Smallband snelheid bij Internet unlimited verwarring?

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Op de website staat:
your speed will be reduced from 200 Mbps download speed to 20 Mbps download speed, and from 20 Mbps upload speed to 2 Mbps upload speed during peak hours
Maar in de "summary of your contract" (unieke) PDF link die ik na bestelling ontving per email staat:
5 In the event of very high usage during peak hours (3072 GB) you will be temporarily classified as an intensive user. You will continue to have unlimited internet access,
but it will be slower (max. 10 Mbps1 downstream and max. 1 Mbps1 upstream) until your Telemeter resets to zero. Your internet access is still unlimited and at full
speed during off-peak hours.
Dus welke heeft dan de overhand he?
Ik heb zo'n vermoeden dat ze de tekst in die contract PDF gewoon vergeten aan te passen hebben van bij Telenet.

Heeft iemand het al werkelijk eens uitgetest?
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Inderdaad! Eindelijk iemand die het meldt.

Een maand geleden heb ik eens uitvoerig BASE internet getest, wat een ramp was op vlak van de FUP. In hun voorwaarden staat dezelfde blablabla over piek- en daluren, maar wat blijkt? Ze maken in de praktijk inderdaad helemaal geen onderscheid en tellen alles gewoon bij elkaar op. Waardoor je zeer snel op smallband (na 3TB verbruik in piek- én daluren) belandt. Echt een no-go dan... Heb het uitvoerig getest, en tijdens daluren bleef de teller maar omhoog gaan.

base verbruik internet.png
base internet voorwaarden.png
base email fup.png

Hier een review van een klant die hetzelfde beaamt:

base TP review.png

Alleen jammer dat enkel mensen met een beetje IT-kennis dit beseffen. De BASE klantendienst moet er niet van weten..
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Op de website staat duidelijk:
  • dat je snelheid verlaagd wordt naar 20 Mbps download en 2 Mbps upload tijdens de piekuren
  • als je méér dan 3TB verbruikte in één maand.
Hiet staat niet dat het verbruik tijdens daluren niet meetelt?

Bij het moederbedrijf Telenet telt het daluur verbruik niet mee om bestempeld te worden als "intensieve gebruiker"
De voorwaarden zijn verschillend tussen BASE en Telenet (de prijzen ook, ergens moet het verschil zitten ??).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

@philippe_d Er staat toch overduidelijk:

base intensieve gebruiker.png

3TB verbruiken tijdens piekuren = intensieve gebruiker = smallband (20/2 Mbps)
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ja maar ik kan dit ook beamen dat het samengeteld werd.
Ik maakte mij toen ook die bedenking toen ik klant was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

VossyGamer schreef: 1 maand geleden @philippe_d Er staat toch overduidelijk:
base intensieve gebruiker.png

3TB verbruiken tijdens piekuren = intensieve gebruiker = smallband (20/2 Mbps)
Nog iets dat ze hebben vergeten aan te passen uit de Telenet site :-(
Het begrip "intensieve gebruiker" is een Telenet begrip.

Er is inderdaad verwarring ... maar hou er gewoon rekening mee dat bij Base alle verbruik meetelt :wink:
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Classic Telenet Group: communicatieprobleem, goeie marketing maar weinig inhoud :?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Hmm dit is zelfs nog erger dan de smallband lager zou zijn, nu kan ik niet eens vollebak gaan tijdens de daluren.
Contractbreuk eigenlijk want er staat letterlijk in "5 In the event of very high usage during peak hours (3072 GB)"
Op die manier ga ik BASE niet lang houden vrees ik...
@VossyGamer ben jij al werkelijk op smallband geraakt en wat is de snel(traag)heid daarvan?
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Inderdaad @splinterbyte het is niet OK. Ik ben inderdaad vlug op smallband beland (20/2 Mbps volgens mij), en heb het daarom snel terug afgetrapt en terug naar Orange gegaan (ook voor de 50 Mbps uploadspeed), vóór mijn BASE-testfase zat ik bij Hey. Erg tevreden van Hey, maar ben terug naar de gewone Orange gegaan puur voor de uploadspeed. Al mijn mobiele nummers laat ik uiteraard bij Hey. Heb BASE een kans gegeven, maar zo kan het toch echt niet.. Ik mag er toch van uit gaan dat ze hun voorwaarden naleven als ik alles nalees in de voorwaarden, en daarvan uitgaande dan bestel. Lesje geleerd: geen BASE meer voor mij (en zeker nooit mobiel).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ja de 50Mbps upload is leuk bij Orange die had ik ook maar de 12 maanden promo ging vervallen en zou dan ineens van 55->75 euro worden voor 1000/50 + mobile pakket.
Misschien dat ik de hey! Internet € 30,1 lifetime promo ga nemen 33% trager dan BASE maar ook 33% goedkoper en tenminste deftige daluren FUP dus ja...

Added in 18 hours 10 minutes 13 seconds:
UPDATE:
Ik heb gechat met BASE en ze zeggen dat:
At the moment we can only see your total consumption, which you can also view via My BASE. Unfortunately, it is currently not possible to see your consumption outside peak hours. We are working on a solution as soon as possible.
en ze bevestigen toch dat:
You will see your consumption when you do it outside peak hours, but this does not count towards the consumption of the FUP.
en als ik er nog eens achter vroeg:
Off-peak hours certainly do not count.
Maar om zeker te zijn ga ik het toch moeten uittesten.
I'll report back...
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Bedankt. Raar, want de meter ging bij mij nog altijd omhoogt tijdens daluren. Maar ze bevestigen dus dat ze de FUP verkeerd hanteren/communiceren.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Afgelopen dagen tijdens de daluren grote test-downloads gedaan.
Heb toch meldingen gekregen via email "Your fixed internet usage is high", daarna "3 TB used, your internet will be temporarily a bit slower during peak hours"
Zit weldegelijk op smallband nu sinds 17:00 vandaag terwijl mijn piekuren verbruik nog lager dan 1TB ligt.

Dan maar weer de chat geopend. Er werd gezegd dat het idd fout is en vroegen wanneer ik specifiek grote downloads had gedaan want, omdat ik een eigen modem gebruik, zouden ze mijn piekverbruik niet apart kunnen nakijken.
Er is een case geopend richting "technical department" en zou ofwel vandaag nog ofwel maandag naar gekeken worden.
Mij nu al van smallband halen ging niet want "only the technical department has the right powers for this".
Op https://www.prd.base.be/en/customer-zon ... rnet-usage is nu ook dit te zien:
Screenshot 2025-04-25 at 18-16-09 Internet Usage My BASE.png
Dus ze hebben dit duidelijk nog niet op orde.
Dan zit ik er even mee elke avond tot ze het gefixt hebben, maar ga daar geen weken op zitten wachten hoor...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

splinterbyte schreef: 1 maand geleden Afgelopen dagen tijdens de daluren grote test-downloads gedaan.
Heb toch meldingen gekregen via email "Your fixed internet usage is high", daarna "3 TB used, your internet will be temporarily a bit slower during peak hours"
Zit weldegelijk op smallband nu sinds 17:00 vandaag terwijl mijn piekuren verbruik nog lager dan 1TB ligt.
Test geslaagd dus?
splinterbyte schreef: 1 maand geleden Er werd gezegd dat het idd fout is en vroegen wanneer ik specifiek grote downloads had gedaan want, omdat ik een eigen modem gebruik, zouden ze mijn piekverbruik niet apart kunnen nakijken.
Flauwekul ... Volumes worden niet bijgehouden door de modem, maar door hun systeem.
Een modem kan toch niet weten wanneer de piek- of daluren zijn :-D
splinterbyte schreef: 1 maand geleden Dus ze hebben dit duidelijk nog niet op orde.
Technisch is er niets verkeerd.
Bij BASE tellen alle volumes mee, zowel piekuren en daluren :-( .

Het enige wat verkeerd loopt volgens mij is de communicatie, waarbij de "vertaalslag" vanuit de Telenet teksten naar de BASE teksten niet goed gebeurd zijn.
Begrippen zoals "de Telemeter" en "intensieve gebruiker" zijn Telenet begrippen

Hier staat het correct zoals BASE het toepast:
Schermafbeelding 2025-04-25 203151.png
  • snelheid wordt vertraagd van 200/20 Mbps naar 20/2 Mbps tijdens de piekuren
  • van zodra je méér dan 3TB verbuikt hebt in één maand tijd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 1 maand geleden Test geslaagd dus?
Ah nee want ik had gehoopt dat het was zoals ze beloofd hadden.
philippe_d schreef: 1 maand geleden Technisch is er niets verkeerd.
Ik doelde eerder op in de screenshot het "(almost) slower" en {{percentage}}% dat niet ingevuld is.
philippe_d schreef: 1 maand geleden Hier staat het correct zoals BASE het toepast:
In het contract staat het anders als op de website, dus wat is dan juist he, als ze mij daarboven al 2x beweren dat daluren volume niet meetelt voor de FUP?

We zullen zien wat van de case komt. Als ze uiteindelijk toch zeggen dat het wel meetelt, en er niets aan willen doen, dan zijn ze hierbij nog een klant kwijt dus.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Kom gewoon lekker (terug) naar Hey/Orange (enige coax alternatief, zonder Telenet te overwegen uiteraard). Tegen dat ze er iets aan gedaan hebben.. Geloof me dat het nog maanden kan duren. Of dat ze gewoon te lui zijn om het technisch op te lossen, en gewoon de website en contract-PDF zullen aanpassen naar 3 TB voor piek- én daluren. Want ja, volgens het BIPT is het nog steeds "onbeperkt", dus why bother.

De 'gewone' klant is er niet mee bezig en zou zelfs niet door hebben moesten ze zelfs 24/7 op smallband (20/2 Mbps) zitten. Zolang hun 1080p TikToks en Facebook posts maar laden zijn ze tevreden. TV komt bij de meeste toch nog via DVB-C binnen, wat dus los staat van de internetsnelheid.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

VossyGamer schreef: 1 maand geleden Kom gewoon lekker (terug) naar Hey/Orange
Hehe ja daar krijg ik al meer zin in idd :) ... was daar vooral weggegaan omdat ze mijn internet al 2x kapot maakten voor weken bij switchen tussen Orange<->Hey door probleem heractivatie modem op afstand... wie weet doet Telenet dat wel met opzet in hun systeem maar ja.
Als ik echter nu Hey bestel moet ik weer wachten op een technieker die de modem komt aansluiten, wat ik evengoed zelf kan... waarom sturen ze die niet gewoon op net zoals BASE/TN dat doen :roll:

Ik geef BASE nog een week max.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

philippe_d schreef: 1 maand geleden Hier staat het correct zoals BASE het toepast:
Schermafbeelding 2025-04-25 203151.png
  • snelheid wordt vertraagd van 200/20 Mbps naar 20/2 Mbps tijdens de piekuren
  • van zodra je méér dan 3TB verbuikt hebt in één maand tijd.
Hier laten ze het toch anders uitschijnen... en toen ik BASE had ging ik ook vlot over de 3TB (vooral IP cams met cloud storage en ben zelf nooit op smalband gekomen bij BASE.

Met BASE unlimited Internet kan je naar hartenlust onbeperkt surfen op het BASE-netwerk. Om iedereen een kwalitatieve ervaring te bieden, hanteren we enkele gebruiksregels. Word je gezien als een intensieve gebruiker, dan surf je tijdelijk tot aan het einde van de facturatieperiode aan een verlaagde snelheid. Je onbeperkte volume blijf je behouden.

Je bent een intensieve gebruiker zodra je meer dan 3 TB vast internet hebt verbruikt tijdens de piekuren.
https://www.prd.base.be/nl/support/inte ... urfen.html
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

BASE heeft mij vandaag gebeld over de case.
Ze hebben mij manueel van de FUP smallband trigger gehaald, maar als ik opnieuw 3TB zou downloaden kom ik er terug op.
Toen ik vroeg hoe zit het nu hebben ze zelf opgezocht op de website en dan gezegd dat de 3TB ook tijdens daluren geteld worden, bovendien bevestigd dat dit niet gaat veranderen. Alsook konden ze geen echt antwoord geven waarom er tegenstrijdige communicatie hierrond is...

1 ding moet ik hun wel gunnen dat is de snelle en goede service, maar ik heb die daluren echt nodig,
dus net Heytelecom besteld, nu wachten op installatie en daarna byebye BASE...
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Bedankt voor je research, en dat er eindelijk eens een 'duidelijk antwoord' is.

Conclusie: Je hebt dus enkel 3 TB over een hele maand te verbruiken. (Belachelijk!!) Je moet dus niet kijken naar dal- of piekuren (jammer genoeg), ENKEL wél als je meer dan 3 TB verbruikt, want dan beland je tijdens PIEKuren op die domme smallband. Ze halen echt alles door elkaar in hun contracten en info-webpagina's.

Dus was de smallband 20/2 Mbps, @splinterbyte?

Testaankoop zou zich beter hier eens mee bezighouden, in plaats van met Hey die een abo wat lager op de pagina stak (mobile S abo). Dit is pure contractbreuk en onwaarheden verspreiden over een wel belangrijk iets.. BASE..
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mja het zoveelste antwoord van een helpdesker dat de vorige tegenspreekt, en deze wist het zelf ook niet goed en ging dan aflezen van dezelfde base.be site pagina die hier eerder gepost was, waar "3TB per maand" staat.
In ieder geval komt dat overeen met hoe het systeem is ingesteld en laten ze uitschijnen dat het zo zal blijven.

Heb gezegd dat ik dan genoodzaakt ben een andere provider te nemen maar daar was het antwoord "ja... ja" en ik misschien beter Telenet kan nemen.
Er werd even aangeboden dat ik later opnieuw zou kunnen bellen om me van smallband te halen maar daar ga ik mij niet telkens mee bezighouden hoor, en ik denk niet dat ze dat gaan blijven doen ook.

De smallband was 20/2 (of misschien 20/3 als ik mijn lokale speedmeter moet geloven maar die kan fout zijn en kon geen echte speedtest doen want er gingen teveel dingen over de lijn die ik niet zomaar kon stoppen)

Het is na 17:00 nu en ze hebben mij weldegelijk van smallband gehaald, voorlopig toch...
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”