Proximus fiber icm FritzBox: DECT telefonie & IPTV

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Backkri
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Allen,

Recent is bij mij in de straat fiber aangelegd, en uiteraard doet Proximus nu moeite om me te overtuigen om over te stappen (koper gaat verdwijnen, installatie is nu gratis, ...). Voorlopig voldoet koper nog, maar bij een gezin van 6 met thuiswerkers, IT studenten, gamers, simultaan TV kijkers etc. is fiber misschien geen slechte upgrade.
Ik heb al wat rondgekeken op het forum en denk wel dat mijn opstelling gaat werken, maar bevestiging van forum leden met gelijkaardige setup is welkom.

Huidige opstelling (op zolder), zie eerste bijlage:
  • FritzBox 7590 met single VLAN en Fritz!OS 8.*, verbinding op ADSL via gemodificeerde CAT5 UTP kabel rechtstreeks op Proximus telefoon bakje (dus zonder Y kabel)
  • Encoder type V5 compact (als ik me niet vergis) met UTP verbonden op FritzBox
  • DECT telefoons verbonden met FritzBox, maken gebruik van vaste lijn nummer
Toekomst indien fiber (2e bijlage):
  • Ik moet Proximus ervan proberen overtuigen dat fiber via kruipruimte in de garage moet toekomen. Meer werk voor hen (en ook voor mij), maar vanuit de living ligt slechts CAT5 kabel naar zolder, vanuit garage CAT6A. CAT5 zou de snelheidsvoordelen van fiber grotendeels teniet doen, in living is ook geen plek om componenten te installeren
  • In eerste instantie zou ik de BBox er tussen laten (nu niet het geval) voor de zekerheid voor opbouwen internet verbinding, Fritzbox blijft wel de hoofd component in het netwerk (die staat er net voor alle extras die BBOX niet heeft / had (DECT, port forwarding, parental control etc. etc.))
Mijn vragen:
  • Iemand ervaring met deze opstelling? En werkend / geen speciale verrassingen?
  • Telefonie gaat ook gewoon blijven werken? Vaste lijn is beetje voobijgestreefd, maar ik heb een aantal DECT toestellen in gebruik die best handig zijn
  • Geen problemen te verwachten met decoder? Aan te sluiten of FritzBox of BBox?
  • Als 2e stap zou ik de Bbox wegdoen. Of heeft dat sowieso de voorkeur?
  • Er is sprake van een verhoging van 7€ / maand abonnementskost, mij lijkt dit een tijdelijke actie en wordt het later duuder al staat dit nergens expliciet vermeld in de communicatie?
Alvast bedankt voor jullie input.
Bijlagen
ADSL
ADSL
Fiber
Fiber
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Backkri schreef: 3 maanden geleden Ik moet Proximus ervan proberen overtuigen dat fiber via kruipruimte in de garage moet toekomen. Meer werk voor hen (en ook voor mij), maar vanuit de living ligt slechts CAT5 kabel naar zolder, vanuit garage CAT6A. CAT5 zou de snelheidsvoordelen van fiber grotendeels teniet doen, in living is ook geen plek om componenten te installeren
In principe zal Proximus de ONTP/ONT installeren waar jij wilt (voor zover het doenbaar is).
Backkri schreef: 3 maanden geleden- In eerste instantie zou ik de BBox er tussen laten (nu niet het geval) voor de zekerheid voor opbouwen internet verbinding, Fritzbox blijft wel de hoofd component in het netwerk
- Als 2e stap zou ik de Bbox wegdoen. Of heeft dat sowieso de voorkeur?
Bij een fiber installatie zal PX de B-box vervangen door een "Internet Box".
  • in eerste instantie kan je de Fritz!Box 7590 (via de blauwe WAN poort) aansluiten op de Internet Box LAN1/BRIDGE (en op "My Proximus" het MAC adres van de Fritz!Box ingeven zodat deze een publiek IPv4 adres krijgt (BRIDGE via DHCP). Op die manier vermijd je dubbele NAT)
  • van zodra de technieker buiten is kan je de Fritz!Box rechtsreeks aansluiten op de Proximus ONT. Selecteer dan het Profiel "Proximus Fiber via WAN". Dit profiel zorgt voor de juiste instellingen (DHCP, VLAN20).
Backkri schreef: 3 maanden geledenTelefonie gaat ook gewoon blijven werken?
Ik neem aan dat je nu gebruik maakt van VoIP (en niet van een analoge vaste lijn)?
Dan zal dat in de nieuwe opstelling evengoed blijven werken (vermijd dubbele NAT).
Backkri schreef: 3 maanden geledenGeen problemen te verwachten met decoder? Aan te sluiten of FritzBox of BBox?
Decoder werkt nu ook rechstreeks op jouw Fritz!Box?
Het proximus profiel in de Fritz!Box OS 8.x bevat normaal de correcte instellingen voor Proximus TV.
Backkri schreef: 3 maanden geledenEr is sprake van een verhoging van 7€ / maand abonnementskost, mij lijkt dit een tijdelijke actie en wordt het later duuder al staat dit nergens expliciet vermeld in de communicatie?
Hangt er toch van af welk Fiber abonnement je neemt (Light Fiber, Go Fiber, Mega Fiber, Giga Fiber ...), en welke promotie je krijgt?
De reguliere prijzen vind je terug op de website https://www.proximus.be/nl/internet-abonnement.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Backkri
Starter
Starter

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Nog een paar verduidelijkingen:
  • decoder is nu inderdaad ook rechtstreeks op de FritzBox aangesloten
  • prijsverhoging van het abonnement zal ik wel uitklaren met Proximus eens ik zou beslissen om over te stappen. Zie ook niet heel goed waar ze zich op baseren
  • wat betreft de telefonie denk ik dat ik toch de vaste lijn gebruik. Ik had vroeger ergens op dit forum een post van jouw gevonden om blauw / blauw witte en groen / groen witte paar van een afgeknipte UTP kabel op het ADSL bakje aan te sluiten en de andere zijde op de FritzBox
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Men zal me hier ongetwijfeld tegenspreken indien ik het bij het verkeerde eind heb, maar de "analoge" spraaklijn wordt nu (bij VDSL) in de ROP(straatkast) naar pstn geemuleerd en is in feite al voip geloof ik.
Wanneer men de internetbox komt plaatsen gaat die vaste lijn gemigreerd worden en beschikbaar zijn op de groene telefoonpoorten van de internetbox geloof ik.
Nu helpt je dat nog geen moer verder met je DECT, maar zou je voip-login info in myproximus moeten zichtbaar komen(of het staat er nu al) zodat je die gegevens kan overnemen in je fritz om de dect te "herstellen". Misschien heeft de installateur er kaas van gegeten, of kan die je meteen je voip-login bezorgen.
Niet houdt je tegen om alles over de fritz te doen, maar doe het stap voor stap. Werkt er wat niet, dan is er maar één wijziging te troubleshooten...
Backkri
Starter
Starter

Na wat zoekwerk, heb ik besloten om met VOIP aan de slag te gaan, kwestie van nu al e.e.a. te kunnen uittesten voor de omschakeling naar fiber gebeurt. Heb een 'tijdelijk' nummer aangevraagd bij OVH telecom, net zowel ingaande als uitgaande oproepen getest en dat werkt zonder probleem met de DECT toestellen. Nu nog nummer van Proximus overzetten naar OVH en dan is het vaste lijn probleem van de baan.
Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”