boonpwnz schreef: 1 maand geleden
Nu is het plots de EU die een handelsoorlog voert.
De EU voert inderdaad al jaren een protectionistische handelsoorlog met heel hoge importkosten (niet enkel tarieven, ook invoerrechten en import-BTW). In recente jaren is dat nog uitgebreid en verstrengd. Hoeveel moet je tegenwoordig niet bijbetalen aan taksen als je gewoon iets kleins bestelt uit de VS? Hoe is dat geen handelsoorlog als je weet dat de VS veel minder rekent voor import uit de EU? Waarom bevoordeelt de EU haar voornaamste handelspartners niet met wederzijdse kosten in plaats van veel hogere kosten?
Zelfs met de tarieven die Trump nu invoert, ligt de gemiddelde totale importkost voor een import EU=>VS nog steeds lager dan die voor VS=>EU. Daarvoor lag het veel lager.
De EU probeert steeds weer te argumenteren dat de import in de EU niet zoveel kost, en gewezen op handelsbarrieres zeggen ze altijd dat "BTW geen tarief is". Maar of het nu een tarief is of niet doet niet ter zake, je moet het nog altijd betalen bij import. Dat is een handelsbarriere, en dat is protectionisme. Daar blind voor zijn is geen respect hebben voor de waarheid.
Ik volg Musk volledig, we moeten naar een vrijhandelszone tussen de EU en de VS, zonder invoerrechten, zonder tarieven, zonder import-BTW (of minstens een veel lagere, gelijk aan de sales tax van de VS). Hoe meer vrije handel, hoe minder snel de prijzen gaan stijgen. Dat mag misschien niet de zorg zijn van de EU, het is wel onze zorg!
Petrikske schreef: 1 maand geleden
Ik denk er toch anders over.
We zullen zien hoeveel er morgen nog op de been zijn.
Titel "Trump in panic" klopt wel niet denk ik lol.