Kattenluik in houten garagepoort

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Dag iedereen,

ik ben een beetje aan 't rondkijken voor het plaatsen van een kattenluik in mijn houten garagepoort; mijn kat is gechipt, dus ik ga er gemakshalve van uit dat een kattenluik compatibel met zo'n chip wel te doen is. Maar ik heb totaal geen zicht op kwaliteit van merk, evengoed niet op leveranciers die zoiets komen plaatsen. Ik woon in regio Aalst.

Tips alhier altijd welkom, zelf ga ik uiteraard ook verder googelen.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Werken deze niet met een zender in het halsbandje?
Het is niet heiligmakend, andere katten zijn soms slim genoeg om kort op jouw kat mee binnen te glippen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer
  • Citeer
  • Citeer

Sureflap is een vaste waarde voor kattenluiken die reageren op de chip van de kat/hond. Prijzig maar de kwaliteit is er dan ook naar.

Systemen met een zender/rfid chip/magneet in of aan de halsband raad ik steeds af aan mijn klanten omdat halsbanden voor katten gemaakt zijn om vanzelf open te gaan en af te vallen. Katten klimmen nogal graag, gaan op avontuur tussen de struiken. Om te vermijden dat de beestjes zich ophangen als ze uit een boom vallen, of panikeren als ze plots niet meer uit een struik geraken, gaan die dus vanzelf open met minimale trekkracht op de sluiting.
Het prijsverschil met een Sureflap is dan misschien wel groot, maar als je om de paar weken een nieuwe halsband en bijhorende zender/rfid chip/magneet moet kopen...

Er is echter een GROTE maar! De chip van de kat/hond heeft een héél beperkt bereik. Dierenartsen moeten hun chiplezer ook letterlijk tegen de huid houden om die uit te lezen.
Bij een katten/hondenluik die de chip uitleest moet het dier z'n hoofd al bijna door het luik hebben alvorens de chip uitgelezen wordt.

P.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Je zal je kat wel moeten leren om ermee om te gaan. Zoals @iamborg al zei is de scan behoorlijk traag, het duurt al gemakkelijk een paar seconden. Je kat zal dus moeten aanleren dat ze/hij met haar/zijn kop voldoende lang "aan het kattenluik" moet blijven staan eer het open gaat.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer
  • Citeer
  • Citeer

Wij gebruiken een Sureflap 'Microchip Cat Flap Connect' kattenluik sinds een kleine 5 jaar voor onze gechipte kat (was toen iets van een 150€).
We hebben bij de aankoop direct de Sureflap Wifi internethub (+-60€) erbij gekocht.
De Sureflap werkt ook zonder de hub (puur chipherkenning van de kat) maar het beheer van de toegang van de kat (in/uit) moet dan 'mechanisch' met de draaiknop binnen op het luik zelf geregeld worden.
Met de hub en de Sureflap app (éénmalig een account bij Sureflap aanmaken) beheer je alles vanuit de app (welke uren mag de kat buiten). Binnen kan de kat altijd, ook buiten de ingestelde uren.
Met de app heb je ook statistieken (dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks) met de in/outs van de kat en hun duur.
Alle bewegingen van de kat (in/out) worden gelogd en je krijgt notificaties via de app, evenals de status van de batterijen en eventuele modificatie van de configuratie (ingestelde tijden, aantal (gechipte) dieren, aantal Connect kattenluiken en andere Sureflap Connect devices, aantal members (bvb. echtgenote) en hun rechten).

De chipherkenning (éénmalig instellen met de kat vòòr het luik) werkt goed, van als de kat op een paar cm van het luik verwijderd is (binnenkant) wordt het luik ontgrendeld.
Aan de buitenkant moet de kat wel haar kop in de opening vòòr het luik steken vooraleer het ontgrendelt (na een paar keer weet de kat perfect hoe het werkt).

Het enige probleem dat we ervaren is bvb. als de kat binnen vòòr het (doorzichtige) luik blijft staan (onze kat doet dat regelmatig om gewoon naar buiten te kijken) de ontgrendeling continu blijft werken (kat vòòr het luik, klak, luik ontgrendelt, Sureflap ziet dat het luik niet opengeduwd wordt, klak, vergrendelt weer, kat staat nog steeds vòòr het luik, klak, ontgrendelt weer, enzovoort...), hetgeen wel de autonomie van de 4x AA batterijen inkort (normaal een 3-tal maand).
Via een rode led op het kattenluik kan je ook fysisch zien wanneer de batterijen aan vervanging toe zijn (traag knipperend).

M.a.w. niet goedkoop maar héél tevreden (mijn jongste zoon en mijn oud-chef hebben er ook elk één).

@selder & iamborg hierboven: Bij ons reageert het kattenluik binnen de seconde bij detectie van de kat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Grappig dat automatisering altijd botst tegen simpele praktische zaken :)

Dingen automatiseren die niet automatisch zijn levert altijd dat soort problemen op. Helaas zijn katten nu net zeer wispelturige dieren en is twijfelen over wat ze gaan doen, binnen of buiten, een groot deel van hun tijdverdrijf. Er is ook veel verschil in katten en sommigen hebben geen probleem om langer buiten te zitten, anderen willen zelfs niet binnen.

Een simpel kattenluik lijkt me dan ook nog het beste en goedkoopste resultaat te geven. Katten zijn territoriaal en zullen hun eten ook verdedigen. Andere katten zullen dus geen welkomsdrink ontvangen. En dan nog, is het zo'n probleem dat een andere kat eens een paar brokken van de ander eet? Het moet al een veelvraat zijn om de kosten terug te winnen.

Zelf gebruik ik een eenvoudig camera van Action om de kat in de gaten te houden. Staat ze voor het raam dan krijg ik een melding en beslis ik of ik zin heb om ze binnen te laten. Dat zou men nog kunnen aanvullen met een opening op afstand maar zelfs dat is hier niet nodig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

In Glabbeek was de buurkat wel een goede vriend van onze kat, en zat de buurkat gewoon mee op de stoelen onder de grote tafel in de living als mijn vrouw en ik allebei gaan werken waren gedurende de dag ... als we dan thuis kwamen dan ging de buurkat wel zelf naar buiten. En ja, dat merk je toch als die mee-eet met de brokken, ons eten was dubbel zo snel op 😀 Dus ik snap de wens voor een geautomatiseerd kattenluik 😀

In Rotselaar hebben we geen kattenluik (geen houten deuren, alles is glas), en hier heeft onze kat zich gewoon aangeleerd dat hij klaarzit als wij naar het werk vertrekken, en kan gerust een hele dag buiten blijven totdat wij terug thuis zijn
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Dat zijn kattinnen dan waarschijnlijk, katers komen niet zo vaak goed overeen wegens territorium. Je kan dat ook oplossen door minder voeding te geven waardoor er niet genoeg is voor 2 wat ze meer aanzet om anderen te weren.

Katten kunnen inderdaad goed voor zichzelf zorgen al is er variatie. Deze hier kan dagen buiten zitten als de baasjes weg zijn. Als wij er dan ook niet zijn is dat dubbele pech. De kat kan in een tuinhok en er wordt eten voorzien. De kat zal ook sneller zelf iets gaan vangen maar dat wordt met de ouderdom ook moeilijker maar een vette duif is eraan voor de moeite :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Murphy is een euh "ex-" kater, en de buurkat was een kattin yes 😀
IMG_6121.jpeg
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 1 maand geleden Helaas zijn katten nu net zeer wispelturige dieren en is twijfelen over wat ze gaan doen, binnen of buiten, een groot deel van hun tijdverdrijf
True story :lol:

Toegevoegd na 1 minuut 6 seconden:
Dizzy schreef: 1 maand geleden Een simpel kattenluik lijkt me dan ook nog het beste en goedkoopste resultaat te geven. Katten zijn territoriaal en zullen hun eten ook verdedigen. Andere katten zullen dus geen welkomsdrink ontvangen
Zeker; zo'n gechipt luik is voor mij dan vooral een oplossing om ongedierte buiten te houden (ratten)

Toegevoegd na 48 seconden:
selder schreef: 1 maand geleden hier heeft onze kat zich gewoon aangeleerd dat hij klaarzit als wij naar het werk vertrekken, en kan gerust een hele dag buiten blijven totdat wij terug thuis zijn
Wij gaan deze zomer tien dagen op reis, dus dat luik is vooral daarvoor bedoeld

Toegevoegd na 1 minuut 22 seconden:
Turbokeu schreef: 1 maand geleden Met de hub en de Sureflap app (éénmalig een account bij Sureflap aanmaken) beheer je alles vanuit de app (welke uren mag de kat buiten). Binnen kan de kat altijd, ook buiten de ingestelde uren.
Op zich goeie suggestie, maar ik bots hierbij een beetje tegen nog maar eens een account voor nog maar eens een IoT. Mocht de optie erin bestaan om eea. via docker op mijn NAS te regelen, dan zou'k nog overstag gaan. Maar ik zal het houden bij knopjesdraaien als ik thuis ben.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb veel ervaring met honden (niet met katten) en weet dat je die gemakkelijk dingen kunt leren, zoals door een luik gaan maar weet ook dat katten daarin héél anders zijn.
Niet dat ge een duur luik koopt en uw kat er niet door durft te/wilt gaan...
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ernie schreef: 1 maand geleden en uw kat er niet door durft te/wilt gaan...
Dat valt wel mee hoor, eten is een belangrijke motivator, een kat gaat eventuele koppigheid uiteindelijk wel laten varen voor een lekker brokje. Het grotere probleem is eerder, zoals hierboven al aangehaald, de doortraptheid/gewiekstheid van zowel de eigen kat (omzeilen/saboteren van systeem) als andere katten (meeglippen/proberen open te maken/posturing etc). Maar als er geen andere katten zitten is dat geen probleem.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als het een kater is zal hij geen andere katten dulden, zeker geen katers. Is het zo erg dat een andere kat wat brokken eet van uw kat?

Katten zijn net als andere dieren wel erg bezig met hun eten en als er eentje teveel eet zal dat gecorrigeerd worden :)
Sommige katten kunnen ook zelf eten voorzien, vogels weten dat of zijn eraan.

Als je langer weg bent dan heeft een kat meerdere opties. Blijven wachten of ergens anders eten zoeken. Als ze bij iemand komen die hen eten en aandacht geeft keren ze niet meer terug. Dat gebeurt elk jaar bij velen. Katers gaat tijdens katertijd op jacht naar vrouwtjes en verliezen daarbij soms de weg, soms vinden ze een betere plaats met meer eten/aandacht.

Elke kat is anders dus het is moeilijk te voorspellen hoe 1 kat gaat reageren.

Een andere oplossing is een catsitter of gewoon een buur vragen om eten te voorzien. De kat heeft dan geen reden om elders te gaan. Zelf heb ik zo de kat van de buren als kat die mooi van 2 walletjes eet. We geven enkel minimaal af en toe een brokje (om ze buiten te krijgen) zodat ze bij de baasjes blijft. Bij vakantie spreken we af, vroeger hadden ze een catsitter maar de kat moest er niet van weten :)
Plaats reactie

Terug naar “Makers: doe het zelf, 3D-printing, bouw en verbouw”