plaatsen zonnepanelen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Misschien speelt het bij sommigen dat binnen x-aantal tijd toch een systeem zoals in NL zal komen, dat je zal moeten betalen bij injectie.
Een dingetje dat zweeft, maar denk ik nog niet officieel is aangekondigd?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Bwa met een beetje intelligente aansturing moet het omvormer vermogen toch te regelen zijn, in de winter ben je er goed mee.
Batterijen zullen ook wel goedkoper worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 13 keer
  • Citeer
  • Citeer

TheCeet schreef: 3 weken geleden Misschien speelt het bij sommigen dat binnen x-aantal tijd toch een systeem zoals in NL zal komen, dat je zal moeten betalen bij injectie.
Er is in NL geen regeling dat je vanuit de netbeheerder moet betalen voor injectie.
Sommige energieleveranciers rekenen bij welbepaalde types energiecontreacten een terugleverboete aan.
Maar dat is een tegenreactie tegen de verplichte saldering en de daaruit voortkomende hoge terugleververgoeding en de onbalansvergoeding die de energieleveranciers aangerekend krijgen.
Hier krijg je van de energieleverancier een terugleververgoeding van 2 tot 5 cent/kWh.
In Nederland betaal je bv. een terugleverboete van 12 cent en krijg je een terugleververgoeding van 16 cent.
Netto hou je dan eveneens 4 cent/kWh over wat op hetzelfde neerkomt maar administratief een iets ingewikkelder systeem is.
In Vlaanderen betaal je trouwens met een analoge meter (wat eveneens een vorm van salderen is) en bij bepaalde energieleveranciers ook al een 'terugleverboete" maar dan niet per kWh maar op het max. vermogen van de omvormer.
En bij een dynamisch energiecontract betaal je ook hier nu al voor teruglevering wanneer de energiecomponent negatief is wat tijdens het WE steeds vaker voorkomt.

Je kan trouwens niet "te veel" energie produceren.
De helft van het jaar kan je het goed gebruiken en de andere helft van het jaar zorg je gewoon dat je evenveel verbruikt als je produceert, het opslaat voor de uren met minder of geen productie voor indirect verbruik of je plaatst een PV omvormer waar de productie zich aan het verbruik aanpast en stelt softwarematig een nul-netteruglevering in.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

duizend schreef: 3 weken geleden Dat hangt af van je verbruik: met een EV is 5kWp niet echt overkill te noemen.
5 kWp aan panelen is prima om je EV te laden... als je tenminste thuis bent als de zon schijnt.

Die 5 kWp eerst in een batterij duwen om 's avonds er je EV mee te laden is zinloos... da's goed voor ruwweg 25 km.
duizend schreef: 3 weken geleden Panelen zijn zeer goedkoop geworden 5kWp kost minder dan €1.000 aan panelen en installatiemateriaal.
Maar als je die extra panelen hun vermogen niet in je batterij krijgt (omdat ze meteen vol zit) en ook niet zelf kan verbruiken (omdat je wagen op het werk staat)... wat is dan het nut van die extra panelen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een investering opbrengt en dat doe je niet door zomaar extra panelen te leggen of grotere batterijen te installeren.
duizend schreef: 3 weken geleden Who cares dat je op zonnige dagen veel te veel stroom hebt?
Jij straks als je gaat betalen voor injectie !
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Die 5 kWp eerst in een batterij duwen om 's avonds er je EV mee te laden is zinloos... da's goed voor ruwweg 25 km.
Dat is, afhankelijk van het verbruik van je EV en het (ingestelde) laadvermogen per 5 kW vermogen een geladen capaciteit van 25 km per uur!
Een PV installatie van 5 kWp wekt op dagen zoals vandaag en zelfs een groot deel van het jaar ook meer dan 5 kWh capaciteit op. Op dit eigenste ogenblik zou dat zelfs 4 tot 5 kWh per uur (!) kunnen zijn en dat onafgebroken urenlang.
Afhankelijk van de opslagcapaciteit van je thuisbatterij in kWh dus absoluut niet zo zinloos.
Bij een groot deel van de normale huishoudens staat de auto, dus ook een BEV, ietsje langer dan een uur bij de eigen woning.
Bij 5 kWp prodcutievermogen wek je op een dag als vandaag al makkelijk 30 kWh op. Wanneer je er 10 zelf verbruikt (wat al veel is) heb je er nog 20 over om op te slaan. Gebruik je tijdens de nacht 5 kWh heb je 15 kWh om van de thuisaccu over te dragen naar de accu van de BEV en daar rij je, zeker als je dagelijks in de file staat, wel meer dan 25 km mee. Bij een laadpaal/inverter met een vermogen van 5 kW ben je in een 3-tal uurtjes al klaar met de overdracht.
Jij straks als je gaat betalen voor injectie !
Ik denk niet dat @duizend behoort tot die groep mensen die voorafgaand niet de nodige maatregelen nemen. Genoeg opties om niet terug te leveren aan het net of nog beter, terug te leveren wanneer je er (relatief veel) geld voor krijgt, niet terug te leveren wanneer het je geld kost en zelfs af te nemen wanneer je er geld voor krijgt.
Je moet er wel zelf voorafgaandelijk iets voor doen en niet blijven steken in een verleden dat niet meer terugkomt en daar dan jezelf over beklagen. Ook al klaag je steen en been, de tijd staat niet stil en houdt daar geen rekening mee.
Maar als je die extra panelen hun vermogen niet in je batterij krijgt (omdat ze meteen vol zit) en ook niet zelf kan verbruiken (omdat je wagen op het werk staat)... wat is dan het nut van die extra panelen.
De extra panelen bewijzen dan hun nut tijdens de dagen dat de zon niet van 's morgens tot 's avonds volle bak schijnt.
Een batterij met voldoende opslagcapaciteit zit ook niet meteen vol. Ze wordt immers alleen geladen met de overproductie. En, zie voorgaande, afhankelijk van de instralingsvoorspelling voor de volgende dag en afhankelijk of je EV dan thuis is of niet ga je 's avonds de thuisbatterij legen in de HV accu van de EV (met uitzondering van een reserve om de nacht door te komen tot de volgende eerste zonnestralen). Tegen de volgende morgen staat de thuisaccu dan op een SoC van bv. 5% en heb je weer 95% ter beschikking om bij te laden tijdens de uren dat netinjectie geld zou kosten.

En dat is allemaal geen vrijblijvende theorie want ik breng dat al jaren in de praktijk (om te oefenen en te finetunen tegen de tijd dat je wel moet betalen voor netinjectie). :angel:
En ik ben ook maar een gewone burger (nog) residerend in Vlaanderen.
Maar ik verspil mijn tijd niet aan geweeklaag en (vruchteloos) wachten tot anderen het voor mij komen oplossen. :nono:
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zijn we trouwens niet op een prijspunt voor panelen gekomen dat je, theoretisch, genoeg panelen kan leggen voor de wintermaanden en die in de zomer deels uitschakelen om teveel injectie te voorkomen ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Waarom zou je tijdens de zomermaanden je panelen uitschakelen?
Tijdensde uren dat je de panelen uitschakelt heb je zelf ook geen productiecapaciteit ter beschikking.
Het is veel lucratiever de (inderdaad) spotgoedkope PV panelen en gelijktijdig te voorzien van een omvormer die en kan injecteren (zolang je dat zelf niets kost en geld opbrengt) en - indien nodig - de productie aanpast aan je eigen verbruik.

Dat is trouwens ook geen theorie maar betaalbare praktijk. Zo'n omvormer heb je al voor een 700 € (en wanneer je de moeite doet om eens goed te zoeken en zelf plaatst waarschijnlijk nog goedkoper).

Je bent ook helemaal niet verplicht de PV installatie te koppelen aan het net.
Je kan je panelen ook (deels) een off grid opstelling geven. Dat (deel) levert per definitie nooit iets terug aan het net.
Indien PV volledig off grid opgesteld spaart het je al de kost van een AC/hybride PV omvormer uit.
PV gekoppeld aan het net is een bijna achterhaalde opstelling van in de tijd dat je nog kon salderen met de analoge meter of met een DM nog relatief veel geld kreeg voor netinjectie.
Eenmaal er niets meer te verdienen valt met netinjectie (of andere maatregelen), laat staan het geld begint te kosten is er geen goede reden meet om ze netgekoppeld te houden.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Indien injectieboete was de insteek...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Wanneer je niet aan het net teruglevert is er geen netinjectie en bijgevolg geen injectieboete.
Een PV omvormer welke alleen produceert wat er op dat ogenblik in en rond de woning verbruikt wordt (of nog beter eerst produceert tot de lokale opslag een SoC van 100% bereikt en dan pas over gaat naar vermogensaanpassing volgens verbruik) levert niets terug aan het net. Je verbruikt het immers allemaal direct zelf en/of slaat het op voor later.

Wanneer je geen eigen opslag hebt of onvoldoende opslagcapaciteit en je zet je panelen gedurende meerdere uren af dan heb je geen eigen productie meer en ga je van het net energie afnemen. En dat is doorgaans nog altijd duurder dan de kostprijs van de energiecomponent (waarop de terugleverboete bij negatieve prijzen nu gebaseerd is).

Vandaag is het bv. een wolkenloze hemel. Ik heb 5.6 kWp ter beschikking op een inverter met een afgetopt vermogen van max. 5 kVA. Dat levert een 30 kWh op waarvan een 5 kWh in huis verbruikt zal worden. De overproductie gaat richting 15 kWh stationair opslagvermogen en daarna naar 1,5 kWh waterbatterij en 80-90 kWh mobiel opslagvermogen.
Wanneer de thuisaccu begint aan 5% SoC en de BEV aan 70% SoC zal er nog maar weinig richting net gaan.
PV tijdelijk uitschakelen is hier sowieso geen optie want nog GSC gerechtigd en een uitgeschakelde installatie zou me sowieso een tien euro "verlies" opleveren. :-D
De AC PV omvormer kan via een eenvoudige software instelling ingesteld worden op nulinjectie en zijn productievermogen aanpassen aan het verbruik. Maar dat is dan weer contraproductief voor de GSC rechten.
Bij een onvoorziene netuitval schakelt deze - waneer de thuisaccu en de accu van de EV 100% SoC bereiken en het huisverbruik lager ligt dan het productievermogen automatisch over naar eilandmodus en wordt er niet meer geproduceerd dan gevraagd. Redelijk future proof concept dus.

Er wordt hier heus geen kWh onnodig in het net geïnjecteerd, ook niet op zonovergoten dagen:
VRM13052501.jpg
VRM13052502.jpg
VRM13052503.jpg
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

en 80-90 kWh mobiel opslagvermogen
En moest je nog niet op krijgen kan je de EV altijd op autopilot de hele nacht laten rond rijden (kan hij centjes verdienen met taxi spelen) in de toekomst :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

De "toekomst" dat in België een auto zonder bestuurder aan boord zou mogen rondrijden ga ik als eigenaar van een BEV niet meer meemaken.
Met een salarisauto mag je van de verzekeraar trouwens geen bezoldigd vervoer doen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
  • Citeer
  • Citeer

DarkV schreef: 3 weken geleden 5 kWp aan panelen is prima om je EV te laden... als je tenminste thuis bent als de zon schijnt.

Maar als je die extra panelen hun vermogen niet in je batterij krijgt (omdat ze meteen vol zit) en ook niet zelf kan verbruiken (omdat je wagen op het werk staat)... wat is dan het nut van die extra panelen.
of 5kWp "genoeg" is hangt er van af hoeveel km je rijdt per jaar.
Als je meer dan 5000kwh jaarlijks nodig hebt enkel voor de EV, dan kom je er niet met 5kWp panelen

als je batterijen "meteen vol zitten" dan hebben ze niet genoeg capaciteit, voor de prijs moet je het niet meer laten.

Hier staat ondertussen al 25kWh aan thuisbatterij.
Als ik thuiskom (is meestal na 18u) is die batterij volledig geladen.
Op dagen als vandaag leveren de panelen van 18 tot 21u nog meer dan 10kWh op.
Deze gaan dan rechtstreeks in de EV of naar het avondverbruik
Daarna laad ik de thuisbatterij over in de EV, gewoonlijk een 20kWh
De vijf resterende kWh zijn voor het nachtverbruik.

Tussen 7 en 8u 's morgens laad ik de EV verder op met de nog resterende thuis batterijcapaciteit

Op dagen zoals vandaag is de EV dan met minstens 25 kWh bijgeladen, da's goed voor 150km

Ik haal jaarlijks > 4.000 kWh uit de batterij, dat is 1.200 euro met de huidige energieprijzen.

De installatie heeft 10 jaar garantie en brengt op die 10 jaar 12.000 euro op
De kost voor 5kWp extra PV en 25 kWh batterij is minder dan 6.000, in mijn geval zelfs veel minder

@Joe de Mannen
genoeg PV leggen om in de winter toe te komen lukt als je niet elektrisch verwarmd en de EV vanaf half november tot half februari elders gaat volladen.
Ik zou met 15kWp panelen toekomen daarvoor.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer
  • Citeer
  • Citeer

Welke batterijen en omvormer heb je?

Wil eigenlijk batterij gaan kopen ondanks dat ik in een app gebouw woon met geen panelen. Balkonpaneel is in orincipe niet toegelaten.

Maar wil eigenlijk batterij als backup kunnen hebben voor onvoorziene omstandigheden toch uren voort te kunnen.

Kan ook of de zondag via bepaalde contracten of zelfs in ander pand gratis zonne-energie gaan laden met bijvoorbeeld een Bluetti batterij.

Ben nog niet aan de puzzel begonnen om dit alles in de praktijk werkend te krijgen. En dus mijn backup systeem zo goedkoop mogelijk te maken
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer
  • Citeer
  • Citeer

zou het interessant zijn voor een alleenstaand voor ook een batterij te voorzien?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

mgo72 schreef: 3 weken geleden Welke batterijen en omvormer heb je?

Wil eigenlijk batterij gaan kopen ondanks dat ik in een app gebouw woon met geen panelen. Balkonpaneel is in orincipe niet toegelaten.
Solis 1fase 5kw omvormer
5x pylontech us5000-1C batterij

Zonder panelen is het een no brainer.
Stekkerbatterij …
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”