Nordic schreef: 1 maand geleden
Een Docsis 3.1 modem gebruikt de Docsis 3.0 kanalen pas wanneer de OFDM verzadigd zou zijn. In de praktijk komt hij daar dus nooit, tenzij er plots 200 extra gebruikers op je node zijn bijgekomen en Wyre geen ontdubbeling doet van deze node.
Op dit ogenblik (zie screenshot
@VossyGamer) wordt er één OFDM kanaal gebruikt van ca 188 MHz (664 tot 852 MHz), de beschikbare
gedeelde downloadbanbreedte over dit D3.1 kanaal is dus max. 1.6 Gbps
Dit te delen door
alle D3.1 gebruikers op de node (ca 200?).
Gezien de gigantische overboeking, en meer klanten die naar OnePlus (1 Gbps abonnement) overstappen, kan ik mij niet voorstellen dat het OFDM kanaal niet (méér dan) verzadigd is, en ook de Docsis 3.1 modems volop gebruik maken van de extra bandbreedte van de 28 D3.0 kanalen.
Tot enkele weken geleden zagen wij in het Spectrum een
2de OFDM kanaal (tot 950 Ghz), maar dat is blijkbaar terug weggevallen (waarschijnlijk een test) ?
VossyGamer schreef: 1 maand geleden
Kan dit echt kwaad (in de praktijk)? Komt dit door ingress van de buren?
Dat kan geen kwaad, en jouw spectrum ziet er heel goed uit, met verwaarloosbaar aantal fouten. ...
De beschikbare bandbreedts is méér dan genoeg voor de de beloofde doownloadsnelheid van jouw (Orange) abonnement; als er één kanaal volledig zou wegvallen, zal de modem andere kanalen gebruiken ...
Blijkbaar zijn die lagere D3.0 kanalen (146-242Mhz) kanalen meer stroringsgevoelig dan de hogere (410MHz en volgende)?
Ik zie hier hetzelfde:
-
PS
Op de laaste grafiek is het effect te zien van de (nieuwe) TOF filters, die de TV ontvangst verhindert (BASE abonnement).
Deze filter dempt alleen de kanalen 274, 282, 292 en 290 MHz, maar blijkbaar voldoende om de ganse DVB-C ontvangst onmogelijk te maken