Hallo allemaal,
Ik zit bij Scarlet en gebruik momenteel de B-box 3V+. Ik heb nu een Fritz!Box 7590 gekocht, maar ik krijg geen internetverbinding met de Fritz!Box. Volgens de diagnose (alles staat op groen) is er wél een internetverbinding, maar ik kan niet surfen. (heb de zoekfunktie reeds gebruikt op de forum)
Ik heb als provider edpnet geselecteerd en mijn eigen inloggegevens gebruikt. Daarvoor had ik alles handmatig ingevoerd via de optie "andere provider".
Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn?
Frit!box geen internet
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Probeer je de bbox te vervangen of probeer je een tweede sessie op te zetten met de fritzbox achter je bbox?
Start met het laatste zodat je weet dat je gegevens kloppen. Als je de bbox wil vervangen, moet je (denk ik) bij scarlet je eigen router registreren
Als de fritzbox zegt dat er internet is (groen), klik daar eens op door. Krijg je een ip adres?
Wat zegt de fritzbox logging onder ‘system’? Daar iets relevant in te vinden?
We gaan wat meer info nodig hebben (wat ben je exact aan het doen en WAT (detail) werkt er niet?)
Start met het laatste zodat je weet dat je gegevens kloppen. Als je de bbox wil vervangen, moet je (denk ik) bij scarlet je eigen router registreren
Als de fritzbox zegt dat er internet is (groen), klik daar eens op door. Krijg je een ip adres?
Wat zegt de fritzbox logging onder ‘system’? Daar iets relevant in te vinden?
We gaan wat meer info nodig hebben (wat ben je exact aan het doen en WAT (detail) werkt er niet?)
-
- Starter
Proximus profiel, scarlet profiel geven zelfs geen verbinding. Manueel via andere provider geeft verbinding maar geen internet. Ik probeer de Fritzbox zonder de bbox 3v aan te sluiten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Ik neem aan dat jouw Fritz!Box de laatste Firmware heeft (F!OS 8.03)
In dat geval gaan de Proximus en Scarlet profielen ervan uit dat jouw lijn op single VLAN staat.
De fritzBox kiest dan automatisch VLAN-ID 20, en heb je géén PPPoE login nodig (IPoE of DHCP)
Gezien je nog een werkende B-box3 hebt, staat jouw lijn nog altijd op "triple VLAN"
In dat geval moet je VLAN-ID 10 kiezen voor internet.
Gebruik "andere provider" en doe de instellingen manueel:
Het EDPnet profiel in de FritzBox gebruikt ook VLAN10 voor internet.
Een nog beter alternatief is jouw lijn te laten omzetten naar "single VLAN" (geen idee hoe dat gaat bij Scarelt, bij Proximus kan je dat zelf omzetten in My proximus).
Dan kan je het Scarelt/Proximus profiel van de Fritz!Box wel gebruiken
Nadeel is dan wel dat jouw B-box niet meer zal werken (vermoed ik)
In dat geval gaan de Proximus en Scarlet profielen ervan uit dat jouw lijn op single VLAN staat.
De fritzBox kiest dan automatisch VLAN-ID 20, en heb je géén PPPoE login nodig (IPoE of DHCP)
Gezien je nog een werkende B-box3 hebt, staat jouw lijn nog altijd op "triple VLAN"
Gebruik "andere provider" en doe de instellingen manueel:
- bij verbindingsinstellingen kies je voor VLAN-ID 10 (Pbit = 0)
- geef jouw Scarlet internet logon (formaat: ab123456@PROXIMUS) en je paswoord
- Via de "My Scarlet" App kan je uw paswoord niet zien, maar je kan een nieuw PPP paswoord aanmaken. Dat moet exact 8 tekens zijn, en min. één cijfer en één hoofdletter bevatten (denk ik). Ik raad je aan om uw paswoord op deze manier up te daten, en dit nieuwe paswoord te gebruiken.
Een nog beter alternatief is jouw lijn te laten omzetten naar "single VLAN" (geen idee hoe dat gaat bij Scarelt, bij Proximus kan je dat zelf omzetten in My proximus).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- silentkiller
- Premium Member
Kan je op die single VLAN, los van dit topic, eens verder inzoomen @philippe_d ?
Tot voor wat ik hier altijd begrepen had, zat je enkel op single vlan met een internetbox maar die redenering lijkt niet te kloppen als ik dit lees.
Dat leek me dus ook enkel mogelijk met een proximus abbo maar dat lijkt ook niet te kloppen? Bij proximis dochters ook?
En hoe zit het dan met andere providers? (bv EDPnet) Die zitten nooit op single VLAN?
Toegevoegd na 6 minuten 36 seconden:
Ontopic:
Cfr. mijn vorige post, lijkt het mij dat je bij scarlet toch je eigen modem moet regisreren bij hen
Ik was het gaan opzoeken op hun website
Als je daar wat doorklikt zie je: Of zou dit enkel gelden in geval van fiber gezien ze spreken van het serienummer?
Tot voor wat ik hier altijd begrepen had, zat je enkel op single vlan met een internetbox maar die redenering lijkt niet te kloppen als ik dit lees.
Dat leek me dus ook enkel mogelijk met een proximus abbo maar dat lijkt ook niet te kloppen? Bij proximis dochters ook?
En hoe zit het dan met andere providers? (bv EDPnet) Die zitten nooit op single VLAN?
Toegevoegd na 6 minuten 36 seconden:
Ontopic:
Cfr. mijn vorige post, lijkt het mij dat je bij scarlet toch je eigen modem moet regisreren bij hen
Als je daar wat doorklikt zie je: Of zou dit enkel gelden in geval van fiber gezien ze spreken van het serienummer?
-
- Starter
Goede tips, nu heb ik internet, op mijn pc met de lan kabel. Ik vermoed dat ik nog eens moet kijken op de wifi instellingen. Bedankt alvast iedereen voor de tips.philippe_d schreef: 1 maand geleden Ik neem aan dat jouw Fritz!Box de laatste Firmware heeft (F!OS 8.03)
Gebruik "andere provider" en doe de instellingen manueel:Je kan ook EDPNET gebruiken als provider, en dan de PPP login naam overschrijven met jouw Scarlet PPP login.
- bij verbindingsinstellingen kies je voor VLAN-ID 10 (Pbit = 0)
- geef jouw Scarlet internet logon (formaat: ab123456@PROXIMUS) en je paswoord
- Via de "My Scarlet" App kan je uw paswoord niet zien, maar je kan een nieuw PPP paswoord aanmaken. Dat moet exact 8 tekens zijn, en min. één cijfer en één hoofdletter bevatten (denk ik). Ik raad je aan om uw paswoord op deze manier up te daten, en dit nieuwe paswoord te gebruiken.
na een tijdje had ik ook wifi, bedankt allemaal

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
"Frit!box geen internet" Frit box... friet box? Opvallende typo van iemand met nickname "smaakversterker"... of ik heb honger dat kan ook 

-
- Moderator
Scarlet is geen Proximus dochter, maar is 100% geintegreerd. Maar ook voor Mobile Vikings is er single VLAN.silentkiller schreef: 1 maand geleden Kan je op die single VLAN, los van dit topic, eens verder inzoomen @philippe_d ?
Bij EDPnet en anderen (FastFiber) wordt nog VLAN10 gebruikt, bij EDPNet ook nog PPPoE (eigen belsissing van EDPnet)
Een Proximus Internet Box werkt op single VLAN, een B-box3 op niet
Bij gebruik van een InternetBox wordt de lijn automatisch omgezet naat single VLAN
Maar je kan het ook manueel doen via de optie "eigen modem installeren" op My proximus.
Ik heb geen idee hoe het bij Scarlet uit ziet, maar zou je eens kunnen doorklikken (inloggen bij My Scarlet) en kijken wat de volgende mogelijkheden zijn?silentkiller schreef: 1 maand geleden Cfr. mijn vorige post, lijkt het mij dat je bij scarlet toch je eigen modem moet regisreren bij hen
Waarschijnlijk wordt het dan duidelijk:
- hoe je de lijn kan omzetten naar single VLAN (als een VDSL2 modem zoals de FritzBox gebruikt).
- hoe je een eigen fibermodem kan regsitreren (met het GPON nummer).
-
- Starter
er zijn niet teveel mogelijkheden, bij de screenshot van silentkiller zie ik een registreer mogelijkheid van je eigen modem. Als ik inlog zie ik deze mogelijkheid niet. Bij de extra instellingen zie ik :
Instellingen
Wijzig uw internetwachtwoord
Beveiliging van uw internetlijn
Shared IP
meer zie ik niet.
Instellingen
Wijzig uw internetwachtwoord
Beveiliging van uw internetlijn
Shared IP
meer zie ik niet.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Hallo,
Ik heb bij m'n ouders de FritzBox vervangen door een nieuw model, voorheen hing deze achter de bbox na een decoder upgrade.
bridged, routed, ... zo goed in detail weet ik het verschil niet, maar soit was geen succes even een decoder omwisselen.
Ik meen me te herinneren dat de nieuwere generatie FritzBoxen wel over de juiste profielen beschikken om dit werkende te krijgen.
Wizard gevolgd... Nergens PPPoE gegevens gevraagd, ah single vlan dan lijkt me.
Was de gehele migratie naar single vlan dan al voltooid bij Scarlet? Werkt PPPoE met de juiste VLAN's dan wel met TV?
FritzBox synchroniseert, maar geen internetverbinding opgezet.
Op de helppagina's van Scarlet staat er een artikel over eigen hardware te gebruiken en ingeven van een serienummer.
Op mijn.scarlet nergens de optie gevonden zoals beschreven staat, het staat toch erg duidelijk uitgelegd waar ik dit zou moeten vinden:
Wat zie ik over het hoofd?
Terug naar PPPoE, en is zo'n v5 mini decoder dan werkend te krijgen?
Waarom zitten er in de FritzBox profielen voor een provider als deze toch (nog) niet voor iedereen werken?
Jullie ervaringen met Scarlet en FritzBox?
Bedankt
[MOD] post samengevoegd
Ik heb bij m'n ouders de FritzBox vervangen door een nieuw model, voorheen hing deze achter de bbox na een decoder upgrade.
bridged, routed, ... zo goed in detail weet ik het verschil niet, maar soit was geen succes even een decoder omwisselen.
Ik meen me te herinneren dat de nieuwere generatie FritzBoxen wel over de juiste profielen beschikken om dit werkende te krijgen.
Wizard gevolgd... Nergens PPPoE gegevens gevraagd, ah single vlan dan lijkt me.
Was de gehele migratie naar single vlan dan al voltooid bij Scarlet? Werkt PPPoE met de juiste VLAN's dan wel met TV?
FritzBox synchroniseert, maar geen internetverbinding opgezet.
Op de helppagina's van Scarlet staat er een artikel over eigen hardware te gebruiken en ingeven van een serienummer.
Op mijn.scarlet nergens de optie gevonden zoals beschreven staat, het staat toch erg duidelijk uitgelegd waar ik dit zou moeten vinden:
Klik op onderstaande knop en meld je aan.
Log in op MyScarlet
Ga naar de pagina van je internetproduct.
Klik op Je eigen apparatuur installeren.
Kies Je eigen modem registreren. Vul het serienummer van de modem in en sla op.
Volg de instructies van de fabrikant om de nieuwe modem te installeren.
Belangrijk: Bewaar je Scarlet-modem thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.
1 mei .... Nog niet in orde? Mei vorig jaar?Sinds 1 mei voorzien we je van alle documentatie die je nodig hebt om je eigen hardware te configureren.
Wat zie ik over het hoofd?
Terug naar PPPoE, en is zo'n v5 mini decoder dan werkend te krijgen?
Waarom zitten er in de FritzBox profielen voor een provider als deze toch (nog) niet voor iedereen werken?
Jullie ervaringen met Scarlet en FritzBox?
Bedankt
[MOD] post samengevoegd
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik denk dat bij scarlet eigen hardware alleen voor fiber is.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- silentkiller
- Premium Member
Heb je deze post van philippe al eens bekeken?
Ik denk dat je zo het internet wel aan de praat krijgt.
(Vlan10 gezien nog bbox)
Decoder zou dan achter de fritzbox ook moeten werken als ik me goed herinner van een andere post hier op het forum
Ik denk dat je zo het internet wel aan de praat krijgt.
(Vlan10 gezien nog bbox)
Decoder zou dan achter de fritzbox ook moeten werken als ik me goed herinner van een andere post hier op het forum
- honda4life
- Moderator
@philippe_d
Kan je ook met een geleende internet box single vlan afdwingen? (afhankelijk van de ROP of altijd mogelijk?)
Had je bij Scarlet ook geen vlan id voor telefonie / tv, dat zie ik niet terugkomen in jouw uitleg, misschien outdated info?
Edpnet profiel geen goed idee misschien om deze reden.
Op mijn.scarlet staat ook bij PPPoE login @SCARLET/PROXIMUS, dus is het letterlijk zo, of één van beide
Kan je ook met een geleende internet box single vlan afdwingen? (afhankelijk van de ROP of altijd mogelijk?)
Had je bij Scarlet ook geen vlan id voor telefonie / tv, dat zie ik niet terugkomen in jouw uitleg, misschien outdated info?
Op mijn.scarlet staat ook bij PPPoE login @SCARLET/PROXIMUS, dus is het letterlijk zo, of één van beide
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Moderator
Bedankt!
Ik zie ook specificaties voor koper dus ook voor VDSL lijkt me.
Ik zie ook specificaties voor koper dus ook voor VDSL lijkt me.
-
- Moderator
... omdat Proximus en Scarlet de specificaties gepubliceerd hebben voor eigen hardwarehonda4life schreef: 3 weken geleden Waarom zitten er in de FritzBox profielen voor een provider als deze toch (nog) niet voor iedereen werken?

AVM heeft hiermee dus rekening gehouden en hun provider profielen hierop gebaseerd, onder andere:
- internet: single VLAN (VLAN-id 20 / DHCP)
- telefonie (ims server)
- support voor Proximus TV.
Voor zover ik het begrijp zal een lijn automatisch overgaan naar "single VLAN" van zodra een Internet Box gedetecteerd wordt.honda4life schreef: 3 weken geleden Kan je ook met een geleende internet box single vlan afdwingen? (afhankelijk van de ROP of altijd mogelijk?)
Proximus klanten kunnen dit zelf doen via "My Proximus"
Bij Scarlet blijkt deze optie in "Mijn Scarlet" niet beschikbaar voor VDSL2 klanten? Maar de Helpdesk moet dat toch kunnen instellen?
Indien jouw lijn op "single VLAN" staat, gaat alles over VLAN-id 20 (internet, telefonie, TV)honda4life schreef: 3 weken geleden Had je bij Scarlet ook geen vlan id voor telefonie / tv, dat zie ik niet terugkomen in jouw uitleg, misschien outdated info?
Indien niet, wordt VLAN10 gebruikt voor internet, VLAN20 voor telefonie en router maintenance, VLAN30 voor TV
Het EDPnet profiel gebruiken is inderdaad geen goed idee als je ook TV hebt

niet beide, best PPPoE login @PROXIMUS gebruiken ...honda4life schreef: 3 weken geleden Op mijn.scarlet staat ook bij PPPoE login @SCARLET/PROXIMUS, dus is het letterlijk zo, of één van beide
Maar als je op "single VLAN" staat, dan heb je geen PPPoE login meer nodig
- honda4life
- Moderator
PPPoE instellen via other provider lukte, zowel internet als telefonie werkte op VLAN,
De triple... die is ver te zoeken, TV heb ik niet aan de praat gekregen met v5 compact.
Zal dan volgende stap toch maar eens proberen via m'n internet box daar eens aan te sluiten, alvorens de helpdesk te bellen.
Nog iemand andere tips?
De triple... die is ver te zoeken, TV heb ik niet aan de praat gekregen met v5 compact.
Zal dan volgende stap toch maar eens proberen via m'n internet box daar eens aan te sluiten, alvorens de helpdesk te bellen.
Nog iemand andere tips?
-
- Moderator
Het "nadeel van de nieuwe FritzBox Firmware (OS 08.x) is dat de oude Belgsiche provider profielen verwijderd zijn, en vervangen door de nieuwe profielen (vb Proximus/Scarlet/Mobile Vikings single VLAN)
Als je er dus niet in slaagt om je lijn over te (laten) zetten naar single VLAN, is er misschien nog volgende mogelijkheid:
Pas op: AVM verwijdert meestal de oude recover images van de server, deze staat toevallig nog in de map "belgium". Dus asap downloaden voor deze verdwijnt
.
Als je nog een back-up hebt van de instellingen (07.59 of ouder), kan je deze ook gebruiken (eventueel van een andere FritzBox) ?
Als je er dus niet in slaagt om je lijn over te (laten) zetten naar single VLAN, is er misschien nog volgende mogelijkheid:
- downgrade jouw Fritz!Box 7590 naar de vorige versie (07.57)
- kies hier het gewenste profiel (vb Scarlet + TV, of Scarlet VDSL). Dit is een "triple VLAN" profiel
- "Scarlet + TV" zorgt voor een IPTV bridge (VLAN30) naar LAN3 + LAN4. Internet heb je op LAN1 + LAN2
- "Scarlet VDSL" activeert de "dynamic bridge". Hierbij wordt de decoder gedetecteerd (via DHCP option 60) en dit toestel wordt gebridgded naar VLAN30
- Nu kan je de FritzBox upgraden naar een nieuwe Firmware (08.xx). De Provider instellingen worden hierbij behouden.
Maar pas op: als je een van de nieuwe profielen kiest, gaat jouw oud profiel verloren.
Pas op: AVM verwijdert meestal de oude recover images van de server, deze staat toevallig nog in de map "belgium". Dus asap downloaden voor deze verdwijnt

Als je nog een back-up hebt van de instellingen (07.59 of ouder), kan je deze ook gebruiken (eventueel van een andere FritzBox) ?