Proximus Fiber aan de deur besteld

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Ro.R
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Een klein jaar geleden heeft Proximus de straat hier opengelegd om fiber te komen leggen. Zelf zit ik op Telenet, maar ik was wel geïnteresseerd in fiber.. Maar absoluut niet in Proximus.
Kort na die werken is er iemand aan de deur geweest met de vraag of ik een Proximus abonnement via Fiber wou. Ik heb hem toen wandelen gestuurd omdat ik wel fiber maar met een andere provider wou.
Ik had me al geruime tijd ingeschreven bij Hermes, Fiberklaar, nog enkele andere providers om me een mail te sturen wanneer fiber beschikbaar zou zijn op mijn adres. Na de werken van Proximus zat ik dus alvast vol verwachting op zo'n mail te wachten.. die is echter nooit gekomen, van niemand.
Ook regelmatig manueel gechecked bij Hermes, Mobile Vikings, Fiberklaar, e.a. maar steeds kreeg ik de melding dat er nog geen Fiber beschikbaar was. Bij Proximus kreeg ik op die adrescheck echter wel de melding dat ik meteen kon overschakelen naar Fiber als ik wou..

En intussentijd sloeg Telenet maar op.. en op.. en op.. en betaalde ik intussen een ruime 15 eur meer voor hetzelfde internet-only abonnement dan oorspronkelijk. En dan kwam de Amerikaanse politiek er bij en het feit dat Telenet in weze een Amerikaans bedrijf is; waar ik dan toch niet te veel meer van wil weten.

En plots stond er weer een verkoper van Proximus Fiber aan mijn deur. Die vertelde me dat dit mogelijk mijn laatste kans was om de fiberlijn gratis tot in mijn huis te laten trekken en dit in de toekomst 70 tot een 250eur kon kosten. Met nog een heel verhaal over hoe alle internetproviders over gaan schakelen naar fiber, incl Telenet, en ik dus maar best nu voor die gratis installatie koos. Voorwaarde was echter wel om ook meteen minimaal een proximus pack internet+tv abonnement aan te schaffen. Maar dat hoefde mij niet af te schrikken, volgens hem, want eens de lijn binnen lag kon ik die TV optie annuleren of gewoon overschakelen naar een andere provider.
Ook wist hij te vertellen dat ik via Fiber zowel up als down dezelfde snelheid zou hebben. Vermits Upload voor mij erg belangrijk is omdat ik mijn eigen Nextcloud server draai en ik ook continu via VPN met mijn thuisnetwerk verbonden ben en ik hier met de limieten van Telenet toch enige hinder van ondervind. Dat was de druppel..ik liet hem binnen en ondertekende (digitaal op een ipad) een contract voor Flex+ Giga Fiber pack met TV: 2.5Gbps zowel up als down.
De verkoper bleef echter beweren dat dat geen contract was dat ik ondertekende en dat op het moment dat de technieker de kabel binnentrok ik nog steeds alle kanten uit zou kunnen. Ik ondertekende enkel een toestemming dat proximus mijn gegevens mag gebruiken om een abonnement af te sluiten áls ik daarvoor kies nadat de kabel binnen ligt. Wat natuurlijk larie was.. er stond duidelijk 'contract' als titel van het document en hij het Flex+ Giga Fiber abonnement ingevuld.. Maar goed ik wou fiber in mijn huis en wist al wel dat een proximus abonnement mét TV daar een voorwaarde van was. De prijzen die hij vermelde waren echter allemaal kortings-prijzen, zag ik pas achteraf, en het mij aangesmeerde 2.5G up/down abonnement is dan mss ook wat overdreven aangezien mijn binnen-infrastructuur (router) maar max 1Gbps aan kan momenteel. Wanneer de korting vervalt gaat de maandelijkse prijs, met dit proximus abonnement wel weer dikke een 20 eur hoger tov mijn eerdere Telenet abonnement. Én de TV heb ik niet nodig. De verkoper had dit echter handig verzwegen..
Ook kwam ik tot de vaststelling dat als ik TV "gewoon schrap" zoals de verkoper mij aanraadde het internet-only abonnement plots slecht 500Mbps upload snelheid heeft ipv 2,5Gbps en (met niet-korting prijs) nog steeds duurder uitkomt dan mijn eerdere Telenet abonnement.

Intussen is de installatie afgerond en zit ik op Proximus fiber. Zoals verwacht was er bij de technieker, die ook maar in onderaanneming werkte, helemaal geen optie of keuze over het abonnement. Van zo gauw die klaar was, had ik een Flex+ Giga pack met TV en was het abonnement actief.
Wel vreemd is dat op de websites van andere providers, bij een nieuwe adrescheck, ik nu plots van de ene dag op de andere wél de mogelijkheid heb om aan te sluiten op fiber nu dat proximus de fiber heeft binnengetrokken en mij een abonnement heeft aangesmeerd.
Heeft proximus die informatie geblokkeerd naar de andere providers totdat ik een abonnement bij hen had ? Dat en het verhaal van die verkoper doet me vermoeden dat dit een taktiek is van Proximus om een gebied met nieuwe fiber voor een hele periode eerst niet "vrij te geven" aan de andere providers totdat ze alle potentiele klanten eerst zelf (meerdere keren) benaderd hebben en eventueel op Proximus overgeschakeld hebben in de hoop dat de meeste mensen dan ook maar gewoon bij Proximus blijft..

Graag jullie gedacht over de praktijken van de verkoper en Proximus.
In elk geval, heel deze loop van zaken heeft me wederom bevestigd waarom ik niet bij Proximus wou..kan ik nu inderdaad kostenloos pakweg volgende maand overschakelen naar een andere provider zoals bv FASTfiber ? (die lijken me momenteel het interessantst, )
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Ro.R schreef: 1 maand geleden Graag jullie gedacht over de praktijken van de verkoper en Proximus.
Over de verkoper kan ik alleen zeggen dat je inderdaad een zeer agressieve en oneerlijk verkoper aan de deur hebt gehad.
Dit zijn volgens mij géén PX medewerkers, maar zelfstandigen die op commissie werken, en dus interesse hebben aan het verkopen van te dure abonnementen.
Achteraf gezien was het waarschijnlijk beter geweest om zelf - online - het gepaste abonnement te bestellen.
  • Internet Giga Fiber (= internet only) kost €57.99 (eerste 12 maanden), daarna €77.99. Snelheid 2 Gbps/200 Mbps
  • Flex+ pack "Giga Fiber + TV" kost €92.99 (eerste 3 maanden gratis). Snelheid 2 Gbps / 2 Gbps
Wat betreft Proximus, is dat niet de standard praktijk om de informatie over beschikbaarheid achter te houden.
Aan de andere kant, zou ik ook aanraden om bij een nieuwe installatie een PX abonnement te nemen, en van zodra alles perfect werkt over te stappen.
Wacht tot je jouw "Easy-switch" nummer hebt, en eventueel jouw "circuit-id".

Toegevoegd na 6 minuten 21 seconden:
Ro.R schreef: 1 maand geleden kan ik nu inderdaad kostenloos pakweg volgende maand overschakelen naar een andere provider zoals bv FASTfiber ? (die lijken me momenteel het interessantst, )
Dat is perfect mogelijk.
Kijk gewoon wat je werkelijk nodig hebt en kies dan de provider.
Als jouw lokaal netwerk beperkt is tot 1 Gbps heb je wellicht geen multi-giga abonnement nodig?
Hou er rekening mee dat je bij sommige providers zelf een router moet kopen, tenzij je al een router bezit die aan de specificaties voldoet (snel genoeg, mogelijkheid om VLAN in te stellen, etc)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ro.R
Starter
Starter

philippe_d schreef: 1 maand geleden Kijk gewoon wat je werkelijk nodig hebt en kies dan de provider.
Als jouw lokaal netwerk beperkt is tot 1 Gbps heb je wellicht geen multi-giga abonnement nodig?
Bij voorkeur heb zou ik nu een 1G up/1G down willen hebben, maar dat lijk ik nergens te vinden. Zoals vermeld is upload belangrijk voor me en ondervond ik al last met de limiet van telenet (40Mbps). De 2.5G formule van FastFiber lijkt dan de beste optie; die hebben zowel up als down 2.5G.. Maar ik kan mss eerst eens proberen met een 1G/500Mbps optie 500 is toch al een pak meer dan 40 :-)
En dan kan ik nog upgraden wanneer ik een 2,5Gbps router en switch heb.
philippe_d schreef: 1 maand geleden Hou er rekening mee dat je bij sommige providers zelf een router moet kopen, tenzij je al een router bezit die aan de specificaties voldoet (snel genoeg, mogelijkheid om VLAN in te stellen, etc)
Bij voorkeur blijf ik mijn eigen router gebruiken. Ik heb een IPFire router (open source waar ik zelf ook aan bijdraag) die wel VLAN tagging ondersteund.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb gelukkig een heel andere ervaring als Scarlet-klant: ik kreeg bericht dat het koper tegen november uit dienst gaat en ze de fiber gratis zouden komen aansluiten. Er waren voor mij geen extra kosten en ook mijn huidige Scarlet Trio blijft op €42. Blijkbaar maakt de onderliggende technologie niet meer uit...
Computer(k)nul
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Altijd voorzichtig zijn als ze aan de deur komen verkopen...
Ik kan me voorstellen dat er door de jaren heen slechtere maar ook betere verkopers zijn!
Heppie NY!
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer

[...]
Zelf zit ik op Telenet, maar ik was wel geïnteresseerd in fiber.. Maar absoluut niet in Proximus.
Zelf zit ik op Proximus, maar ik was wel geïnteresseerd in fiber.. Maar absoluut niet in Telenet. :lol:
Gelukkig woon ik in Wallonië, dus totaal nergens géén Telenet te bespeuren... :beerchug:
Mijn relatie tot Telenet is zoals mijn relatie tot alles wat 'die aangevreten appel' betreft: Als je graag véél te véél betaalt voor wat je krijgt: Go!

Je moet een provider niet veroordelen wegens een malafide verkoper...
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Net zoals dat je een appel niet moet veroordelen omdat er een stuk uit gebeten is :roll:

Wat ik wel héél vreemd vindt is dat bij een pack van Internet + TV je wel de hoge upload snelheid krijgt, maar als je alleen Internet wilt dat dit weer een stuk lager ligt. Althans bij Proximus. Is daar een reden voor?

@Ro.R , 500 Mbps t.o.v. 40 Mbps ga je natuurlijk heel hard merken. Zal zeker je Nextcloud ten goede komen. En hop nu nog een Plex voor de ganse familie opzetten en je bent de man :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

WielerArchieven schreef: 1 maand geleden Althans bij Proximus. Is daar een reden voor?
Een extraatje voor de klanten die ook TV nemen ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Ga naar mobile vikings. Voor 55 euro heb je 1Gbps down en 500Mbs up wat al een goeie upgrade is van je 40Mbs bij telenet.
Ro.R
Starter
Starter

Turbokeu schreef: 1 maand geleden Je moet een provider niet veroordelen wegens een malafide verkoper...
Wees gerust, ik had de provider (Proximus) eerder al veroordeeld.. zelfs nog ten tijde van de monopolie Belgacom net omdat zij altijd veel te veel vroegen voor wat je krijgt en mij in mijn puberjaren al eens serieus genaaid hadden..
Bij ons thuis zijn we na het ontstaan van Telenet (regio Mechelen) meteen overgeschakeld. Zij waren destijds revolutionair en je kreeg tov Belgacom veel meer dan waar voor je geld... En plots konden de prijzen van Belgacom blijkbaar ook neerwaarts bewegen...

Dat is in de loop van de jaren wel enorm veranderd. Maar ik heb nooit de indruk gehad dat je bij Proximus niet veel te veel betaalde voor wat je maar krijgt.. ook nu met hun fiber abbo's niet.. fastfiber heeft een 2.5G/2.5G abbo voor iets meer dan 60 eur. Bij proximus heb je nu blijkbaar 2G/200M voor bijna 80eur. En dan heb je nog DIGI.. maar dat is nog af te wachten hoe die verder uitrollen en evolueren..

Eenderhoe, mijn inziens zijn zowel Telenet als Proximus te veel geld voor te weinig.. en een beetje in hetzelfde bedje ziek..

Toegevoegd na 14 minuten 50 seconden:
yaris schreef: 1 maand geleden Ga naar mobile vikings. Voor 55 euro heb je 1Gbps down en 500Mbs up wat al een goeie upgrade is van je 40Mbs bij telenet.
Ik twijfel nog. Las hier en daar mindere reviews over MV. En ze zijn een kleine 4 eur duurder dan fastfiber voor een zelfde formule. Ik heb echter ook nog wel een herlaadkaart van MV wat me 3 eur korting zou opleveren..

Toegevoegd na 46 minuten 1 seconde:
WielerArchieven schreef: 1 maand geleden Wat ik wel héél vreemd vindt is dat bij een pack van Internet + TV je wel de hoge upload snelheid krijgt, maar als je alleen Internet wilt dat dit weer een stuk lager ligt. Althans bij Proximus. Is daar een reden voor?
Dit soort koppelverkoop was ooit verboden in België maar na serieus lobbywerk van vooral de telecom sector onder het mom 'iedereen gaat er beter van worden' (Quickie) nu toegelaten wordt,.De limieten zijn dus duidelijk geen technische beperking maar gewoon een manier om mensen meer te verkopen dan ze werkelijk nodig hebben.. (nog een reden voor mij om zo snel mogelijk weer van Proximus af te geraken)..
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De voorkeur voor een of andere leverancier is veelal puur emotioneel en zeer subjectief.
Vergeet het verleden, en kijk wat je in de toekomst nodig hebt, en maak de keuze op objectieve criteria op basis van prijs/aanbod/instapkosten
  • Mobile Vikings is 1€ duurder dan Fastfiber (als je al een MV GSM hebt), maar je krijgt er de Internet Box+ bij. Niet relevant als je al een router hebt.
  • Bij Proximus krijg je 2Mbps upload als je TV erbij neemt, niet relevant als je geen TV nodig hebt.
  • etc.
Om bij de keuze te helpen hebben we de Tabel Glasvezel aanbod in België die zoveel mogelijk (met dank aan jullie input) up-to-date wordt gehouden ...
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

@Ro.R ook een verschil bij Fastfiber betaal je als je overgaat van het ene abbo naar het andere van Fastfiber, bij MV betaal je dus niks als je upgrade of downgrade.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Ro.R schreef: 1 maand geleden kan ik nu inderdaad kostenloos pakweg volgende maand overschakelen naar een andere provider zoals bv FASTfiber ? (die lijken me momenteel het interessantst, )
Misschien moet je nu toch eens dat contract lezen dat je getekend hebt. Bij sommige contracten zit je er voor 6 maanden aan vast.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bij Proximus (residentieel) heb je nooit een vast contract, maar een contract van onbepaalde duur.
Je kan dus op ieder moment je contract opzeggen zonder schadevergoeding.

Als je een toestel gekregen hebt (gratis of aan verminderde prijs), moet je wel de resterende tijd terugbetalen (volgens de aflossingstabel die je met het contract hebt gekregen)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef: 1 maand geleden
  • Mobile Vikings is 1€ duurder dan Fastfiber (als je al een MV GSM hebt), maar je krijgt er de Internet Box+ bij. Niet relevant als je al een router hebt.
Soms krijg je een internetbox+. Soms ook een bbox 3.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@philippe_d bij Fastfiber heb je een contract van minimum 6 maanden voor je kan veranderen van provider.
Ik kan bv pas vanaf augustus veranderen van provider omdat m’n 6 maanden dan voorbij zijn.
Bij andere providers (MV bv is dit dus niet dat je vast hangt aan een bepaalde periode).
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ja, en?
De vraag ging over opzeggen Proximus ...
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@philippe_d er wordt ook als optie Fastfiber gekozen, wie de nodige info niet weet kan dit handige info zijn bij de keuze van een provider.
greets
master-magic
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ro.R schreef: 1 maand geleden Dit soort koppelverkoop was ooit verboden in België maar na serieus lobbywerk van vooral de telecom sector onder het mom 'iedereen gaat er beter van worden' (Quickie) nu toegelaten wordt,.De limieten zijn dus duidelijk geen technische beperking maar gewoon een manier om mensen meer te verkopen dan ze werkelijk nodig hebben.. (nog een reden voor mij om zo snel mogelijk weer van Proximus af te geraken)..
Telenet doet dat ook, heb daar ook een maandje gewerkt en werd ontslagen omdat ik niet genoeg verkocht (en ik werkte op support, niet op sales).

Dat is ook de reden dat verkopers soms agressievere methoden hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”