Oké, ik wou graag nog een
kleine update posten:
In mijn vorige post gaf ik aan dat ik vermoedde dat de joint met Scotchloks in de kelder (uitgevoerd door de technieker in 2017) misschien de boosdoener was. Eén ader kwam ook vrij snel los, waarna ik die gestript had en tijdelijk opnieuw met elkaar had verbonden door ze (naakt) aan te draaien. Dat resulteerde in bovenstaande lijnwaarden, met uiteindelijk toch wel nog regelmatig een sync loss, wat ik wijdde aan de niet-zo-nette noodoplossing.
Er werd mij uiteindelijk een 60/12,5-profiel toegewezen.
De technieker heeft de joint met nieuwe Schotchloks uitgevoerd, waarna het probleem volgens hem was opgelost. De modem syncte inderdaad meteen en alles leek te werken. Mijn lijnwaarden zouden verbeteren. Ondertussen stond ik nog op het 60/12,5-profiel, wat de modem ook veilig kon halen.
Dit waren de lijnwaarden meteen na de interventie.
Mind you: alles voor de 'joint' is originele infrastructuur van toen dit huis gebouwd werd in de jaren 60. Alles erna is in 2002 vervangen met UTP.
Het duurde echter niet heel lang alvorens die terug begonnen te kelderen,
zoals hier te zien.
Opnieuw met helaas veel sync losses als gevolg.
Na opnieuw telefonisch contact op te nemen met de klantendienst, wordt beweerd dat mijn DSL-splitter waarschijnlijk de oorzaak is. Die kan ik nergens ophalen, daar moet opnieuw een technieker voor langskomen.
Ik begon ook de modem een beetje te verdenken (wat volgens de technieker absoluut niet het probleem was en hij ook geen ander exemplaar bijhad om te testen); tenslotte staat dat ding hier al sinds 2017 dag en nacht aan, wordt hij best wel warm (wat voor meer stress op interne componenten kan zorgen) en viel het op dat de bbox-tool er altijd lang, tot soms zelf een 7-tal minuten, over doet om de lijnwaarden op te halen, wat vroeger nooit was. De klantendienstmedewerker ging meteen akkoord om een exemplaar op te sturen dat ik eventueel kon retourneren indien dit niet het probleem was.
Om mijn nieuwsgierigheid en vooral ongeduldigheid wat te sussen, heb ik ondertussen een Fritzbox aangesloten,
met meteen deze waarden en iets later
deze waarden als gevolg.
Kleine nuance: de Fritzbox was wel rechtstreeks op de DSL-splitter aangesloten, terwijl er vanaf dat punt wordt doorgelust naar waar de bbox stond met ongeveer 12 meter kabel. Dat is niet het probleem, want de bbox vertoont hetzelfde gedrag bij rechtstreeks aansluiten op de DSL-splitter.
Ik kon de lijn niet 'stresstesten' want in het nieuwe MyScarlet weet ik totaal niet waar je de PPPoE-gegevens vindt. Idle is er, buiten de verhoging naar 70/30, geen verlies van sync geweest.
De modem was dus het probleem.
Vandaag is de nieuwe modem aangekomen (opnieuw een bbox 3V+ en ook een Sagemcom), met
dit als resultaat.
Ter vergelijking
— ook al weet ik dat de informatie niet compleet is —,
dit is een resultaat van januari met de oude modem (12m verder aangesloten). Het lijkt dus wel dat mijn lijnwaarden een klein beetje gekelderd zijn en voornamelijk op vlak van upload.
Zou dit komen door de nieuwe joint die toch iets minder kwalitatief is, of zou het kunnen komen door de poortwissel dat de eerste medewerker had uitgevoerd?
Ik begrijp dat dit bij Scarlet op zich weinig uitmaakt, maar wanneer de situatie het toelaat zou ik graag naar Edpnet gaan en dan is die extra upload, maar vooral extra marge om stabiliteit te garanderen, wel leuk meegenomen.
Interessant om te observeren en leren voor mij was dat, wanneer de lijnwaarden volgens de modem kelderen onder het profiel dat door Proximus werd toegewezen (zoals op foto 4), de modem niet zomaar de sync laat vallen, maar de verbinding terugschroeft om stabiliteit te garanderen. De bbox-tool kan die waarden niet aan een profiel koppelen, maar met een toegewezen profiel van 60/12,5 liet de modem dus tenminste nog een verbinding van 38,6/12,5 toe.
Ook merkte ik op dat, wanneer ik een POTS-telefoon rechtstreeks op de DSL-splitter (NTP2007 + splitter) aansluit en daar lichtjes aankom (terwijl hij volledig ingestoken is), er wel ruis te horen is door de telefoon. Dit heb ik zo getest omdat de tweede medewerker aangaf dat die splitter mogelijks stuk was. De lijn is (en was, eigenlijk) overduidelijk veel gezonder, maar zou dit toch nog enige storing met zich meebrengen, of is dit vrij normaal?
De Fritzbox gaf ongeveer INP = 40 aan voor zowel down- als upstream. Ik begrijp dat een hoger getal betekent dat er voor meer ruis gecompenseerd moet worden?
Is 40 een (te) hoge waarde, of is dit ok? Op andere fora zie ik mensen met lagere waarden, maar hier op Userbase zitten de meeste Fritzboxgebruikers ongeveer in diezelfde range, van wat ik zie.
Bedankt voor het meedenken, alsook heel veel dank aan de persoon die de bbox-tool ontworpen heeft!