Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

tom35 schreef: 1 maand geleden Daarnaast hebben die zonnepanelen liggen en was dat alleen al een reden om die meter te weigeren....
Maar goed het zal waarschijnlijk allemaal weer niet waar zijn want zoals altijd zal er ene het weer beter weten ...
Tom
Voila, dank om eerlijk en open met de echte reden op de proppen te komen. :-D
En ik geloof jouw verhaal volledig.
Je bent dan ook een van de vaste reguliere klanten in het frustratietopic. :wink:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, iedereen weet ondertussen al lang dat een terugdraaiende teller veel voordeliger is dan een digitale meter.
Je moest dan maar zo dom niet zijn om er ene te bestellen. :angel:

En anders post je maar iets in het frustratie topic.
Met jaloers te reageren op diegene die nog volop aan het genieten zijn van het zoetgevooisd zacht zoemend terugdraaien van de teller komen we geen stap verder :lol:
wouter5
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Ik snap de frustraties bij Fluvius en onderaannemers wel. Sommigen maken er echt een sport van om die meter zo lang mogelijk uit te stellen met allerlei belachelijke smoesjes.
Ik zou in de eerste plaats al geen tijd en goesting hebben om daar tig keer voor aan de telefoon te hangen / ruzie te maken.
Als je toch tijd te veel hebt en graag aan telefoon hangt, zoek je dan een bijbaan in een callcenter, kan je al direct die enorme financiële kater van de digitale meter proberen te compenseren :)
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

ivob schreef: 1 maand geleden
tom35 schreef: 1 maand geleden Daarnaast hebben die zonnepanelen liggen en was dat alleen al een reden om die meter te weigeren....
Maar goed het zal waarschijnlijk allemaal weer niet waar zijn want zoals altijd zal er ene het weer beter weten ...
Tom
Voila, dank om eerlijk en open met de echte reden op de proppen te komen. :-D
En ik geloof jouw verhaal volledig.
Je bent dan ook een van de vaste reguliere klanten in het frustratietopic. :wink:

Waarom denk je dat ik dit geschreven heb, ik weet maar al te best op wie je oa alludeert...
En wat die buren van mijn ouders betreft die zijn eind 70ers die zich door dergelijke intimidatie gewoon laten overhalen.
Die zonnepanelen hebben daar trouwens niets mee te maken, mijn ouders hebben die niet liggen en ook daar heb ik fluvius verwittigd over de arrogante en intimiderende houding van dat heerschap en die afspraak laten annuleren...

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster

wouter5 schreef: 1 maand geleden Ik snap de frustraties bij Fluvius en onderaannemers wel.
Welke frustratie. :bang: :bang:

Beste Fluvius,
Uw voorgestelde datum is niet haalbaar voor mij.
Mij past de installatie op xx, yy, zz september 2025
De groeten van uw trouwe klant

Beste klant,
Ok ingepland om 10u zijn we er op xx september
De groeten van Fluvius
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Je gaat me niet wijs maken dat een klassiek werkend koppel geen enkel vrij moment heeft tussen nu en september.
Hiermee maak je enkel duidelijk dat je de zomer wenst te overbruggen om een paar € extra winst te kunnen maken.

Mij is het al dat gedoe niet waard en heb netjes een afspraak gemaakt voor mei.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Afhankelijk van wat de werkelijke doelstelling van een hard werkend koppel is de gevolgde strategie uiteraard perfect verklaarbaar. Bepaalde prosumenten zijn blijkbaar verslaafd geraakt aan het betalen van het prosumententarief.
Dat ze je nu iets proberen wijs te maken door niet teveel nadruk te leggen op deze doelstelling (die je zelf blijkbaar ook al doorhebt) is iets anders.
Is natuurlijk ieders goed recht om zo lang mogelijk dwars te gaan liggen en voorstellen te doen die buiten het normaal gangbare liggen (wat uiteraard ook een strategie is om zo lang mogelijk uitstel te bekomen).
Maar op het einde van de rit dan niet zielig komen doen dat de andere partij je strategie ombuigt in haar voordeel en je alsnog het nakijken geeft.
Al suggereren weer anderen dat wanneer je doorzet tot in de rechtbank de netbeheerder dan wel bakzeil zal halen.
Het staat iedereen vrij die raad op te volgen en het resultaat hier dan te delen. We duimen er al voor. :beerchug:

Wie speelt en hoog inzet moet af en toe ook zijn verlies kunnen aanvaarden.
Daarna herpakken en weer verder in de grote mensen wereld.
Nobody else cares (met uitzondering van de calimero's die dan steun bij elkaar proberen te zoeken voor gratis psychologische bijstand).

Laat me even raden, met jouw benadering van de problematiek had je geen enkel probleem op tot een overeenkomst met de andere partij te komen en werd je daarbij na verloop van tijd niet "afgeblaft"? :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

duizend schreef:
ivob schreef: 1 maand geleden Er zijn uiteraard altijd minstens twee kanten aan ieder verhaal.
Er zijn geen “kanten” aan dit verhaal.
Er wordt gevraagd aan Fluvius om ofwel na 18u, ofwel in september 2025 te komen.
Totaal geen onredelijke vraag.
Ze zullen immers nog heeeeel lang na september 2025 digitale meters installeren.
Wat maakt het hen uit dat huis X in september is?
Elk fatsoenlijk bedrijf plant dit gewoon in en de kous is af.
Er wordt niets gevraagd aan Fluvius
Fluvius heeft de reguliere DM installaties uitbesteed aan onderaannemers die via een openbare aanbesteding het bestek gewonnen hebben.
Zonder dat contract op te snorren kan ik me voorstellen dat oa's betaald worden per installatie die voor de door Fluvius vooropgestelde vervaldatum worden uitgevoerd. Om discussies te vermijden zou het ook kunnen zijn dat de eerste 'ingebrekestellingskosten' inherent dit vast bedrag valt. Los van het feit dat het callcenter van de oa's bijkomende kosten hebben aan al diegene die bellen.

Los van de installatie van de DM blijft het terugdraaiende teller principe voor de verrekening van de overproductie op datum van DM installatie behouden tot de eerstvolgende jaarfacturatie of bij leverancierwissel. Het prosumententarief komt wel prorata te vervallen op de dag van DM installatie.

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

bruma schreef: 1 maand geleden Los van de installatie van de DM blijft het terugdraaiende teller principe voor de verrekening van de overproductie op datum van DM installatie behouden tot de eerstvolgende jaarfacturatie of bij leverancierwissel.
... of bij een "meetregime" wissel (als je bijvoorbeeld overstapt naar kwartierwaarden = "meetregime 3").
Dan wordt een tussentijdse tellerstand doorgegeven aan de leverancier, en gaat de eventuele rest van het de overproductie verloren :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een vraagje ivm de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen na plaatsing van de digitale meter.

Bij mij werden in het kader van een totaalrenovatie van de woning, zonnepanelen geplaatst in 2019 door de elektricien die hier alle elektriciteitsnetwerk volledig heeft vernieuwd (vermogen 3.6 kwh). De installateur gaf toen aan dat hij de panelen pas in dienst kon stellen na aangifte. Ik ging er dus van uit dat het nodige gedaan was / is wat aanmelding of aangifte betreft van de zonnepanelen.

Op de site van Fluvius dus een poging gedaan om de premie aan te vragen maar toen stelde ik vast ... dat er noch op mijn adres noch aan de hand van de EAN code van mijn elektriciteitsmeter, zonnepanelen te traceren zijn. Bij navraag, geeft Fluvius aan dat de niet-aanmelding ook niet berust op een vergissing bij hen zelf.

Probleem is dat dus aan de hand van vereiste documenten (factuur, eendraadschema, AREI keuringsattest, etc. etc.) - allen daterend van 2019 en met melding van de eingebruikname in 2019 op één van de attesten - de aanmelding van de panelen door Fluvius gisteren goedgekeurd is. Bij het aanvragen van de premie - ten belope van ongeveer 1000€ als ik goed geïnformeerd ben - op de site van Fluvius, krijg ik de melding dat ik niet in aanmerking kom hiervoor gezien ... geen melding van de installatie voor 1/10/2021.

Ik heb uiteraard de installateur gecontacteerd met de vraag of hij geen bewijs heeft van de aanmelding van de installatie in 2019 opdat ik alsnog op één of andere manier de premie kan claimen maar deze geeft aan dat voor installaties met een vermogen van minder dan 10 Kwh, geplaatst n 2019, er geen meldingsplicht was.
Kan iemand dit bevestigen? Ook de vraag of je als consument zelf verantwoordelijk bent voor de aanmelding van zonnepanelen of dit dient te gebeuren door de installateur? Ik heb dus niets zelf ondernomen omdat ik vertrouwde op de installateur ...

Kan ik nog ergens stappen ondernemen en beroep doen op 'redelijkheid' omdat er tal van bewijzen zijn (factuur, keuringsattest, serienr. met vermelding van de datum van ingebruikname van de omvormer en bijhorende panelen op basis van serienrs., substantiêle daling van mijn verbruik en factuur na ingebruikname van de panelen) dat de installatie gebeurd is en de ingebruikname dateert van 2019. Enkel de verplichte? aanmelding (waarvan mijn installateur me ook niet op de hoogte gebracht heeft, gezien volgens hem toen niet aan de orde) maakt dat ik 1000€ ongeveer zou moeten aan mijn neus zien voorbij gaan.

Iemand enig advies hieromtrent waarvoor oprechte dank bij voorbaat. Of sta ik met mijn rug tegen de muur?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Installateurs hebben inderdaad pas meldingplicht sinds 2020 voor zover ik zie: https://www.fedibel.be/data/content/fil ... stalla.pdf

Maar eigenaars hebben altijd al meldingsplicht gehad, of toch minstens sinds 2015 - toen het prosumententarief inging.

Die investeringspremie mag je dus zo goed als zeker naar fluiten.
Je mag al lang blij zijn als ze je het prosumenten-tarief van 2019 tot vandaag niet naberekenen.

Check je offerte/factuur eens....9 keren op 10 staat daarop dat jij de aanmelding moet verrichten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lirec schreef: 1 maand geleden Je mag al lang blij zijn als ze je het prosumenten-tarief van 2019 tot vandaag niet naberekenen.
Vanzelfsprekend zal het het prosumenten-tarief van 2019 tot vandaag naberekend worden!
  • voor de periode vanaf de aanmelding wordt het (eventuele) prosumenten-tarief aangerekend door de leverancier via de stroomfactuur.
  • voor de periode vanaf de indienstname (= datum keuringsverslag) tot de datum van aanmelding (of de datum van plaatsen van de DM) zal het prosumenten-tarief door Fluvius gefactureerd worden aan de klant.
En wellicht nog een boete voor laattijdige aanmelding (die kan nog meer bedragen dan de gemiste premie) :-(

Een duur grapje: 6 jaar retroactief prosumenten-tarief voor 3.6 kW + boete + gemiste investeringspremie.
Gelukkig woon je niet in Duistalnd, daar kan de boete voor energiefraude (vb niet melden van ZP) oplopen tot 50.000 EUR :-(
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Kan ik nog ergens stappen ondernemen en beroep doen op 'redelijkheid' omdat er tal van bewijzen zijn.
Veel bewijzen heeft Fluvius niet nodig, de datum van het keuringsattest telt als datum van indienstnemming. Je staat inderdaad met je rug tegen de muur.
  • de premie ben je kwijt, daar telt onherroepelijk de datum van melden.
  • een factuur voor het ontlopen prosumenten-tarief krijg je ook met zekerheid nog.
  • voor de boete zou je eventueel beroep kunnen doen op het misverstand tussen de installateur. Stuur Fluvius een brief of mail (of via het contacformulier op de site)?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Probleem is dat dus aan de hand van vereiste documenten (factuur, eendraadschema, AREI keuringsattest, etc. etc.) - allen daterend van 2019 en met melding van de eingebruikname in 2019 op één van de attesten - de aanmelding van de panelen door Fluvius gisteren goedgekeurd is. Bij het aanvragen van de premie - ten belope van ongeveer 1000€ als ik goed geïnformeerd ben - op de site van Fluvius, krijg ik de melding dat ik niet in aanmerking kom hiervoor gezien ... geen melding van de installatie voor 1/10/2021.
Stillekes zwijgen als je geen prosumenten tarief betaald heb zou ik zeggen.
En de zonnepanelen aanmelden vanaf vandaag
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Kan hier inderdaad vermelden datum keuring van je ZP en of batterij telt als indienstname van installatie.

Hier installatie gebeurd in 2 delen
1 ZP
2 batterij want 1 deel ontbrak voor die installatie
Keuring is 32dagen na installatie van ZP.

Kreeg 2 antwoorden de ene zei is verlengd naar 90 dagen tijd voor keuring via de tel. en een mail na dikke 1,5week 30 dagen na keuring.

Probeer van de installateur nodige doc te krijgen en doe alles per mail heb je zwart op wit bewijs worst case
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Daarstraks nog contact gehad met de installateur die zegt dat er voor mijn installatie geen aanmeldingsplicht was op dat moment. Hem dan maar gevraagd wat hij destijds bedoelde met 'aanmelding' maar hij zegt dat hij niets gedaan heeft omdat dat voor installaties na 2015 met een vermogen dan minder dan 3.6 kwh niet hoefde.

Je doet beroep op een aannemer voor de renovatie die samenwerkt met een installateur. Dan mag je toch verwachten dat zij het nodige doen? Als ik naar de garage ga om mijn auto klaar te zetten voor de keuring, kan ik toch ook niet alle technische vereisten waar mijn voertuig moet aan voldoen? Daarom doe je juist beroep op deskundigen omdat je onmogelijk alles zelf kunt weten.

Offerte en factuur nog eens bekeken. Daar staat niets in over aangifteplicht van mijnentwege. Aangezien de man in kwestie zelf sprak over 'registratie' van de panelen, was ik me ook van geen kwaad bewust. Aan mijn toenmalige energieleverancier - Lampiris - heb ik trouwens ook gevraagd of ik nog zaken moest ondernemen en ook daar heeht men mij gedesinformeerd dan want het antwoord was 'nope'.

Eigenlijk zou je toch ook mogen verwachten dat als de energieleverancier merkt dat je zonnepanelen in dienst hebt door significante afname van het verbruik dat 1. ofwel autoamtisch via hen de aanmelding verloopt of dat 2. zij je minstens informeren.

Nogmaals, waarom doe je beroep op deskundigen. Omdat je weet dat er zelf geen snars van weet of kent toch?

Mocht ik alsnog een factuur krijgen van Fluvius dan ga ik toch eens een klapke doen met én de aannemer én de installateur én Lampiris.

Ook met de keuring was ik van mening dat ik met alles in orde was. Ook op het keuringsattest wordt niets vermeld over een aangifteplicht.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Als ze jou alsnog prosumententaks gaan aanrekenen, heb je toch ook recht op die premie?
Sinds 2019 niet betaald.. ik had gezwegen en gewoon nu aangemeld als "nieuw".
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Blijkbaar een misverstand tussen de verplichte melding door de installateur, en de aangifte door de klant.

De installateur heeft dus gelijk dat hij - als installateur - in 2019 nog niet verplicht was om de installatie aan te melden. Voor de klant is dat altijd al een verplichting geweest.

Nu moet de installateur alle installaties die hij gedaan heeft melden (maandelijkse lijst?).
Maar dat ontslaat de klant niet van de individuele installatie aan te melden.

Toegevoegd na 2 minuten 27 seconden:
ddd schreef: 1 maand geleden Als ze jou alsnog prosumententaks gaan aanrekenen, heb je toch ook recht op die premie?
Sinds 2019 niet betaald.. ik had gezwegen en gewoon nu aangemeld als "nieuw".
Vijgen na Pasen ...
Hij heeft ze aangemeld met een keuringsattest van 2019. Voor aanmelden als "nieuw" had hij een nieuwe keuring moeten laten doen, toch?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dank voor de reactie Philippe !

Wat die nieuwe keuring betreft, nogmaals, ik ben volslagen leek in die dingen en vertrouw op vakmannen daarvoor. Ook bij de renovatie wist ik niet wie of wat ik allemaal moest aanvragen / verwittigen op voorhand. Die man zei dat er niet veel formaliteiten moesten vervuld worden omdat er geen structurele aanpassingen aan de woning doorgevoerd zijn. Nooit last mee gehad.

Dus ik kan alleen maar inroepen dat echt dacht dat alles - ook wettelijk - in orde was (incl. de zonnepanelen).

Je kan toch niet echt van alles op de hoogte zijn? Moest dat zo zijn dan zouden vakmannen nog weinig werken hebben en zeker advocacten.

Toegevoegd na 16 minuten 5 seconden:
2 minuten geleden tel. van de echtgenote van de elektricien die zijn administratie doet.

Alle documenten: keuringsverslag, eendraadschema, ... werden destijds voor alle installaties gedurende een maand verzameld en dan afgegeven in het Fluvius-kantoor te Gent om dat er geruime tijd problemen geweest zijn met online-aanmeldingen. Ze deden zelf de aanmelding omdat dit tot hun dienstverleningspakket behoort en dat is ook de reden waarom gewacht is met effectieve inbedrijfsstelling van de installatie hier na plaatsing.

Ze kregen daarvan evenwel nooit een ontvangstbewijs omdat het over meerdere aangiften voor meerdere klanten ging. Daarna zou er een Excel file in het leven geroepen zijn door Fluvius om installaties en documenten in bijlage door te sturen ...

Besluit: zij poneren dat ze het nodige gedaan hebben zoals destijds inderdaad ook aan ons meegedeeld maar ... hebben geen bewijs.

De werking van Fluvius bij opkomst van zonnepanelen zou een hele tijd zeer chaotisch verlopen zijn aldus de dame in kwestie.

Dus mogelijk een amdinistratieve vergissing bij Fluvius ... ?

De echtgenote zei ook nog eens dat voor onze installatie er geen meldingsplicht was toen wegen vermogen < 10kwh. maar dat zij toch voor alle zekerheid atlijd alle documenten bij 'Fluvius' binnen staken.

Ik weet het totaal niet meer wat ik nu best doe. Geen slapende honden wakker maken zeker? En als het toch zo ver komt dat er boetes zouden volgen, mijn installateur aansprakelijk stellen heeft geen zin want ik moest de aangifte doen? Pfffffffffffffffff
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Iemand enig idee wat ik nu best doe? Afwachten wat Fluvius verder doet of hen proactief contacteren?

Ik kan aan de installateur vragen dat hij verklaart dat hij voor mij de aangifte gedaan heeft door het - bljkbaar 'in bulk' - afgeven van alle documenten betreffende installaties die hij gedurende een maand gedaan heeft bij Fluvius. Mede rekening houdend met de info van zijn echtgenote, is dit misschien wel gebeurd maar wordt er dan normaliter geen bewijs van afgifte meegegeven?
De installateur wou ook de installatie niet in werking stellen zolang er geen keuring en aangifte gedaan was bij Fluvius destijds. Dus heb ik redenen om aan te nemen dat alles OK verlopen is net zoals de rest (keuring etc.).

Bij de aanmelding van de huidige panelen, heb ik ook aangegeven dat de installatie al is aangemeld door de installateur en dat ik dus niet begreep dat er geen zonnepanelen voor mijn adres/elektriciteitsmeter terug te vinden waren.

Ik leef dus al 6 jaar in de waan dat alles correct verlopen is.

Ik denk dat ik toch zeker eens de aannemer én installateur ga aanspreken, mocht ik boetes krijgen. Zij moesten mij toch geïnformeerd hebben indien bepaalde stappen van mezelf verwacht werden?

Ook kan ik me niet van de indruk ontdoen dat zowel mijn energieleverancier - en dus ook Fluvius - op de hoogte waren van het feit dat ik zonnepanelen had gezien het terugdraaien van de teller en de plotse daling van het jaarlijks verbruik. Normaal krijg je altijd een melding bij het doorgeven van de meterstand als een stand afwijkend is maar bij mij zijn die altijd netjes geaccepteerd.

Verder ook de vraag of je met een piekvermogen van 3.6 kwh veel energiefraude kunt plegen? Uit mijn data bij Solar blijkt dat ik bijna dagelijks alle geproduceerde energie door de zonnepanelen zelf verbruikt hebt en dat er maw zeer weinig terug gezet is op het net.

Weet echt niet wat ik nu best doe. Zelf ben ik geneigd om Fluvius te contacteren en hen deze situatie uit te leggen en ook mijn installateur te vragen of hij op mail wil bevestigen dat hij aangifte gedaan heeft zoals hoger beschreven ... Eerlijk duurt het langst maar door eerlijk te zijn, heb ik ook al enkele keren dik mijn broek gescheurd ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Alle documenten: keuringsverslag, eendraadschema, ... werden destijds voor alle installaties gedurende een maand verzameld en dan afgegeven in het Fluvius-kantoor te Gent om dat er geruime tijd problemen geweest zijn met online-aanmeldingen. Ze deden zelf de aanmelding omdat dit tot hun dienstverleningspakket behoort en dat is ook de reden waarom gewacht is met effectieve inbedrijfsstelling van de installatie hier na plaatsing.

Ze kregen daarvan evenwel nooit een ontvangstbewijs omdat het over meerdere aangiften voor meerdere klanten ging. Daarna zou er een Excel file in het leven geroepen zijn door Fluvius om installaties en documenten in bijlage door te sturen ...
Zoals ik hierboven al schreef: de aangifte die de installateur moet doen (de fameuze maandelijkse spreadsheet) staat helemaal los hiervan.
Dit is een anti-fraude maatregel in het leven geroepen door de VREG.

Als de installateur beweert dat destijds zo'n aangifte niet verplichts was, bedoelt hij dat inderdaad zo'n aangifte door de installateur toen nog niet verplicht was?
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Iemand enig idee wat ik nu best doe? Afwachten wat Fluvius verder doet of hen proactief contacteren?
Ik durf je hier geen raad geven.
Misschien toch proactief contacteren, gezien jij het probleem nu ontdekt hebt door de aangifte van de nieuwe panelen.
Met de nodige support van de installateur?
In de hoop dat je een boete kan vermijden.
Een factuur van de het niet betaalde prosumenten tarief zal je wel rekening moeten houden

Toegevoegd na 26 minuten 13 seconden:
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Ook kan ik me niet van de indruk ontdoen dat zowel mijn energieleverancier - en dus ook Fluvius - op de hoogte waren van het feit dat ik zonnepanelen had gezien het terugdraaien van de teller en de plotse daling van het jaarlijks verbruik. N
Vergelijk het met de belastingen
Een aangifte is ook verplicht - binnen de wettelijke termijn - zelfs als de belastingen al 100% op de hoogte zijn van al uw inkomsten ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Verder ook de vraag of je met een piekvermogen van 3.6 kwh veel energiefraude kunt plegen? Uit mijn data bij Solar blijkt dat ik bijna dagelijks alle geproduceerde energie door de zonnepanelen zelf verbruikt hebt en dat er maw zeer weinig terug gezet is op het net.
Ontduiken van prosumenten tarief heeft niets te maken met het aantal kwh dat je op het net zet.

In zes jaar ook nooit naar uw energierekening gekeken dan???
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 1 maand geleden Als de installateur beweert dat destijds zo'n aangifte niet verplichts was, bedoelt hij dat inderdaad zo'n aangifte door de installateur toen nog niet verplicht was?
Neen, hij referereert naar het vermogen van de installatie: kleiner dan 10 kwh waarvoor op dat moment geen aanmelding vereist was, zo legt hij me uit ... Het spijt me maar ik ben volslagen leek in die dingen. Bij verbouwing doe je beroep op vakmensen / specialisten om een bepaalde reden, nl. dat je zelfs niets kent van elektriciteit en reglementering daaromtrent.
Nogmaals, sorry voor de herhaling, ik dacht dat door aangifte van de installateur, echt alles in orde was.

Verder verwachtte ik dat iemand me minstens zou gezegd hebben dat ik zelf nog dingen moest doen. Waarom zou ik het dan niet gedaan hebben? Ik verneem nu van een collega dat ik destijds nog zelfs recht zou gehad hebben op een premie voor plaatsing van zonnepanelen. Dus ...
philippe_d schreef: 1 maand geleden Misschien toch proactief contacteren, gezien jij het probleem nu ontdekt hebt door de aangifte van de nieuwe panelen.
Ik denk dat ma. eens naar Fluvius ga bellen. Eerlijk duurt het langst en ik ga hen ook de situatie schetsen.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om nieuwe panelen. Ik heb ze gewoon aangemeld na een tip van de plaatser van de digitale meter hier en met het oog op aanvraag van de investeringspremie.

@Duizend: mijn maandelijkse voorschotten betaal ik via domicilIëring. Ik krijg van Engie enkel een mededeling dat die maandelijks de zoveelste van mijn rekening gaat. Bij de afrekening vergelijk ik het verbruik met de vorige jaren.
Ik weet echt niet wat ik dan op mijn facturen had moeten zien.

Ik ga me toch eens verdiepen in deze materie.

En finaal: je kan toch niet van alles op de hoogte zijn? Als mensen bij mij in het ziekenhuis komen en ik hen niet juist of volledig informeer, heet dat een beroepsFOUT en dat heeft zeer nare konsekwenties voor mij als een klacht ingediend zou worden bij de ombudsdienst. En het gaat hier ook om wetgeving die ze - zoals iedere Belg - verondersteld worden te kennen.

Waarom bestaan er dan nog deskundigen / specialisten in zaken als je finaal toch alles zelf moet weten en kennen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Neen, hij referereert naar het vermogen van de installatie: kleiner dan 10 kwh waarvoor op dat moment geen aanmelding vereist was, zo legt hij me uit ...
Dat bedoel ik ook: op dat ogenblik was zo'n aanmelding door de installateur nog niet verplicht.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Ik weet echt niet wat ik dan op mijn facturen had moeten zien.
Het jaarlijkse prosumententarief voor een installatie van 3.6 kW :-D
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Verder verwachtte ik dat iemand me minstens zou gezegd hebben dat ik zelf nog dingen moest doen. Waarom zou ik het dan niet gedaan hebben? Ik verneem nu van een collega dat ik destijds nog zelfs recht zou gehad hebben op een premie voor plaatsing van zonnepanelen. Dus ....
...
Waarom bestaan er dan nog deskundigen / specialisten in zaken als je finaal toch alles zelf moet weten en kennen?
Wij begrijpen jouw frustratie, maar door dezelfde argumenten hier 5 maal te herhalen kom je niet vooruit.
Jij bent voor die vergetelheid aan ons geen verantwoording verschuldigd :oops:

De situatie is zoals ze is. Jouw installateur weet ook niet goed wat hij vertelt:
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Daarstraks nog contact gehad met de installateur die zegt dat er voor mijn installatie geen aanmeldingsplicht was op dat moment. Hem dan maar gevraagd wat hij destijds bedoelde met 'aanmelding' maar hij zegt dat hij niets gedaan heeft omdat dat voor installaties na 2015 met een vermogen dan minder dan 3.6 kwh niet hoefde.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden De echtgenote zei ook nog eens dat voor onze installatie er geen meldingsplicht was toen wegen vermogen < 10kwh. maar dat zij toch voor alle zekerheid atlijd alle documenten bij 'Fluvius' binnen staken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Philippe. Ik contacteer maandag Fluvius telefonisch en ga hen de situatie uileggen zoals ze is.
Verder laten aanslepen heeft geen zin.

Ik heb ondertussen al gelezen wat het prosumententarief is. Het enige wat ik me afvraag is of zonnepanelen nog rendabel zijn als je rekening houdt met installatie, tarieven allerhande die je moet betalen, etc.

Dank voor jullie info.

@Duizend: op vlaanderen.be lees ik volgende:
"Het prosumententarief maakt deel uit van het bedrag dat je betaalt aan je netbeheerder. Je ziet het prosumententarief niet apart op je afrekening staan." Dus kon ik toch ook niets zien op mijn (eind)afrekeningen toch of ben ik nu nog verder de mist in?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Nog één vraagje: als ik kijk naar het prosumententarief voor 2025 = dit 59,75€ te vermenigvuldigen met het vermogen van mijn omvormer = 3,6 kwh = afgerond 160€.

Impliceert dit dan dat ik voor 2019 (april) tot 2025, 960€ aan achterstallig prosumententarief zal moeten betalen? Is dit correct?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Rekening houden dat voor de voorgaande jaren het prosumententarief / KWh wel hoger was , nml (als voorbeeld IMEWO zone):
Ik denk dat ze +/- correct zijn, ze komen uit mijn excel bestandje met de energieafrekeningen
2019 : 99.61 € / KVA
2020 : 90,14 € / KVA
2021 : 86,55 € / KVA
2022 : 90,43 - 77,62 € / KVA
2023 : 68 - 39,74 € / KVA
2024 : 39,74 € / KVA
2025 : 45,67 - 59,89 € / KVA

https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... ntentarief
Laatst gewijzigd door lacer 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Impliceert dit dan dat ik voor 2019 (april) tot 2025, 960€ aan achterstallig prosumententarief zal moeten betalen? Is dit correct?
Reken maar op 1.500€ (afhankelijk in welk Fluvius distributiegebied je woont) :-( .
duizend
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden @Duizend: op vlaanderen.be lees ik volgende:
"Het prosumententarief maakt deel uit van het bedrag dat je betaalt aan je netbeheerder. Je ziet het prosumententarief niet apart op je afrekening staan." Dus kon ik toch ook niets zien op mijn (eind)afrekeningen toch of ben ik nu nog verder de mist in?
Modbreak:
persoonlijke aanval is niet nodig
Je bent bij engie.
Kijk naar de prijsfiche van je energiecontract.
Ook op de eindfactuur staat duidelijk het prosumenten tarief vermeld. Allee bij diegene die het niet ontdoken hebben uiteraard :angel:

Doe eens een prijssimulatie bij bvb ecopower.
Prosumententarief staat duidelijk vermeld.
Laatst gewijzigd door on4bam 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval gewist
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Het spijt me maar de woorden 'ontduiking' en insinnuaties rond 'energiefraude' vind ik echt ronduit beledigend en lasterlijk. Op dat vlak heb ik een heel gerust geweten en sta ik bij niemand in het krijt. Fraude en ontduiking impliceren i.m.o. immers een bewuste, intentionele act die hier totaal ontbreekt.
Het was zeker niet mijn bedoeling het prosumenten tarief te ontlopen; bovendien lijkt het me een rare vorm van fraude of ontduiking waarbij door niet-aangifte van zonnepanelen ik bljkbaar ook een installatiepremie mislopen heb.
Ik ken weinig bedriegers die verzaken aan rechten op uitkeringen, premies e.d.m;

OK, ik geef toe dat ik - blijkbaar ten onrechte - blind vertrouwen gehad heb in mijn aannemer, cq. elektricien maar nogmaals, vraag ik me af wie zijn auto nog eens laat nakijken vooraleer naar de schouwing te gaan als zijn garagist hem hiervoor al punt gezet heeft en wie alle technische normen gaat opzoeken om dan zelf nog eens te checken of de garagist 1. alles en 2. alles correct heeft gecheckt. Maar bon, hier op dit forum zijn er intelligentia die bijkbaar echt van alles op de hoogte zijn.

Ik ben eerder van het principe: "schoenmaker blijf bij uw leest" en ga niet discussiëren over zaken waar ik niets van ken. Als mensen in het ziekenhuis mijn kantoor verlaten dan zijn ze hebben ze dienstverlening gekregen naar best vermogen en waarlijk, tot op heden heb ik daaromtrent al veel dankbare reacties gehad van patiënten alsook van collega's die me 'informeel' advies vragen over zaken die mijn professionele deskundigheid betreffen.

Misschien in de toekomst voor alle zekerheid, de diagnoste van artsen checken op 'Google' om te zien of hij wel juist zat. Maar nogmaals, ongetwijfeld zijn er mensen op dit forum die ook dit zelf kunnen ...

Toegevoegd na 3 minuten 37 seconden:
philippe_d schreef: 1 maand geleden Reken maar op 1.500€ (afhankelijk in welk Fluvius distributiegebied je woont) :-( .
Midden-Vlaanderen is mijn Fluivius gebied.

Maarbon, ik eindig hier. Maandag contacteer ik Fluvius en leg ik alles uit zoals het gelopen is en dan zie ik wel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Los van alles, blijf ik het wel vreemd vinden dat je hier vrij aanwezig bent in alle fora en hier al tig berichten geschreven zijn over zonnepanelen, installaties, en ja, ook het prosumententarief en het jou helemaal ontgaan is dat jij die dans ontsprong ... dit is geen beschuldiging maar een bedenking.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Wat ook de oorzaak is, en wie hier fout is, is niet zo relevant meer.
It's what it is ...
Vraag is wat de "best way forward" is :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Er is geen best way forward.
Elke “way” heeft voordelen en nadelen.
Het hangt er gewoon van af aan wat je belang hecht.

De zaak aan Fluvius uitleggen is het eerlijkst, maar grote kans dat je geen subsidie krijgt en het achterstallige prosumenten tarief al dan niet met extra boete moet betalen.

Wat ik zou doen heb ik al een paar keer gepost.

Wat niet helpt is blijven klagen, een schuldige zoeken en jezelf in de slachtoffer rol plaatsen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Los van alles, blijf ik het wel vreemd vinden dat je hier vrij aanwezig bent in alle fora en hier al tig berichten geschreven zijn over zonnepanelen, installaties, en ja, ook het prosumententarief en het jou helemaal ontgaan is dat jij die dans ontsprong ... dit is geen beschuldiging maar een bedenking.
J.
Terechte bedenking. Ik heb hieromtrent geen gerichte informatie meer opgezocht - noch op dit forum, noch ergens anders - omdat ik volledig vertrouwde op de registratie / aangifte van de elektricien die hier van de eerste tot de laatste milimeter draad vernieuwd en bevestigd heeft incl. alle stekkers, etc., aangifte heeft gedaan van de installatie bij 'Fluvius' en alles heeft laten keuren ... Ik was me niet van het minste kwaad bewust.
Ook bij mijn toenmalige energielverancier - Lampiris - zei men mij toen ik tel. inlichtingen vroeeg of er nog iets moest gebeuren, dat dit volstond.

Alleen al de aangifte bij 'Fluvius' was voor mij een hele opgave; soms hebben ze het over KVa dan weer over Kwh, vermogen per zonnepaneel, ... Aanvankelijk was de aanmelding zelfs geweigerd omdat bepaalde waarden niet klopten / konden.
Nogmaals, ik ken geen snars van elektricitiet. Ik heb gewoon alle documenten die ik destijds gekregen had van de installateur, doorgemaild naar 'Fluvius' met de melding dat ik er echt niet meer aan uit kon en 2 dagen later kreeg ik al bericht dat de aanmelding OK was. Ik denk dat die aangifte voor veel mensen niet eenvoudig is als je niets van elektro kent.

Toegevoegd na 13 minuten 45 seconden:
duizend schreef: 1 maand geleden Er is geen best way forward.
Elke “way” heeft voordelen en nadelen.
Het hangt er gewoon van af aan wat je belang hecht.

De zaak aan Fluvius uitleggen is het eerlijkst, maar grote kans dat je geen subsidie krijgt en het achterstallige prosumenten tarief al dan niet met extra boete moet betalen.

Wat ik zou doen heb ik al een paar keer gepost.

Wat niet helpt is blijven klagen, een schuldige zoeken en jezelf in de slachtoffer rol plaatsen.
Dat klopt en dat ben ik ook van plan; morgen is 'Fluvius' contacteren mijn eerste werk. Ik hoop alleen maar dat ze willen aanvaarden dat er hier zeker geen kwaad opzet in het spel was want anders zou ik ze ook door mijn installateur niet laten aangeven hebben destijds toch?

En ik voel me hier hoe dan ook slachtoffer van desinformatie / totale ontstentenis van informatie vanwege én de aannemer én de elektricien die hier goed hun brood verdiend hebben en hun materie kennende, i.m.o. de verdomde plicht hadden om mij te zeggen / melden dat ik zelf ook nog de panelen moest aanmelden.

Ik hoop wel op een beetje redelijkheid bij 'Fluvius' rekening houdend met voorgaande en het feit dat ik nu het probleem zelf ga rapporteren. Als ik er met betaling van het achterstallige prosumenten tarief van af kom, ben ik al blij.

Verder kan ik ook niets meer dan aangeven dat zoiets je wel even door elkaar schudt; dit spookt al heel het w.e. door mijn hoofd gewoon omdat ik het niet gewoon ben om met zaken niet regel te zijn. Ik ben een opvoedingsproduct van de jaren '70 en '80 in een streng college waar waarden en normen er letterlijk ingeklopt werden als je ze niet 'van zelf' toepaste.

En je schreef: "het is zoals de belastingen" maar ik krijg binnenkort een voorstel van aangifte. Ik moet dat enkel digitaal ondertekenen want ze weten perfect wat ik verdien en de fiscale aftrekpost is beperkt tot het wettelijk forfait. En dat is het. Gemakkelijk en simpel en eenvoudig, zoals het hoort.

Alleen bij zonnepanelen, verloopt dit niet automatisch. Over administratieve vereenvoudiging gesproken: als een technicus een installatie aangeeft, iedereen
ziet dat plots je elektriciteitsverbruik substantieel daalt, meteropnemers uw omvormer voor hun neus zien hangen, waarom moet ik dan nog eens identiek hetzelfde melden?

Maar bon, ik zal blij zijn als ik morgen de tel. in mijn handen kan nemen en hopen op een beetje redelijkheid.

Toegevoegd na 39 minuten 27 seconden:
Edit: ik lees op 'vlaanderen.be': "Op het niet-aanmelden van de installatie staan boetes. Wie zijn installatie niet aanmeldt en betrapt wordt, riskeert een boete van 150 tot 20.000 euro. Dat hoogste bedrag geldt voor grote industriële spelers."

Als je zelf contact opneemt en de situatie eerlijk aankaart, is er nooit sprake van 'betrapping' toch? Dus een extra-reden om zelf contact op te nemen ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Neen dat kan een verzachtende omstandigheid zijn, meer niet.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Bij mijn aankoop via bouwmaatschappij lagen er ook zonnepanelen op.

Installateur had die aangemeld. Maar doordat hij de gegevens van de (toen nog toekomstige) eigenaar (ik dus) niet had ingevuld lag het dossier nog op een stapel bij Fluvius.

Op dat moment was ik me nog nergens van bewust. Tot de electriciteitsfactuur binnen kwam en er géén prosumentarief op stond.

Van Ecopower toen te weten komen dat ze geen melding van Fluvius hadden gehad (en zij alleen op basis van zo'n melding prosumententarief mogen/kunnen factureren)

En toen, na contact met Fluvius, kwam ik er pas achter dat zij gewoon nog niet wisten dat ik eigenaar was van een nieuwe electriciteitsaansluiting aan een woning met zonnepanelen. De installateur (die ik ook gecontacteerd had) wist me de maand van aangifte te melden.

En toen was het rap in kannen en kruiken : Fluvius mijn EAN-nummer opgegeven. En zij hebben dat dan gekoppeld aan dat wachtend dossier (wegens eigenaar installatie nog niet bekend op moment van aangifte).

En op de volgende electriciteitsfactuur stond het prosumententarief voor de gemiste periodes er mooi bij.

Een pluim trouwens voor de correcte en informatieve communicatie met Fluvius.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Nu ben ik totaal het noorden kwijt.

Omdat ik deze morgen de klantendienst van Fluvius zeer moeilijk telefonisch hebben kunnen bereiken, op mail (om toch iets ook van bewijs te hebben), kort de siutatie geschetst en verstuurd naar [email protected], het email adres via hetwelk de aanmelding van mijn panelen is bevestigd.

Eerst werd meegedeeld dat er geen aanmelding geweest is door de installateur die ik deze avond mag terug bellen want ik wil nu echt wel weten of hij aangifte gedaan heeft ja dan neen.

Anderzijds laat Fluvius me weten (cf. mail infra) dat mijn installatie in hun systeem staat sedert juli 2019 en dat alles in orde is ?????????????

------------------------------------------
Koen,
Je installatie staat in onze systemen actief sinds 30.07.2019.

Maar daar deze pas is aangemeld op 24.01.2025, vervalt je recht op retroactieve investeringspremie, daar de installatie lattijdig gemeld is.
Voor dienst Groene Stroom is alles in orde, maar voor jou om je premie aan te vragen voorlopig niet.

Er zou aangetoond moeten worden dat de aanmelding van de installatie binnen de 3 maanden gebeurd is na keuringsdatum (30.07.2019).
Je installateur zou dat moeten aantonen.

Met vriendelijke groeten,

Luk Hermans
Klantendienst – Groene Stroom
Fluvius_Logo_POS_RGB
Gouverneur Verwilghensingel 32
3500 Hasselt
E-mail: [email protected]

----------------------------------------
Deze mail bevatte ook een screenshot van een computer met alle details over de installatie (merk omvormer, serienr., max. vermogen, ...) alsook de plaats waar de omvormer hangt, nl. de garage.

Dus vanaf 30/07/19 is Fluvius op de hoogte van de installatie.

Wat is er dan mis gegaan met mijn prosumenten tarief? Hoe komen ze aan deze info als er geen aangifte gedaan is?

Ik ga om te beginnen mijn installateur contacteren. Op mijn factuur zie ik ook het porsumenten tarief niet staan. Ik zal de groeten doen aan Kafka als ik hem tegen kom.

www.fluvius.be

Toegevoegd na 3 uren 12 minuten 58 seconden:
Grote opluchting: ook eens detail van mijn factuur opgevraagd bij Engie:
Schermafbeelding 2025-04-28 144208.jpg
Toegevoegd na 13 minuten 23 seconden:
EDIT: het wordt zelfs nog beter ... daarstraks een mail gekregen van Engie dat mij voor 10/05 a.s. 151,10€ terug betaald zal worden wegens ... plaatsing van een digitale meter in januari en aangerekend prosumententarief tot juni ...

Ik mag dus van de lijst van 'energiefraudeurs' geschrapt worden, denk ik.

Toegevoegd na 3 minuten 38 seconden:
En tot slot: nu ga ik ook voor die investeringspremie. Mijn installateur gaat zelf met de nodige bewijzen langs bij het Fluvius kantoor.
Mijn zoon, jurist zijnde, gaat een studiegenoot contacteren die eens gaat uitpluizen op welke basis mij de premie geweigerd aangezien de panelen bij hen al geregistreerd zijn in juli 2019 ...
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb een vage herkenning van bovenstaande. M'n ouders hebben een appartement gekocht (gebouwd feitelijk), waarbij ook zonnepanelen werden gelegd. De installateur (mijn vermoeden is dat het niet de slimste was) heeft de installaties van alle bewoners aangemeld op zijn persoonlijke naam. We hebben dat vrij snel gezien, maar dat heeft ook x problemen gegeven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Allez, een troost dat ik niet de enige ben ...

Ik denk dat ik niets meer kan doen dan de situatie uitleggen aan 'Fluvius', hen vragen of mijn dossier in orde is nu en volgens eerder vermelde mail is dat zo.

Nu Engie ook nog bevestigd dat ik geld terug krijg wegens prosumententarief op jaarbasis aangerekend tot juni a.s. en gezien plaatsing van mijn digitale meter in januari, ben ik toch al geruster.

Als mijn installateur nu ook nog eens stappen onderneemt, denk ik dat ik niet veel meer kan doen.

Ga die mail van de dienst 'groene stroom' van Fluvius met 'alles in orde' heel goed bewaren. Ik denk dat ik nu gehandeld heb 'als een goed huisvader'. Meer kan ik niet doen, toch?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Nu ben ik totaal het noorden kwijt.
Daar lijkt het wel op ja
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Je installatie staat in onze systemen actief sinds 30.07.2019.
Dat is -denk ik-gewoon wat de brave man vandaag in zijn computer ziet staan: "installatie actief sinds 30/07/2019". Die informatie is daar terecht gekomen na jou recente aanmelding.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Maar daar deze pas is aangemeld op 24.01.2025, vervalt je recht op retroactieve investeringspremie, daar de installatie lattijdig gemeld is.
Nog steeds juist
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Er zou aangetoond moeten worden dat de aanmelding van de installatie binnen de 3 maanden gebeurd is na keuringsdatum (30.07.2019).
Je installateur zou dat moeten aantonen.
Niet geheel juist: je installateur "moet" niks. Jij was verantwoordelijk voor de aanmelding, dat is altijd zo geweest - en gebleven - ook nadat sinds 2020 installateurs ook meer meldingsplichten kregen.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Deze mail bevatte ook een screenshot van een computer met alle details over de installatie (merk omvormer, serienr., max. vermogen, ...) alsook de plaats waar de omvormer hangt, nl. de garage.
Enkel als deze informatie niet afkomstig kan zijn van jou melding - deed je installateur mogelijk toch een aanmelding voor jou rekening, die effectief verwerkt werd - en kan je misschien nog de premie krijgen.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Dus vanaf 30/07/19 is Fluvius op de hoogte van de installatie.
Nee, dat is nog altijd niet vastgesteld. Die datum kan perfect de ingebruiknamedatum zijn die daar terecht kwam na jou recente aanmelding.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Wat is er dan mis gegaan met mijn prosumenten tarief? Hoe komen ze aan deze info als er geen aangifte gedaan is?
Die werd - voor zover ik zie - niet aangerekend. Ik zie enkel capaciteitstarief 5,1kw => vermits dat niet 2,5kw is - wat het geval is bij terugdraaiteller - gaat het hier om correcte aanrekening bij digitale meter. Hezt bedrag is evenwel veel te laag voor 5,1kw gegeven de periode waarover het zou gaan? Eens capacitietstarief >2,5kw op je factuur staat is een eventueel prosumententarief niet meer van toepassing. Something is not right there
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Ik ga om te beginnen mijn installateur contacteren. Op mijn factuur zie ik ook het porsumenten tarief niet staan. Ik zal de groeten doen aan Kafka als ik hem tegen kom.
Neem het detail van een afrekening van vóór installatie difitale meter. Als daar geen prosumentenrarief op staat.....was je installatie niet aangemeld en niet in orde.
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden EDIT: het wordt zelfs nog beter ... daarstraks een mail gekregen van Engie dat mij voor 10/05 a.s. 151,10€ terug betaald zal worden wegens ... plaatsing van een digitale meter in januari en aangerekend prosumententarief tot juni ...
Die volg ik wel niet - fout in de systemen van engie getriggerd door de laattidige aanmelding?
koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Ik mag dus van de lijst van 'energiefraudeurs' geschrapt worden, denk ik.
Daar zijn we vrees ik nog altijd niet helemaal uit
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef: 1 maand geleden Dat is -denk ik-gewoon wat de brave man vandaag in zijn computer ziet staan: "installatie actief sinds 30/07/2019". Die informatie is daar terecht gekomen na jou recente aanmelding.
Maar mijn panelen zijn al in gebruik sedert april 2019 ... 30/7 /19 is blijkbaar de datum van ondertekening van het keuringsattest door de keurder.
lirec schreef: 1 maand geleden Niet geheel juist: je installateur "moet" niks. Jij was verantwoordelijk voor de aanmelding, dat is altijd zo geweest - en gebleven - ook nadat sinds 2020 installateurs ook meer meldingsplichten kregen.
Mijn installateur blijft volhouden dat hij de aanmelding gedaan heeft voor ons ... Hoe kun je er als leek nog uitgeraken als verschillende bronnen mekaar tegenspreken? En 'Fluvius' is toch de instantie die het zou moeten weten of zit ik ook hier weer verkeerd?
lirec schreef: 1 maand geleden 5,1kw gegeven de periode waarover het zou gaan? Eens capacitietstarief >2,5kw op je factuur staat is een eventueel prosumententarief niet meer van toepassing. Something is not right there
Is voor mij Chinees. Het vermogen van mijn installatie is 3,68 kw(H?) dat is al wat ik weet.
lirec schreef: 1 maand geleden koenraaddeconinck schreef: 4 uren geleden
EDIT: het wordt zelfs nog beter ... daarstraks een mail gekregen van Engie dat mij voor 10/05 a.s. 151,10€ terug betaald zal worden wegens ... plaatsing van een digitale meter in januari en aangerekend prosumententarief tot juni ...
Die volg ik wel niet - fout in de systemen van engie getriggerd door de laattidige aanmelding?
Ik heb via chat - en spijtig genoeg heb ik geen printscreen gemaakt - aan An, een Engie-medewerkster gevraagd via chat - na tel. contact met een ander iemand van de klantendienst die ook bevestigde dat de zonnepanelen bij Engie gekend zijn - waarom ik een tegoed heb van 151,10 euro en van waar dit komt. Anwoord: "te veel betaald prosumententarief" gezien installatie van een digitale meter in januari en aanrekening van prosumententarief voor een volledig jaar.
Dus ook hier ben ik nog eens 'op flessen getrokken'.

Ik heb al veel goesting om die 151,10 euro terug te storen want ik krijg hoe langer hoe meer een onbehaaglijker gevoel bij heel deze vaudeville.
lirec schreef: 1 maand geleden koenraaddeconinck schreef: 4 uren geleden
Ik mag dus van de lijst van 'energiefraudeurs' geschrapt worden, denk ik.
Daar zijn we vrees ik nog altijd niet helemaal uit
1. Ik heb deze morgen de dienst / afdeling 'Groene Stroom' van Fluvius gecontacteerd met de vraag of ik nog zaken moet ondernemen en of mijn zonnepanelen dossier nu in globo in orde is, hen objectief en in alle eerlijkheid mijn situatie geschetst en gesignaleerd.
2. Ik heb contact gehad met de klantendienst van 'Engie', ook duidelijk meldend dat ik een serieus probleem heb met de aanmelding van mijn panelen.
3. De installateur gecontacteerd voor de zoveelste keer, die me blijkbaar ook desinformeert.

Mijn vraag is gewoon "wat kan ik nog meer doen om asap uit deze vervelende situatie te geraken?"
Zijn de zaken niet dusdanig complex dat ook instanties die op de 1° rij zitten - nl. Fluvius en Engie - er ook niet meer aan uit geraken?

Nog eens een contact opnemen met 'Fluvius' in de hoop dat ik geen versie x-ter aan info krijg zeker?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”