Momenteel bevind ik me buiten de EU, in de Caraïben. Het lukt me niet om een netwerkverbinding tot stand te brengen via mijn DIGI-simkaart. Dat zorgt ervoor dat ik telefonisch volledig onbereikbaar ben: gezien de geolocatie en het tijdsverschil bemoeilijkt mijn bank transacties door SMS te gebruiken als 2FA. Deze kan ik niet ontvangen, want netwerkconnectiviteit op mijn normale nummer lukt niet.
Er is al veel heen en weer gemaild met de supportdesk. Ondertussen ontvang ik mails van verschillende supportmedewerkers, tegelijkertijd. De ene probeert echt te helpen met instellingen (die niet werken of niet bestaan) terwijl de de anderen uit het Care-team aangeven dat er geen overeenkomst is met een lokale provider, waardoor connectiviteit sowieso onmogelijk is:
In sommige landen is roaming helaas niet mogelijk omdat er (nog) geen overeenkomst bestaat tussen DIGI en de lokale mobiele netwerkoperatoren. Zonder zo’n samenwerking kunnen we je geen toegang geven tot hun netwerk, wat betekent dat bellen, sms’en en mobiele data tijdelijk niet beschikbaar zijn op die locatie.
De kers op de taart is om dan te lezen dat iemand niet goed de mail gelezen heeft:We willen je informeren dat we op dit moment geen roamingovereenkomst hebben met Bonaire. Hierdoor is het helaas niet mogelijk om daar gebruik te maken van mobiele data via het DIGI-netwerk.
We begrijpen dat dit ongemakkelijk kan zijn en hopen in de toekomst op uitbreiding van onze dekking.
Die mens heeft proberen bellen naar iemand die niet eens verbonden raakt met een netwerk. Of het is een standaardmail of het diagonaal gelezen.Ik heb u de afgelopen tijd meerdere keren telefonisch proberen te bereiken, helaas zonder succes. Daarom stuur ik u via deze weg de nodige informatie om uw netwerkprobleem op te lossen.
Dit had evengoed in het frustratie-topic kunnen staan, maar wat voor gedoe is dit? Dit heb ik, na vele non-EU-reizen, nog nooit meegemaakt. Ik had zelfs via hun website nog opgezocht wat de tarieven waren en die stonden er netjes op (https://www.digi-belgium.be/nl/roaming-configurator daarna "Nederlandse Antillen"). Als ze dit werkelijk niet kunnen oplosen, ga ik genoodzaakt zijn om over te stappen naar Orange met een eSIM enkel en alleen om telefonisch bereikbaar te kunnen zijn.
Ik heb het echt een eerlijke kans gegeven, maar basisfunctionaliteit die ontbreekt maakt het onmogelijk om hier te blijven.