Lijntest Scarlet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 21 keer

Dag allen

Mijn modem (bbox3V+) heeft sinds gisteravond geen sync meer. DSL-lampje knippert blauw en snel(ler dan normaal), telefoonlampje rood.
Ik heb de klantendienst gebeld en kwam uit bij iemand die het probleem niet echt begreep en een technieker langs zal sturen, wat pas tegen het einde van de week kan...

Dat is wel een beetje vervelend... is er iets als een lijntest, of eender wat dat ik zelf nog kan proberen doen tot die tijd?

Ik had gisteren op een ander forum wel een 0800-nummer gevonden dat een eventueel probleem met je lijn aanduid, maar noch met mijn 'lijnnummer', noch echt vast nummer, alsook niet internetnummer, werkte die tool. Kon het proberen, omdat de lijn tussen Scarlet en Proximus nu toch veel dunner is geworden.

Ik kijk er naar uit! :D Anders wordt het wachten... :cry:

Bedankt!
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Als je een telefoontoestel aansluit op je lijn zelf, dus niet na de modem en je bent 1924, hoor je dan nog iets? Ook kan je met een gewoon toestel dan ook merken of er nog belspanning aanwezig is of de lijn echt dood is.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bedankt Nordic! Ik heb 1924 niet gebeld (maar onthou het), maar op zowel de 2 telefoonpoortjes bovenaan het aansluitpunt alsook op de DSL-splitter zelf zat belspanning en was een nette, kraakheldere kiestoon te horen.

Tijdens het installeren van een alternatieve noodoplossing daarnet gingen er ineens doodleuk allemaal blauwe lampjes branden en dacht ik dat alles weer werkte.
Helaas, na een 5-tal minuten begon de tv stevig te haperen en waren er duidelijke tekenen van packet loss (blokjes, pauzeren, dan ineens terug enkele seconden spelen met arctifacts, de boodschap dat er een probleem is met de verbinding, dan terug werken, ...) waarna het DSL-lampje op de modem opnieuw begon te knipperen en telefoon weer rood.

Ondertussen ook weer terug blauw, maar ik wacht nog even af. Scarlet beweert dat er zeker geen panne is en ik moet toegeven dat ik geen klachten in de lokale Facebookgroepen over Proximus/Scarlet zie.
Ik wou de bbox-tool even gebruiken om te kijken of mijn lijnwaarden misschien stevig gekelderd zijn, maar de tool lijkt niet te willen werken voor mij...

Wel frappant is dat ik, met de verbinding die ik nu heb, een IP-adres uit Nieuwpoort krijg... Dat is hier in vogelvlucht toch minstens 150 km vandaan.

EDIT:
Mijn excuses, iets te snel gesproken. Met een andere computer kon de tool wel lijninformatie ophalen:
Afbeelding

Ik heb niet heel veel kaas gegeten van DSL-techniek, maar kan me inbeelden dat een downstream attenuation van 38,8 dB wel hoog is...
De geschatte lengte van mijn lijn is ook 300 meter hoger dan dat dat vroeger was.
Hiervoor had ik trouwens jarenlang een 100/40-profiel. In die 8 jaar Scarlet nooit een probleem gehad met de sync.

Betekent dit dat mijn lijn mogelijks onderweg ergens beschadigd is? Slechte verbinding, waterinsijpeling, corrosie, ...?
De Scarletmedewerker had wel een test uitgevoerd waarin 'een poort' werd gewijzigd. Ik heb geen idee wat dat betekent en of dat hier iets mee kan te maken hebben? Ik veronderstel dat dat niets kan wijzigen aan mijn fysieke aansluiting, afstand en verbinding tot de ROP in mijn straat? :?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

graaf- of wegenwerken in de buurt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Indigiswe schreef: 1 maand geleden Ik heb niet heel veel kaas gegeten van DSL-techniek, maar kan me inbeelden dat een downstream attenuation van 38,8 dB wel hoog is...
De geschatte lengte van mijn lijn is ook 300 meter hoger dan dat dat vroeger was.
Hiervoor had ik trouwens jarenlang een 100/40-profiel. In die 8 jaar Scarlet nooit een probleem gehad met de sync.
Dit duidt inderdaad op een serieus probleem met uw lijn (vb sync op 1 draad?).
Jouw modem probeert nu het maximum eruit te halen wat mogelijk is, vandaar de SNR - zowel upload als download - van 6dB.
Onder de 6dB zal de sync volledig wegvallen, je zit nu in een onstabiel gebied, je zal regelmatig resyncs hebben.
Ideaal is de SNR > 9dB
Indigiswe schreef: 1 maand geleden Betekent dit dat mijn lijn mogelijks onderweg ergens beschadigd is? Slechte verbinding, waterinsijpeling, corrosie, ...?
Ik veronderstel dat dat niets kan wijzigen aan mijn fysieke aansluiting, afstand en verbinding tot de ROP in mijn straat? :?
Inderdaad, een technische interventie is vereist (in de veronderstelling dat er niets gewijzigd is aan je binnenbekabeling, vb één losgekomen draadje op de NTP).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

splinterbyte schreef: 1 maand geleden graaf- of wegenwerken in de buurt?
Dit zou een zeer logische piste geweest zijn, aangezien hier ontelbaar veel wegenwerken door elkaar lopen. Maar gezien het op een zondagavond van start ging, gokte ik toch dat het probleem elders lag. Bedankt!

@philippe_d bedankt voor de input! Ik wist zelf niet dat een sync op 1 ader mogelijk was, maar dit kan dus echt wel het probleem geweest zijn.
Aan mijn binneninstallatie is niets veranderd, maar het probleem lag (of, wel... ligt) weldegelijk bij mij.

Lang verhaal toch-niet-zo-kort: de dropkabel is even oud als het huis (jaren 60) en de technieker heeft die destijds van het toenmalig verdeelpunt losgekoppeld en doorgelust (met van die gelconnectoren) met het telefoonstopcontact in de woonkamer, waar ook het NTP is gekomen.
Dropkabel komt binnen in een slecht-verlicht hoekje van de kelder: op het eerste zicht zagen die connectoren er gisteren oké uit. Vandaag wou ik het beter bekijken, en bij het aanraken van één v/d aders viel de connector er gewoon af en leek er wel lichtelijk sprake van corrosie (hoewel moeilijk te zeggen, want de isolatie is ook groen). Als test een beetje gestript en aangedraaid (wat ook duidelijk maakte dat het koper van de kabel naar boven op dat punt toch wat broos is), en:

Afbeelding

Nog niet ideaal, maar wel al veel beter (hoewel ik niet weet of dit 'stabiel' is). De rest doet de technieker vrijdag.
Ook niet ideaal is dat de vorige technieker de kabel die naar boven vertrekt, vrij kort heeft afgeknipt en eigenlijk met de 2 adertjes dus een stuk van de dropkabel 'omhooghield', wat volgens mij het probleem veroorzaakt heeft. Ik heb de dropkabel nu iets hoger geplaats, zodat die stress van die dunne adertjes is.
(En misschien al iets te veel gedaan, want ondanks dat het intredepunt vroeger was waar de drop- en alle andere telefoonkabels samenkwamen, dit nu eigenlijk misschien niet meer tot de binneninstallatie hoort, aangezien de technieker het intropunt een heel stuk verder heeft geplaatst, waar de NTP nu staat, in de woonkamer.)

Wel interessant dat de modem ongeveer 20 uur totaal niet kon syncen, dan ongeveer 4 uur lang perfect heeft gewerkt op het trage profiel, om dan vervolgens weer urenlang niet te syncen tot deze noodreparatie. Alsook dat ik perfect 1924 kon bellen en mijn lijnnummer horen (waavoor beide aders uit het paar nodig zijn): je zou hiermee nooit gemerkt hebben dat ten minste één van de aders zo'n slechte verbinding maakte!
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Oké, ik wou graag nog een kleine update posten:

In mijn vorige post gaf ik aan dat ik vermoedde dat de joint met Scotchloks in de kelder (uitgevoerd door de technieker in 2017) misschien de boosdoener was. Eén ader kwam ook vrij snel los, waarna ik die gestript had en tijdelijk opnieuw met elkaar had verbonden door ze (naakt) aan te draaien. Dat resulteerde in bovenstaande lijnwaarden, met uiteindelijk toch wel nog regelmatig een sync loss, wat ik wijdde aan de niet-zo-nette noodoplossing.
Er werd mij uiteindelijk een 60/12,5-profiel toegewezen.

De technieker heeft de joint met nieuwe Schotchloks uitgevoerd, waarna het probleem volgens hem was opgelost. De modem syncte inderdaad meteen en alles leek te werken. Mijn lijnwaarden zouden verbeteren. Ondertussen stond ik nog op het 60/12,5-profiel, wat de modem ook veilig kon halen. Dit waren de lijnwaarden meteen na de interventie.
Mind you: alles voor de 'joint' is originele infrastructuur van toen dit huis gebouwd werd in de jaren 60. Alles erna is in 2002 vervangen met UTP.

Het duurde echter niet heel lang alvorens die terug begonnen te kelderen, zoals hier te zien.
Opnieuw met helaas veel sync losses als gevolg.

Na opnieuw telefonisch contact op te nemen met de klantendienst, wordt beweerd dat mijn DSL-splitter waarschijnlijk de oorzaak is. Die kan ik nergens ophalen, daar moet opnieuw een technieker voor langskomen.
Ik begon ook de modem een beetje te verdenken (wat volgens de technieker absoluut niet het probleem was en hij ook geen ander exemplaar bijhad om te testen); tenslotte staat dat ding hier al sinds 2017 dag en nacht aan, wordt hij best wel warm (wat voor meer stress op interne componenten kan zorgen) en viel het op dat de bbox-tool er altijd lang, tot soms zelf een 7-tal minuten, over doet om de lijnwaarden op te halen, wat vroeger nooit was. De klantendienstmedewerker ging meteen akkoord om een exemplaar op te sturen dat ik eventueel kon retourneren indien dit niet het probleem was.

Om mijn nieuwsgierigheid en vooral ongeduldigheid wat te sussen, heb ik ondertussen een Fritzbox aangesloten, met meteen deze waarden en iets later deze waarden als gevolg.
Kleine nuance: de Fritzbox was wel rechtstreeks op de DSL-splitter aangesloten, terwijl er vanaf dat punt wordt doorgelust naar waar de bbox stond met ongeveer 12 meter kabel. Dat is niet het probleem, want de bbox vertoont hetzelfde gedrag bij rechtstreeks aansluiten op de DSL-splitter.
Ik kon de lijn niet 'stresstesten' want in het nieuwe MyScarlet weet ik totaal niet waar je de PPPoE-gegevens vindt. Idle is er, buiten de verhoging naar 70/30, geen verlies van sync geweest.

De modem was dus het probleem.

Vandaag is de nieuwe modem aangekomen (opnieuw een bbox 3V+ en ook een Sagemcom), met dit als resultaat.
Ter vergelijking — ook al weet ik dat de informatie niet compleet is —, dit is een resultaat van januari met de oude modem (12m verder aangesloten). Het lijkt dus wel dat mijn lijnwaarden een klein beetje gekelderd zijn en voornamelijk op vlak van upload.
Zou dit komen door de nieuwe joint die toch iets minder kwalitatief is, of zou het kunnen komen door de poortwissel dat de eerste medewerker had uitgevoerd?
Ik begrijp dat dit bij Scarlet op zich weinig uitmaakt, maar wanneer de situatie het toelaat zou ik graag naar Edpnet gaan en dan is die extra upload, maar vooral extra marge om stabiliteit te garanderen, wel leuk meegenomen.

Interessant om te observeren en leren voor mij was dat, wanneer de lijnwaarden volgens de modem kelderen onder het profiel dat door Proximus werd toegewezen (zoals op foto 4), de modem niet zomaar de sync laat vallen, maar de verbinding terugschroeft om stabiliteit te garanderen. De bbox-tool kan die waarden niet aan een profiel koppelen, maar met een toegewezen profiel van 60/12,5 liet de modem dus tenminste nog een verbinding van 38,6/12,5 toe.

Ook merkte ik op dat, wanneer ik een POTS-telefoon rechtstreeks op de DSL-splitter (NTP2007 + splitter) aansluit en daar lichtjes aankom (terwijl hij volledig ingestoken is), er wel ruis te horen is door de telefoon. Dit heb ik zo getest omdat de tweede medewerker aangaf dat die splitter mogelijks stuk was. De lijn is (en was, eigenlijk) overduidelijk veel gezonder, maar zou dit toch nog enige storing met zich meebrengen, of is dit vrij normaal?

De Fritzbox gaf ongeveer INP = 40 aan voor zowel down- als upstream. Ik begrijp dat een hoger getal betekent dat er voor meer ruis gecompenseerd moet worden?
Is 40 een (te) hoge waarde, of is dit ok? Op andere fora zie ik mensen met lagere waarden, maar hier op Userbase zitten de meeste Fritzboxgebruikers ongeveer in diezelfde range, van wat ik zie.

Bedankt voor het meedenken, alsook heel veel dank aan de persoon die de bbox-tool ontworpen heeft! :-D
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Indigiswe schreef: 1 maand geleden Het duurde echter niet heel lang alvorens die terug begonnen te kelderen
Toch niet toevallig sinds de regendagen vorige week?
Indigiswe schreef: 1 maand geleden dat de bbox-tool er altijd lang
Ik heb opgemerkt dat de tool veel trager is als je oneven current/max bitrates hebt omdat die wellicht eerst de even bitrates probeert en dan terugvalt op in stappen van 0 ofzo begint naar boven toe te vragen aan de BBOX3 API en dat kan lang duren...
Indigiswe schreef: 1 maand geleden heel veel dank aan de persoon die de bbox-tool ontworpen heeft!
Een CLI versie, in een generic multiplatform script language had veel beter geweest IMO.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Waterinsijpeling was ook een piste waar ik aan dacht. Na een moment begin je vanalles te denken... We hebben een paar keer heel kortstondige, hevige regen gehad hier en juist op die momenten viel de DSL-verbinding weg.

Ik ga ervan uit dat dat toeval was, aangezien de oude bbox totaal geen verbinding tot stand kon brengen waar de Fritzbox bovenstaande waarden weergaf (exact zelfde aansluitpunt, kabeltje, ...) — dat wou ik toch nog eens checken om te vermijden dat er misschien onbewust buiten tóch een probleem was dat ondertussen hersteld werd vóór het aansluiten van de Fritzbox.

De nieuwe bbox synct nu al 31 uur zonder onderbreking, aan deze mooie waarden:
Afbeelding

(Aangesloten op het tweede aansluitpunt, 12m verder dan de splitter. Attenuation en line distance zijn beide gezakt na wat te friemelen met de DSL-splitter. Op de Fritzbox (meer een 'live' overzicht) was duidelijk te zien hoe het ook maar lichtjes aanraken van de splitter voor errors en signaalverlies zorgde, tot hij blijkbaar ineens toch vrij goed zat en de waarden stabiel bleven en dus ook lichtjes verbeterden voor de bbox.)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mij hebben ze gezegd dat als ie geen analoge vaste telefoonlijn gebruikt op het binnenkomend koperpaar, je de splitter er beter vantussenuit haalt en de DSL kabel rechtstreeks in 1 van de telefoonpoorten op de NTP te steken.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”