Laat EDPnet toe om via alternatieve SMTP te versturen ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik denk eraan om naar EDPnet over te stappen (van Tiscali/Scarlet), maar dan moet ik er zeker van zijn dat ik mijn emails kan versturen via een andere SMTP server dan die van EDPnet (door poort XXX verschillend van de standaard 25). Ik weet dat sommige ISPs dat niet toelaten. Vandaar mijn vraag: heeft iemand daar ervaring mee bij EDPnet ? Bij Tiscali/Scarlet lukt mij dat.
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat is het nut van een andere SMTP server te gebruiken ?

Als het via een andere poort is dan zal het meestal wel lukken, men blocked namelijk steeds op poort 25 als men dit doet (weet niet of EDPnet het doet... ik kan het hen enkel aanraden).
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Het nut van een andere SMTP te gebruiken: laptop, verplaatsingen, reizen, aanloggen vanop 1000-en-1 verschillende plaatsen, en toch nooit SMTP settings moeten wijzigen.

Ik gebruik hosting door een derde (niet mijn ISP) voor mijn emails, dat is heel handig (vooral als je van ISP wil veranderen).
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe1965 schreef:Het nut van een andere SMTP te gebruiken: laptop, verplaatsingen, reizen, aanloggen vanop 1000-en-1 verschillende plaatsen, en toch nooit SMTP settings moeten wijzigen.


Oh jee... hoop maar dat er de nodige controle op zit... anders is dit weer de zoveelste open relay :-( Nu zoals ik al zei, als het een andere poort is, is het absoluut geen probleem. (er zijn trouwens prima tooltjes om al je settings - niet alléén mail - te veranderen volgens je locatie).

philippe1965 schreef:Ik gebruik hosting door een derde (niet mijn ISP) voor mijn emails, dat is heel handig (vooral als je van ISP wil veranderen).


Dat staat los van welke SMTP server je gebruikt... je kan als afzender steeds je eigen adres opgeven, dat hoeft niet noodzakelijk dat van EDPnet te zijn.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Mja een andere outgoing mailserver heeft inderdaad niet veel nut, vind ik zelf, het is een kleine moeite die snel aan te passen.
Maar soit, het is inderdaad mogelijk bij EDPnet, zij blokkeren niets van poorten, dus zelfs 25 incoming is niet geblokkeerd :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Oh jee... hoop maar dat er de nodige controle op zit... anders is dit weer de zoveelste open relay


Mijn Outgoing SMTP gebruikt authenticatie


Dat staat los van welke SMTP server je gebruikt... je kan als afzender steeds je eigen adres opgeven, dat hoeft niet noodzakelijk dat van EDPnet te zijn


Akkoord, maar het blijft onhandig om telkens weer de SMTP server te wijzigen als je op een ander netwerk zit (thuis, werk, klant, hotel, ...). Ofwel moet ik één account per ISP/locatie aanmaken, en dan telkens de juiste kiezen om een mail te versturen. Tel daan nog eens bij dat ik met een 5-tal email adressen te maken heb ...

Ieder doet zoals ie wil, maar ik vindt het gebruik van eenzelfde SMTP los van de ISP het handigst.

Bedankt SeNsEi Ze0n, dat is wat ik moest weten.
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Maar als je als afzender je EDPnet mailadres geeft en dit is afkomstig van een andere SMTP server dan de officiele EDPrange, dan zal je mail wss wel als spam getagged worden natuurlijk...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NickG schreef:Maar als je als afzender je EDPnet mailadres geeft en dit is afkomstig van een andere SMTP server dan de officiele EDPrange, dan zal je mail wss wel als spam getagged worden natuurlijk...


Nope... moest men dat doen zou men pas echt problemen krijgen. (GMail laat zelfs toe dat je via hun service je eigen afzender gebruikt).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ik doe het toch :p
Als mensen waar ik werk een mail sturen met als afzender een adres van ons domein, en via een andere SMTP dan één van de onze, dan wordt het wss getagged als spam.

Zo filter ik ook, als ik mails binnen krijg op mailserver wordt er eerst gechecked van welk domein en of het afkomstig is van één van de officiele SMTP's van dat domein. If not, dan wordt het "potential spam"...

Laat staan dan mensen kunnen verzenden via mijn SMTP met een ander afzend adres dan een officieel van ons!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NickG schreef:wordt er eerst gechecked van welk domein en of het afkomstig is van één van de officiele SMTP's van dat domein.


En hoe ga jij aan de officiele SMTP's komen van een domein ?

Je kan dit doen via de MX-records... maar een bedrijf hoeft niet noodzakelijk mail te versturen vanaf een SMTP die in de MX-lijst staat (dat zijn namelijk de servers welke mail ONTVANGEN voor een domein).
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Je kan ook je eigen smtp server draaien, dan kan je gewoon localhost gebruiken als "outgoing smtp server"-setting.

Dit is toegelaten bij EDPNet, maar misschien niet de meest interessante optie, aangezien je dan een smtp-server hebt draaien op je laptop.

Ik heb deze al even gebruikt en die doet wat het moet doen en is gratis:
http://www.softstack.com/freesmtp.html

Maar ik denk dat als je even googlet, dat je er nog wel andere kan vinden ook.

EDPNet heeft wel 100 uitgaande mails per uur als limiet als je hun smtp-server gebruikt, dus van zodra je echt veel mails moet sturen, is een eigen smtp server aangeraden om je mails niet geblokkeerd te zien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:Je kan ook je eigen smtp server draaien, dan kan je gewoon localhost gebruiken als "outgoing smtp server"-setting.


Da's helemaal te gek... zo veroorzaak je nog meer traffiek. Nu lever je je mail éénmaal af op de SMTP server van EDPnet (of die van je eigen hosting) en deze mailt het naar al je bestemmelingen. Indien je zelf een SMTP server gaat draaien dan stuur je het zelf meerdere keren door wat met een trage upload niet echt leuk is.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Da's helemaal te gek... zo veroorzaak je nog meer traffiek. Nu lever je je mail éénmaal af op de SMTP server van EDPnet (of die van je eigen hosting) en deze mailt het naar al je bestemmelingen. Indien je zelf een SMTP server gaat draaien dan stuur je het zelf meerdere keren door wat met een trage upload niet echt leuk is.


Helemaal met je eens als je al je mails stuurt met 20 mensen in BCC. Maar de paar KB's (tenzij je foto's gaat mailen natuurlijk) die een mailtje in beslag nemen zal je lijn heus niet vertragen hoor. Het is niet dat je een spammer bent als je naar 20 mensen een mailtje stuurt hé.

Bovendien hebben de nieuwe abo's van EDPNet een prima upload speed en is het een oplossing die ze me zelf hebben aangeraden.

Conclusie: in theorie heb je gelijk, maar ik denk dat (als je weet waar je mee bezig bent) het niet echt een probleem vormt en het biedt wel een oplossing voor het oorspronkelijke probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:tenzij je foto's gaat mailen natuurlijk


En hoe vaak stuurt men geen foto's, filmpjes, ... naar vrienden ?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

philippe1965 schreef:Ik denk eraan om naar EDPnet over te stappen (van Tiscali/Scarlet), maar dan moet ik er zeker van zijn dat ik mijn emails kan versturen via een andere SMTP server dan die van EDPnet (door poort XXX verschillend van de standaard 25). Ik weet dat sommige ISPs dat niet toelaten. Vandaar mijn vraag: heeft iemand daar ervaring mee bij EDPnet ? Bij Tiscali/Scarlet lukt mij dat.


Ja, dit werkt via EDPnet.

Ikzelf gebruik voor mijn email ook een professionele emailprovider (fastmail.fm), en ik gebruik altijd hun SMTP server (met authenticatie uiteraard). Inderdaad super handig voor de laptop: waar ik ook aansluit op het net (thuis, werk, bij vrienden), altijd kan ik post verzenden zonder van SMTP te moeten wisselen! Plus: de uptime van een emailprovider zijn SMTP is normaal gezien hoger dan de SMTP van een Internetprovider die email maar als een nevenaktiviteit ziet (en wat off-topic: zeker IMAP overwegen ipv POP3 als je veel van PC's wisselt onderweg).

Trouwens, waarom wil je een poort verschillend van 25 gebruiken? 25 werkt, en anderen ook trouwens.

PS. Als test heb ik thuis ook al eens een SMTP server opgezet: ook dat werkt. Ik denk niet dat EDPnet een poort blokkeert (misschien wel de netbios poorten 135, 137 en 138, maar dat is niet meteen een ramp - integendeel).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Edward Valckx schreef:Trouwens, waarom wil je een poort verschillend van 25 gebruiken? 25 werkt, en anderen ook trouwens.


Wanneer het echt is omdat je vaak op een ander netwerk zit dan zal je merken dat poort 25 vaak geblokkeerd is (TN, BGC, ...) wat eerder positief is (spam, virussen, trjoans,...) op enkele uitzonderingen na.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

r2504 schreef:
Edward Valckx schreef:Trouwens, waarom wil je een poort verschillend van 25 gebruiken? 25 werkt, en anderen ook trouwens.


Wanneer het echt is omdat je vaak op een ander netwerk zit dan zal je merken dat poort 25 vaak geblokkeerd is (TN, BGC, ...) wat eerder positief is (spam, virussen, trjoans,...) op enkele uitzonderingen na.


Ja, je hebt gelijk, 25 is geblokeerd bij de grote providers. Ik ben net eens gaan kijken in mijn settings, en ik gebruik blijkbaar poort 465 voor SMTP (de standaard "secure SMTP" poort).
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Poort 25 wordt geblokkeerd door Scarlet en Skynet.

Ik gebruik 587 voor mijn email provider en geraak er dan door. Die provider maakt daar trouwens geen geheim van, het staat als FAQ/tip op z'n web site.

Bedankt Edward.
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
conrads
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:25
Locatie: Hauset (B)

hi,

only for information: i can send mails over my private smtp server. at skynet i can't use my private smtp, i had to use relay.skynet.be. at edpnet i can choose (between relay.edpnet.be and my private smtp)

chris
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Reden waarom ik graag een alternatieve smtp zou gebruiken:

Al mijn mail gaat nu over ssl imap. (normaal veilig dus)
En dan ga'k effe mijn mail versturen over een onbeveiligde verbinding naar de relay van mijn provider? Wa's dan het nut nog van imap over ssl?


greetz,

Nob
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Nob schreef:Reden waarom ik graag een alternatieve smtp zou gebruiken:

Al mijn mail gaat nu over ssl imap. (normaal veilig dus)
En dan ga'k effe mijn mail versturen over een onbeveiligde verbinding naar de relay van mijn provider? Wa's dan het nut nog van imap over ssl?


Let wel op dat eenmaal de mail tot bij de SMTP server geraakt is, hij dan sowieso onbeveiligd over het net naar de bestemmeling gestuurd wordt. SSL SMTP is dus enkel tussen uw PC en de gebruikte SMTP server.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Binnen de server zit ik dan toch veilig. (in mijn geval met de crew van userbase.be ;-) )

(en altijd leuker als je provider zelf niks kan zien)

greetz,

Nob
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”