Proximus stopt vaste diensten (telefonie/tv/internet) met vooropzeg van 3 maanden

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

[Mod] afgesplitst uit Fiberklaar topic
Nordic schreef: 2 maanden geleden Vandaag een van de buren gezien die deze brief heeft ontvangen van Proximus. Ikzelf maak ook gebruik van het Proximus netwerk hier in de straat, maar dan via EDPnet. Momenteel heb ik op mijn adres nog niets ontvangen over een stopzetting van onze diensten. Fiberklaar die in 2024 met de aanleg ging beginnen en voor onbepaalde duur is uitgesteld, heeft ons goed liggen. Geen haar op mijn hoofd die aan TN iets zou gunnen.

Afbeelding

Ik heb de persoonlijke info er wel uit gehaald.
Proximus heeft altijd gezegd dat de diensten op de oude koperaansluiting zullen stopgezet binnen de 5 jaar nadat Fiber beschikbaar is voor een aansluiting.

Maar blijkbaar beginnen ze nu koper af te sluiten, nog voor dat de aanleg van Fiber begonnen is ...
  • kan dit zomaar?
  • en op zo'n korte termijn (vooropzeg van amper 3 maanden)?
Enige alternatief die ze aanbieden is mobiele diensten (voor bellen en surfen).
Geen alternatief voor TV.

Dat is toch onaanvaardbaar?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Marre
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

- kan dit zomaar?
- en op zo'n korte termijn (vooropzeg van amper 3 maanden)?
Het antwoord staat in de brief: wettelijk kan dit en houden ze ook de kosteloze opzegtermijn in rekening die klanten ook genieten wanneer een operator een prijsaanpassing doet. Een aansluiting tot een netwerk van een telecomprovider is vooralsnog geen basisrecht en dit blijven privé bedrijven.
Is het leuk voor de klanten: uiteraard niet. Zijn er alternatieven op de markt voorhanden: wellicht wel.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

En het beste is, ik ben onrechtstreeks klant bij Proximus, want EDPnet en ik weet zelfs nog van niets. De persoon wie deze brief heeft gehad woont 80m verder dan mij en akkoord, de wijkaansluiting van Proximus is in de andere richting, maar mijn Fritzbox zegt dat de lengte tot de centrale 460m is, al doe ik daar de lengte tot dat huis bij, zit ik nog maar op 540m. Ik heb een 85/25 profiel op mijn lijn, kan daar toch niets plots zoveel minder zijn. Er staat daar ook gewoon een B-box V3+ en een recente decoder van PX op Android, zo een zonder harde schijf.
Er is dichter bij de kast van Proximus wel een nieuwe verkaveling van een 30 tal woningen, dus ik dacht misschien zit de kast vol en worden verdere aansluitingen stopgezet ten faveure van nieuwe gezinnen met een duurder pack?
Ik mail eerstdaags zelf ook eens naar EDPnet of zij überhaupt van iets weten voor mijn lijn.
Het is een beetje zoals met HR, plots bedenken die iets en sta je op straat.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er is in België de verplichting voor de telco-spelers om iedereen op het ganse grondgebied een verbinding van minstens 1Mbps te kunnen verzien en een vaste telefoonlijn.
Deze "universele dienst" gaat over alle spelers heen, zolang er dus minstens eentje is die je kan aansluiten, volstaat het.

Dus gezien er op dit moment 3 technologieën zijn: DSL, coax en fiber; fiber is er niet daar, DSL gaat eruit, is het voldoende dat dit pand aansluitbaar is op coax.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Die universele dienst bestaat al jaren niet meer.

Wat betreft de communicatie i.v.m. afschakelen zonder effectieve fiber aansluiting: punt 3.2.2.

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -06-20.pdf

Wat betreft olo, staat ook in het document.
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik dacht aan 1 april maar zie dat de brief van 14/3 is.

Vreemd dat ze geen 4g/5g modem als alternatief bieden. Doen ze dat ook niet meer als je met langdurige technische problemen zit?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er is inderdaad geen universele dienstverplichting meer sinds 2013, maar zover mij bekend is er wel:
- een verplichting voor een door het BIPT aangeduide (of aan te duiden) universele dienstverlener (op een locatie X en/of Y) om > 10 Mbps down breedband internet aan te bieden (De Sutter)
- kan het BIPT na raadpleging van de markt een universele dienstverlener (voor de locatie X en/of Y) aan duiden (telecomwet)
=
Indien er op uw locatie internet via coax beschikbaar is kan bv. Proximus het kopernetwerk inderdaad (wettelijk) uit dienst nemen (mits u tijdig vooraf in te lichten conform aan de contractuele voorwaarden)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het BIPT verwijst zelf naar de mobiele netwerken als oplossing. Universele dienst is in België totaal dode letter, alle wetgevende initiatieven zijn (met opzet) totaal ontoereikend om de oligopolisten niet op kosten te jagen.

Dus in België moet je je behelpen met 5G en er is eigenlijk geen aanbod dat 3000 GB dataverbruik toelaat zoals op de vaste netwerken.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@raf1
eens met "het BIPT is liever lui dan moe"
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... t_2024.pdf
Concluderend kan worden gesteld dat de noodzaak om een universele dienstverlener aan te
wijzen om de beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van deze dienst te waarborgen, in
dit stadium niet is aangetoond. Het BIPT zal de ontwikkeling van de connectiviteit in België
nauwlettend blijven volgen, de kwaliteitsparameters opnieuw evalueren en toezicht houden
op de ontwikkeling van het aanbod van vaste diensten en van alternatieve diensten voor vaste
netwerken, met inbegrip van de prijzen daarvan.

maar
met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk zal indien geen internet breedband aansluiting noch via het vaste telefoonnetwerk noch het teledistributienetwerk meer zou kunnen bekomen worden op een locatie X of Y "het BIPT in zijn hemd gezet worden" door de ombudsdienst telecom en/of de minister van consumanetnzaken en/of de rechterlijke macht
= een mobiel aanbod beperkt tot 300 GB/maand is geen "adequaat alternatief" voor een 3 TB/maand breedbandaansluiting op het vaste net
maar inderdaad het kan/zal voor A of B moed vergen om indien het nodig mocht zijn "bergen te verzetten'
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou eens luisteren of uw buurman bij EDPNET terecht kan voor zijn VDSL.
Voor televisie neem je gewoon TV-only bij Telenet. Zo doen wij het.
Dan zal hij allicht niet meer betalen dan nu bij Proximus.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Of, als je vdsl verbinding ok is, kijken naar tvvlaanderen of base.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Met ADSL was het toch ook zo'n verhaal. Bij Belgacom kon je het niet meer krijgen.
Maar bij EDPNET op het zelfde adres ging het wel.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Vind het opmerkelijk dat px mensen naar coax gaat pushen. Als fiber op planning staat zou je toch denken dat ze de levensduur van het huidige netwerk rekken tot dan..Lijkt me ofwel om weinig klanten te gaan of om een enorm dure investering.

Hey telecom/m of BASE als oplossing ?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Marre
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Eens de samenwerking tussen Fiberklaar (Proximus) en Wyre er doorgeraakt zie ik dat wel gebeuren:
In dunbevolkte gebieden waar er geen positieve business case is om FTTH aan te leggen gaan beiden hun netwerk delen en wordt er nog maar geïnvesteerd in 1 secundair netwerk. Maar goed, lijkt me eerder toekomstmuziek voor 2027 en zou de beslissing van Proximus in deze casus (nog) niet mogen beïnvloeden.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

Meer info over de effectieve stopzetting in dit document:
https://www.proximus.be/dam/jcr:c6064e9 ... ~cache.pdf

Maar ook:
As mentioned in different chapters higher in this document and in the footnote of Table 4, certain product types are or will be the subject of a global outphasing with “Stop service” dates that might precede notified “end of service delivery dates” in fiberhoods.
In order to avoid newly installed services to be migrated shortly later, Proximus sends yearly to each Wholesale customer a notice of “Stop sell” pursuant to the information delays contractually specified. A change of this “Stop sell” approach is currently under investigation and will be communicated timely when decided. Similarly, for each fiberhood, Proximus will send to each Wholesale customer present in the concerned fiberhood a notice of service suspension (“Stop Service”) pursuant to the information delays contractually specified for each impacted service, as well as a list of circuits impacted and of possible service alternatives.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Gaat Proximus DSL/koper volledig uitfaseren in heel België tegen eind 2026?
ISP+TV: TN
Nordic
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Uit die tekst die je citeerde uit die brochure maak ik dus op dat ze hiermee bedoelen dat ze niet nog nieuwe aansluiting doen op vdsl wanneer het een Fiberwijk zal worden. Maar hier zijn ze niet bezig met de aanleg en Fiberklaar heeft de plannen zelfs uitgesteld. De buur die deze brief ontvangen heeft (en ondertussen is er nog al iemand in de straat met dezelfde brief) is al altijd klant geweest bij Proximus.
Ikzelf weet nog van niets, ik maakte ook een ticket bij EDPnet aan, maar nog geen antwoord ontvangen.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hier hebben alle buren op het Proximusnetwerk blijkbaar een brief gekregen dat ze naar een andere oplossing moeten zoeken omdat Fiber hier nog niet beschikbaar is.
DSL word dus effectief op 30/04/2026 afgesloten voor ons.
Dus hop, allen naar de coax !
nerph
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 17 keer
Provider

Nordic schreef: 1 maand geleden Ikzelf weet nog van niets, ik maakte ook een ticket bij EDPnet aan, maar nog geen antwoord ontvangen.
Heb je ondertussen een antwoord gekregen? Ik zit bij edpnet en zou liever daar blijven dan terug op coax belanden. Ik had vroeger Telenet en ondervond dat het onstabiel was, vaak uitviel 's nachts en zo...
Nordic
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Neen, mijn ticket bij EDPnet staat nog steeds open. Momenteel weet ik dus nog steeds niet of mijn verbinding ook wordt stopgezet.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 39 keer
Provider
Te Koop forum

@Joachim
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

Het zogenaamde 'copper outphasing' verwijst voornamelijk naar het stopzetten van koperverbindingen zodra er glasvezel beschikbaar is op een bepaald adres. In sommige gevallen wordt echter al melding gemaakt van het stopzetten van koper, terwijl glasvezel op dat moment nog niet beschikbaar is. In die situaties is het wel de bedoeling dat glasvezel beschikbaar zal zijn tegen de effectieve 'outphasing'-datum.
Wij kunnen nagaan of een bepaald adres onder het 'copper outphasing'-plan valt en ook wanneer glasvezel daar beschikbaar zou moeten worden. Slechts in uitzonderlijke gevallen voorziet Proximus geen alternatief.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wij hebben een nog dreigendere brief van Proximus gekregen dan bovenstaande...
Fiber ligt al 5 jaar in de aanpalende straat maar niet bij ons op Privé domein (20 huizen in een cité).
Proximus wil hier niet komen omdat ze onze tuin niet proper kunnen terug leggen, dan staat er geweigerd door de eigenaars, en dan staat er ook we mogen niet van de Stad. Dus wat is het nu? Einde verhaal?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

als het van de stad niet mag, moet je klagen bij de stad.

wat betreft je tuin, dat is prive terrein, en dat moet je zelf regelen (al kan je -of kon je- ook offerte vragen aan pxm hiervoor, maar dat komt meestal nog een stuk duurder uit dan dat je de gewenste wachtbuizen zelf legt)
Nordic
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Vandaag heeft EDPnet mijn ticket beantwoord en die geven aan dat mijn diensten niet onderbroken zullen worden. Is dus enkel het laatste stuk van de straat, verder van de wijkkast die uit dienst zal gaan. Over de toekomst of hier fiber zal komen is nog geen duidelijkheid. Maar al goed dat onze vdsl dus actief blijft.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Even wat dingen nagecheckt hier:

Zoals eerder al bekeken in een Proximus DSL outphasing document hier was er dus inderdaad een "stop sell" op ons adres voor DSL op 30.04.2025.
Vanaf 30.04.2026 word DSL volledig afgeschakeld hier.
Vreemd dat buurman 1 bij Proximus wel een brief daarvoor kreeg en buurman 2 bij Proximus niet. Buurman 3 bij Scarlet kreeg ook geen brief.
Wat mij wel opviel na enkele tests of de stop sell in werking gegaan was, was dat Scarlet aangaf dat er Fiber zou beschikbaar zijn (maar geen beschikbare producten), maar het Proximus systeem weldegelijk zegt na een check op proximus.be dat hier geen diensten te leveren zijn (wat ook zo moet zijn).
Het Scarlet systeem is de enige die hier nog fout in is.
Zelfde lijntest bij EDPNet geeft weldegelijk aan dat Fiber noch DSL hier beschikbaar zijn wat dus juist is.
Een check bij Mobile Vikings geeft aan dat ze wegens niet beschikbare technologie hier geen diensten kunnen leveren.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”