht heeft op een sociaal abonnement.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ben klant bij telenet, enkel tv geen internet dus ik kan geen zo een ip tv box laten aansluiten omdat ik geen internet heb bij telenet.
Zou het dan niet gemakkelijker zijn om die digiboxen uit te faseren en een beperkt internet geven dat gelokt is aan de iptv box van telenet.
Dan kunnen ze meer plaats vrijmaken op de kabel voor sneller internet.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

GeertD dit is net wat ze aan het doen zijn, de digicorders uitfaseren zodat er meer ruimte vrij kan komen . . .
Dit willen ze nu nog extra pushen door de mensen met play sport aan te zetten hun digicorder in te ruilen voor de nieuwe ip box
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
gvo7
Plus Member
Plus Member

Patje dat is nu net het probleem. Telenet lijkt u officieel te verplichten om dan ook internet bij ( hun ) te nemen. En internet is nu net iets wat mijn grootouders van bijna 90 jaar niet hebben en ook niet nodig hebben.

Post aangepast na reactie van @Ratface , waarvoor dank ;-)
Laatst gewijzigd door gvo7 3 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Ratface
Premium Member
Premium Member

@gvo7 Hoe lang nog vooraleer ze dat ook blokkeren....
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Er is nog geen uitsluitsel of je naar play sports kan kijken met een tv box met of zonder internet abonnement, ze kunnen dit ook via de modem sturen zoals ze nu doen voor tv klanten zonder internet op de digicorder om interactiviteit te hebben op de digibox of digicorder,
Ze kunnen het tegen 1 december nog aanpassen, als er veel klanten klagen.
greets
master-magic
Ratface
Premium Member
Premium Member

NU is dat uitsluitsel er wel, het kan NIET. Dat sommigen dat nu klaarspelen door een product in hun bundel op te zeggen betekent niet dat dit zal blijven werken.

Telenet weet verdomd goed dat als ze dit nu reeds openzetten er gigantisch veel volk zal veranderen van provider voor hun internet gedeelte.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@Ratface nu kunnen ze dit nog gratis geven aan de klanten zonder internet maar eens alles via streaming gaat kunnen ze het internet verplichten, al heb je geen echt internet nodig, het werkt via een verbinding dat enkel met Telenet werkt op de tv box.
Op de tv box is het play sport pakket ook al enkel via internet te bekijken volgens testen van enkele klanten.
greets
master-magic
gvo7
Plus Member
Plus Member

Ik stel me echter de vraag of die praktijken wel mogen. Is dat niet een vorm van koppel verkoop waar telenet u verplicht om 2 afzonderlijke producten te bundelen want het 1 'kan' niet bestaan (telenet ip tv box) kan niet bestaan zonder het ander (internet van telenet).
Steven7
Premium Member
Premium Member

Ratface schreef: 3 weken geleden NU is dat uitsluitsel er wel, het kan NIET. Dat sommigen dat nu klaarspelen door een product in hun bundel op te zeggen betekent niet dat dit zal blijven werken.

Telenet weet verdomd goed dat als ze dit nu reeds openzetten er gigantisch veel volk zal veranderen van provider voor hun internet gedeelte.
Ik heb 10 dagen geleden nog gebeld. 2 keer moeten bellen eer ik iemand aan de lijn had die effectief luisterde. Ben 2 uur later door diezelfde dame teruggebeld met de melding dat tv-box of tv-box IP kan aangevraagd worden zonder internet erbij te moeten nemen. Blijkbaar wist ze zelf niet dat het kon, maar het was geen probleem.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Laat het zeker niet aan Testaankoop weten of we krijgen er binnenkort nog verplicht gsm bij ook 🙂
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Steven7 schreef: 3 weken geleden tv-box IP kan aangevraagd worden zonder internet erbij te moeten nemen
Hoeveel kost zo'n abo dan?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

iedereen met een CI+ module kan nu ook via de app en online kijken
Ik heb dat onlangs geprobeerd met login van iemand die nog jaarlijks betaald (in theorie kijkt zij dus via DVB-C tuner van de TV, zonder kaartje) en geen andere producten heeft bij TN . TV app werkt alvast niet.
Ik stel me echter de vraag of die praktijken wel mogen. Is dat niet een vorm van koppel verkoop waar telenet u verplicht om 2 afzonderlijke producten te bundelen want het 1 'kan' niet bestaan (telenet ip tv box) kan niet bestaan zonder het ander (internet van telenet).
Ik stel me die vraag ook maar besef dan dat IP-TV bij Belgacom/Px , bij mijn weten althans, al sinds lancering enkel en alleen beschikbaar is in combinatie met internet. Het zal dan ook bij het stopzetten van DVB-C moeilijk zijn om TN te verplichten het anders te doen. Een argument dat TN een historisch TV netwerk heeft overgenomen (en Px telefoon) zal anno '25 weinig steek houden.

En technisch is het mogelijk een modem te plaatsen en TV te leveren zonder internet toegang erbij te verkopen.. maar technische mogelijkheden zijn altijd ondergeschikt geweest aan marketing. ADSL was ook mogelijk zonder een analoog telefoonsignaal erbij te verkopen...dat hebben we toch ook decennia geslikt?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

master-magic schreef: 3 weken geleden Op de tv box is het play sport pakket ook al enkel via internet te bekijken volgens testen van enkele klanten.
@master-magic Om alle verwarring te vermijden, zou ik deze zin veranderen naar:

Op de tv box is het play sport pakket ook al enkel via IP te bekijken volgens testen van enkele klanten.

Tenzij iemand een packettrace doet op de streams naar de TV-Box of TV-Box IP, weet je niet over het via internet gaat :wink:
Wat je gewoon bedoelt is: Op de TV-Box komt Play Sports niet meer binnen via DVB-C, maar via IP
master-magic schreef: 3 weken geleden Er is nog geen uitsluitsel of je naar play sports kan kijken met een tv box met of zonder internet abonnement, ze kunnen dit ook via de modem sturen zoals ze nu doen voor tv klanten zonder internet op de digicorder om interactiviteit te hebben op de digibox of digicorder,
Ze kunnen het tegen 1 december nog aanpassen, als er veel klanten klagen.
Dat is zuivere speculatie en wish-ful thinking

U doet hier uitschijnen alsof er binnen Telenet hier nog discussie over is???
Zoals de zaken vandaag staan: om een TV-Box te krijgen heb je Telenet Internet nodig

Al de rest is niet officieel en speculatie
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@philippe_d maar hier wordt bevestigd dat je een tv box zonder internet kan bestellen voor het play sport pakket te bekijken, dus weet niet waar ik dit speculeer.
greets
master-magic
Ratface
Premium Member
Premium Member

@master-magic Door een helpdeskmedewerker, niet door officiële communicatie op Telenet website. Sorry, ik heb daar weinig vertrouwen in.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@Ratface die info op de website klopt ook soms niet en wordt door klanten dat goed opletten en het weten daar op vermeld bij telenet dat het niet klopt.
dus je kan dat doortrekken op de website ook ;)
greets
master-magic
Ratface
Premium Member
Premium Member

Ik begrijp, met de beste wil, niet wat je wil zeggen, sorry.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

dat er ook fouten op de telenet site staan dat al door enkele goed oplettende klanten is aangeklaagd bij telenet dat dan nadien wordt aangepast.
je zou eens moeten weten hoeveel pagina's er op de telenet site staan dat achterhaald zijn en soms lang blijven bestaan met fout info.
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

master-magic schreef: 3 weken geleden maar hier wordt bevestigd dat je een tv box zonder internet kan bestellen voor het play sport pakket te bekijken, dus weet niet waar ik dit speculeer.
Ik ben hier geen voorstander om niet-bevestigde geruchten te helpen verspreiden ...
Vooral niet als er geen bron vermeld wordt van waar de info komt.

Laat ons hier objectief (en on-topic) blijven met correcte info in verband met uitfasering DVB-C

En als het alleen over Play Sports gaat, dan beter de juiste topic gebruiken: Play Sports aanbod enkel via streaming vanaf 1 December 2025
Steven7
Premium Member
Premium Member

splinterbyte schreef: 3 weken geleden
Steven7 schreef: 3 weken geleden tv-box IP kan aangevraagd worden zonder internet erbij te moeten nemen
Hoeveel kost zo'n abo dan?
Kabel 22.5 ongeveer en TV 11 euro per TV-box ongeveer.
Ratface
Premium Member
Premium Member

€ 21,93 per maand of € 263,16 per jaar voor openstellen kabeltelevisie + onderstaan tarieven voor de decoders:

Eerste Telenet TV-box

€ 11,26/maand

Extra Telenet TV-box

€ 5,42/maand

Eerste Digicorder

€ 11,26/maand

Extra Digicorder

€ 11,26/maand

Eerste Digibox

€ 5,42/maand

Extra Digibox

€ 5,42/maand

Toegevoegd na 8 minuten 25 seconden:
master-magic schreef: 3 weken geleden dat er ook fouten op de telenet site staan dat al door enkele goed oplettende klanten is aangeklaagd bij telenet dat dan nadien wordt aangepast.
je zou eens moeten weten hoeveel pagina's er op de telenet site staan dat achterhaald zijn en soms lang blijven bestaan met fout info.
Je bent zeer actief op netweters, vraag het a.u.b. rechtstreeks op de man af aan die 'Suzy' in het desbetreffende topic? Dan hebben we dat tenminste al op 'papier' i.p.v. hearsay van 1 of andere halve gare klantendienstmedewerker.

Toegevoegd na 1 uur 1 minuut 15 seconden:
Ik belde zonet zelf ook naar de klantendienst van Telenet:

Telenet TV iconic met een TV-box (IP) is NIET als alleenstaand product te verkrijgen ZONDER een internet-abo van telenet erbij te nemen.

Speculatie dus bij klantendienst, dit zonder enige vorm van garanties....
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Heeft er al iemand de IP TV box met internet bij genomen en dan daarna internet opgezegd, wat gebeurd er dan?
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Sorry, maar ik ben het echt beu. Dit gegeven sleept al een maand of zoiets aan op Netweters, en nu ook hier. Zijnde dat iedereen elkaar constant tegenspreekt..

TECHNISCH gezien kan Telenet perfect IPTV aanbieden zonder internet op haar TV boxen, dit verkeer loopt immers op het interne netwerk van Telenet. En zouden ze best in de toekomst naar IPTV-broadcast of dergelijke omzetten om eenzelfde effect als bij DVB-C te verkrijgen.

De Telenet TV APPS lopen WEL via publiekelijk internet, en kan je gebruiken via alle providers. Het ding is alleen dat telenet commercieel gezien de IPTV box NIET WIL aanbieden aan klanten.

Velen verwarren internet met interne trafiek, maar logisch want Telenet verwoord het compleet verkeerd.
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik kom in het weekend bij familie die een IP TV box hebben en zal dan 2 dingen nakijken als ik er aan toe kom:
1. werkt de box ook via ander internet dan Telenet zijnde mijn GSM hotspot met 4G (Heytelecom)
2. naar welke DNS en IP adressen maakt de box verbinding bij opstarten en bv. VRT 1 te streamen.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Ik heb dit een maand geleden eens getest via een hotspot met een BASE TV box, en live TV bleef perfect werken op een hotspot, op Telenet 5G & Orange 5G.
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Verschil is dan wel dat je zelf moet opdraaien voor het verkeer ipv. dat het "gratis" volume is via TN.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Wat het eigenlijk ook is voor TN aangezien ze er geen peerings voor moeten opzetten: het komt van hun eigen netwerk...
Computer(k)nul
gvo7
Plus Member
Plus Member

Morgen staat de hey Internet installatie gepland. Nadien doe ik de test met de ip tv box via Hey Internet.
Werkt het, dan ga ik ook het internet bij Telenet opzeggen en kijken of de modem van Telenet toch kan blijven staan zodat de ip tv box volledig via de LAN van Telenet loopt en al de rest van het het huis via Hey Internet verloopt.

Nog even uitzoeken hoe ik een span kan leggen en de communicatie van de ip box kan tcpdumpen van deze setup.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik was dit van plan:

tvbox [ethernet] -> [ethernet] Linux laptop in bridge mode [Wifi] -> internet

dan tcpdump/wireshark op de laptop
eerst internet van Telenet, dan via een andere ISP om te kijken of er verschil is.

Als jij het kan doen moet ik dat niet meer en weten we het sneller ook :)
Laatst gewijzigd door splinterbyte 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

splinterbyte schreef: 3 weken geleden Ik kom in het weekend bij familie die een IP TV box hebben en zal dan 2 dingen nakijken als ik er aan toe kom:
1. werkt de box ook via ander internet dan Telenet zijnde mijn GSM hotspot met 4G (Heytelecom)
2. naar welke DNS en IP adressen maakt de box verbinding bij opstarten en bv. VRT 1 te streamen.
Een goede test zou ook zijn:
3. TV-Box zetten bij iemand die een interactieve digicorder heeft (zonder Internet abonnement)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”