Carrefour Mobile-klanten betrokken bij datalek

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het krijgt geen persaandacht en het probleem zit relatief goed verstopt op de Carrefour-(winkel)website, maar misschien is dit hier toch eens het vermelden waard.
De impact en risico's voor hun klanten lijkt niet miniem.

De volledige website van Carrefour Mobile zelf werd offline gehaald. Klanten worden geadviseerd zo snel mogelijk hun wachtwoord te resetten zodra de website weer terug is.

De volgende gegevens kunnen zijn blootgesteld:

Je Carrefour Mobile-gebruikersnaam en wachtwoord
Je e-mailadres en telefoonnummer
Je volledige naam en geboortedatum
Je woonadres (straat, stad, postcode, land)
Je beveiligingsvraag en -antwoord
Je paspoortnummer (indien opgegeven)
Je abonneenummer en technische identificatiegegevens (zoals IMSI)
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Is dit een volledig aparte datalek of maakt dit deel uit van de Delhaize hack?

Vreemd dat ik geen enkele artikel kan vinden.

Waarom bestaat Carrefour Mobile eigenlijk nog? Ik vraag me af waarom iemand dat zou willen gebruiken.
ISP+TV: TN
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Ik zou niet weten wat een lek bij Carrefour te maken heeft met een lek bij Delhaize.

Ik heb jàren geleden eens een SIM-kaart gekocht bij hen voor een backuptoestel. Je kreeg toen veel gratis belkrediet gespreid over 12 maanden, ik weet de details niet meer. Maar bijgevolg zit ik daar vandaag dus nog altijd met een massa belkrediet. Een van de voordelen van Carrefour Mobile is dat je niet om de zoveel tijd moet herladen, gewoon 1x om de 3, of was het zelfs 6? maanden iets verbruiken is voldoende om het nummer actief te houden. In principe kan je dus voor een paar tientallen centen per jaar een nummer bij hen hebben.

Ik heb het SIM-kaartje in de afgelopen maand nog niet gebruikt, maar ik vermoed dat ik ook bij de gelukkigen zal zijn waarvan de data ontvreemd is :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Aangekondigde kroniek van 2016:
CCatalyst schreef: 31 dec 2016, 06:30 Hier is wat ik voorspel dat zal gebeuren door dit besluit: ... kwestie van tijd voor zo'n databank op straat ligt
Carrefour heeft slecht werk geleverd, dat staat buiten twijfel. Dat past ook weer in hun nonchalance nav de heersende attitude van neerkijken op klanten in grote Franse bedrijven, maar dat praat niets goed.

Maar de verantwoordelijke ministers hebben dit lek indertijd ook mogelijk gemaakt
* Er wordt onvoldoende beveiliging vereist in het KB
* Bovendien is er helemaal geen nood aan deze datavergaring. In bepaalde buurlanden (of toch zeker 1 buurland) krijg je een simkaartje uit een automaat, zonder ID, dat hier ook werkt. Er zijn ook verschillende niet-buurlanden waar je dit kan krijgen. Dus deze maatregel houdt geen enkele terrorist tegen - ze zorgt enkel voor onnodige datavergaring en privacyschending.

De Verenigde Staten en Israel, twee landen met een heel ander niveau van dreiging dan wij, vereisen beiden GEEN registratie van simkaarten!

Het is belangrijk dat we ministers die tegen privacy zijn bij naam noemen, alsook hun partij. In casu waren dit:
* Alexander De Croo (Open VLD)
* Koen Geens (CD&V)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Kun schreef: 1 maand geleden IWaarom bestaat Carrefour Mobile eigenlijk nog?
Dat is iets dat de moedergroep in meerdere landen aanbiedt, dus relatief goedkoop met schaalvergroting. Gelet op de heersende attitude in grote Franse bedrijven werd er vermoedelijk heel weinig geinvesteerd in beveilging en bijblijven met security evoluties, met het gekende gevolg.

Je kan het iig eens vragen aan de vrouw van @Flippi (ref bovenvermelde thread). Een reden zit er ook al in vervat.
Flippi schreef: 29 dec 2016, 13:00 Gisteren was mijn vrouw in Carrefour voor de aankoop van een simkaart met prepaid belkrediet voor onze minderjarige dochter.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kun schreef: 1 maand geledenWaarom bestaat Carrefour Mobile eigenlijk nog? Ik vraag me af waarom iemand dat zou willen gebruiken.
Het heeft vandaag inderdaad maar weinig bestaansrecht meer, naar mijn gevoel bestaat het nog "as is", maar 15 jaar geleden was het wel een prijsbreker t.o.v. de herlaadtarieven van de grote operatoren (bellen is 15 cent i.p.v. 30 cent/min en 6 cent i.p.v. 15 cent voor een sms).
Ondertussen is de telecommarkt al volledig veranderd. Sinds vele jaren zit bijvoorbeeld JIM Mobile (een ander semi-dood-product) sterk onder deze tarieven.

Waar ze ondertussen zoals net vermeld uniek in zijn, is dat je belwaarde nooit vervalt. Dit kan interessant zijn bij extreem lichte gebruikers die geen gebruik maken van mobiel internet. Mijn vader is er zo'n voorbeeld van, met een herlading van 28 euro kan hij zowat 2 jaar mee verder. Tariefplannen als die van DIGI of Hey! (€5/maand) zijn voor iemand met zijn gebruik overkill en dus ook een stuk duurder op jaarbasis.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

het zal dus niet de fout van carrefour zijn, maar van effortel.

carrefour is gewoon (net zoals undo, zie viewtopic.php?p=1025463#p1025463 ) klant bij effortel dewelke eigenlijk "alles" doen voor hen.
dat zou dan willen zeggen dat het lek vermoedelijk ook nog anderen treft, en we ofwel een lijstje van effortel klanten gaan zien voorbijkomen,
ofwel gaan merken dat sommige bedrijven de wet op meldingen ivm datalekken niet respecteren.

either way, could be interesting.
apg
Starter
Starter
Provider

Kun schreef: 1 maand geleden Waarom bestaat Carrefour Mobile eigenlijk nog? Ik vraag me af waarom iemand dat zou willen gebruiken.
Ik gebruik het voor een permanentie-gsm, een simpel Nokia blokje (ik rijd met een speed pedelec en een smartphone steek ik toch liever better weg dan in een jas- of broekzak). Dit nummer heeft eigenlijk enkel inkomende oproepen, dus hoe langer het belkrediet geldig blijft, hoe beter.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

dan ben je toch beter af met een base 0? kost je niets, behalve om de 6 of 12 maanden ff 1 uitgaande sms of minuut bellen om de kaart actief te houden.
dus ook daarvoor heeft carrefour mobile niet echt bestaansrecht meer :)
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Vandaag een e-mail van Neibo ontvangen dat het gegevenslek ook bij hen heeft plaatsgevonden. Ze verduidelijken dat het om een incident gaat bij een van de leveranciers.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”