Fritzbox met toetscodes aansturen via IP telefoon

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Ik las in de handleiding van onder andere de FRITZ!Box 4060 dat je met verbonden telefoons via het ingeven van bepaalde cijfer/symbool combinaties bijvoorbeeld de doorschakeling kan bedienen.

Volgens AVM zou dit ook (beperkt) moeten lukken met IP telefoons:
Met IP-telefoons werken alleen de volgende toetscodes: interne oproepen, gesprek doorverbinden, toetssequenties gebruiken, telefoonnummer voor één gesprek onderdrukken, doorschakeling in-/uitschakelen (voor de IP-telefoon moeten oproepen naar het buitenland zijn toegestaan, zie pagina 72)
Alles is unchecked in "Allow only domestic calls"
DTMF is out-of-band volgens RFC2833 op alle IP-telefoons en Zoiper.

Heb vooral het simpelste uitgeprobeerd, namelijk:
Doorschakeling voor alle oproepen inschakelen *21*<bestemmingsnummer>*#
en
Doorschakeling voor alle oproepen uitschakelen *21**#

Toch krijg ik telkens "Call decline(d)", zowel bij mijn vaste IP-telefoons als met de Zoiper-app.
Via DECT werkt het daarentegen perfect.

Iemand die er al eerder ervaringen mee heeft gehad ? Ik hoor graag jullie ideeën :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Wat wil je precies?
  1. dat de oproepen door de Fritz!Box zelf doorgeschakeld worden?
    met andere woorden: de Fritz!Box gebruikt dan een 2de lijn (VoIP of PSTN) voor het 2de gesprek.
  2. of dat de oproepen door jouw Provider doorgeschakeld worden?
    met andere woorden: je stuurt de codes naar de Provider, de oproepen komen dan niet meer binnen op de Fritz!Box.
  1. oproepdoorschakeling via de Fritz!Box:
    - de codes die je terugvindt in de user manual zijn de juiste, neem ik aan (ik herken deze niet)
    - je kan ook eens proberen met 3* (doorschakeling aan => ***21*<bestemmingsnummer>*#
    - probeer ook eens andere instellingen voor DTMF voor de IP toestellen en softfones (INFO, RTP, Inband ...) ?
    -
  2. oproepdoorschakeling via de Provider:
    - hier heb je het probleem dat de FritzBox de nummers die beginnen met * en # opvangt en niet doorstuurt op de externe telefoonlijn.
    > oplossing hiervoor is om de code die je wilt doorsturen naar de provider te laten voorafgaan door *#
    - een bijkomend probleem kan zich voordoen als je meerdere telefoonlijnen hebt, want dan moet je er zeker van zijn dat de code doorgestuurd wordt op de juiste lijn.
    > oplossing hiervoor is om geforceerd de juiste lijn te kiezen met de juiste prefix (*10# voor PSTN, *121#, *122#, etc voor VOIP lijn 1, 2, ...)
Hieronder een voorbeeld uit de praktijk:

* FritzBox staat op een Proximus VDSL2 lijn, met vaste telefonie en één WeePee VoIP lijn.
* binnenkomende oproepen op de Proximus lijn, worden door Proximus doorgeschakeld naar WeePee (gratis gezien unlimited calls).
* Hierdoor blijft de Proximus lijn open voor nieuwe oproepen (ook tijdens het doorgeschakeld gesprek), en kunnen we via de Proximus lijn ook nog uitbellen (gratis gezien unlimied calls).
* op die manier worden er soms 3 gelijktijdige gesprekken gevoerd (er zijn 4 DECT's aangesloten).

Op een Proximus vaste lijn zijn de codes voor doorschakeling:
- doorschakeling activeren = *21*<WeePeenummer>#
- doorschakeling annuleren = #21#
- doorschakeling heractiveren = *21#

Op de Fritz!Box moet je dan volgende codes gebruiken
- doorschakeling activeren = ***10# *# *21*<WeePeenummer>#
- doorschakeling annuleren = ***10# *# #21#
- doorschakeling heractiveren = ***10# *# *21#

Gezien dit nogal een ingewikkelde reeks is om te onthouden, worden deze codes dan in het telefoonboek gezet (met een verkorte code **700, **701, **702).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

@philippe_d Merci, nuttige info !

Dus eigenlijk wil ik beide kunnen. Doorschakelen via de provider en fritzbox.

Ik weet wel niet of voip providers als Sewan, Weepee, OVH etc dit ondersteunen opdezelfde manier als je bij Proximus kan doen..

Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn "Local Dial Plan" lag, maar na dat wat aan te passen lukte het nog steeds niet.
- je kan ook eens proberen met 3* (doorschakeling aan => ***21*<bestemmingsnummer>*#
Omdat een nummer dat voorafgaat met 2* intern is?

Ik zou eigenlijk ook eens met een andere vast voip toestel moeten proberen om uit te sluiten dat het aan mijn huidige toestellen ligt.
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Iemand een idee welk deuntje ik zou moeten horen bij het succesvol instellen van een doorschakeling als de lijn bezet is op een Proximus /Scarlet VDSL2 lijn?

Tot nu toe kreeg ik enkel de SIT (Special information tone) te horen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

freddie schreef: 2 weken geleden op een Proximus /Scarlet VDSL2 lijn?
Je bedoelt op een Proximus vaste lijn?
  • als de doorschakeling op een Proximus lijn succesvol is, dan zal je een bandje horen met de mededeling dat de doorschaekling geactiveerd is
  • als je een "deuntje" hoort, vrees ik dat de doorschakeling niet sucesscol werd geactiveerd?
Toegevoegd na 6 minuten 10 seconden:
freddie schreef: 4 maanden geleden Dus eigenlijk wil ik beide kunnen. Doorschakelen via de provider en fritzbox.
Ik weet wel niet of voip providers als Sewan, Weepee, OVH etc dit ondersteunen opdezelfde manier als je bij Proximus kan doen..
Dat is voor iedere VSP verschillend
  • bij Proximus en Telenet kan dat via toestencodes.
  • bij Sewan en WeePee online via hun resp. klantentools.
  • bij OVH via hun "Espace Clients" > Gestion des Appels > Renvoi d'appel.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”