Kleiner dan, dus omvormer van 800watt = aanmelden. 799 watt is niet aanmeldenOmvormervermogen kleiner dan 800Watt + digitale meter = geen aanmelding vereis

Maar de vraag was of je er meerdere mag plaatsen zonder aangifte
In Duitsland mag je er:Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Nederland, Duitsland, etc zolang ze op een andere kring/groep zitten mag je er meerdere plaatsen.
Het lijkt erop dat de Vlaamse regering de opmerkingen op Userabse heeft gelezenAvenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Die is er hoor:
https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... vlaanderen
Gemeentes en VME's kunnen het wel nog verbiedenOmgeving aanziet deze stekkerpanelen als gebruikelijke technische constructies. Dat betekent dat ze overal op gevels en balkonafsluitingen mogen worden aangebracht, behalve op beschermd erfgoed.
Gelukkig zit er ook een thermostaat in, anders heb je nog hoge kans op brand.ivob schreef: 2 maanden geleden ps. Ik zou je niet aanraden je frietketel uren op vol vermogen te laten draaien.![]()
Sorry, maar ik begrijp er niets van.lacer schreef: 2 maanden geleden En de zon schijnt ook niet continu, soms je hebt wolkjes en steeds een piek rond de middag.
Samen met de federale overheid en de andere Gewesten wordt onderzocht op welke manier ook bij ons een dergelijke vermogensgrens kan worden ingesteld.
Fluvius meldt het nu ook https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/ ... toestellenAvenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Die is er hoor:
https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... vlaanderen
Maar let wel op:De Vlaamse regering heeft dit dossier nog niet definitief goedgekeurd. Dit betekent dat er nog wijzigingen mogelijk zijn.![]()
Weggooien denk ik, of begrenzen op 800 Watt? Of 799 Watt eigenlijk, hadden ze niet beter kunnen zeggen vanaf 801 Watt dat je moet aanmelden.Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden En wat met bestaande apparatuur dan? Gewoon de vuilbak in kieperen als ze hun bedenken?Of mag dat blijven staan en enkel voor nieuwe aanmeldingen niet toegelaten? Die onduidelijkheid is nu niet echt bevorderlijk moet ik zeggen...
Zowel op de site van Fluvius, als van de Vlaamse Overheid staat duidelijk dat omvormers van 800Watt en hoger moeten aangemeld worden.marzman schreef: 2 maanden geleden Of 799 Watt eigenlijk, hadden ze niet beter kunnen zeggen vanaf 801 Watt dat je moet aanmelden.
niet echt een probleem. ik vraag het mij gewoon af.philippe_d schreef: 2 maanden geleden Er is geen limiet...
Dit gaat gewoon over aanmelden bij Fluvius ....
Vanaf 800 Watt moet je ze aanmelden
What's the problem?
Het probleem is dat ze werken aan een limiet met de andere gewesten en of federaal voor diezelfde 800 Watt. Dus die setjes die je nu braaf aan kan (moet) melden die mogen dan niet.philippe_d schreef: 2 maanden geleden Er is geen limiet...
Dit gaat gewoon over aanmelden bij Fluvius ....
Vanaf 800 Watt moet je ze aanmelden
What's the problem?
Kleiner dan, dus niet 800 WattHet toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen.
Laat ze maar "werken" ...marzman schreef: 2 maanden geleden Het probleem is dat ze "werken" aan een limiet met de andere gewesten en of federaal voor diezelfde 800 Watt.
De limiet is niet op de paneeltjes, maar op de omvormer.Cecemel schreef: 2 maanden geleden ik heb momenteel al vaste zonnepanelen met een omvormer van 3,5. Echter is mijn dak oost-west. In de wintermaanden is er beduidend minder opbrengst dan kenissen met een zuidgericht dak. Ook plaatsen wij in de lente/zomer een jacuzzi wat het verbruik doet stijgen. specifiek voor deze 2 toepassingen kan het interessant zijn om zuidgericht een 2tal paneeltjes bij te plaatsen op een bijgebouw (tuinhuis/carport) zodat er extra opbrengst is.
Oudere mensen willen geen al te grote en dure veranderingen meer en al zeker niet aan huis/dak.duizend schreef: 2 maanden geleden voor 800 watt 300 euro ipv 2kW voor pakweg 600 met keuring inbegrepen
dat is jaarlijks een 1000 kwh opbrengst meer = 300 euro per jaar meer terugverdienen
Na een dik jaar is je keuring er al lang uit ...
"gewoon op een stopcontact" is dat dan vaste aansluiting op een kring (dat is geen plugin denk ik).Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden De totale kosten neem ik aan. Hier voor mijn ouders setje gekocht voor €300 totaal. Vier panelen op 2dehands €80, gehomologeerde omvormer €120, zonnepaneelhouders + aansluitkabels €100. Volgende week half dagje werk om te installeren. Gewoon op een stopcontact en geen €150 aan keuring verkwisten en volledig legaal in orde.