Plugin zonnepanelen zonder keuring, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volgende is toch mis bij het HLN denk ik. Dacht dat fluvius gemeld had dat het totaal maximum wat je mag hebben blijft gelden. Quote van hln artikel :
Stekkerpanelen kunnen ook probleemloos bijgeplaatst worden als je al een vaste installatie hebt. De regel is: het totaal aan stekkertoestellen achter één elektriciteitsmeter mag de 800 W niet overschrijden. Wat je voor de rest vast hebt geïnstalleerd, telt hierbij niet mee. Dat kan interessant zijn als je snel toch wat extra panelen wil, .....
Bron: paylink : https://www.hln.be/woon/vanaf-morgen-ma ... ~acbf9200/

Quote van fluvius :
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.
ref:https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/ ... toestellen

En de vlaams overheid, .... die slaapt nog :
De Vlaamse regering heeft dit dossier nog niet definitief goedgekeurd. Dit betekent dat er nog wijzigingen mogelijk zijn.
ref:https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... vlaanderen
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Waarom heeft men niet gewacht tot het dossier goedgekeurd is voordat men een startdatum gaat verkondigen? Ik steek onze stekkerpanelen morgen gewoon het stopcontact in, op een eigen zekering zonder andere stopcontacten uiteraard ;)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Zelfs al zouden ze het nog een jaar uitstellen, dan krijgen ze het nog niet voor mekaar :lol:
Het is al meer dan een half jaar geleden beslist en men wacht gewoon af tot het te laat is zoals altijd.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Je kan je plug-en-play toestellen aanmelden via Mijn Fluvius vanaf woensdag 23 april om 13u.
https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/ ... toestellen
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook de aankoop van een stekkerbatterij is geen evidentie, concludeert Testaankoop. Volgens de consumentenorganisatie kan dat niet zonder de installatie van een extra onderdeel - een sensor - in de elektriciteitskast. Dat moet door een elektricien gebeuren, wat de kosten opdrijft. “Het wordt de consument gewoon moeilijk gemaakt”, stelt Testaankoop vast.

https://www.hln.be/binnenland/stekkerzo ... ~a11737a6/

Welke sensor is ’echt’ nodig?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

EnFluRi sensor om injectie te verhinderen. Kan je terugvinden in de homologeringslijst naast de thuisbatterij. Nu ja er staan nog geen verkrijgbare thuisbatterijen in dus best nog even afwachten. Misschien wordt er politiek ook iets gedaan aan die kafka regel. Want anders zullen er niet veel batterijen "officieel" geplaatst worden :lol:
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

Freec schreef: 1 maand geleden
Ook de aankoop van een stekkerbatterij is geen evidentie, concludeert Testaankoop. Volgens de consumentenorganisatie kan dat niet zonder de installatie van een extra onderdeel - een sensor - in de elektriciteitskast. Dat moet door een elektricien gebeuren, wat de kosten opdrijft. “Het wordt de consument gewoon moeilijk gemaakt”, stelt Testaankoop vast.

https://www.hln.be/binnenland/stekkerzo ... ~a11737a6/

Welke sensor is ’echt’ nodig?
Je mag geen p1 meter gebruiken, maar de batterij moet wel weten wanneer je stroom verbruikt. Dus moet een electricien dat aansluiten, het is niet 'plug in'.

Maar dat gaat nog wel veranderen.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Typisch belgische kafka:

-ofwel laat je enkel plugin panelen toe tot x watt
-ofwel laat je plugin panelen toe tot x watt + thuisbatterij tot x watt toe met P1 koppeling
-ofwel verbied je gewoon de hele boel (zoals daarvoor het geval was: vaste gekeurde installatie)
-----------
Voor mijn part was dat laatste het meest logisch maar bon. Reden:
-bij elke (voorjaars)storm verwacht ik vele krantenkoppen over schade door weggewaaide - slecht geplaatste - (balkon)panelen
-(brand)veiligheid (tov je buren/blokbewoners) hoort hier te primeren
marzman
Premium Member
Premium Member

En wie heeft al een setje aan staan? Wat deed het op een bewolkte dag als gisteren?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Hoewel ik eerst gewonnen was voor het idee en plannen had om tot aankoop over te gaan, heb ik het na al de onduidelijkheid eromtrent voorlopig maar laten varen. En ik denk vele mensen met mij.
Zeker als je binnenkort ook nog riskeert te moeten betalen als je wat teruglevert, dat is helemaal te gek voor woorden.
Maar dat neemt niet weg dat ik ook wel benieuwd ben naar concrete ervaringen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

marzman schreef: 1 maand geleden En wie heeft al een setje aan staan? Wat deed het op een bewolkte dag als gisteren?
Hetzelfde als een andere zonnepaneel installatie 50 - 70% minder dan een zonnige dag :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

marzman schreef: 1 maand geleden En wie heeft al een setje aan staan? Wat deed het op een bewolkte dag als gisteren?
Je kan er gerust vanuitgaan dat de eerste setjes PI in Vlaanderen niet pas sinds gisteren draaien. :-D
Er zullen er dus genoeg zijn met voldoende data om de verschillen tussen een bewolkte en zonnige dag te duiden.

PI panelen zijn ook niet anders dan ieder ander paneel hoor.
Dat reageert juist hetzelfde als ieder ander paneel dat over heel Vlaanderen al jaren op de daken ligt.

Om je een idee te geven, de opwek op 17/4 bedroeg hier 27,5% van de max. capaciteit op een onbewolkte koele dag tijdens dezelfde periode.
Maar dat is geen referentie want hangt ook af van oriëntatie, hellingshoek, buitentempertuur en lokale dichtheid bewolking.
Vandaag zal weer een totaal ander beeld geven (voorspelling productie rond de 67% van de mogelijke max. productiecapaciteit).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Avenger 2.0 schreef: 1 maand geleden EnFluRi sensor om injectie te verhinderen.
En waarom mag een PlugIn batterij geen injectie doen (en een andere of PV wel ?)

Toegevoegd na 46 seconden:
marzman schreef: 1 maand geleden Je mag geen p1 meter gebruiken
Is de P1 meter soms niet correct dan ? Wat is hier de verklaring voor ?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@DarkV
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... &start=450
Het is wel Synergrid die het gebruik van de P1poortmeting om de thuisbatterij te sturen, verbiedt en dat als argument gebruikt om niet te homologeren.
Of het ridicuul is maakt niet uit.
Het is tot op heden de regelgeving.
Aan ieder om voor zichzelf uit te maken of men zich daar aan wil houden of niet.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kort antwoord Belgistan :lol:
Iets langer antwoord iets met potentiëel over 5KVA injectielimiet gaan gecombineerd en P1 geen eigendom klant (kwestie verantwoordelijk te verschuiven zeker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden En waarom mag een PlugIn batterij geen injectie doen (en een andere of PV wel ?)
Een plug in mag net zoals PV en een rechtstreeks aangesloten accu injecteren op het net.
Maar dan onder dezelfde voorwaarden (Enfluri).
Voor consumenten die zelf dat niet in de automatenkast kunnen installeren is dat uiteraard een tegenslag want niet echt meer "plug in".
Vraag me niet naar de reden want daar circuleren zoveel meningen over dat je door het bos de bomen niet meer ziet.
Omdat wanneer Vlaanderen het zelf regelt het beter is? :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Moest je nog geïnteresseerd zijn:

2 panelen samen 890 wattpiek gericht op zuidoosten op plat dak met vanaf 16u beginnende schaduwval van onze woning en aangesloten op een APSystems EZ1-M omvormer met geadverteerd max 800 watt opwek(volgens Synergrid lijst 799 watt(??), dus in principe niet aan te melden als je geen vaste zonnepaneel installatie hebt):

-Gisteren: 1,74kWh
-Vandaag: 4,61kWh (zonnige dag met af en toe bewolking en met momenteel nog een heeeel klein beetje opbrengst)

En hier komt ie: volgens de app heeft deze omvormer op zijn piek om 13.30u 806 watt opgewekt, ookal staat in mijn app effectief max 800 watt omvormervermogen.

Wij moeten sowieso een aanmelding doen want al een ‘vaste’ zonnepaneel installatie en thuisbatterij in gebruik. Maar dat de omvormer toch meer dan 800 watt heeft opgewekt vind ik wel vreemd, onze vaste installatie gaat nooit over het max vermogen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Als je toch moet aanmelden, waarom dan bij die 800W blijven?
Er zijn vele goedgekeurde omvormers van 1200, 1600W en meer.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Ik kan helaas niet meer dan 2 panelen kwijt op ons plat dak.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ddd schreef: 1 maand geleden Als je toch moet aanmelden, waarom dan bij die 800W blijven?
Er zijn vele goedgekeurde omvormers van 1200, 1600W en meer.
Omdat de regels binnenkort weer eens zullen veranderen en 800W de limiet gaat worden :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Matomatisch schreef: 1 maand geleden En hier komt ie: volgens de app heeft deze omvormer op zijn piek om 13.30u 806 watt opgewekt, ook al staat in mijn app effectief max 800 watt omvormervermogen.
Het hangt ervan welke meting de App weergeeft ...
  • hoeveel Watt de panelen geleverd hebben (DC)?
  • hoeveel Watt de omvormer geleverd heeft (AC)?
Het verschil tussen beide is het omvormerverlies ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

De app geeft het weer als ‘output power’, dus niet duidelijk of het output van de panelen of omvormer is.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Je moet enkel aanmelden als je een analoge teller hebt. Of je nu al zonnepanelen en/of batterij hebt doet er dacht ik niet toe.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Neen, als je al zonnepanelen hebt, zal je altijd moeten aanmelden.

https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/ ... toestellen

"Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is."
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En vooral die "800 Watt of meer" zorgt ervoor dat je de 800W omvormers ook moet aanmelden tenzij je ergens een 799W omvormer kan vinden gemaakt voor Belgistan :lol:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Zou je die plugin omvormer via de config niet kunnen begrenzen op vb 790 W ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ddd schreef: 1 maand geleden Neen, als je al zonnepanelen hebt, zal je altijd moeten aanmelden.
Het wordt stilaan tijd om de beperking van geïnstalleerd vermogen tot 5kW voor alle omvormers samen te wijzigen naar maximum 5kW injectie bij enkelfasige installaties.

Dat zou dan eindelijk eens een voordeel kunnen zijn van de digitale meter.

Ik zou graag een 8 of 10kW hybride omvormer installeren zodat ik proefondervindelijk kan nagaan of ik nog een netaansluiting nodig heb.
Nu zit de beperking voornamelijk bij eerder korte verbruikspieken boven 5kW, dan heb ik nog steeds het net nodig…
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

lacer schreef: 1 maand geleden Zou je die plugin omvormer via de config niet kunnen begrenzen op vb 790 W ?
Software begrenzing telt niet, enkel maximaal omvormervermogen van de hardware.
Nu ja je doet er uiteindelijk mee wat je wil. Als je het verkeerd interpreteert als meer dan 800W en niet registreert...
Het is niet dat ze 1W verschil gaan kunnen detecteren en je een boete gaan uitdelen :lol:
FredericV
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Ivm plugin panelen:

Vandaag de 500 Watt versie gekocht bij Brico aan UZ Gent, aan -20%
367,20 voor een 2m paneel, met beugel die je direct op terras of in de tuin kan leggen

https://www.brico.be/nl/duurzame-energi ... w/10471089

Er is ook een 300 Watt versie met 4 paneeltjes, uitbreidbaar naar 600 Watt.
https://www.brico.be/nl/duurzame-energi ... w/10122934

Deze kunnen hoogst waarschijnlijk met een verloopstekkertje ook aangesloten worden op ecoflow battery packs, bvb met een EcoFlow MC4 to XT60 Solar Cable 3.5m
Ik heb namelijk twee van die packs, dus ik wil het paneel ook voor andere doeleinden testen dan een plugin paneel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Avenger 2.0 schreef: 1 maand geleden Software begrenzing telt niet, enkel maximaal omvormervermogen van de hardware.
Nu ja je doet er uiteindelijk mee wat je wil. Als je het verkeerd interpreteert als meer dan 800W en niet registreert...
Het is niet dat ze 1W verschil gaan kunnen detecteren en je een boete gaan uitdelen :lol:
Ik begrijp niet waar die hektiek vandaan komt om beneden het "aanmelden" vermogen te willen blijven:
  • als je nog een analoge teller hebt:
    • altijd zelf aanmelden (ongeacht vermogen).
  • als je al een DM hebt:
    • vermogen van 800Watt of meer > zelf aanmelden.
    • vermogen van <800Watt > in gebruiik nemen, en wachten van aanmelden tot je een bericht krijgt van Fluvius (nà automatische detectie).
  • indien je al een PV installatie hebt:
    • altijd zelf aanmelden (ongeacht vermogen).
Het enige verschil is dus dat je niet spontaan moet aanmelden, maar wachten tot je hiervoor een uitnoging krijgt van Fluvius :-D .
So what? Meldt ze toch gewoon aan, en je bent er van af ...
.
FredericV schreef: 1 maand geleden Ivm plugin panelen:

De beschrijving op de Brico website is eigenlijk belachelijk en onvolledig :oops: .
Bij een PV installatie horen tenminste volgende gegevens:
  • het vermogen (in kWp of Wp) van de panelen.
  • het vermogen van de omvormer (in kVA of VA).
  • naam en type van de omvormer, en of ze op de Synergrid homologatielijst staan.
Nu staat alles door elkaar (vb max stroom 20A, is dat omvormer of panelen) ??
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
FredericV
Member
Member

Mijn paneel levert open 44V DC, en die 500 Watt is wat het aan de omvormer kan leveren, niet het vermogen van de omvormer, dat hoger moet zijn, want er zijn ook 2x 300 Watt kitjes met dezelfde omvormer:

https://beemenergy.fr/products/beem-on- ... a-brancher

"Puissance nominale face avant STC
500 Wc. STC = conditions standards de test (face avant uniquement) : 1000 Wc/m2 - 25 °C - AM 1,5"

Ivm mijn ecoflow, voor een off the grid test, die accepteert tot 50V op de DC input:

Solar Input

11-50V 13A, 220W Max

https://eu.ecoflow.com/products/river-2 ... er-station

En beide kunnen aan mekaar geknoopt worden middels deze verloopkabel:

https://www.ecoflow.nl/producten/zonnep ... kabel.html

Het paneel kan dus tot 500 Watt leveren, maar de ecoflow trekt maar een fractie uit het paneel. Ik vermoed dat dit geen probleem is?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

FredericV schreef: 1 maand geleden Mijn paneel levert open 44V DC, en die 500 Watt is wat het aan de omvormer kan leveren, niet het vermogen van de omvormer, dat hoger moet zijn, want er zijn ook 2x 300 Watt kitjes met dezelfde omvormer:
Neen, die kitjes van 2 x 300 Watt of 3 x 300 Watt worden AC gekoppeld op één "Beembox".
Ieder kitje heeft dus een eigen (micro)-omvormer.
FredericV schreef: 1 maand geleden Het paneel kan dus tot 500 Watt leveren, maar de ecoflow trekt maar een fractie uit het paneel. Ik vermoed dat dit geen probleem is?
Nee, geen probleem.
Hoeveel panelen je aansluit maakt voor de aanmelding ook niets uit, het is het omvormer vermogen dat telt.
Als je bijvoorbeeld 2 kWp panelen aansluit op een 800 VA omvormer, is het de 800 VA dat telt voor het vermogen dat je moet aanmelden ...

Vandaar dat ik die documentatie van Brico over de Beem Energy solar kit slordig en onvolledig vind. Ik zie nergens het omvormer vermogen.
Onder de merknaam "Beem" is er geen gehomolgeerde plug en play omvormer op de Synergrid lijst, m.a.w. in België niet toegelaten?
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

ik ben nu ook geneigd een goedgekeurde omvormer te bestellen en mijn terraszonepanelen van hun lifepo batterij te halen en aan het net aan te sluiten.
zo eentje dan https://www.conrad.be/nl/p/deye-sun-m80 ... 20127.html https://www.amazon.nl/-/en/SUN-M80G4-EU ... CRMF1?th=1
ik denk dat dat deze is in de toegelaten lijst
GLV188-18-0002 Deye Micro Inverter SUN-M80G4-EU-Q0 0308-1426 or higher 800 800 1-phase X X X X Plug&play 30-1-2025
nu lees ik dat omvormers mogelijk geprogrammeerd zijn met een arbeidsfactor.
als alle vermogen van de panelen nu déze stroom compenseert en niet echt bijdraagt aan het vertragen van mijn digitale meter, is het dan de moeite wel waard, of betreft dit enkel zwaardere omvormers .
in mijn tasmota meetpluggen heb ik wel wat apparaten waarvan er meer VA dan Watt bij aangegeven is. op batterij telt va, op het net watt.
heeft iemand hier gegevens over ivm zonneopwekking?
hoe minder ' slechte arbeidsfactor' gebruikers op die kring tussen de omvormer en de meter hoe minder 'verloren'stroom de zonnepanelen moeten compenseren en hoe hoger de winst?
sitebron (google) https://www.dtsolarenergy.com/info/how- ... 80777.html
of compenseren de microomvormers er niets van.

welke waarden krijg je op een meetplug in watt en va , bij een microomvormer, wil iemand die hierover beschikt deze eventueel als voorbeeld delen

( mogelijk sla ik het allemaal wat door elkaar, va var watt, maar toch dan ook graag reactie :) )
ik kan ook de omvormer ergens bestellen en dan zelf de waarden delen, maar als het teleurstellend is laat ik dat bestellen/terugsturen enz liever achterwege

edit , nieuwsgierigheid won, toch al besteld
marzman
Premium Member
Premium Member

FredericV schreef: 1 maand geleden Ivm plugin panelen:

367,20 voor een 2m paneel, met beugel die je direct op terras of in de tuin kan leggen

Deze kunnen hoogst waarschijnlijk met een verloopstekkertje ook aangesloten worden op ecoflow battery packs, bvb met een EcoFlow MC4 to XT60 Solar Cable 3.5m
Ik heb namelijk twee van die packs, dus ik wil het paneel ook voor andere doeleinden testen dan een plugin paneel.
Waarom ben je voor deze gegaan? Het is prijstechnisch toch niet heel interessant als set? Als het nou twee panelen waren zou ik het misschien overwegen. In Nederland heb je setjes met vier panelen voor deze prijs. Ik zit al te denken gewoon een busje te huren om ze daar te halen ofzo want als je ze laat bezorgen naar belgie komt er wel veel bij.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Afbeelding
test op labovoeding in homeassistant alvast ok nu nog eens aansluiten op een meetplug als ik alle kabels heb voor de zonnepaneelaansluiting
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Iemand al een goeie deal tegen gekomen (incl verzenden) voor 800W set?
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb deze:
https://www.amazon.com.be/dp/B0BRHHRGDQ ... asin_title

ik vind het een redelijke prijs... moet ze wel nog installeren één dezer dagen om te zien wat het effectief geeft. Wel veel goede reviews over gelezen daarmee dat ik deze gekocht heb.
JanD25
Starter
Starter
Bedankt: 4 keer

De beschrijving zegt wel dat het de DEYE SUN800G3-EU-230 omvormer is, dat is het vorige model, voor een synergrid gehomologeerde moet je de G4 variant hebben.
FredericV
Member
Member

Mijn eerste slechte ervaring met beem:

De beem energy app vraagt na enkele dagen allerlei gevoelige data, zoals je adres, of je eigenaar bent van de woning, hoeveel mensen er wonen, .... en tal van andere zaken waar ze eigenlijk geen zaken mee hebben om de beembox te doen werken, want dat is een inline kWh meter over wifi. Ze stellen ook allerlei vragen over je verwarming, ....

Als je deze personalisation niet invult, kan je de app gewoon niet meer gebruiken.

Zo nog een bedrijf die de gegevensminimalisering in de AVG schendt. Ik heb hiervan screenshots genomen.
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Idd zie het net van de omvormer….zou dit een probleem vormen dat het een G3 versie is ipv de g4? Ookal staat deze niet op de lijst van synergrid? Alles heeft van de panelen tot de omvormer een CE label…
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”