Moderatiewijzigingen - Oproep nieuwe moderatoren

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hallo

In navolging van de poll rond moderatie zijn de crew en de moderatoren even gaan brainstormen wat er juist nog verbeterd kan worden.

Hieruit hebben we 2 actiepunten opgesteld.

1. Aanwerving van nieuwe moderatoren
Vanaf vandaag doen we een warme oproep om meer moderatoren aan te werven. Userbase moderator is een vrijwillig iets en als de huidige moderatoren even wat minder tijd kunnen maken kan op die manier de continuïteit verzekerd blijven.

Voel je je geroepen? Laat zeker iets weten hieronder en we spreken even virtueel af om kennis te maken en te kijken of je gepast bent voor de funcitie. Indien dit zo is zullen we de toegangen geven tot het moderatiegedeelte

2. Waarschuwingen
Wanneer de forumregels overtreden worden (bv door persoonlijke aanvallen), kan dit leiden tot een waarschuwing. Wanneer een lid 3 waarschuwingen in een periode van 3 maand heeft gekregen, kan deze 2 weken geblokkeerd worden van het forum.
Op die manier willen we aantonen dat het persoonlijk aanvallen of overtreden van de regels niet door de beugel kan. Eveneens willen we oproepen om dergelijk gedrag te melden zodat de moderatoren een gepaste actie kunnen ondernemen. Je kan je waarschuwingen ten allen tijde raadplegen in je profiel.

Op deze manier hopen we van Userbase een aangename plek te maken voor iedereen. Mochten jullie zin hebben om ons team te vervolledigen, of opmerkingen hebben rond het bovenstaande, laat dit zeker hieronder weten.

Groeten,
Het Userbase team
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat is de tijdsbesteding die jullie minimaal verwachten per week?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Er is geen minimum. Maar als moderator lijkt het ons wel aangewezen om toch dagelijks het forum te bezoeken (gemiddeld dan), idealiter zelfs meer dan een keer per dag. Wat niet wegneemt dat er ook dagen knn zijn waarop je niet aanwezig bent.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Denk dat daar tegenwoordig toch veel tijd voor sommigen in kruipt :-D :-D :-D
Sorry, kon het niet laten :banana:

Maar in ieder geval super bedankt aan iedereen die daar tijd in steekt !!!
Je ziet dit goed aan huidige vooruitgang van UB.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Even oprakelen hier. Ondanks de influx aan extra moderatoren, is er geen merkbare verbetering op het forum. Discussies ontsporen snel, sommige gebruikers stellen zich extreem vijandig op en gaan niet uit de weg om anderen de vinger te wijzen dan wel persoonlijk aan te vallen. Eerder had ik elders al aangegeven dat ik hier niet kom om een discussie te voeren over kernenergie, batterijen en/of andere politiek ingegeven beslissingen.

Met de categorie “maatschappelijke discussies” zou dit te vermijden moeten zijn. In de praktijk lukt dat niet om quasi elke discussie ontspoort. Ondanks dat sommige van die gebruikers zeer actief zijn op Userbase (hobbymatig?), mag er eindelijk ingegrepen worden. De moderatie mag verscherpt worden. Het zou niet nodig moeten zijn om telkens opnieuw mensen te rapporteren en discussies op te schonen (die een uur later alweer dezelfde nonsens bevatten).

Als je er als gebruiker niet in slaagt om te relativeren, je in de onmogelijkheid bent om ooit je mening bij sturen a.d.h.v. goed onderbouwde feiten en hier enkel tijd doorbrengt om elke discussie te verzieken, dan hoor je hier niet thuis.

Als het zo doorgaat dan stop ik zelf met meelezen hier. Als ik lees wil ik bijleren en mijn kennis verrijken. Dat is het laatste jaar onmogelijk aan het worden met enkele gebruikers hier.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Daarom ben ik selectief in welke draden ik volg: deze in maatschappelijke discussies laat ik vaak gewoon links liggen omdat daar - veel meer dan in andere subfora - op de persoon gespeeld wordt. Het blijft uiteraard het subforum maatschappelijke discussies maar soms lijkt het eerder op bekvechten.
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Een zeer goede evolutie om meer te modereren en ook de waarschuwingen bij persoonlijke aanvallen vind ik een goede zaak.

Zelf ben ik nog geen kandidaat want ik ben al moderator geweest elders en ik begrijp dus heel goed hoe moeilijk het is en hoeveel werk. Je bent altijd de pispaal en kan moeilijk goed doen.

Ondanks de goede intenties vrees ik echter dat het niet gaat helpen. Meer moderatoren is goed want dan kan men korter op de bal spelen maar zolang men niet tijdig ingrijpt loopt het toch snel uit de hand. Een eerste persoonlijke post zal immers aanleiding zijn voor een reactie. Wie gaat men dan waarschuwen, de originele poster of ook degene die erop reageert? Wat als er al 7 reacties zijn door verschillende personen?

Voor de rest, als zaken me niet interesseren dan lees ik ze niet. Ik ga niet bepalen wat anderen interessant zouden moeten vinden of waar ze hun tijd in steken.

En discussies kunnen emotionaliteit oproepen, dat is normaal want we zijn allemaal mensen en nog geen AI-clonen. Zelf heb ik geen probleem met een steek of zelfs een belediging maar het is geven en nemen. Ik stel vast dat er bij persoonlijke verwijten en zelfs na meermaals oproepen om ermee te stoppen men gaat uithuilen bij de mods.

Soit, veel succes aan zij die toch de tijd en de moeite willen doen om een poging te wagen!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Zolang het op een goede manier gebeurd en er geen machtsmisbruik van komt door mods die een quota willen halen of iemand niet kunnen uitstaan.
Er zijn al meer fora ten onder gegaan door dergelijke "enshittification".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hier nemen de mods ook deel aan de discussies, wat ik begrijp maar het levert inderdaad soms conflicten op die de rol van moderator doorkruisen. Hoe ga je als mod oordelen over een discussie waar je zelf deel van uitmaakt? Het risico is dat de discussie zich dan verlegt naar de objectiviteit van de mod. Beslissingen worden daarom beter door meerdere mods genomen na stemming... maar dit vraagt uiteraard ook weer meer mods en tijd.

Het beste is dat we allemaal wat meer naar onszelf kijken en niet beginnen met een persoonlijk verwijt, dan komt er ook geen reactie. Speel de bal, niet de man maar dat is uiteraard theorie, de praktijk is soms moeilijker.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt weet of zicht heb op wie nu die/de zware verstoorders zijn op het forum. Of hangt dit van het topic of sommige 'tegenhangers' af die als katalysator kunnen werken?
Zijn dit steeds dezelfde personen? Hoe is hun individuele balans verstoren vs nuttige inbreng?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Dizzy schreef: 2 weken geleden Zelf ben ik nog geen kandidaat want ik ben al moderator geweest elders en ik begrijp dus heel goed hoe moeilijk het is en hoeveel werk. Je bent altijd de pispaal en kan moeilijk goed doen.
Mochten kandidaat moderatoren zich aanbieden, ook graag iets van stemming onder de gebruikers zodat bepaalde gegadigden geweerd kunnen worden :wink:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is ook zo zwart/wit niet. Iemand kan een totaal andere mening hebben over topic a en exact dezelfde in topic b. Mensen hebben allemaal een mening en die verschillen op meerdere vlakken. Dat is ook niet verkeerd, wel dat men niet op de mening reageert maar op de persoon. Bij een reply kan je je afvragen of je reageert op iets of eerder op iemand. Wie wat zegt speelt in feite geen rol, wat men zegt moet het onderwerp zijn.

Ik denk als de mods daar wat korter op de bal spelen ze veel problemen kunnen vermijden. Voor sommigen zal echter alleen ingrijpen werken (verwittingen). In het forum waar ik mod was, deden we dat via een kaartensysteem zoals in voetbal, 2 gele kaarten als waarschuwing, derde fout was rode kaart en ban voor 1 week. Tweede rood was 2 weken,... Dat werkte redelijk maar je zal altijd mensen hebben die geen maat kennen.

Ook moet men zich realiseren dat deze verwittigingen en bans ook hevige reacties kunnen uitlokken en het forum kunnen verdelen.Ondanks dat ik amper een ban uitdeelde kreeg ik geregeld persoonlijke bedreigingen, dan is de lol er snel af voor iets dat je vrijwillig doet in je vrije tijd.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Mensen die op de man spelen en niet op de boodschap (en helaas zijn dat vaak steeds dezelfde mensen) zouden bij herhaling toch een ban moeten krijgen. Telkens topics opkuisen heeft weinig nut. Is voor niemand leuk denk ik (niet voor de mod, niet voor de andere forum gebruikers) . Enkelingen verzieken sommige topics (en dan gaat het over de telecom afdeling ,die maatschappij thema's volg ik niet) die trollen (ook al zijn ze al lang lid) mogen er van mij gewoon uit.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Fluppeke schreef: 2 weken geleden die trollen (ook al zijn ze al lang lid)
Je bedoelt waarschijnlijk die ene trol die andere gebruikers constant aanmaant tot dimmen omdat ze nog niet lang lid zijn of nog niet veel posts hebben?
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Als er op een van mijn schaarse posts gereageerd wordt, ben ik dikwijls (zeer licht!) geirriteerd, genre "maar dat zei ik toch niet" of "dat weet ik ook wel, je doet net of ik dat nog niet wist" en mijn eerste reactie is dan om het daar vooral niet bij te laten.
Maar in tweede instantie besef ik meestal dat ik gezegd heb wat ik wou zeggen -en dat het geen zin heeft om het te herhalen want het staat er al. En het is niet omdat je niet meer reageert dat je instemt met een reactie op je post.

Met dit in het achterhoofd denk ik toch dat het zou helpen als iedereen bv. in elke draadje max. 1 keer per dag mag reageren. Dan ga je je postpotentieel niet nodeloos verspillen aan blablabla. Ik heb dit al eens voorgesteld en er waren goede tegenargumenten maar ik denk nog steeds dat het het overwegen waard is. Evt. alleen voor bepaalde subfora.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Mischien een goed idee om een dergelijk systeem zoals bij sommige andere platformen; als een post te veel downvotes krijgt (door users en/of mods), deze dichtgeklapt komt te staan, maar manueel openklappen nog wel mogelijk is?
Albert Peetermans schreef: 2 weken geleden als iedereen bv. in elke draadje max. 1 keer per dag mag reageren
Zoiets werkt alleen maar tegen als je kort op de bal wil spelen.
Mischien in bepaalde subfora, maar dan nog.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Downvotes (duimpjes) zijn destijds om een goede reden afgevoerd.

Ter zijde, ook in het echte leven zie je meer verharding en dat uit zich dan ook op een forum. Als iedereen zich voor het posten mocht afvragen of hij/zij/hun dit ook zou zeggen in een publieke ruimte zou er al wat voorzichtiger gepost worden. Meningen mogen botsen maar dat kan ook op een beschaafde manier. Lukt dat niet dan "agree to disagree" en "let it go".

In elk geval, wie iets ziet wat niet door de beugel kan, gebruik de meldknop, moderatoren kunnen niet alles lezen (we zijn vrijwilligers). Maak het ons gemakkelijker, zo wordt het voor iedereen aangenamer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 2 weken geleden Hier nemen de mods ook deel aan de discussies, wat ik begrijp maar het levert inderdaad soms conflicten op die de rol van moderator doorkruisen. Hoe ga je als mod oordelen over een discussie waar je zelf deel van uitmaakt?
er is een risico, dat klopt, maar ik heb hier wel vertrouwen in de mods dat ze hun taak en prive mening wel kunnen scheiden,
het is hier nog niet zo'n "machtsmisbruikkot" zoals sommige reddit draadjes, bijvoorbeeld.
x0f schreef: 2 weken geleden
Fluppeke schreef: 2 weken geleden die trollen (ook al zijn ze al lang lid)
Je bedoelt waarschijnlijk die ene trol die andere gebruikers constant aanmaant tot dimmen omdat ze nog niet lang lid zijn of nog niet veel posts hebben?
hmm, dat moet dan een opgekuiste of gemiste post zijn want die heb ik nog niet zien voorbijkomen.
en wat maakt het uit of je gloednieuw bent met 1 post, of 10 jaar hier zit met 10k posts.... we zijn allemaal ergens begonnen, toch ?

Albert Peetermans schreef: 2 weken geleden Met dit in het achterhoofd denk ik toch dat het zou helpen als iedereen bv. in elke draadje max. 1 keer per dag mag reageren.
ik denk dat je dan riskeert om discussies te laten doodbloeden en het forum minder actief zal maken want "als je toch niet mag reageren, waarom zou je dan blijven"

is er een goede oplossing.... ik denk het eigenlijk niet.
er zal altijd wel opoffering moeten zijn: meer tijd & mods, of meer regeltjes waardoor de discussies inboeten, of ...

misschien moet er maar gewoon een timer komen dat elke account maar x uur per week mag ingelogd zijn? :banana:

(on a serious note: ik vind dat de mods het goed doen, met de middelen die ze hebben, en als gebruikers de rapport knop gebruiken, komt er -meestal- ook wel relatief snel actie)
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Splitter schreef: 2 weken geleden hmm, dat moet dan een opgekuiste of gemiste post zijn want die heb ik nog niet zien voorbijkomen.
en wat maakt het uit of je gloednieuw bent met 1 post, of 10 jaar hier zit met 10k posts.... we zijn allemaal ergens begonnen, toch ?
Het wordt idd opgekuist, maar het is meermaals met mij gebeurd over hoe lang ik lid ben en mijn post count, en ik heb het ook nogal vaak gezien bij anderen gebeuren. Het is jammer want het gaat dan direct offtopic hierdoor.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Het is jammer en dat moet ook gewoon niet getolereerd worden. Het zijn enkelingen en het is niet de eerste keer...dus waarom kan er dan geen (in eerste instantie tijdelijke) ban volgen vraag ik me af?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik kan iedereen aanbevelen berichten te melden met de ingebouwde knop. Het is dan misschien wel wat na de feiten en we zijn er misschien niet altijd direct bij, maar meld gerust, hoe meer meldingen we zien binnen stromen, hoe beter en sneller het onze aandacht zal trekken.
Nu krijgen we dat in de vorm van een notificatie, maar misschien moeten we dat op een andere manier (intern) zichtbaarder maken + een soort intern telsysteem introduceren per gebruiker bij inbreuken. We zullen dit zeker meenemen naar ons volgende overleg. Tips en ideeën zijn zeker welkom.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

NuKeM schreef: 2 weken geleden Nu krijgen we dat in de vorm van een notificatie
Ha, hoe dan?
Bye, Maurice
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Er bestaat een intern waarschuwing systeem in phpbb dat we momenteel niet gebruiken maar dat zou kunnen helpen bij opvolging per persoon.
Ook worden er wel degelijk soms specifieke personen aangesproken maar dat is via pb in de achtergrond. We maken daar geen reclame voor. Soms helpt dat, soms niet. Bannen is een beetje last effort en de veelal technisch onderlegde users hier weten ook dat dit meer symbolisch is dan echt effectief werend.
Ik vind het idee van een opschalend systeem (gele kaart of whatever) wel interessant omdat het duidelijk is voor allen. Wel denk ik dat het meer agressie zal teweegbrengen naar de scheidsrechters.

Alle ideeën zijn welkom, we zullen er met de mods over discuteren.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wel denk ik dat het meer agressie zal teweegbrengen naar de scheidsrechters.
ach, dan schakel je toch de VAR in? ;)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Al dat gedoe met timers en andere beperkingen is enkel schadelijk voor de overgrote meerderheid waar er geen probleem mee is. Bovendien is dat extra werk voor de mods en heeft het een nadelige invloed op het forum.

Het voorgestelde systeem is daarom beter. Geef mensen een verwittiging of 2 en als ze dan niet willen luisteren dat ze dan maar even gaan afkoelen.

Ik heb vertrouwen in de mods en ik vrees dus ook geen misbruik van hun kant maar helaas wel een soort klikgedrag bij users. De probleemgevallen zullen waarschijnlijk dan de mods hun oren afzagen met meldingen. Dat is ook DE reden waarom ik geen meldingen deed, ik had niet de indruk dat erop gereageerd werd maar dat kan mijn verkeerde indruk zijn. Ik vond dat men nog heel veel en heel land toe liet en concludeerde daaruit dat melden weinig zin had. Bovendien ben ik opgevoed met het idee dat klikken not done is. Thuis kregen we dezelfde straf als de verklikte :)

Als ik persoonlijke aanvallen zie dan zal ik dat eerder benoemen in een reactie. Zo geef je de ander ook de kans om zich te herpakken. Ik veronderstel misschien te rap dat de mods het dan wel zullen zien maar zij lezen ook niet alles. Als iemand na meerdere verzoeken om te stoppen met persoonlijke verwijten toch verder doet dan zal er een harde tackle volgen :) Zo werkt het op het veld ook, als spelers denken dat er geen gele kaarten bestaan of getrokken worden dan zal het spel steeds harder worden.

Ik volg ook de opmerking dat we niet mogen klagen over de mods, ze zijn zeker niet te streng, integendeel.

Het systeem met opschaling zal inderdaad tot reacties leiden weet ik uit ervaring maar het is wel transparant. Het kan de mods ook helpen om bans te verklaren want anders zit je met de discussie over objectiviteit. Op het veld gaat een speler met geel ook wat rustiger aan doen want men weet wat men riskeert. Als het systeem zichtbaar is voor iedereen dan is het bovendien een steun voor de mods. Ze zien wie vaker in de fout gaat, net zoals andere gebruikers. Net zoals in het echt vervallen de kaarten na een tijd want anders krijg je zaken als uitlokking. Het systeem werkt echt op zo goed als alle vlakken zoals in het echt op het veld :)
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Los van diegenen die effectief op zoek zijn naar ruzie ontstaan er ook veel frustraties door het complete gebrek aan begrijpend lezen. Men leest maar de helft van een post, dit dan nog eens slecht, en beginnen een reply neer te schrijven. Zo blijft men bezig.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Splitter schreef: 2 weken geleden
Wel denk ik dat het meer agressie zal teweegbrengen naar de scheidsrechters.
ach, dan schakel je toch de VAR in? ;)

En stel dat de "VAR" duidelijke, herhaalde patronen vaststelt?
Wat dan?
Juist: niks.

Afbeelding
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Het kan nochtans aangenaam en bijwijlen zo leerrijk zijn hier.

Ik denk dat dit forum een perfecte afspiegeling van de maatschappij vormt, ook daar degenereren waarden in sneltreinvaart.

Ik heb zeer lang getwijfeld hier een account aan te maken en heb het na enkele jaren dan toch maar gedaan.
Op die tijd heb ik vele mensen weten afhaken of weggepest zien worden, en ja veelal waren dat deze die een beetje "fundering" gaven aan bepaalde draadjes, spijtig natuurlijk.

Wat mij zo heel erg blijft verwonderen is dat er hier toch wel enkele mensen samengetroept zijn die er van overtuigd zijn dat ze "van letterlijk alles op de hoogte zijn" (?!) en dat dan ook al dan niet luidruchtig ventileren.
Het zijn meestal deze die met hun eigengereide mening alles gaan overschaduwen en denken dat hier iets posten louter kwantitatief is.

Terecht protest hiertegen is vergelijkbaar met een etterbuil, er komt wat pus naar boven, de ene al wat meer dan de andere keer en alles blijft uiteindelijk bij het oude.

Als er van mij iets mag veranderen is het wel dat er strenger (taalkundig) gemodereerd wordt in de titels van de topics en dat eventuele schrijffouten sneller gecorrigeerd worden.
Zeer gemeen vind ik b.v.b. "Digi brol", dat schrijf je toch niet!
Maar blijkbaar storen de meesten zich daar niet aan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ratface schreef: 2 weken geleden Los van diegenen die effectief op zoek zijn naar ruzie ontstaan er ook veel frustraties door het complete gebrek aan begrijpend lezen. Men leest maar de helft van een post, dit dan nog eens slecht, en beginnen een reply neer te schrijven. Zo blijft men bezig.
We maken ons daar allemaal wel eens schuldig aan zeker? Ik alvast wel moet ik toegeven.
Als je hier dan op aangesproken wordt op een normale manier komt alles weer goed.

Ik heb al met velen van mening verschild hier, maar tot op heden is er maar 1 iemand die ik echt niet moet hebben. Op zich valt dat nog mee zou ik denken? :angel:
sandbert schreef: 2 weken geleden Wat mij zo heel erg blijft verwonderen is dat er hier toch wel enkele mensen samengetroept zijn die er van overtuigd zijn dat ze "van letterlijk alles op de hoogte zijn" (?!) en dat dan ook al dan niet luidruchtig ventileren.
Vroeger had je dat ook aan de toog, maar toen kon je hen gemakkelijk negeren. Nu hebben die mensen een permanent forum wat hen alleen maar versterkt in hun gevoel.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 2 weken geleden Vroeger had je dat ook aan de toog, maar toen kon je hen gemakkelijk negeren.

Indien de "cafébaas" dat ook jarenlang negeert, stelt er zich natuurlijk een ernstig probleem.

Afbeelding

Zulks moet ook de "cafébaas" opvallen natuurlijk.
Of er ergens toch zijn goedkeuring voor geven...
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Dus ik vind wel dat moderatoren moeten optreden. En bij deze mijn respect voor wie wil modereren met andere woorden.

Ik blijf wel weg uit maatschappelijke thema's, maar vind dit nu net één van de meer aangename fora.
Laat dat gezegd zijn. Want dat is een zeldzaam gegeven.

Omdat je hier minder navelstaarderij hebt, en het gevoel hebt dat mensen je nog meelezen en luisteren.

Ik ga geen andere fora vuilmaken, maar ik ken minstens één Belgisch hobbyisten forum waar ik al 15 jaar of meer regelmatig terugkeer (en dan nog voor betaal ook), en waar een aantal (ik vermoed) fulltime bullies actief zijn. Simplificaties. Op de man spelen. Zij weten het altijd best. Nooit van mening veranderen. En belachelijk maken.

En die ook nooit of quasi nooit terecht worden gewezen. Wellicht omdat ze te nauw verbonden zijn aan de achterliggende vzw (opnieuw: het is een vermoeden).
Ik kom er nog weinig, misschien om eens wat technische info te sprokkelen. Maar gezien het dalend bezoekersaantal (ik zal dus de enige niet zijn die er last van heeft), is de kwaliteit van het technische forum ook maar "zo zo". En aan de vragen en antwoorden te zien, begint de gemiddelde leeftijd vermoedelijk eind de 60 jaar te worden.
Dat wordt einde verhaal.

Ik wil maar zeggen... niet modereren, en het kan verkeren.
Laatst gewijzigd door jutuiz 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ratface schreef: 2 weken geleden Los van diegenen die effectief op zoek zijn naar ruzie ontstaan er ook veel frustraties door het complete gebrek aan begrijpend lezen. Men leest maar de helft van een post, dit dan nog eens slecht, en beginnen een reply neer te schrijven. Zo blijft men bezig.
Dat is niet altijd intentioneel, het overkomt iedereen wel eens dat je iets gemist hebt of gewoon verkeerd begrepen. Dat is eigen aan een snel en online medium, je ziet enkel de tekst en niet de persoon zelf dus het is moeilijker op te maken hoe iets bedoeld is. Ik merk dat men grappen soms ernstig neemt en dat is ergens normaal. Ik denk dat men soms ook te snel er vanuit gaat dat de andere slechte bedoelingen heeft.

Ik volg je wel op het punt dat het vaak beter is om niet te snel te reageren, soms is het goed de zaak eens te laten inzinken en dan te reageren. Helaas is het net bij persoonlijke aanvallen dat mensen de impuls hebben om emotioneel te reageren en dat is niet altijd de meest verstandige reactie.

Eén belangrijk punt is het feit dat mensen een geheugen hebben. Een verwijt in één topic wordt vaak meegesleurd naar andere topics en dat is zeer giftig. Het is een teken dat een opmerking niet verwerkt is en dat men op de persoon reageert en niet op de topic. Dit zou een alarmsignaal voor de mods kunnen zijn. Helaas is dit een moeilijke want je kan dat ook hebben met grappen/knipogen zonder kwade bedoelingen. Het is aan de mods om daar onderscheid in proberen te maken.

Het is ook zo dat iedereen een andere stijl en manier van verwoorden heeft, ieder vogeltje zingt... Daarnaast is er ook een verschil in wat mensen kunnen verdragen. Ik zal niet smelten van een verwijt maar uiteraard heeft iedereen (andere) grenzen en soms heb je eens een mindere dag, dat zal bij iedereen wel zo zijn. Zo zijn ergernissen ook verschillend, de ene vind teksten te lang, een ander teveel opmaak en een ander haat veelvuldige quotes.

Ik vind het feit dat we er open over spreken echter al goed, uiteindelijk is het doel voor iedereen een aangenaam forum te hebben waarin mensen van mening kunnen/mogen verschillen en dingen kunnen opsteken op diverse vlakken. Ik ben blij dat ik hier geregeld zaken leer of gewoon eens goed kan lachen met sommige reacties. De vergelijking met een café gaat ook goed op. Ik ken geen café waar ik met iedereen ever goed overweg kan en dat hoeft ook niet, en ja ook op café wordt er veel onzin verteld :)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Indien iemand zin heeft om op basis van de gedragsregels een systeem uit te werken om de waarschuwingen te objectiveren, post dan zeker een voorstel. Ik zou het graag heel transparant maken in welk geval je welke waarschuwing kan krijgen en waarom. E' hoelang die waarschuwing dan geldig blijft en zo. Want de ene inbreuk is de andere ook niet ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

sandbert schreef: 2 weken geleden Zeer gemeen vind ik b.v.b. "Digi brol", dat schrijf je toch niet!
Maar blijkbaar storen de meesten zich daar niet aan.
dat is inderdaad iets waar ik me niet aan stoor - het toont gewoon de frustratie, en is ook dadelijk duidelijk dat het vooral een "ventileer" topic is dat ik gewoon kan negeren.
je kan dus zelfs zeggen dat zo'n titel handiger is (want je weet gelijk dat het een te negeren topic is, tenzij je invested bent in digi)
Dizzy schreef: 2 weken geleden Eén belangrijk punt is het feit dat mensen een geheugen hebben. Een verwijt in één topic wordt vaak meegesleurd naar andere topics en dat is zeer giftig.
heb ik gelukkig maar weinig last van, maar dat kan ook aan mijn geheugen liggen :)
meestal kijk ik ook niet naar de poster (behalve bij sommigen waar je de naam niet moet zien om te weten wie het is),
en is elk topic "een apart verhaal".

valt dus geregeld weleens voor dat ik in 1 topic totaal niet eens ben met iemand, en in een ander topic enkel maar kan gelijk geven.
en... zo hoort het ook, denk ik dan ?

qua systeem van waarschuwingen kan je mss werken met een oplopende periode waarin de waarschuwing geldig is:

1ste waarschuwing, 1 week
2de waarschuwing binnen die week, 2 weken
3de waarschuwing binnen die 2 weken, 1 maand
...

al lijkt het me dan weer moeilijk te worden om te maintainen misschien?

een mogelijke optie is ook om in de avatars het "actieve waarschuwingsniveau" van een poster toe te voegen,
zodat andere gebruikers kunnen zien of de gebruiker waarop ze reageren "weleens wat meer uitlokt".
.... al krijg je dan misschien weer een soort schandpaal-nagel probleem ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er is zodanig veel nuance in gedrag dat het moeilijk te objectiveren is, het zou enkel veel meer discussies opleveren. Hetzelfde gedrag komt bij verschillende mensen ook anders over. De ene lacht ermee, een ander is geaffronteerd. De digibrol is een goed voorbeeld, mij kan het weinig schelen maar wie voor Digi werkt zal het minder aangenaam vinden. De titel geeft inderdaad al wat van de inhoud weg al kunnen anderen ook tegengas geven, daar dient een discussie toch ook ergens voor?

Neem eerder zaken waar weinig tot geen discussie over is en die de kern van de zaak benaderen. Respect voor anderen kan je objectief afdwingen door persoonlijke verwijten aan te pakken. "Naieve kloot" is vrij gemakkelijk te herkennen en er zal weinig over te discussiëren zijn :) Ik zou kijken naar het feit of er op de persoon gereageerd wordt of op het onderwerp, dat kan je wel objectiveren. In een discussie over Telenet heeft het geen belang wie de poster is, het gaat over telenet.

Haal dat eruit en je zal al een pak minder problemen krijgen want het gaat terug over de topics en niet de onderlinge wrijvingen.

Het aanduiden van een waarschuwing vind ik wel goed maar je moet ermee opletten want het kan ook mensen inspireren om zaken uit te lokken, iets wat we net niet willen. Op het veld zal een speler die al geel heeft ook uitgedaagd worden om een nieuwe fout te maken of gaan tegenstanders bij de ref vragen achter een nieuwe kaart. Het doel is niet zoveel mogelijk kaarten te geven maar wel een zo fair mogelijke wedstrijd. Als ref moet je vooral daar mee bezig zijn en elke wedstrijd/topic is anders.

Het is ook belangrijk dat men zelf kan corrigeren met goed gedrag. Kaarten moeten dus niet blijven meegaan. Als je je gedrag aanpast is er geen reden meer voor de kaart. Voor de mods zou ik wel een soort archief behouden om snel te zien wie geregeld in de fout gaat, zo iemand kan je dan makkelijker en sneller aanspreken, voor het uit de hand loopt. Wij deden dat met persoonlijke verwittiging via pm. Ging het verder dan kwam er een publieke verwittiging. Nog verder kwam er dan een kaart. Die kaart was er voor 1 maand. Waren er binnen die maand 2 kaarten dan werd de persoon hierop gewezen en laatste verwittiging. Bij de eerstvolgende fout werd er een ban van een week ingesteld. Die week werd per keer dat er een ban was verhoogd. Na een jaar werd dat geneutraliseerd en stond iedereen weer met een schone lei.

Dat systeem werkte goed en was transparant te zien voor iedere gebruiker. Wij hadden minder meldingen maar dat was ook omdat we dat bewust niet stimuleerden, het waren altijd dezelfden die dingen moesten melden. Hier is het aantal topics echter veel hoger en is het moeilijker voor de mods om alles te volgen, meldingen zijn dus hier misschien beter. Elke melding betekent echter werk voor de mod want je moet de topic nagaan. Soms wordt er nl wel iets gemeld maar de melder heeft zelf al ergere dingen gezegd voordien, zo kan je als mod in de problemen komen. Het is de ref die de eerste fout niet gezien heeft maar geel geeft voor de reactie :)

Ik hoop dat jullie iets kunnen uitwerken dat zo weinig mogelijk werk vraagt en het forum zoveel mogelijk beter maakt. Game on!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Kameleonretoriek in actie

Achter een toon van redelijkheid schuilt een strategie: het eigen gedrag vergoelijken, de focus verleggen, en tegelijk het debat sturen.
Dit is geen zelfreflectie, dit is zelfbehoud.
De ene kameleon is de andere niet.

Afbeelding

Afbeelding
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Houden we het vriendelijk en ZONDER te hinten naar andere users? Ook zonder namen te noemen is het duidelijk dat er op de man gespeeld wordt.

Zoals iemand al voorstelde, eerste gele kaart.
Bye, Maurice
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik had gehoopt dat de inhoud zelf centraal zou staan, maar ik begrijp de gevoeligheid.
Bedankt voor de verwittiging.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben hier ook vaak aanwezig in de hoop hier en daar op m'n oude(re) dag nog wat bij te kunnen leren.
Scholing was destijds voor mij immers van minder belang, wijsheid komt met de jaren en er zit veel waarheid in die uitspraak.
Sla ik soms de bal mis en of grossier ik in schrijffouten? Zeker weten..
Mij verbeteren? Graag, maar dan wel zonder belachelijke en persoonlijke aanvallen aub.
Ik heb geen moeite met een stevige conversatie maar wel met respect aub, ik heb vele jaren in de bouw gewerkt maar dat taalgebruik probeer ik toch achterwege te laten hier omdat het geen toevoeging is aan het forum.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

on4bam schreef: 2 weken geleden Houden we het vriendelijk en ZONDER te hinten naar andere users?
Sorry, dat was misschien niet heel netjes maar ik heb dat gisteren bewust gedaan. Deze oude topic werd terug bovengehaald na het zoveelste incident met die ene user. Elke keer dat hij iemand met een andere mening tegenkomt, krijgt die 'afwijkende' persoon de volle laag. Hij gebruikt daar niet enkel feiten voor maar ook nicknames zoals enkel Trump dat doet en zet die 'afwijkende' persoon vevolgens weg met allerlei (valse) veronderstellingen.

Je kan dit 'op de man spelen' noemen maar ik weet niet hoe dit gedrag, dat al jaren aanhoudt, anders benoemd kan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”