Faillissement webwinkel

Plaats reactie
Greebo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

In februari plaatste ik een bestelling bij een muziek webwinkel voor enkele gitaaronderdelen (Bax Music). In het verleden veel bij besteld en enkel positieve ervaringen gehad.
Het bleek dat niet alle onderdelen aanwezig waren, maar dat deerde toen niet en heb ik de bestelling toch geplaatst.
Na enkele e-mails om de vooruitgang van de bestelling te bespreken krijg ik vandaag plots een email van het faillissement van de webwinkel. Hierin sta ik dus als schuldeiser van het bestelde bedrag.
Heeft iemand hiermee ervaring? Hoe verloopt zoiets verder? Is er een mogelijkheid/optie om toch iets te recupereren?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Fyi
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... iet-wat-nu
Als u, als consument, een voorschot hebt betaald aan een inmiddels failliet verklaarde onderneming, bent u een niet-bevoorrechte schuldeiser
Toch is het nuttig om ook als niet bevoorrecht schuldeiser een aangifte van schuldvordering in te dienen bij de curator

Succes maar ik vrees ervoor
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn persoonlijke ervaring, nieuw bestelde goederen zal je nooit zien en geld krijg je ook nooit terug.
Ik heb een jaar of 8-10 terug een bestelling gehad bij een grote online winkel van pc onderdelen. Toen een grote bestelling gehad voor een nieuwe zelfbouw en enkele dagen na bestelling ook zo een mail. Bij MyCom dit dan ook nog eens voor gehad, weliswaar voor een kleiner bedrag. Maar blijft zuur. Familielid heeft dit ook eens gehad, zich via een advocaat als benadeelde gezet, maar uiteindelijk bleef er ook niets over om terug te betalen.

Ik probeer zo veel als mogelijk achteraf te betalen.
Is inderdaad een grote die onderuit gaat opnieuw. Op tweakers is het enkele dagen terug langskomen en staan er nog wel wat interessante dingen in de reacties over hoe dit zo ver gekomen is..

Hopelijk kan jij toch nog iets recupereren, maar als je ziet hoe groot de leveranciersschuld al is, sta jij veel lager bij de nog te betalen partijen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Als je betaalde met credit card kan je zien of je via daar geen verzekering hebt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hangt idd af van betalingswijze, en meer specifiek zelfs het schema:

Bancontact, overschrijving, eigen betaalknoppen van banken, Sofort etc => geld definitief weg en als niet-bevoorrechte schuldeiser ga je niets zien. De curator betaalt zichzelf en de overheid, dan de leveranciers met wat nog overblijft.

PayPal, kredietkaart, en in principe ook debetkaarten als Debit Mastercard of Visa Debit => kan je via de bank terugkrijgen op basis van niet-levering, mits het nog niet buiten de termijn valt. Ja, dezelfde kaart heeft Bancontact en Visa Debit, bij het ene schema ben je je geld kwijt, bij het andere schema kan je het nog terugkrijgen.

Dit is dus ook een van de redenen waarom je altijd met kredietkaart betaalt online, of met het Mastercard/Visa label op je debetkaart in plaats van Bancontact.

Is ook wel weer een grote winkel die toch lang bestaan heeft.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Laat nog maar eens zien hoe broos deze prijsvechters zijn. Een paar tegenslagen en het is gedaan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Een paar tegenslagen en het is gedaan.
Eentje maar: een magazijn dat affikt en niet goed verzekerd geweest.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik reken 'corona' er ook bij...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

Niet enkel tegenslagen: er waren ook al een tijdje problemen op het niveau van management en aandeelhouders.
Corona was voor veel webwinkels net een stimulans, maar daarna was het moeilijk om dat niveau te houden.

En daarenboven zal het recht van de sterkste wel gespeeld hebben. De druk van marktleider Thomann heeft ook Keymusic al genekt.
Greebo
Starter
Starter

Heb zopas eventjes enkele forums afgelopen en er zijn nogal veel gedupeerden. Vooreerst de 300 medewerkers, alsook mensen die voor enkele duizenden euro hadden besteld en nooit is geleverd. Dan kom ik, voor die paar honderd euro, er nog relatief vanaf.
Heb ook gelezen dat er misschien een doorstart zou komen, maar niet met de vroeger baas (blijkbaar een toxisch leiderschap). Misschien komt het nog via deze weg goed.
Had natuurlijk via “bancontact” betaald.
Hoe dan ook is dit een goede les voor de toekomst. Ik zal inderdaad voor andere betaalmogelijkheden kiezen die mij toelaten om zo’n situaties te vermijden.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 1 maand geleden kan je via de bank terugkrijgen op basis van niet-levering, mits het nog niet buiten de termijn valt.
Alle kredietkaarten kunnen normaal chargeback doen (vooral in geval van fraude). Sommige kredietkaarten hebben nog aanvullende verzekeringen die je nog beter beschermen, los van de termijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Fraude (juister: niet-geautoriseerde transactie) is maar een van de redenen. Niet levering/niet zoals beschreven/defecte levering is nog een grote. Daarnaast ook nog dubbele aanrekeningen, verkeerd bedrag aangerekend. Abonnement opgezegd maar toch nog aangerekend. Akkoord voor terugbetaling maar terugbetaling niet ontvangen. Enz.

Het voordeel van een aanvullende verzekering is dat je het geld in de regel snel(ler) terugkrijgt. Afhankelijk van de zaak (en het bedrag) wordt het dan ofwel via verzekering afgeschreven of kan de bank/verzekering dan in jouw naam alsnog de chargeback uitvoeren, zonder dat jij er nog mee bezig moet zijn.

Bij een klassieke chargeback, toch zeker via de netwerkkaarten van Visa of Mastercard, kan de procedure langer in beslag nemen, daar de andere partij de gelegenheid krijgt om te reageren/bezwaar aan te tekenen, etc. Bovendien gelden er termijnlimieten, hoewel een aankoop van februari er wel nog niet buiten zou vallen.
A teaspoon of baking
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Podcast van NPO 3FM "Hoe Bax Music een zinkend schip werd":
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

liber! schreef: 1 maand geleden Alle kredietkaarten kunnen normaal chargeback doen (vooral in geval van fraude). Sommige kredietkaarten hebben nog aanvullende verzekeringen die je nog beter beschermen, los van de termijn.
Persoonlijke ervaring.
- Bij een visa credit card, uitgegeven door Wordline (via bank Crelan), een aankoop (paar honderd eur) gedaan waarbij achteraf leverancier failliet ging. Via mijnkaart.be formulier ingevuld en daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan en werd er binnen paar weken terugbetaald. Ooit keer een dubbele betaling gehad waarbij eerste transactie zogezegd niet gelukt was en ook deze werd zonder problemen gecrediteerd.
- Bij een visa credit card, uitgegeven door Keytrade Bank was het anders. Eerste aanvraag werd gewoon verworpen met vermelding dat de betaling (+- 80 EUR) gebeurd was met verificatie via de bankapp (volledig legitiem zogezegd) en dat ze hierdoor niet konden tussenkomen. Uiteindelijk een klacht ingediend bij klachtendienst van Keytrade en toen hebben ze bij wijze van 'geste' toch nog terugbetaald.

De ene visa kaart is duidelijk de andere niet. Toch wel nog steeds de veiligste manier om online te betalen en al paar keer geld kunnen recupereren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

lithion schreef: 1 maand geleden gebeurd was met verificatie via de bankapp (volledig legitiem zogezegd)
Als je "niet-geautoriseerd" had gegeven als reden klopt die reactie. Je moet "niet levering", "verkeerd bedrag" of een van de andere redenen opgeven die losstaat van de autorisatie. Velen tikken snel "niet geautoriseerd" aan maar dat is vaak niet de juiste categorie, niet-levering/verkeerde levering/te hoog bedrag is niet hetzelfde als de fraude die bedoeld wordt met "niet geautoriseerd", waarbij iemand anders jouw kaartgegevens gebruikt zonder jouw toestemming.

Indien je wel degelijk een andere reden opgegeven had dan was dat een slordigheid van Keytrade en had men niet mogen weigeren obv de verificatie.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

@lithion : Is ook mijn ervaring dat niet elke CC hetzelfde is om je geld te recupereren. Daarom dat de extra verzekeringen toch wel handig zijn.
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

vandaag staat er op de website hetvolgende:
Het is op dit moment niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Wij werken er hard aan om dit weer mogelijk te maken.
Beetje vreemd allemaal, ik kreeg letterlijk deze week (toevallig) nog een coupon code via post toegestuurd.
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ze gaan proberen een doorstart te maken, dus dan is dat toch niet zo vreemd?
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Muziekwinkel Bax Music maakt doorstart

https://tweakers.net/nieuws/234602/muzi ... start.html
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Voor wie geld verloren heeft maakt dat weinig uit. De kopers zijn toch hun geld kwijt.
Ook zou ik zelf nooit meer bestellen bij een bedrijf dat een doorstart gemaakt heeft.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En dan nog door dezelfde eigenaar...
J.
Greebo
Starter
Starter

Blijkbaar is er inderdaad een doorstart. Gisterenavond nog de volgende mail gekregen:

Beste,

Na een hectische en uitdagende periode zijn we ontzettend blij om weer te kunnen doen waar we het meest van houden: jou helpen met alles wat je nodig hebt om muziek te maken.

We hebben gezien dat je nog een openstaande backorder bij ons hebt. Daar willen we graag werk van maken!
Ons team staat klaar om jouw bestelling alsnog in goede banen te leiden, zodat jij snel weer verder kunt met wat écht telt: muziek.

Laat ons weten hoe we je kunnen helpen door contact met ons op te nemen via [email protected]. Samen zorgen we ervoor dat je precies krijgt wat je nodig hebt.

Nogmaals dank voor je geduld en vertrouwen in Bax Music. We kijken ernaar uit om je snel weer blij te maken met jouw gear!

Met muzikale groet,
Team Bax Music

We wachten dus verder af.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Misschien zijn er mensen die dit kunnen uitleggen.
Er zijn orders gemaakt en betaald voor het falen.
Die centen zitten dus in het faillissement.
Nu is er een doorstart, als die nu alles gaan leveren starten ze toch al met een put ?
J.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Misschien ben ik dom of naïef of beide maar ik zie nergens dat ze dat gaan opsturen. Ze hebben alle info dus wat zou hun tegen houden dat materiaal nu op te sturen... Wat ik lees is dat ze je vragen hoe ze je kunnen helpen met dat backorder en misschien hopen ze gewoon op een nieuw order of willen ze je een.offer you cannot refuse maken...

Tom
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

of je hebt al elders gekocht ondertussen en wil je geld terug ?
J.
Greebo
Starter
Starter

Joe de Mannen schreef: 1 week geleden of je hebt al elders gekocht ondertussen en wil je geld terug
Ik heb inderdaad al een deel ergens anders gekocht. Echter in 1 stuk blijf ik geintresseerd.
Ik zal hun antwoord afwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”