Doel is om een Remote Desktop voor een beperkt aantal vaste IP-adressen beschikbaar te maken zonder dat hiervoor eerst een VPN opgezet moet worden.
Op een ZyXEL-omgeving heb ik dit al jaar en dag werkende, maar nu ik overstap naar de Ubiquiti UDM-SE, ervaar ik problemen:
- De Remote Desktop lanceren vanaf een Scarlet-lijn werkt.
- De Remote Desktop lanceren vanaf een Telenet-lijn (met fixed IP) werkt niet: een WireShark leert mij dat de verbinding meteen dichtgegooid wordt. In een tcpdump op de UDM zelf zie ik zelfs geen enkel packet voorbijkomen.
- De leverancier waarvoor deze Remote Desktop-verbinding opgezet wordt geeft aan dat via hun VPN op kantoor de verbinding werkt, maar vanaf een Telenet-lijn via hun VPN dan weer niet.
- De Remote Desktop lanceren vanaf een edpnet-lijn (met fixed IP) werkt ook niet, met een dynamisch IP dan weer wél... WEIRD!
Geen idee waar het dus misloopt en wat het verschil is tussen een Scarlet-lijn, die ene achter de VPN en die andere achter dezelfde VPN.
Een zoektocht naar online bronnen maakt mij helaas niet wijzer. Misschien zoek ik op de verkeerde termen, of is het weer één of andere stomme bug waar ik tegen aanloop.