Vrije Hardware keuze - Fritz!Box 6660 Cable

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Skoop schreef: 06 nov 2024, 09:47 Remus

Ik ben zelf op zoek naar een degelijke modem only maar kan geen toestellen vinden in de vrije verkoop met een broadcom chip. De CM3500B heeft een puma7 als ik me niet vergis. Zou je eens willen testen of deze last heeft van het puma 6 probleem.

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Bedankt
Afbeelding

ja ook gelezen van dat (oud?) puma6 probleem
Nergens tegengekomen dat de Arris CM3500 ook deze latency issues zou hebben
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

En hoe is dit met Telenet apparatuur? Om vergelijk te hebben.
Hebben de Telenet toestellen nu ook een broadcom chip?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

F@ST3896LG is Broadcom, de vorige generaties zijn Intel Puma 7, 6, 5
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Net opgezocht, heb een CV7160 heeft dan een Puma 6

Ik krijg regelmatig op mijn UDM Pro : Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

Dit is misschien de verklaring waarschijnlijk dan.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Naast die Puma 6 kan latency ook andere oorzaken hebben. Met piekuren en traffic shaping op coaxkabel weet je eigenlijk nooit echt wat er gaande is.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb net in Duitsland een Fritz 6670 Cable gekocht (ik vond de 6660 iets te satanistisch :)), en zou hem binnenkort gaan gebruiken op mijn nieuwe Hey lijn. Zou dat lukken?

Ter info: de 6670 lijkt heel sterk op de 7690 voor VDSL, ook Zigbee en wifi7 enzovoort.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

@liegebeestig Dat kan zeker lukken. Heb hier een 6660 op Hey en werkt perfect. Paar dagen geleden aanvraag ingediend, en gisteren bericht gekregen dat het in orde is.
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

De Fritz!Box 6660 Cable heeft al de nieuwe Firmware F!OS 8.0
De Fritz!Box 6670 en 6690 zitten nog op de oudere Firmware (resp. 07.63 en 07.57) en dus ook oudere Docsis software
Niet zeker of deze laatste geschikt zijn voor Telenet?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

De 6670 lijkt recenter dan de 6660. Toch vreemd dat ze die versie 8 nog niet klaar hebben voor dat model.
Het is een versie die door Vodafone 'gegeven' is in Duitsland bij een Abo. Hopelijk geen lock-in ofzo. Heb 'm zeer goedkoop gekregen, minder dan helft betaald van nieuwprijs.
tj2940
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

FYI: Even een consumer abonnement genomen bij Telenet. Woensdag aanvraag gedaan, gisteren modem ontvangen en vandaag modemswitch gedaan naar Fritz!Box 6670 Cable.
Gisterenavond formulier ingevuld en deze ochtend telefoon gekregen met vraag wanneer ze mochten omzetten. Alsook instructies gekregen om de firmware te upgraden naar de Lab (beta) versie aangezien de huidige niet werkt.
Firmware geinstalleerd, kabel verstoken, in Fritz!Box bij account information internet connection omgezet naar Cable. 2 minuten later volledig terug online.

Vraag: zijn de waardes enigsinds goed?

https://ibb.co/dcBcxLf

https://ibb.co/3z5gmy2
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

tj2940 schreef: 22 nov 2024, 13:41 Alsook instructies gekregen om de firmware te upgraden naar de Lab (beta) versie aangezien de huidige niet werkt.
De laatste versie (07.63) zou wel gewerkt hebben (bevat reeds de "fix") ...
tj2940 schreef: 22 nov 2024, 13:41 Vraag: zijn de waardes enigsinds goed?
https://ibb.co/dcBcxLf
https://ibb.co/3z5gmy2
Voor zover ik het begrijp is het beste signaal tussen -5 en +5 dBmV
Een goed signaal is tussen -10 en +10 dBmV
Ziet er dus "goed" uit :wink:
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

@philippe_d , is er een specifieke reden waarom je voor de Fritz!Box 6660 gekozen hebt en niet voor de 6690?
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 11 keer

Bij het gebruik van een Fritzbox Cable voor Orange of Hey, schakel IPV6 uit. :-)

Het heeft mij gisteren bijna 4 uur geduurd om uit te vinden waarom mijn Android TV - met ethernet verbonden - zelfs simpele apps zoals vrt max, TV Vlaanderen, VTM Go,... niet wou laden ondanks dat ik mijn volledige download speed haalde bij speedtests, en dat die apps wél direct probleemloos werkten met 4G hotspot. Factory reset veranderde niks en andere Android TV box getest van ander merk, exact hetzelfde probleem. Na het uitschakelen van IPV6 was het direct allemaal oké.
Rudolphin
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

fibrbuzz1 schreef: 4 maanden geleden Bij het gebruik van een Fritzbox Cable voor Orange of Hey, schakel IPV6 uit. :-)
Is dit specifiek zo voor de Fritzbox of in het algemeen voor Orange en IPv6?

Ik heb nu de Arris aangeschaft en trek binnenkort (terug) in in onze woning, dus heb de kans om het netwerk volledig opnieuw in te richten.
En ik was eigenlijk aan het overwegen om voor IPv6 te gaan, ook intern.
Ja, IPv4 en NAT werkt perfect en er is (voor thuisgebruik) niet meteen noodzaak aan het gebruik van IPv6. Maar dit lijkt me een goed moment om toch de stap te wagen.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Ik vermoed dat hij dhcpv6 gebruikt en android dit niet ondersteund. Veel weet ik er niet van maar dacht dit toch al op veel plekken gelezen te hebben, ben me nog maar aan het inlezen. Slaac zou wel gaan
Mike...
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Ik heb een 6690 Cable, deze komt niet online. De Telenet modem ook niet meer. Nice.

"Cable internet synchronization starting (training)"
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Als geen van beide modems kan registreren op het netwerk, dan moet je verder zoeken.
Kabel tussen niu en modem ok?
Niu in stopcontact? Led brand?
Visueel geen schade of knikken te zien in coax?
Kan je in de Fritzbox zien waar hij blijft hangen? Ontvangen? Zenden? Welke signalen geeft hij nog aan?
Mike...
Member
Member
Provider

Heb via WhatsApp contact gehad, probleem zit bij Telenet:

"Hey, goed dat je ons hiervoor contacteert. Zoals ik dan ook kan zien, lijkt deze aanvraag nog in verwerking te zijn. Alsook botste onze achterliggende diensten ergens bij aan om je eigen modem te activeren. Ze zullen je dan ook hier verder voor contacteren mochten ze meer informatie nodig hebben of te laten weten dat je eigen modem actief zou staan."
Mike...
Member
Member
Provider

Ter info. Ik zag gisterenavond het MAC-adres staan van de eigen modem in MyTelenet. Die nog eens aangesloten en na een paar minuten online. Alles lijkt te werken. :beerchug:
Falc
Member
Member
Bedankt: 2 keer

De eerste provider ? Op vdsl is er al ver 10j vrij modem keuze en ik zit al sinds dag 1 op mijn eigen hardware op de fiber
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Hallo, is er iemand met kennis over de volgende kwestie? Ik heb al enige tijd een Fritzbox Cable waardoor ik dus verschillende statistieken kan uitlezen. En ik zag onlangs bij de kanalen-info da er bij kanaal 3 erg veel fouten zijn (ook bij andere kanalen, maar wel minder). Kan dit echt kwaad (in de praktijk)? Komt dit door ingress van de buren?

Gp8XBDEWwAAkxPu.jpeg
Schermafbeelding 2025-05-02 141646.png

Alvast erg bedankt, experten!

[Mod] bericht verplaatst
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Een Docsis 3.1 modem gebruikt de Docsis 3.0 kanalen pas wanneer de OFDM verzadigd zou zijn. In de praktijk komt hij daar dus nooit, tenzij er plots 200 extra gebruikers op je node zijn bijgekomen en Wyre geen ontdubbeling doet van deze node.
Ook het aantal fouten moet je vooral bekijken in de tijd. Als je 10.000 fouten hebt, maar gespreid over een modem die al 40 dagen geregistreerd is op het netwerk, is dat niets. Als je echter 100 fouten hebt op een modem die 4u in dienst is, dan heb je wel een probleem.
Kan je in een Fritzbox ook de historiek van de signaalwaardes zien? En een pre equalisation?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Nordic schreef: 1 maand geleden Een Docsis 3.1 modem gebruikt de Docsis 3.0 kanalen pas wanneer de OFDM verzadigd zou zijn. In de praktijk komt hij daar dus nooit, tenzij er plots 200 extra gebruikers op je node zijn bijgekomen en Wyre geen ontdubbeling doet van deze node.
Op dit ogenblik (zie screenshot @VossyGamer) wordt er één OFDM kanaal gebruikt van ca 188 MHz (664 tot 852 MHz), de beschikbare gedeelde downloadbanbreedte over dit D3.1 kanaal is dus max. 1.6 Gbps
Dit te delen door alle D3.1 gebruikers op de node (ca 200?).

Gezien de gigantische overboeking, en meer klanten die naar OnePlus (1 Gbps abonnement) overstappen, kan ik mij niet voorstellen dat het OFDM kanaal niet (méér dan) verzadigd is, en ook de Docsis 3.1 modems volop gebruik maken van de extra bandbreedte van de 28 D3.0 kanalen.

Tot enkele weken geleden zagen wij in het Spectrum een 2de OFDM kanaal (tot 950 Ghz), maar dat is blijkbaar terug weggevallen (waarschijnlijk een test) ?
VossyGamer schreef: 1 maand geleden Kan dit echt kwaad (in de praktijk)? Komt dit door ingress van de buren?
Dat kan geen kwaad, en jouw spectrum ziet er heel goed uit, met verwaarloosbaar aantal fouten. ...
De beschikbare bandbreedts is méér dan genoeg voor de de beloofde doownloadsnelheid van jouw (Orange) abonnement; als er één kanaal volledig zou wegvallen, zal de modem andere kanalen gebruiken ...
Blijkbaar zijn die lagere D3.0 kanalen (146-242Mhz) kanalen meer stroringsgevoelig dan de hogere (410MHz en volgende)?

Ik zie hier hetzelfde:
Schermafbeelding 2025-05-03 110539.png
Schermafbeelding 2025-05-03 110414.png
-
PS
Op de laaste grafiek is het effect te zien van de (nieuwe) TOF filters, die de TV ontvangst verhindert (BASE abonnement).
Deze filter dempt alleen de kanalen 274, 282, 292 en 290 MHz, maar blijkbaar voldoende om de ganse DVB-C ontvangst onmogelijk te maken :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”