Ik lees en deel je mening @ivob ,op mijn leeftijd denk ik net als jij wat onze jongeren van vandaag betreft.ivob schreef: 1 maand geledenEen relatief groot deel van de westerse jongeren is al te lui geworden om eens om de zoveel jaar een stem uit te brengen om de democratie te verdedigen en loopt in steeds grotere getale het uiterst rechtse discour na te brallen laat staan dat ze nog in staat zijn, indien nodig, effectief de wapenen op te nemen om zich te verdedigen.
Wat ik niet helemaal deel is de gedachte dat ze bij de minste intentie met hun staart tussen de benen afdruipen en dat het vaderland hen gestolen kan worden.
Het is een gemakkelijke gedachte maar de waarheid heeft vele kronkels.
Toevallig enkele dagen geleden een oud generaal een dergelijke vraag horen beantwoorden en de brave man had in zijn legertijd toch in verschillende conflicten gezeten (Afghanistan en Bosnië) dus ik kon me wel vinden in zijn antwoord op de gestelde vraag.
Jonge mannen die zich plegen te ontdoen aan de oproep om onder de wapens te komen is namelijk van alle tijd.
Frankrijk zou bv tijdens WWI ook behoorlijk veel deserteurs en muiters hebben gehad, en we kennen de straf voor degenen die werden opgepakt.
Ik hoorde deze week een cijfer van 100.000 mannen die weigerden gehoor te geven aan hun oproepingsbrief van Zelensky, ondertussen zouden zo'n 20.000 mannen toch gehoor hebben gegeven na een belofte van Zelensky dat er voor die mensen geen vervolging zou zijn.
Over Rusland jammer genoeg geen cijfers hieromtrent..
Ik durf te geloven dat het in de natuur van de mens zit om er vandoor te gaan wanneer plots de kogels om de oren vliegen.
Wanneer diezelfde mensen lang genoeg voor aanvang van de schermutselingen onder de wapens kunnen gaan en een degelijke opleiding krijgen geloof ik toch dat het vluchtgevoel zal afnemen.
En dit heeft niet enkel te maken omdat ondertussen zal geweten zijn hoe een wapen te bedienen maar er komen nog heel wat andere zaken bij.
Neem bv het groepsgevoel dat tijdens een legeropleiding word gekweekt niet uitgevlakt mag worden, ik kan me nog levendig mijn opleiding voor de geest halen.
Samen door de modder ploeteren en afzien en niemand blijft achter schept toch een soort van een band met elkaar.
En dat maakt dat een groep of eenheid tot een solide groep gekneed kan worden.
De geallieerden hadden daarom ook lessen getrokken uit WWI en om het muiten en vluchten de kop in te drukken kregen die soldaten een training die veel langer duurde.
Tijdens WWII werden die trainingen nog aangepast en vaak langer gemaakt om soldaten met meerdere facetten zoals verschillende wapensystemen vertrouwd te maken.
Tijdens interviews met opgepakte deserteurs van Oekraïne is trouwens de vrees om nauwelijks getraind naar de oorlog gestuurd te worden een belangrijke reden geweest om de benen te nemen.
Maar laat ons maar hopen dat wij hier in Belgenland nooit een duidelijk antwoord op die vraag gaan krijgen.
Het zou daarom ook een hele foute beslissing zijn om Rusland te geven wat ze willen.Dizzy schreef: 1 maand geledenDemocratie en vrede moet je inderdaad verdedigen maar dat doe je niet door elke agressor gewoon zijn ding te laten doen want dan komt hij uiteindelijk achter die vrede en democratie aan.
Het zou namelijk een incentive voor bv China kunnen zijn om Taiwan in te lijven, (als we geduld hebben dan zal Trump wel inbinden)
De Chinezen gebruiken nu reeds stoere taal en zijn totaal niet bereid om in te binden hoe hoog Trump die handelstarieven ook maar blijft opvoeren.
En over het geblaat van Trump aan het adres van Xi Jin Ping, "hij is mijn beste vriend en alles komt in orde" zijn de Chinezen totaal niet onder de indruk.
En welke hersenkronkels heeft Noord-Korea op dit ogenblik? Zijn de zuiderburen een hapklare brok eventueel met de hulp van Poetin?
En wat als Iran de beschikking heeft over kernwapens?
Gemakshalve toegeven aan Rusland, kan ons op termijn zuur opbreken.
'tekens' zijn er om de kop ingedrukt te worden hé.

Die geruchten zijn er trouwens al een hele tijd, maar wanneer worden ze bewaarheid?
Als Noord-Korea zware wapens en munitie blijft leveren kan Poetin nog een tijdje doorgaan vrees ik.
Zou wel graag weten hoe de betaling aan Kim word voldaan, stel je voor dat het met kernwapens is of met de nodige hulp tot aanmaak ervan.