modem activeren, hoelang duurt dat ?
-
- Starter
Vorige week besloten om van Telenet Internet (300Mbps abo) over te stappen op Base Internet (200mbps). Scheelt bijna 30€/maand en is amper trager.
Zaterdag dan een "nieuwe" Base modem ontvangen via de post. Lijkt me exact dezelfde te zijn als de Telenet modem die er al hangt.
Waarom die niet kan hergebruikt worden is mij een raadsel, maar soit.
Vandaag de Base modem dan aangesloten, maar het ding komt niet online. Alle leds blijven continu op rood staan, behalve de onderste led, die is wit.
Wifi van de Base modem komt wel actief, maar geen internet via wifi. Het ding heeft dus geen connectie met internet.
De activeringspagina ( https://base.be/selfstarter ) zegt me dat alles Ok is, ik hoef niks meer te activeren ?
Op My Base staat product Internet op "in behandeling".
Even gebeld met de support, maar daar word je ook niet vrolijk van: het proces is bezig mijnheer, u moet even afwachetn. Zal binnen 24u in orde zijn ?
Je mag anno 2025 toch verwachten dat zo'n modem binnen het uur actief is ?
Zaterdag dan een "nieuwe" Base modem ontvangen via de post. Lijkt me exact dezelfde te zijn als de Telenet modem die er al hangt.
Waarom die niet kan hergebruikt worden is mij een raadsel, maar soit.
Vandaag de Base modem dan aangesloten, maar het ding komt niet online. Alle leds blijven continu op rood staan, behalve de onderste led, die is wit.
Wifi van de Base modem komt wel actief, maar geen internet via wifi. Het ding heeft dus geen connectie met internet.
De activeringspagina ( https://base.be/selfstarter ) zegt me dat alles Ok is, ik hoef niks meer te activeren ?
Op My Base staat product Internet op "in behandeling".
Even gebeld met de support, maar daar word je ook niet vrolijk van: het proces is bezig mijnheer, u moet even afwachetn. Zal binnen 24u in orde zijn ?
Je mag anno 2025 toch verwachten dat zo'n modem binnen het uur actief is ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 12 keer
Als alles gewoon rood blijft start die niet op.
Probeer eens met ingeschakelde modem (dus met brandende leds) het resetknopje (tussen de gele ethernetpoorten en de coax poort) een halve minuut ingedrukt te houden om te kijken of die dan iets doet.
Als hij helemaal is opgestart mag enkel dat streepje onderaan nog wit branden. De andere leds worden bij het opstarten groen en doven eenmaal gestart.
Als alles rood blijft vrees ik dat hij kapot zal zijn.
Probeer eens met ingeschakelde modem (dus met brandende leds) het resetknopje (tussen de gele ethernetpoorten en de coax poort) een halve minuut ingedrukt te houden om te kijken of die dan iets doet.
Als hij helemaal is opgestart mag enkel dat streepje onderaan nog wit branden. De andere leds worden bij het opstarten groen en doven eenmaal gestart.
Als alles rood blijft vrees ik dat hij kapot zal zijn.
-
- Starter
Reset uitgevoerd, maar resultaat is idem: leds worden eerst wit/groen, maar uiteindelijk weer alles rood.
Zou toch straf zijn dat ze vanaf dag 1 al een kaduke modem opsturen ?
Zou toch straf zijn dat ze vanaf dag 1 al een kaduke modem opsturen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 75 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik kreeg daarnet bij een vriend (Telenet) ook provisioning problemen met het vervangen van een modem.
De Telenet medewerker aan telefoon zei ons dat er een groot alarm open staat waardoor modems niet geprovisioneerd geraken.
Wanneer het opgelost is weet men niet.
Men zal een cleanup uitvoeren en de provisioneringen er nog allemaal doorhalen.
De Telenet medewerker aan telefoon zei ons dat er een groot alarm open staat waardoor modems niet geprovisioneerd geraken.
Wanneer het opgelost is weet men niet.
Men zal een cleanup uitvoeren en de provisioneringen er nog allemaal doorhalen.
Laatst gewijzigd door streulma 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- VossyGamer
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Daarom dat bij Orange mijn eigen modem na 2 weken nog niet geactiveerd is.. En Orange zegt dat ze moeten wachten op "feedback" van Telenet. Ongelofelijk dit. Merci @streulma om dit te delen! Ik neem dus aan dat dit voor alle modemswaps zijn? En wat bij nieuwe klanten? Of is het dus enkel wijzigingen (modemswaps)?
Sinds vandaag is ook mijn Orange modem gedeactiveerd, zonder dat ze mijn eigen Fritzbox hebben geactiveerd. Ik zit dus nu helemaal zonder internet bij Orange, DOOR Telenet?! Amateurs!
Sinds vandaag is ook mijn Orange modem gedeactiveerd, zonder dat ze mijn eigen Fritzbox hebben geactiveerd. Ik zit dus nu helemaal zonder internet bij Orange, DOOR Telenet?! Amateurs!
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ah dus overschakelen tussen
- Orange <=> Hey = problemen met modem (her)activatie omdat dit eigenlijk dezelfde ISP is (heb het al 2x voorgehad) en ze steken het op TN systeem
- Telenet <=> BASE = ook problemen met modem activatie omdat BASE en TN eigenlijk dezelfde ISP zijn?
Ik ging pas van Orange naar Hey en zat een week zonder internet door dat probleem, heb dan opgezegd en naar BASE gegaan en was direct actief met BASE modem, ook daarna zelfs dezelfde dag met zelfde eigen modem...
- Orange <=> Hey = problemen met modem (her)activatie omdat dit eigenlijk dezelfde ISP is (heb het al 2x voorgehad) en ze steken het op TN systeem
- Telenet <=> BASE = ook problemen met modem activatie omdat BASE en TN eigenlijk dezelfde ISP zijn?
Ik ging pas van Orange naar Hey en zat een week zonder internet door dat probleem, heb dan opgezegd en naar BASE gegaan en was direct actief met BASE modem, ook daarna zelfs dezelfde dag met zelfde eigen modem...
- VossyGamer
- Pro Member
Even een beetje offtopic, maar zijn hier eigenlijk medewerkers (van back-offices) van de operatoren actief op UB? En kunnen die zeggen waarom er zoveel problemen zijn met modemswaps en dergelijke? Merci!
-
- Starter
De base modem is momenteel (18u) dus nog steeds niet actief, hangt sinds 11u aan de kabel.
Voor de zekerheid nog es naar Telenet support gebeld om te vragen of ze al op de hoogte waren dat ik mijn internet abo had opgezegd via Base (easyswitch).
Blijkbaar wisten ze daar van toch niks, de Telenet medewerker ging alvast mijn internet stopzetten, en nagaan bij base hoe het zit met de easyswitch.
Op die manier heb je al snel spijt van zo'n overstap.
Voor de zekerheid nog es naar Telenet support gebeld om te vragen of ze al op de hoogte waren dat ik mijn internet abo had opgezegd via Base (easyswitch).
Blijkbaar wisten ze daar van toch niks, de Telenet medewerker ging alvast mijn internet stopzetten, en nagaan bij base hoe het zit met de easyswitch.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Dat was ook een zeer domme actie om Telenet te bellen. Nu heb je niets meerdavleema73 schreef: 1 maand geleden De base modem is momenteel (18u) dus nog steeds niet actief, hangt sinds 11u aan de kabel.

Je had best jouw Telenet modem laten staan tot de BASE actief werd.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- MichaelVdV
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik ben op 08/04 ook overgestapt van Telenet naar Base, zonder Easy Switch. Bij ontvangst van de Base modem eerst naar Telenet gebeld om daar het internet stop te zetten, nadat de verbinding van Telenet een half uurtje later wegviel, heb ik de modem van Base aangesloten. Alles was actief na een 10 minuten. De selfstarter pagina zei ook dat alles al geactiveerd was, dus daar heb ik ook niets meer moeten doen.
-
- Starter
En hoe ga je de Base modem activeren als je de Telenet modem laat hangen ?philippe_d schreef: 1 maand geledenDat was ook een zeer domme actie om Telenet te bellen. Nu heb je niets meerdavleema73 schreef: 1 maand geleden De base modem is momenteel (18u) dus nog steeds niet actief, hangt sinds 11u aan de kabel.
Op die manier heb je al snel spijt van zo'n overstap.![]()
Je had best jouw Telenet modem laten staan tot de BASE actief werd.
Edit 20u: Misschien hoeft dat ook niet. Ik heb de Telenet modem voorlopig teruggeplaatst, en hij werkt nog.
Ik zal het dan wel merken in de komende dagen als het Telenet signaal wegvalt.
Toegevoegd na 1 minuut 28 seconden:
Hopelijk lukt het dan bij mij ook zodra Telenet gedeactiveerd is.MichaelVdV schreef: 1 maand geleden Ik ben op 08/04 ook overgestapt van Telenet naar Base, zonder Easy Switch. Bij ontvangst van de Base modem eerst naar Telenet gebeld om daar het internet stop te zetten, nadat de verbinding van Telenet een half uurtje later wegviel, heb ik de modem van Base aangesloten. Alles was actief na een 10 minuten. De selfstarter pagina zei ook dat alles al geactiveerd was, dus daar heb ik ook niets meer moeten doen.
-
- Elite Poster
Zelfs als je oude lijn op de coax nog actief is, kan de nieuwe modem van de andere provider daar over geactiveerd worden.
Mijn Telenet was al actief terwijl Orange / Hey maar een paar dagen later effectief stopgezet was.
Het maakt dus niets uit of het al eerder opgezegd werd of niet. Het ene moet nog niet opgezegd zijn om het andere al in dienst te stellen.
Mijn Telenet was al actief terwijl Orange / Hey maar een paar dagen later effectief stopgezet was.
Het maakt dus niets uit of het al eerder opgezegd werd of niet. Het ene moet nog niet opgezegd zijn om het andere al in dienst te stellen.
- VossyGamer
- Pro Member
Bij mij nog niet pff
-
- Starter
Bij mij toch ook niet. Telenet modem hangt er nog aan, en die krijgt nog altijd signaal. De easyswitch tussen base en telenet is dus nog niet gebeurd.
En dat is dan vziw één en hetzelfde bedrijf ?
En dat is dan vziw één en hetzelfde bedrijf ?
-
- Starter
Vervolg van het verhaal. Al verscheidene keren de Base modem aan de kabel gehangen, om dan telkens vast te stellen dat hij nog steeds niet actief is. De Telenet modem gelukkig nog wel. Dus nog maar eens de Base helpdesk opgeroepen, en ze besluiten nu dat er een technicus moet langskomen ?
Geen idee wat die mens anders gaat doen dan ook vaststellen dat de modem nog niet actief is in hun systeem, maar volgende week (jaja) zullen we dus zien of de technicus de modem kan activeren.
Stay tuned, folks
Geen idee wat die mens anders gaat doen dan ook vaststellen dat de modem nog niet actief is in hun systeem, maar volgende week (jaja) zullen we dus zien of de technicus de modem kan activeren.
Stay tuned, folks

- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Komt goed ook al is het frustrerend.
Hopelijk kan de tech het oplossen kans is groot dat ie andere modem zal nemen
Hopelijk kan de tech het oplossen kans is groot dat ie andere modem zal nemen
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 12 keer
Inderdaad, als je andere kabelmodem zonder problemen online komt, dan is er gewoon iets met die modem. Of hij is defect, of het macadres van die modem zit niet in het systeem (of dubbel) en ze krijgen hem hierdoor niet actief. Het is sowieso een van beide.
Kun je in een BASE shop geen andere modem meekrijgen? Of doen die dat niet zoals hun moederbedrijf?
Kun je in een BASE shop geen andere modem meekrijgen? Of doen die dat niet zoals hun moederbedrijf?
-
- Starter
Heb vandaag uit interese idd ook een Base verkooppunt gebeld, met de vraag of zij iets konden doen ivm activering van de modem. Ik werd vrijwel direct afgewimpeld met de melding dat de support op Base enkel online kan. Maw, ze verkopen het daar misschien wel, maar support geven: nee hoor, trek uw plan met de helpdesk. 

Laatst gewijzigd door davleema73 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Denk eerlijk de mensen die er werken weinig geven of het werkt of niet. Zeker via de tel.
Als je echt bij hun besteld hebt in winkel hebben ze een % op zo werkt het.
Dan zullen ze wel helpen.
Geen idee wat ze verdienen maar zonder die commissie valt het wat tegen vrees ik.
Beter 1 punt van maken TN base tadaam, hoe goedkoper hoe kleiner het “hoekje”.
On topic
Ik zou de tech sowieso een andere modem vragen en duimen maar dan
Als je echt bij hun besteld hebt in winkel hebben ze een % op zo werkt het.
Dan zullen ze wel helpen.
Geen idee wat ze verdienen maar zonder die commissie valt het wat tegen vrees ik.
Beter 1 punt van maken TN base tadaam, hoe goedkoper hoe kleiner het “hoekje”.
On topic
Ik zou de tech sowieso een andere modem vragen en duimen maar dan

Internet = Telenet + HeyTelecom
-
- Elite Poster
Toen ik bij Base internet ging had mijn modem ook problemen om te activeren.
De technieker is hier een uur bezig geweest met het op te lossen.
Ik heb hem wel dik betaald, maar ze wouden dit niet crediteren.
De reden dat ik een technieker nam was omdat ik ergens wist dat de activatie mis ging lopen.
De technieker is hier een uur bezig geweest met het op te lossen.
Ik heb hem wel dik betaald, maar ze wouden dit niet crediteren.
De reden dat ik een technieker nam was omdat ik ergens wist dat de activatie mis ging lopen.
-
- Moderator
Gelukkig voor jou dat Telenet toen niet gedaan heeft wat ze jou aan de telefoon "beloofd" hadden, en het internet abonnement nog niet hebben stopgezetdavleema73 schreef: 1 maand geleden [een week geleden]

De technieker zal:davleema73 schreef: 1 maand geleden Dus nog maar eens de Base helpdesk opgeroepen, en ze besluiten nu dat er een technicus moet langskomen ?
- uw modem activeren, en indien het niet lukt een nieuwe modem plaatsen. Hij heeft hiervoor de nodige tools.
- "en passant" zal hij ook een TV filter steken.
-
- Starter
Idd goed dat Telenet nog niks gedaan heeft, anders zat ik nu al een week zonder internet.
TV heb ik al een tijdje via de Base TV app, dus geen filter oid nodig daarvoor. Wel internet natuurlijk.
TV heb ik al een tijdje via de Base TV app, dus geen filter oid nodig daarvoor. Wel internet natuurlijk.
-
- Starter
Tis eindelijk in orde gekomen vandaag
. De modem bleek na enig onderzoek dus idd niet goed te zijn. De technicus haalt een nieuwe uit zijn camionette, en installeert die. De Base modem komt online, maar . . . met een Telenet config
. Bij het testen vd wifi connectie, werd ik direct afgeleid naat de Telenet selfstarter site. Dat was uiteraard niet de bedoeling.
Technicus belt dan met de Telenet backoffice: modem is blijbaar niet geactiveerd voor Base, maar nog voor Telenet. Blijkbaar zijn Base modems vaak recup modems van Telenet. De backoffice doet zijn ding, en, hoera, na weer een reboot, komt de modem eindelijk online met een Base config.
Nog geen 5 min later komt de easyswitch er ook door, Telenet bevestigt via mail stopzetting van mijn Telenet abo.
Eind goed, al goed dus, maar je moet wel blijven aandringen.
Verdere config van de Base modem is ongeveer idem als bij Telenet, port-forwarding naar mijn servertje is ook gelukt. De base modem gebruikt standaard ook dezelfde ip-range voor intern lan als bij telenet modems . Snelheid is ook in orde, ik haal dus 190Mbps op de speedtest.

Technicus belt dan met de Telenet backoffice: modem is blijbaar niet geactiveerd voor Base, maar nog voor Telenet. Blijkbaar zijn Base modems vaak recup modems van Telenet. De backoffice doet zijn ding, en, hoera, na weer een reboot, komt de modem eindelijk online met een Base config.
Nog geen 5 min later komt de easyswitch er ook door, Telenet bevestigt via mail stopzetting van mijn Telenet abo.
Eind goed, al goed dus, maar je moet wel blijven aandringen.
Verdere config van de Base modem is ongeveer idem als bij Telenet, port-forwarding naar mijn servertje is ook gelukt. De base modem gebruikt standaard ook dezelfde ip-range voor intern lan als bij telenet modems . Snelheid is ook in orde, ik haal dus 190Mbps op de speedtest.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 57 keer
Even ter aanvulling op de vraag van TS: dit is de normale (happy) flow, die ik ook heb gehad wanneer ik het internet van mijn moeder heb overgezet (van Telenet naar Base).MichaelVdV schreef: 1 maand geleden Ik ben op 08/04 ook overgestapt van Telenet naar Base, zonder Easy Switch. Bij ontvangst van de Base modem eerst naar Telenet gebeld om daar het internet stop te zetten, nadat de verbinding van Telenet een half uurtje later wegviel, heb ik de modem van Base aangesloten. Alles was actief na een 10 minuten. De selfstarter pagina zei ook dat alles al geactiveerd was, dus daar heb ik ook niets meer moeten doen.
Het ging heel vlot, na 10min was alles terug online

-
- Moderator
Dat is perfect normaal, en absoluut geen teken dat de modem "nog bij Telenet" geactiveerd stond.davleema73 schreef: 1 maand geleden De technicus haalt een nieuwe uit zijn camionette, en installeert die. De Base modem komt online, maar . . . met een Telenet config. Bij het testen vd wifi connectie, werd ik direct afgeleid naat de Telenet selfstarter site. Dat was uiteraard niet de bedoeling.
Als de technieker een nieuwe modem uit zijn camioneet haalt, had hij deze modem onmiddelijk moeten registreren in het BASE systeem.
Met een modem die nog niet geprovisioneerd is, krijg je automatisch de Telenet Sefstarter pagina ...
De Telenet en BASE back-office is hetzelfde. Ze hebben gewoon jouw modem gekoppeld aan jouw BASE account.davleema73 schreef: 1 maand geleden Technicus belt dan met de Telenet backoffice: modem is blijbaar niet geactiveerd voor Base, maar nog voor Telenet. Blijkbaar zijn Base modems vaak recup modems van Telenet. De backoffice doet zijn ding, en, hoera, na weer een reboot, komt de modem eindelijk online met een Base config.
Enfin, eind goed alles goed. Dank voor de feedback.