Hoe betaling doen aan notaris

Plaats reactie
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Hey, ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht en zouden nu een bedrag van xx.xxx moeten overschrijven naar notaris. Nu is de vraag als de helft van dit bedrag van rekening van vriendin komt en de andere helft van mijn rekening. Of moet het bedrag van één rekening komen? In dat geval zou mijn vriendin dan eerst de helft van het bedrag naar mij moeten sturen.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is geen probleem. Mag allemaal van verschillende rekeningen komen, maar goed natellen dat je genoeg betaald hebt. Anders zit je bij de akte met een rode kop bij de notaris (ik spreek uit ervaring).

Best even een mailtje naar de notaris sturen dat je dit zo gaat doen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

De betalingen komen best elk van zijn eigen rekening. Elk betaalt zijn deel aan de notaris.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat "best" is alleen "best" als je ervan uit gaat dat je later gaat scheiden. Als je dat niet van plan bent, maakt het geen bal uit.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Bij mij kwam dat ook van 2 verschillende rekeningen, zelfs banken en dat stond erbij in de akte ook. Bedrag 1 van rekening naam x, bank 1 en bedrag 2 van naam y, bank 2.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Je gaat er toch van uit dat niemand 'van plan is van te scheiden' op het moment dat ze samen een huis kopen ???

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Better safe than sorry. ;)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Helft van de huwelijken eindigt in scheiding.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

En die waren dat al "van plan" van het begin ? Rare redenering.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Recent bedankt: 7 keer

En dat verandert toch niets aan het beschrijf aan zich van welke rekeningen dat komt. In het beschrijf kan je de aparte inbreng laten registreren. Maar staat los van de betaling aan de notaris.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden En die waren dat al "van plan" van het begin ? Rare redenering.
Neen maar met een probabiliteit van 50% kan je daar maar best rekening mee houden.
Block schreef: 1 maand geleden En dat verandert toch niets aan het beschrijf aan zich van welke rekeningen dat komt. In het beschrijf kan je de aparte inbreng laten registreren.
Inderdaad maar in geval van een latere betwisting worden alle argumenten en bewijzen er bijgesleurd.

Je kan het maar beter meteen goed doen.
Recent voorbeeld: mijn hoogbejaarde ouders zouden in dit verband hun huwelijkscontract moeten aanpassen om problemen rond het erven van de eigen woonst te vermijden (bij overleiden van één van beiden). Maar een aanpassing van dat contract houdt een eigendomswijziging in en daar hoort meteen een renovatieverplichting bij. Dus de Vlaamse overheid verplicht op die manier een hoogbejaard koppel tot een totaalrenovatie of verhuizen.
Je kan het maar beter meteen goed doen.
ebedek
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hoe zeker ben je van dat voorbeeld? Die renovatieverplichting geldt volgens mij niet in dit geval hoor.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Dat is wat de notaris ons zegt…
Het zou een hele opluchting zijn mocht het niet waar zijn dus suggesties welkom.
Het is trouwens nog meer dan renovatieverplichting.
Alle formaliteiten: epc, asbest, elektrisch conformiteit, …
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

R2D2 schreef: 1 maand geleden Recent voorbeeld: mijn hoogbejaarde ouders zouden in dit verband hun huwelijkscontract moeten aanpassen om problemen rond het erven van de eigen woonst te vermijden (bij overleiden van één van beiden). Maar een aanpassing van dat contract houdt een eigendomswijziging in
Wij hebben ook ons huwelijksconyract laten aanpassen door de notaris met een uitgebreid keuzebeding.

Met zo'n "keuzebeding" kunnen we zelf kiezen welke gemeenschappelijke goederen in volle eigendom naar de langstlevende gaan ...
Zo kan ik of mijn vrouw (de langstlevende) vrij kiezen hoe de gemeenschappelijke goederen (zoals de eigen woonst) moeten worden verdeeld: wat neemt de langstlevende in volle eigendom en wat blijft in de nalatenschap (om verdeeld te worden volgens de wettelijke regels).

Dit heeft geen enkele eigendomswijziging met zich meegebracht.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Er wordt hier over huwelijkscontracten en scheidingen gesproken, terwijl h0us3cat spreekt over hij en zijn vriendin. Er is totaal geen indicatie hoe ze administratief verwant zijn. (ik woon feitelijk samen met mijn vriendin, hebben samen een kind maar voor de rest zijn we niet "gebonden").

Gewoon notaris op voorhand laten weten welk bedrag van welke rekening zal worden betaald. Stel gerust bijkomende vragen hoe dat in zijn werk moet gaan (welke mededeling, wanneer overschrijven,...). Je kan het ook aan je bank vragen, indien je er ook een lening hebt afgesloten zullen ze zeker verder helpen.

Er zijn situaties waarbij een onbedoelde eigendomswijziging een renovatieplicht veroorzaken maar dit zal worden aangepast (is opgenomen in Vlaams regeerakkoord maar is nog niet gewijzigd). https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-a ... e-gebouwen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Taaner242 schreef: 1 maand geleden Er wordt hier over huwelijkscontracten en scheidingen gesproken, terwijl h0us3cat spreekt over hij en zijn vriendin. Er is totaal geen indicatie hoe ze administratief verwant zijn.
Reden te meer dat het betalingsverkeer een document zal zijn bij eventueel conflict.
Taaner242 schreef: 1 maand geleden Er zijn situaties waarbij een onbedoelde eigendomswijziging een renovatieplicht veroorzaken maar dit zal worden aangepast (is opgenomen in Vlaams regeerakkoord maar is nog niet gewijzigd). https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-a ... e-gebouwen
Ik hoor het je graag zeggen, maar ik lees op die link nergens iets wat van toepassing is.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Terwijl we toch bezig zijn bij notaris weet iemand als de akte verleden is en dus betaald hoeveel tijd de notaris heeft om de erfgenamen te betalen ? Want als ge dat zoekt op google is het enkel in nl dagge vind of in belgie hoe vlug de erfbelasting moet betaald zijn :-)
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Renovatieplicht geldt (nog) niet bij erfenissen, en schenkingen van naakte eigendom (waarbij de huidige eigenaar het vruchtgebruik behoudt).
Schenkingen in volle eigendom zijn wel renovatieplichtig.
Het zou dus wel ns kunnen dat bepaalde huwelijkscontracten onder een systeem zijn vastgelegd dat destijds voordelig was, maar dat nu nadelen genereert dmv nieuwe verplichtingen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”