FM blijft langer actief

Nieuws omtrent telecommunicatie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Hi,

Blijkbaar gaat men de FM frequenties langer in dienst houden. Afschakeling was voorzien in 2031 maar volgens een studie zou tegen dan nog 20% van de luisteraars FM gebruiken. De verlenging zou er komen omdat men luisteraars zou verliezen (zouden die dan geen andere radio kopen?) en omdat de reclame-inkomsten dan zouden dalen (dat zou wel eens de echte reden kunnen zijn).

Bron: VRT radionieuws (op FM :wink: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Misschien is het gewoon wachten tot de FM-gebruikers allemaal overleden zijn?
Zou er nog jeugd naar FM luisteren?

De laatste keer FM-radio voor mij is toch ook al enkele jaren geleden :).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

mijn auto schakelt toch nog af en toe over...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb hier een 40+ jaar oude Grundig Satellit 3400 staan (mijn eerste KG ontvanger) die continue op FM staat te spelen. Ook de klokradio is FM, net als de autoradio (18jaar oud) dus ja, FM wordt hier nog veel gebruikt.
Eens de grens over valt DAB+ vlugger weg maar blijft FM toch een stuk verder werken. Idem in de Ardennen.
Bye, Maurice
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

mijn dochters hebben een wekkerradio met enkel FM en 1 van de auto's (13 jaar oud) heeft ook nog geen dab.
Op 't werk hebben we een camionette van 3 jaar oud met enkel FM.
We zijn er dus nog lang niet.
(los van het feit dat DAB+ heel vaak weg valt en ik dat quasi nooit had met FM)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

DAB valt ook dikwijls weg, of dat het terug naar fm gaat. Zeker na dat gedoe met Norkring.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Gebruik FM nog veel. Oudere toestellen en ook surround systeem van TV werkt enkel via FM.

DAB valt inderdaad soms weg of heeft geen bereik, zeker in goed geïsoleerde woningen, ook niet alle zenders zitten erop.

Ik vind het dus niet erg dat FM nog even blijft. Wie DAB wil kan het gebruiken zonder last van FM. Iedereen tevreden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in de auto ook nog FM , DAB was een optie in pakket dacht ik ( 1e eigenaar niet genomen )
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

De verplichting van DAB in nieuwe auto's is van december 2020. Dus er zullen nog wel wat recente wagens rondrijden zonder DAB+ met eigenaren voor wie FM prima voldoet.
Het dalen van reclame-inkomsten lijkt me ervan uitgaan dat mensen niet overschakelen van FM naar DAB+ en minder gaan luisteren naar radio?
In dat geval gaat het vooral voor de inkomsten van VRT en DPG want met enkel DAB ligt het speelveld net iets eerlijker (nog niet ideaal met VRT in een eigen mux)
Een ander gedeelte zal ook 5G gebruiken voor streaming / podcasts etc...
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Als FM wordt stop gezet, komt er dan niet meer ruimte vrij voor DAB+ waardoor het uiteindelijk minder zal wegvallen? Of is dit te simpel voorgesteld?
deman3417
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

Auto van maart 2019. Enkel FM en AM.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Je ziet het op alle vlakken. We hebben een conservatieve regering. We zijn een conservatief land (geworden). En bij uitbereiding slaat dat ook op ons continent.
Verandering, vernieuwing wordt actief vertraagd met uitstel, verschuiving en verwarring.
Een ver op voorhand aangekondigde transitie is toch de beste manier om vlotte overgang te hebben en voor het consequent uitvoeren van een eerdere beslissing. En er zijn goede redenen waarom FM er uit gaat. Uitstel betekent het in leven houden van 2 systemen waarvan 1 uiteindelijk nog enkel voor een kleine minderheid moet dienen. En 2 systemen kosten meer dan 1. Bovendien hindert die meerkost ook het optimaliseren van DAB+. Met andere woorden, als er nu nog dekkingsproblemen zijn met DAB+, dan is dat niet erg "want er is nog FM". Zo stel je dus actief die verbeteringen uit.
Ook voor de zenders is het een probleem: kleine zenders die enkel een DAB+ licentie hebben kunnen hun traject naar rendabilitiet ook weer herzien.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik kan je redenering grotendeels volgen en het is inderdaad "in" om progressie te vertragen MAAR het blijkt hier wel dat die kleine minderheid wel nog redelijk groot is. Bovendien is het vervangen van zaken die nog perfect werken en voldoen ook niet zo ecologisch. Ik heb altijd gevonden dat men FM te snel afvoerde waardoor men nu wat gas moet terug nemen. Had men een langere periode voorzien dan was het minder nodig geweest.

Het probleem dat ik soms heb met DAB is met de wekkerradio. Soms is er geen bereik en als je de wekkerradio dan gezet hebt en er is geen bereik dan is er dus ook geen weksignaal. Bij FM kan je ook slecht bereik hebben maar er zal nog altijd geluid uit komen, gewoon met meer ruis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Flippi schreef: 1 maand geleden Als FM wordt stop gezet, komt er dan niet meer ruimte vrij voor DAB+ waardoor het uiteindelijk minder zal wegvallen?
Nee, DAB zit op 174–230 MHz, FM op 88-108MHz.
Bye, Maurice
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Hier thuis staat een DAB+ radio die geen ontvangst heeft op die plaats terwijl FM modus het wel prima doet.

En diegenen die wat langer geleden een DAB radio kochten kunnen daarmee nu enkel nog maar FM modus gebruiken want de uitzendingen zijn DAB+ geworden en dat is niet backwards compatible...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 maand geleden het blijkt hier wel dat die kleine minderheid wel nog redelijk groot is.
Bovendien is het vervangen van zaken die nog perfect werken en voldoen ook niet zo ecologisch.
Wel men schat 20%. Maar dat is een schatting. Men zou ook wat meer kunnen inzetten op bewustmaking en communicatie zodat die 20% op dat moment maar 2% meer is.

En dat FM-radios dan waardeloos worden is inderdaad jammer maar het zal in 2031 toch al lang aangekondigd zijn.
Niet zo een plotse verrassing als toen van DAB naar DAB+ want dat is destijds slechts enkele maanden vooraf aangekondigd.
Dat was bij ons zeer pijnlijk. Omdat we thuis zeer slechte FM-ontvangst hadden en permanente radioluisteraars zijn hebben we met de introductie van DAB meteen alle radio's in het gezin vervangen naar DAB. En dat waren er in ons geval meteen veel: 4 klokradio's, badkamerradio, keukenradio, Stereotuner en nog één in het kantoor. Die werden allemaal waardeloos.

Maar de stopzetting van FM is nu al lang aangekondigd en wordt blijkbaar telkens weer uitgesteld: In 2019 verzette Test Aankoop zich tegen de stopzetting in 2022.
https://www.test-aankoop.be/hightech/au ... baar-maken
In 2024 legt Minister Benjamin Dalle de stopzetting vast op 1 januari 2031.
Minder dan een jaar na Dalle herroept opvolger Cieltje Van Achter die beslissing en stelt de afschakeling opnieuw uit, erger nog: zonder een nieuwe datum. Veel onduidelijker kan het niet worden.
De titel van haar mededeling illustreert mooi de politieke houding: Van Achter remt FM-afschakeling af. Afremmen dus !

Interessant is ook de insidersvisie van Radiovisie: https://radiovisie.eu/afschakeling-fm-g ... rk%20deden.
Onze mening? Met deze beslissing, die er al een tijdje zat aan te komen, blijkt nogmaals dat minister Van Achter geen enkele interesse heeft in een ‘level playing field’ in de Vlaamse ether – een gelijk(er) speelveld dat enkel DAB+ kan bieden – en er overduidelijk op aanstuurt om de grote mediagroepen (op hun eigen vraag) zo lang mogelijk te laten genieten van hun voordelen op FM.

Bovendien negeert ze hiermee ook haar eigen beleidsnota Media, waarin letterlijk staat dat ze op gebied van radio 100 procent het beleid van haar voorganger zou voortzetten en dat de Radiostudie als leidraad zou dienen. Maar dat was nog voor de lobbymachines hun werk deden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

misschien een hele rare vergelijking maar dab+ vergelijk ik beetje met eco toestellen !

Neem dab en neem FM dan is FM veel beter. Neem nen gewone oude stofzuiger en een eco stofzuiger dan weet ik wel wa gekozen :-)
Neem ouder wasmachine of een met eco tja dan ga ik toch voor.... en ze kunnen wel zeggen is beter en warmt zo nie op aja dan is er acé vanish en consoorten, maar tegen dat ge al die middelkes gekocht en gesmeerd hebt waar zit uw winst ? :-)

en dat gevoel heb ik ook met dab+ en FM. Als je een goud oud toestel hebt met FM zal je veel meer plezier aan beleven.
Ook hier in de streek neem galaxie france met fm nog net DAB+ vergeet het
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

heist_175 schreef: 1 maand geleden
Zou er nog jeugd naar FM luisteren?
In gent urgent en Antwerpen centraal hebben zeker nog een pak luisteraars.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Opgelet ook

In de cijfers worden alle digitale luisteraars (dab, internet en streaming opgeteld)
Zo komst FM er slechter uit.dan men zou denken. Men zou enkel met DAB+ mogen vergelijken (omdat het over aardse uitzendingen gaat)

Mijn mening
FM is goed genoeg
DAB+ is leuk, maar het vind het een oplossing voor een probleem dat er niet is. De techniek vind ik wel leuk.
Internet en streaming is de echte concurrent.

Greetz
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

R2D2 schreef: 1 maand geleden
Verandering, vernieuwing wordt actief vertraagd met uitstel, verschuiving en verwarring.
De winstmarges van de grote moet toch gevrijwaard blijven toch.

Het behoud van FM voor mij is belangrijk voor al die kleintjes die er nog resten en niet de stap kunnen zetten naar DAB.

En ja ook ik vind DAB en streaming geweldig, maar laat ons hopen dat er nog genoeg niche blijft en het geen dagbladverhaal word van eenheidsworst.

Er is geen verwarring mensen willen vooral gewoon naar hun zenders luisteren, en anderen willen gewoon decadent poen blijven scheppen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Zouden de zenders niet vooral schrik hebben omdat de meeste portable toestellen met DAB+ ook wel bluetooth en vaak ook streaming ondersteunen? En dat gebruikers dus tot de conclusie komen dat ze zich eigenlijk niet meer tot de nationale zenders moeten beperken, maar dat ze evengoed Spotify Free of zo kunnen gebruiken?

In mijn auto is FM quasi onbruikbaar. Het klinkt zo dof dat je denkt dat je per ongeluk op de AM band bent beland. Ik begrijp niet dat iemand die radio heeft horen spelen en dan gezegd heeft: ja, dit is goed genoeg, zo gaan we die auto produceren. Zeker voor een auto met een zgn premium audiosysteem.
DAB klinkt dan weer uitstekend.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Toch niet toevallig de equalizer voor FM verkeerd ingesteld?
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Gebruik FM nog veel. Oudere toestellen en ook surround systeem van TV werkt enkel via FM.

DAB valt inderdaad soms weg of heeft geen bereik, zeker in goed geïsoleerde woningen, ook niet alle zenders zitten erop.

Ik vind het dus niet erg dat FM nog even blijft. Wie DAB wil kan het gebruiken zonder last van FM. Iedereen tevreden.

voor problemen in geïsoleerde woningen
https://www.radiowinkel.com/a-56963385/ ... eter-coax/
echt wonderbaarlijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Merci @thmj

Het gaat om wekkerradio's en die hebben geen aansluiting voor een antenne, de antenne is een dun draadje dat eraan hangt.
Afbeelding
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

thmj schreef: 1 maand geleden
Dizzy schreef: 1 maand geleden Gebruik FM nog veel. Oudere toestellen en ook surround systeem van TV werkt enkel via FM.

voor problemen in geïsoleerde woningen
https://www.radiowinkel.com/a-56963385/ ... eter-coax/
echt wonderbaarlijk.
Denver wekker radio's hebben een staaf antenne misschien niet zo hip maar het werkt op dab.
https://www.amazon.nl/Denver-DAB-Radio- ... erradio/dp
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het afschaffen van FM past niet in de moderne "emergency planning" cultuur die langzaam aan het opkomen is door de wereldpolitiek momenteel.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

en hoeveel van de vrije radio's zijn nog uniek en niet vast hangend aan een keten van dezelfde zender???, op FM is er weinig verschil aan aanbod, veel eenheidsworst met hetzelfde, en op DAB+ zit er veel nonstop, radio in Vlaanderen is niet meer houdbaar zonder keten radio en weinig reclame inkomsten.
ik zit bij de bron en zaken willen nog amper reclame op de vrije radio omdat het ook te duur wordt voor hen en de oppervlakte dat ze hun reclame kunnen aanbieden is te klein.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Het afschaffen van FM past niet in de moderne "emergency planning" cultuur die langzaam aan het opkomen is door de wereldpolitiek momenteel.
Die cultuur komt net te laat voor DVB-T(2) in Vlaanderen. Jammer.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Het afschaffen van FM past niet in de moderne "emergency planning" cultuur die langzaam aan het opkomen is door de wereldpolitiek momenteel.
Als emergency planning belangrijk is dan had men AM nooit mogen afschaffen. Met 1 middengolfzender kon heel België bereikt worden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

AM werd reeds afgeschaft in de jaren 2010(Vlaanderen in het begin van het decennium, Wallonië in het einde van het decennium) dus reeds lang voor de volledige Russische oorlog tegen Oekraïne(Bezetting van de Krim was reeds eerder gebeurt).
Of het zinvol is om nu terug te beginnen met AM is natuurlijk iets anders.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer

hangt ervan af hoeveel mensen nog een radio hebben die AM kan ontvangen. Ik denk dat, in tijden van nood, FM misschien nog het best zou werken (tenzij dat de feeds die naar de FM installatie wordt gestuurd via het publieke internet zouden gaan en geen interne analoge/digitale backup meer zouden hebben)
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Dat valt mss nog wel mee. Veel FM radio's hebben toch nog vaak een am bereik? Meestal mg.
Ook in de autoradio staat er nog mg op
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Klopt wel.
Om goed te zijn had men AM idd moeten behouden.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer

off-topic: wat ze ook hadden kunnen behouden zijn de sirènes.. die ze in 2019 hebben gedeactiveerd. Be-Alert via sms als vervanging... ik vrees dat de sms pas uren later dan de bedoeling zal aankomen :-S
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

BE-Alert is een klucht.
Niet geregistreerd? Dan krijg je niks... Komaan seg. Het is een typisch Belgisch voorbeeld.
Kijk naar omliggende landen, andere technologie. En daar krijgen ook toeristen een melding op hun toestel.

FM noodzakelijk in deze tijden van oorlog. Tgohja, de tieners en jeugd zie ik nog niet afstemmen op radio via FM.

Moet wel toegeven dat de geluidkwaliteit op DAB+ vs FM wel vele beter is. Alleen is het ontvangst ook niet optimaal
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

FM werkt toch goed? In Spanje was het mobiele netwerk er al na een paar minuten uit ondanks alle backup systemen en 'Site Energy Orchestration' investeringen. FM bleek de oplossing om informatie te verspreiden (en kalmte te bewaren?).

NTN netwerken voor smartphone is eigenlijk nog in kinderschoenen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

In Nederland testen ze nog maandelijks de sirenes.
Ik denk niet dat ik *ooit* al zulke sirenes gehoord heb in Belgie (enkel die van de hulpdiensten ;-) ).
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik herinner mij die wel nog toen ze hier in het Gentse (3-maandelijks?) getest werden: https://www.standaard.be/regio/brandwee ... 86912.html
Blijkbaar uitdoofscenario sinds 2018: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171208_03233757
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Dat was het (driemaandelijks) Seveso alarm.

Test van de brandweer sirenes (gelijktijdig in gans het land) was maandelijks iedere eerste donderdag rond de middag.
De sirenes gingen 3 keer:
- eerst een lange toon om de test aan te kondigen.
- enkele minuten later het alarm (op en neergaande sirene)
- en tenslotte een lange toon om het alarm "af te blazen".

Dat was niet alleen een test van de sirenes, maar ook van de communicatie. De sirenes werden aangestuurd door de Civiele Bescherming via een telefoonlijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Hier was de test de eerste zaterdag van de maand, een nabije gemeente 1e (denk ik) donderdag van de maand.

Wat betreft noodgevallen is AM de beste optie, betrouwbaar, goedkoop en met relatief laag vermogen een redelijk bereik. Helaas heeft men o.a. in Waver en Wolvertem de masten afgebroken.
Voor FM heb je weliswaar veel kleinere zendantennes nodig, het bereik verkleind echter als de antennes lager staan wat deels kan gecompenseerd worden door hoger vermogen maar dan moet je meer stroom ter beschikking hebben.
Ik zie DAB (voorlopig) nog niet in staat om de klassieke FM/AM te vervangen, wanneer internet, GSM e.d. weg is rest enkel het KISS (Keep it simple stupid) principe.
Bye, Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”