Recent is bij mij in de straat fiber aangelegd, en uiteraard doet Proximus nu moeite om me te overtuigen om over te stappen (koper gaat verdwijnen, installatie is nu gratis, ...). Voorlopig voldoet koper nog, maar bij een gezin van 6 met thuiswerkers, IT studenten, gamers, simultaan TV kijkers etc. is fiber misschien geen slechte upgrade.
Ik heb al wat rondgekeken op het forum en denk wel dat mijn opstelling gaat werken, maar bevestiging van forum leden met gelijkaardige setup is welkom.
Huidige opstelling (op zolder), zie eerste bijlage:
- FritzBox 7590 met single VLAN en Fritz!OS 8.*, verbinding op ADSL via gemodificeerde CAT5 UTP kabel rechtstreeks op Proximus telefoon bakje (dus zonder Y kabel)
- Encoder type V5 compact (als ik me niet vergis) met UTP verbonden op FritzBox
- DECT telefoons verbonden met FritzBox, maken gebruik van vaste lijn nummer
- Ik moet Proximus ervan proberen overtuigen dat fiber via kruipruimte in de garage moet toekomen. Meer werk voor hen (en ook voor mij), maar vanuit de living ligt slechts CAT5 kabel naar zolder, vanuit garage CAT6A. CAT5 zou de snelheidsvoordelen van fiber grotendeels teniet doen, in living is ook geen plek om componenten te installeren
- In eerste instantie zou ik de BBox er tussen laten (nu niet het geval) voor de zekerheid voor opbouwen internet verbinding, Fritzbox blijft wel de hoofd component in het netwerk (die staat er net voor alle extras die BBOX niet heeft / had (DECT, port forwarding, parental control etc. etc.))
- Iemand ervaring met deze opstelling? En werkend / geen speciale verrassingen?
- Telefonie gaat ook gewoon blijven werken? Vaste lijn is beetje voobijgestreefd, maar ik heb een aantal DECT toestellen in gebruik die best handig zijn
- Geen problemen te verwachten met decoder? Aan te sluiten of FritzBox of BBox?
- Als 2e stap zou ik de Bbox wegdoen. Of heeft dat sowieso de voorkeur?
- Er is sprake van een verhoging van 7€ / maand abonnementskost, mij lijkt dit een tijdelijke actie en wordt het later duuder al staat dit nergens expliciet vermeld in de communicatie?