Orange mag van de rechtbank het woord ‘fiber’ niet meer gebruiken in reclame, na dagvaarding van Proximus

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Het Antwerpse hof van beroep verbiedt telecomoperator Orange om nog in reclame gebruik te maken van de woorden ‘fiber’ en ‘glasvezel’. De uitspraak komt er na een dagvaarding door grote concurrent Proximus.
Orange mag de termen niet meer gebruiken, omdat de rechtbank oordeelt dat het bij die operator gaat om een gemengd netwerk. Dat netwerk bestaat niet volledig uit glasvezel, terwijl de termen die Orange nu gebruikt anders doen uitschijnen.

De huidige reclame zorgt ervoor dat “de consument wordt misleid over de aard en de kwaliteiten van deze producten en wordt hij beïnvloed in zijn aankoopbeslissing”, staat te lezen in een persbericht van de rechtbank.

Telecomoperator Proximus had Orange gedagvaard, want dat bedrijf heeft wel degelijk een netwerk dat volledig uit glasvezel bestaat.

Orange moet dwangsommen betalen als het bedrijf in reclame de woorden ‘glasvezel’ en ‘fiber’ gebruikt “zonder duidelijk en leesbaar in dezelfde advertentie te vermelden dat het gaat om een gemengd netwerk dat niet volledig uit glasvezel bestaat.”
bron
https://www.hln.be/tech/orange-mag-van- ... ~a8ba7c32/
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Euh en Telenet dan??
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ja, dat vroeg ik me ook af.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Mooi precedent, nu alle andere kabelaars nog :-D
Gedaan met die misleidende BS.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik zou het gewoon faaiber noemen dan (veel mensen gaan het verschil niet horen)

Fast As Any Internet Belgian Efficient Route

of mischien meer iets voor de speelse stijl van Hey
Faaib-Her

Fast As Any Internet Hey Efficient Route

Alle gekheid op een stokje.

Maar ik vermoed dat dit verbod niet zal gelden voor het Home Fiber aanbod van orange ?
Dat ze in een beperkt aantal steden aanbieden en niet over coax loopt, maar volledig over Fiber.
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... home-fiber

want als het voor dit product ook niet meer mag heeft de rechtbank wel gefaald...
Greetz cyberbug

Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

cyberbug schreef: 1 maand geledenfaaiber
Ik heb er ook al horen "fieber" zeggen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Fibber heb ik ook al horen passeren maar dat was iemand die google uitspreekt als góóchel :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
FredericV
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/30 ... ame-fiber/

"Het hof verbiedt Orange nu om in haar advertenties en productbenaming de termen 'fiber', 'fibre' en 'glasvezel' te gebruiken, zonder duidelijk en leesbaar in dezelfde advertentie te vermelden dat het gaat om een gemengd netwerk dat niet volledig uit glasvezel bestaat."

De juiste FTTX dan maar vermelden in reclame?

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiber_to_the_x
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Ik was gisteren nog op de site van Orange aan het kijken en daar stond bij hun internet fijn in kleine lettertjes: 'fiber met coaxiale terminatie'.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar, Hey telecom)”