ANPR scanwagen en legale verwerking persoonsgegevens

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

FredericV schreef: 01 aug 2024, 21:00 Van zodra ze de nummerplaat capteren zijn ze volgens haar al met de verwerking bezig.

Verder confirmeert ze dat het niet antwoorden op de vragen hoe het parkeerbedrijf te werk gaat ivm privacy (dus op basis van het vragenlijstje van de GBA), tevens de privacy schendt.
IANAL, maar dit lijkt mij een correcte interpretatie van de situatie.
Van zodra ze data van jou registreren, slaan ze het op, en dat valt idd onder verwerken.
Niet antwoorden op correspondentie die oa inzage van die gegevens vraagt, is normaal ook een overtreding.
FredericV schreef: 01 aug 2024, 21:00 2. Er staat ook niet bij of het nu gaat om blauwe zone of betalend parkeren, enkel geen geldige parkeervergunning, zonder daarvan het bewijs te leveren.
3. Er staat ook niet bij welke regel er overtreden is in het retributiereglement.
Ook praktijken waar je je vragen bij kan stellen.

EDIT:
En met je nieuwste update: idd, die schijf ligt zichtbaar voor een mens; dat hun systeem dat niet kan lezen maakt niet uit, en het zou verboden moeten zijn voor zulke bedrijven om te mogen "schuldig bevinden tenzij onschuld bewezen is".
Zelfs als die ene foto geen parkeerschijf bevatte, ga je daar bij een rechter toch echt wel terecht mee kunnen met het argument dat op de foto een groot deel van het dashboard onzichtbaar is.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

De wegcode zegt ook dit:
De aanwijzingen in de ruit moeten door een waarnemer die zich voor het voertuig bevindt, kunnen gelezen worden.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... n%20worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6919
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Wat op de foto's wel het geval is, alleen hebben ze niet 'voor het voertuig' gescanned. Dit zou hun probleem moeten zijn, niet het jouwe.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het zou me verbazen dat ze maar 1 foto hebben van je auto. Het aantal camera's op zo een scancar en hun opstelling doet toch vermoeden dat ze beelden maken in allerlei richtingen.
En over die plaatsing van de schijf: de 2 foto's die je hier plaatst zijn discutabel. De schijf ligt op het dashboard, maar ligt die echt zichtbaar aan de voorruit? Lijkt me eerder weggestopt naast de A-pilar en dan nog naar binnengericht door de helling van dat dashboard. Zelf een fysieke agent moet al moeite doen om die schijf te kunnen lezen.
Ik wil zelf nooit dat risico lopen en gebruik een clip aan de voorruit om schijf of ticket te presenteren. Ook geen risico op wegvliegend ticket dan.
En over de al dan niet "verwerking" van het kentekennummer: dan geldt dat ook voor de parkeerautomaten waar je zelf je nummerplaat moet in opgeven?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1408
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Op VRT staat er artikel over de betreffende firma. (Heb niet gezien op de link hier al werd gepost)
Als je op exact dezelfde plaats terug gaat staan, kunnen ze het niet detecteren, als je een paar meter verder gaat staan wel. Ze lezen dus ook niet de parkeerschijf, maar linken de foto aan de geo locatie.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/14 ... eerboetes/


Mod edit: link gefixed
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ze hebben wel degelijk meerdere foto's, maar die laten niet toe de blauwe schijf altijd te zien liggen, als deze links ligt.

Ze hebben de twee retributies ondertussen kwijtgescholden:
Bedankt voor uw bericht.



We hebben uw dossier grondig nagekeken en merken op dat u een onterechte retributie heeft ontvangen.



Bij deze bevestigen we dat de retributies met referenties A - B werden geannuleerd in ons systeem. U bent ons voor deze dossiers geen betaling meer verschuldigd.



Gelieve de blauwe schijf in het midden van uw dashboard te leggen voor controle om retributies in de toekomst te vermijden.

Onze verontschuldigingen voor het ongemak.
Ik heb de blauwe schijf nu in het midden gelegd, en heb een foto ervan gemaakt samen met de tijd van de infotainment.

Puur juridisch gezien maakt de scan wagen dus geen wettelijke waarneming, gezien dit niet voldoet aan de wegcode, tenzij ze telkens een parkeerwachter nasturen die een integrale foto maakt, en er dus een waarnemer is die zich voor het voertuig bevindt. Maar die kost geld en dit knaagt aan hun verdienmodel.

Ik heb ook reeds een email van de 1e schepen ontvangen, en we mogen de communicatie met OPC doorsturen, want deze false positives daar zitten ze ook niet op te wachten.

Ivm de scan wagen, dit is iets wat bedrijven zoals OPC kant en klaar kopen van Genetec, de Genetec Patroller.

Patroller kopen, service verkopen aan gemeentes en dik cashen maar:

https://www.genetec.com/fr/a/curb-sense

Toegevoegd na 1 uur 22 minuten 27 seconden:
sky schreef: 02 aug 2024, 11:05 Op VRT staat er artikel over de betreffende firma. (Heb niet gezien op de link hier al werd gepost)
Als je op exact dezelfde plaats terug gaat staan, kunnen ze het niet detecteren, als je een paar meter verder gaat staan wel. Ze lezen dus ook niet de parkeerschijf, maar linken de foto aan de geo locatie.
Ik kreeg een retributie voor parkeren om 09:45, en in onze gemeente begint het vanaf 09u
De parkeerduur kan per definitie nog niet vervallen zijn, gezien deze ten vroegste om 11u verviel.

Ze lezen niet de streepjes en stand van de parkeerschijf.

Maar ze doen wel een automatische check of er een blauw object ligt, en dit vanaf een kijkhoek die niet sluitend en reglementair is, waardoor ik een onwettelijke retributie kreeg.

En een frontale overzichtsfoto maken ze ook niet.

Iemand zou dus elke retributie in de blauwe zone als volgt kunnen aanvechten:

"Gelieve ons een integrale foto van het dashboard te bezorgen, die in overeenstemming is met de wegcode, dus een foto van een waarneming VOOR het voertuig (en dus niet naast het voertuig), waarop duidelijk te zien is dat er geen geldige blauwe schijf ligt.

Bij gebrek aan dit wettelijk bewijs, gelieve de retributie te annuleren."
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt. De wetgever verwacht dat een parkeerschijf zodanig ligt dat iemand die voor de wagen staat, hem kan lezen.
Als ze dan zelf aangeven dat "je de schijf in het midden moet leggen om dit soort fouten te voorkomen", dan kan je impliciet vaststellen dat ze geen wettige waarneming uitvoeren, maar gewoon voorbijrijden en zijwaartse foto's trekken, ipv bij elk twijfelgeval ook uit te stappen en hun op de correcte plaats op te stellen.

Ik apprecieer het dat er eindelijk ns iemand nuchter de compleet scheefgegroeide situatie aanpakt.

Verder:
R2D2 schreef: En over de al dan niet "verwerking" van het kentekennummer: dan geldt dat ook voor de parkeerautomaten waar je zelf je nummerplaat moet in opgeven?
Ja.
Van zodra ze iets van data registreren, valt dat onder "verwerking".
Gewoon zoals vroeger een ticketje kopen is geen verwerking; je betaalde cash en als je correct geparkeerd stond, wist zelfs niemand ooit dat je wagen daar geweest was, want dan werd je nooit genoteerd. Van zodra iemand PII (personally identifiable information, noemen ze dat in het engels) begint te noteren, is er sprake van verwerking.

We hadden toch iemand op dit forum die regelmatig "prive" of "privacy" als nummerplaat intikte, om dan de uiteindelijke boete aan te vechten want "het enige dat telt is het ticketje in de wagen"?
Tegenwoordig krijg je geen ticketjes meer op vele plaatsen, dat terzijde :-)
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: 02 aug 2024, 18:57 Klopt. De wetgever verwacht dat een parkeerschijf zodanig ligt dat iemand die voor de wagen staat, hem kan lezen.
Als ze dan zelf aangeven dat "je de schijf in het midden moet leggen om dit soort fouten te voorkomen", dan kan je impliciet vaststellen dat ze geen wettige waarneming uitvoeren, maar gewoon voorbijrijden en zijwaarste foto's trekken, ipv bij elk twijfelgeval ook uit te stappen en hun op de correcte plaats op te stellen.
Dit legt een bom onder de handhaving van blauwe zones via een scan wagen. Dit is ook de reden waarom ze niet antwoorden op vragen daarrond (zie verder).

Geen bijkomende overzichtsfoto frontaal genomen = geen wettelijke vaststelling of parkeerschijf wel of niet correct werd geplaatst.
Daarvoor moet een parkeerwachter de straat op, en dit knabbelt aan hun verdienmodel - dus die gaat er wellicht niet opnieuw komen.

OPC is blijkbaar geen geliefd bedrijf, een bedrijf wat systematisch in opspraak komt en de schuldindustrie steunt:

https://sint-niklaas.pvda.be/nieuws/sca ... et-stoppen

En dit is in mijn gemeente ingevoerd door de groenen, die dus een firma toelaten die de wet dus overtreedt.

In de brief van OPC, die naar mijn thuis adres werd gestuurd, staat ook dat deze brief de retributie onder de ruitenwisser vervangt. Maar deze constructie schendt de privacy, gezien bij een retributie onder de ruitenwisser de DIV gegevens pas worden opgevraagd, bij niet betaling - en nu altijd.

Op FB lees ik dat OPC weigert uitleg te geven hoe ze de blauwe zone checken / hoe ze parkeerkaart checken. Als ze dit zouden doen, kunnen ze enkel toegeven dat ze niet legaal bezig zijn. Bij mij hebben ze nog steeds mijn recht op inzage geweigerd, waarin gevraagd werd hoe de besluitvorming werkt - iets wat bijna 1:1 werd overgenomen van de site van de GBA. Dit zijn dus gefundeerde vragen met een wettelijk kader waarop OPC geen antwoord wil geven.

Ivm de schijf, op FB staan er reacties zoals:
Net hetzelfde gehad. Ze moeten een foto kunnen voorleggen van de voorkant van je auto waar je parkeerkaart duidelijk zichtbaar is, anders is de boete niet correct. Bij mij hebben ze die na klacht geannuleerd. Ze zijn nog niet van ons vanaf want ze hebben onrechtmatig privé gegevens opgevraagd.
-> dit is de bom onder scan auto's
In Knokke willen ze niet antwoorden op mijn vraag hoe ze een parkeerschijf kunnen lezen met hun scanauto…ze willen hun technieken niet prijsgeven…
-> als ze dit zouden doen, dan moeten ze toegeven dat ze illegaal bezig zijn - en door wat ik voor heb gehad, is er er die bevestiging
thmj
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

FredericV schreef: 02 aug 2024, 23:52



-> als ze dit zouden doen, dan moeten ze toegeven dat ze illegaal bezig zijn - en door wat ik voor heb gehad, is er er die bevestiging
Als u denkt benadeeld te zijn wat houdt u tegen om een klacht in te dienen.
En of fb posts in deze de correcte info geven.

En veel simpeler hou u aan alle regels.
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

thmj schreef: 03 aug 2024, 11:06 En veel simpeler hou u aan alle regels.
Stop met het om te draaien.

Het is het parkeerbedrijf wat zich niet aan de regels houdt en de wet overtreedt.

Anderen op FB hebben ondertussen ook door dat de waarneming gemaakt door de scan auto illegaal zijn:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... q1rrr4iaw7
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

thmj schreef: 03 aug 2024, 11:06 En veel simpeler hou u aan alle regels.
Aangezien het hier gaat om legaal geparkeerde wagens met juist geplaatste wettige parkeerschijf, doet deze opmerking niks ter zake.
Het is het parkeerbedrijf dat de kantjes eraf loopt, en wss stiekem hoopt dat niet iedereen gaat klagen.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Dit is best wel een interessante case.
We hebben het ondertussen wel over 2 verschillende zaken:
  • Het negeren van vragen omtrent algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
    (de hoe-wat-waarom vragen omtrent de manier van verzamelen en de hoe-wat-waarom vragen omtrent de verwerking / delen / bewaren van deze verzamelde data)
  • Hoe ze de handhaving van de wegcode uitvoeren
Je zal hier wel een duidelijk verschil moeten in maken. Alles wat te maken heeft met het capteren, registreren en verwerken van de data (persoonsgegevens) zal met de AVG moeten afgetoetst worden. Indien het bedrijf je vragen niet beantwoord, kan je de gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) hieromtrent in kennis stellen. De manier waarop ze de handhaving uitvoeren dient dit bedrijf (denk ik) niet te beantwoorden. Of die handhaving correct verloopt is normaal ook geen zaak meer voor de GBA maar zal je via juridische wegen moeten aftoetsen.

Via https://parkeren.be/privacy-cookie-policy kan je trouwens de privacy verklaring van OPC terugvinden, het gaat daar niet enkel over het gebruik van de website parkeren.be, maar ook over hun taak als concessiehouder betreft parkeren in verschillende steden en gemeenten. Je kan in die privacy verklaring o.a. hun contactgegevens terugvinden alsook deze van hun data protection officer (DPO). Ik lees ook een verwijzing naar artikel 10/2 van het Vlaams Decreet van 16 mei 2008. Dit zou hen bevoegdheid geven om binnen hun taken als concessiehouder bepaalde gegevens op te vragen met het oog om tot inning van parkeerretributies of -belastingen te kunnen overgaan.
...
worden bij een bezoek aan de website en vanuit onze taak als concessiehouder inzake parkeren van steden en gemeenten
...
...
Voorts machtigt het Vlaams Decreet van 16 mei 2008 (meer in het bijzonder artikel 10/2) de concessiehouders van Vlaamse steden en gemeenten om de identiteit van de nummerplaathouder die een parkeerretributie verschuldigd is bij de DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen - FOD Mobiliteit en Vervoer) op te vragen.
...
Ik zou je vragen eens opnieuw stellen aan hun DPO alvorens naar de GBA te gaan.
Mocht er daarop nog steeds geen antwoord komen, kan je met je gehele verhaal en bewijs dat je meermaals contact opnam naar de GBA gaan.
-*-
thmj
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef: 03 aug 2024, 17:15
Aangezien het hier gaat om legaal geparkeerde wagens met juist geplaatste wettige parkeerschijf, doet deze opmerking niks ter zake.
Het is het parkeerbedrijf dat de kantjes eraf loopt, en wss stiekem hoopt dat niet iedereen gaat klagen.
Is niet omdat iemand beweerd legaal geparkeerd te staan dat het zo was.
Dat halve metertje vooruit of achteruit ontsnapt niet aan een scan wagen.
Is hij in zijn gelijk dat hij klacht indient.
Of een forum het gaat oplossen.
Zelf een paar maand terug 2 maal mogen betalen om te kunnen uitrijden uit parkeer garage.
Klacht ingediend en na 6 weken eindelijk reactie met vraag om bewijs van bewering, paar dagen later centjes op rekening.
Kon daar ook een hele heisa over maken en denken dat ze het systematisch uitvoeren.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Was dat qpark?
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

depeje schreef: 06 aug 2024, 09:25 Was dat qpark?
Optimal Parking Control
OPC
dutske.jpg

Ondertussen heeft hun DPO eindelijk gereageerd, dat ik die gegevens kan opvragen.

Ze vragen nu plots ook een kopie van de identiteitskaart, terwijl ik hen reeds de twee retrtibuties (met daarop het bewijs van opvragen van DIV, gezien deze gegevens bevat die ik nooit met hen deelde) en de laatste twee groene uitnodigingskaarten van de keuring heb gestuurd.

Het is dus erg onwaarschijnlijk dat iemand anders in mijn naam de data points zou opvragen, en al deze documenten uit mijn brievenbus hebben gevist ;)

Geen zin om een kopie van mijn ID te sturen, de deur naar ID fraude is te groot.

Toegevoegd na 2 uren 43 minuten 20 seconden:
Vandaag een derde !! retributie gekregen van dit rot bedrijf, opnieuw zelfde straat.

We gaan straks de foto's bekijken en opnieuw aanvechten met zelfde logica als eerdere twee retributies.

Wat een geluk dat ik in een schriftje log wanneer ik toekom.

Ik lees enkel klachten over OPC, zowel op google maps reviews, als op testaankoop.

Deze renault en de conceptfouten in de scan auto stelen mijn tijd, en kosten veel frustratie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat laatste is een persoonlijk probleem dat zal je dus zelf moeten oplossen.
Het eerste lijkt me niet zo'n probleem want blijkbaar nog tijd over om elke stap van je frustratie uitgebreid neer te schrijven en te delen op uiteenlopende sociale media. Daar valt dus al veel "kostbare" tijd te besparen.
In de praktijk ben je dus deels dief van je eigen kostbare tijd. En daar kan je zelf ook al iets aan doen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6919
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

ja, 't is uw eigen schuld.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 06 aug 2024, 14:50 In de praktijk ben je dus deels dief van je eigen kostbare tijd. En daar kan je zelf ook al iets aan doen.
Dit is erg kortzichtig. Het beleid en de werking van OPC dient bijgestuurd te worden.

Vandaag dus een derde retributie in de bus, en toen ik deze dan raadpleegde, was deze al automatisch geannulleerd. Dit is bijna een vorm van stalking.

Dit soort false positives waar je elke dag kans loopt om erbij te zijn, terwijl je niks fout doet, verschuift de effort van hun geautomatiseerd retributiesysteem naar de ontvanger om dit dan telkens te moeten debunken.
opc-derde-retributie.jpg
En er zijn nog slachtoffers van OPC:

thmj
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

depeje schreef: 06 aug 2024, 09:25 Was dat qpark?
P&r linker oever Antwerpen
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 287
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Staat vandaag in de krant.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240806_94521075
Ook met de scanwagen, die de nummerplaten van geparkeerde auto’s checkt, liep het soms mis. “De scanwagen detecteert, maar het blijft een menselijke activiteit om te controleren of een boete terecht is. Dat kan dus nooit feilloos verlopen. In deze beginperiode zijn alle boetes die met behulp van de scanwagen zijn opgesteld, gedubbelcheckt.”
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is ook op de regionale TV geweest:

https://www.tvoost.be/nieuws/nieuw-park ... ing-192779
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen vernomen dat er al honderden false positives zijn mbt de blauwe zone (heb dit op email van een gemeenteraadslid).

In Gent rijden ze weldra ook rond met een scan auto, maar sturen ze altijd een parkeerwachter na:

https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbar ... ercontrole
Detecteert de scanwagen een vermoedelijke overtreding zoals niet betaald parkeren of parkeren zonder geldige vergunning, dan worden de verzamelde gegevens beoordeeld op kantoor. Hierbij worden ook de overzichtsbeelden die de scanwagen maakte, bekeken. Bij bevestiging van de overtreding, wordt een parkeerwachter ter plaatse gestuurd voor opvolging.

Een parkeerwachter steekt de parkeerretributie van 40 of 80 euro achter de voorruit van de wagen.
Ik heb geen probleem met automatisatie, maar ze moeten de false positives er uit halen, en OPC kan dit niet, tenzij ze een parkeerwachter nasturen.
De retributie onder de voorruit zoals in Gent (en voordien in Wetteren), schendt de privacy niet, want ze doen geen automatische opvraging bij de DIV.

In Wetteren zijn er nu al honderden schendingen van de privacy door OPC, omwile van onterechte retributies waarbij de blauwe schijf wel degelijk correct lag, maar OPC dit door hun onwettige waarneming dit niet kon zien.
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb net antwoord gekregen van de GBA.

ivm opvragen DIV:
Het spreekt voor zich dat het onnodig ophalen van persoonsgegevens uit overheidssystemen (DIV) wringt met het beginsel van gegevensminimalisering uit de AVG, dat inhoudt dat de persoonsgegevens adequaat en relevant moeten zijn en beperkt moeten blijven tot wat nodig is in verband met het doel waarvoor ze worden verwerkt.

Bovendien kan men zich vragen stellen bij de doelmatigheid van een handhavingssysteem met te veel valse positieve resultaten. Al die valse ‘hits’ moeten immers toch opgevolgd worden, waarmee tijd en middelen gemoeid zijn, zowel voor OCP als voor de burger die zijn retributie moet contesteren. U spreekt blijkbaar van honderden gevallen in Wetteren, waarbij ook u persoonlijk al vier onterechte retributies ontving die u weliswaar aanvocht en die finaal werden geannuleerd. We spreken dan nog niet over de negatieve impact op het individu die initieel onterecht beschuldigd wordt van inbreuken op het betalend parkeren. Bovendien kan het implementeren van menselijke toezichts- en beoordelingsprocessen helpen valse positieven op te sporen voordat ze negatieve gevolgen hebben, maar OPC stuurt blijkbaar geen parkeerwachter ter controle.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

“Men kan zich vragen stellen”….

Ik stel me vragen bij zo een vrijblijvend antwoord. Maar je plaatst hier maar een deel van hun antwoord. Worden ze ergens concreter wat betreft advies of eigen interventie?
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

R2D2 schreef: 23 aug 2024, 13:38 “Men kan zich vragen stellen”….

Ik stel me vragen bij zo een vrijblijvend antwoord. Maar je plaatst hier maar een deel van hun antwoord. Worden ze ergens concreter wat betreft advies of eigen interventie?
Het ander deel van hun antwoord gaat over het feit dat het parkeerbedrijf weigert om de gegevens mede te delen waarover ze beschikken (ze sturen me daarvoor naar Wetteren, 'parkeerbedrijf is enkel verwerker niet de verantwoodelijke'), gezien ze beweren dat ze niet de gegevensverwerkingsverantwoordelijke te zijn, terwijl volgens de GBA ze dit wel zijn.
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is ondertussen op de gemeenteraad besproken. Op de lastige vragen werd niet geantwoord door groen. We mochten niet weten hoeveel retributies er zijn uitgeschreven, en hoeveel tijd je hebt tussen een scan en het aankopen van parkeerrecht.

De op userbase ontdekte wetgeving ivm de plaats van de waarneming aangaande de parkeerschijf (voor het voertuig, niet schuin) werd overgenomen.

Er komt een commissie waar OPC op die vragen zal dienen te antwoorden.

Vanaf 01u36, ik was er gisteren live bij:

https://opnamegemeenteraad.wetteren.be/ ... 827_GR.mp4

Dus bedankt dat deze topic hier bestaat, want die informatie is tot bij een aantal politici geraakt.

Nu ook in de pers:
https://www.hln.be/wetteren/parkeerbedr ... a1d76d6ed/
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben ondertussen uit Wetteren centrum weg met de office, want een parkeerfirma gaat voor mij niet bepalen wanneer ik er mag werken zonder zorgen.

Maar ze gaan nog boeten, want ik ben net in Gent de Gentse versie van de scanauto tegengekomen, en daar verloopt het anders:

Gent

- scan auto rijdt rond om mensen zonder parkeerrecht te betrappen
- beoordeling beelden / situatie in backoffice
- bij vermoeden overtreding wordt iemand nagestuurd die een controle doet, en dan pas indien geen parkeerrecht een bon onder de ruitsenwisser steekt
- DIV wordt NIET opgevraagd voor een retributie te kunnen uitschrijven
- gegevensminimalisering is in orde

Ik was van bovenstaande zelf getuige, gezien een Volvo met een cameraschild passeerde, en wij hebben binnen 1 minuut een ticket gekocht, en nadien geen retributie onder ruitenwisser, maar andere parkeerders hadden in zelfde straat wel prijs.

Wetteren

- scan auto rijdt rond om mensen zonder parkeerrecht te betrappen
- beoordeling beelden / situatie in backoffice
- bij vermoeden overtreding wordt niemand nagestuurd die een lokale controle doet
- incomplete beelden en onwettige waarnemingen en false positives gezien geen persoon ter plaatse
- DIV wordt ALTIJD opgevraagd voor een retributie te kunnen uitschrijven
- retributie per post, dus uw adresgegevens werden ALTIJD opgevraagd terwijl dit niet strict noodzakelijk is
- gegevensminimalisering telkens geschonden


In Wetteren werd meer dan 16.000 keer over een periode van een half jaar de gegevensminimalisering geschonden door OPC met de gemeente Wetteren als opdrachtgever en als gegevensverwerkingsverantwoordelijke.
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb ondertussen geen last meer van de OPC scanwagen, maar gisteren had ik een ingeving toen ik naar het centrum reed en kwam dan net de scanwagen tegen, dan nog op de 1e plaats waar ik hem zou kunnen tegenkomen (net voor het begin van zijn lus, exact op de plaats waar hij een onterechte vaststelling deed, dan nog net buiten de blauwe zone), dus een bijzonder toeval dat mij er aan herinnert dat het tijd is om eens de procedure bij de GBA af te werken.

Ondertussen is de bemiddelingsprocedure bij de GBA opgestart, met Wetteren als tegenpartij, omdat mijn gemeente de gegevensverwerkingsverantwoordelijke is, en parkeerbedrijf OPC de verwerker, gelet op de officiële email reactie van gemeente Wetteren:


"Voor de controle van het parkeren op de openbare weg in Wetteren werkt de gemeente Wetteren samen met Optimal Parking Control (hierna “OPC”, KBO BE 0476.952.364) die als concessiehouder de controle uitoefent in haar hoedanigheid van verwerker zoals bedoeld in artikel 4.8 AVG. De gemeente Wetteren treedt op als verwerkingsverantwoordelijke conform art. 4.7 AVG."

https://www.gegevensbeschermingsautorit ... -aanvragen

Deze procedure is herhaalbaar voor ELKE gemeente waar een scanwagen rondrijdt, en de retributie niet door een lokale parkeerwachter onder de ruitenwisser wordt gestoken, maar via de post komt. In al deze gevallen is er een onnodige raadpleging van de DIV.

Dus ook bvb in Brussel, kan dit toegepast worden in Elsene, waar ook zo'n Renault Zoe rondrijdt, en de retributies (en false positives) per post komen. Via de GBA wens ik te bemiddelen dat parkeerbedrijven de methode zoals in Gent gaan toepassen, wat het probleem van de vele conceptfouten en nepretributies oplost, en er is dan ook geen automatische DIV opvraging voor elke retributie, waardoor de gegevensminimalisering in de AVG gerespecteerd wordt.

methode gent.png

Concreet betekent dit dat stappen 3 en 4 in de methode van Gent, ook voor andere gemeentes van toepassing zijn, om conform te zijn met de AVG.
Die stappen ontbreken in Wetteren, Elsene en elke andere gemeente waar er een scanwagen rondrijdt en retributies per post komen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2749
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Het lijkt me dat de methode van Gent de enige correcte is. Maar OPC zal wel vertellen dat die duur is waardoor er weinig inkomsten over blijven en dat de in hun ogen geoptimaliseerde methode maar een beperkt aantal klachten veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6919
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als ik 240 rij op de autostrade ben ik 2x sneller bij mij klanten, kan ik er meer op een dag doen en is mijn verdienmodel beter. en buiten af en toe een agent klaagt er niemand...
Mag dat dan ook ? ik dacht het niet...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gemeentes die trajectcontroles doen, lopen het risico dat zij veel te veel gegevens verzamelen/verwerken. Ze schenden dus de gegevensminimalisering, en dus de privacy.

https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... st_262.489

Eigenlijk feitelijk is de ANPR scan auto de rijdende variant van bovenstaande problematiek. Het is dus zeer interessant om dit arrest eens na te lezen. Ook het niet vervagen van beelden kwam in opspraak in Grimbergen, en het parkeerbedrijf wat in Wetteren enkel uit is op zoveel mogelijk poen te scheppen, vervaagt de beelden ook niet.

De ANPR scan auto's worden ook gebruikt voor historische / statistische doeleinden, en dit doel werd nergens vermeld in de communicatie van mijn gemeente. Ook al iets wat in Grimbergen aan de orde is, want de ANPR beelden worden voor meer dan alleen de trajectcontrole gebruikt, en de burger werd niet correct geïnformeerd.

Mijn procedure loopt via de GBA, maar blijkbaar kan je dus ook via de VLAAMSE TOEZICHTCOMMISSIE VOOR DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS (VTC) een klacht neerleggen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6576
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Wereldberoemd!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dankzij het interview & artikel van HLN is de bal weer aan het rollen: ondertussen heeft een gemeenteraadslid dit item op de agenda gezet voor de gemeenteraad van volgende donderdag.

https://lblod.wetteren.be/LBLODWeb/Home ... errata.pdf

"Vraag 5 Vraag raadslid Bracke i.v.m. werkwijze OPC en uitspraak Federaal orgaan van de Gegevensbeschermingsautotiteit"
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

De bal is ondertussen verder aan het rollen, en ik werd op basis van het HLN artikel reeds gecontacteerd.

Het is dus op de gemeenteraad van 22 mei besproken geweest: kijken vanaf 1u46

https://teams.microsoft.com/convene/mee ... c7cbd73622
https://www.wetteren.be/livestream-raadszittingen

De schepen probeert er zich vanaf te maken met het standaardantwoord van de DPO van Wetteren, en de claim dat niet de GBA maar wel de VTC bevoegd is.

Er zijn ondertussen reeds drie burgers die naar de toezichthouders stappen, en er zijn ook mensen die nu naar de VTC stappen. Dus de twee toezichtshouders gaan de gemeente op het matje roepen.
thmj
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Als men iets te verbergen heeft, gaat men klacht indienen.
Betrappen ze met die camera's ongenode gasten is het een goede zaak.
Waarom ze het ene aanvechten en het andere niet .....

De logica in deze.
Het ikke de rest kan stikke hier van toepassing ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

In Genk rijdt er ook zo een scan wagen. Maar het lijkt alsof die van de gemeente zelf is. Zou dat kunnen? Boetes zijn 20 eur. Bijna de moeite niet, maar toch...
FredericV
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als men iets te verbergen heeft, gaat men klacht indienen.
Betrappen ze met die camera's ongenode gasten is het een goede zaak.
Zo werkt dit niet.

De rijdende ANPR van een privé firma en in dit geval een parkeerbedrijf, mag niet meer gegevens verwerken dan strict noodzakelijk is voor het mandaat wat ze gekregen hebben: de controle op parkeerrechten. Als deze ook nog voor videobewaking, dan krijg je de situatie zoals in Grimbergen.

"Als burgers in Vlaanderen vinden dat ANPR-camera’s in hun gemeente worden ingezet op een manier die niet volgens de regels van de kunst is, dan kunnen ze daar stappen tegen ondernemen. Dat heeft voorzitter Hans Graux van de Vlaamse Toezichtscommissie (VTC) zondag verklaard in De Zevende Dag op VRT1."

Hier de uitzending, kijken vanaf 1u14 - en het is tevens een privé firma die de privacy schendt, net zoals OPC in Wetteren:

https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-zevend ... /?ndl=true
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”