Binnenkort komt Fluvius mijn terugdraaiende teller vervangen.
Ik ben op zoek naar een systeem om mijn warmwaterboiler te laten werken bij voldoende opbrengst van mijn zonnepanelen.
De omvormer (4kW) is een Solaredge en die hebben wel een systeem dat hier kan op aangesloten worden (Home hot water controller) maar is niet te betalen.
Bij mijn zoektocht naar gelijkwaardige systemen kwam ik het systeem van Powerbaas.nl tegen.
Wie heeft hier ondervinding met dat systeem en is het makkelijk te installeren ?
Sturing boiler.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Hoi, een P1 meter/lezer geeft u real-time inzicht in verbruik & opbrengst.
Je kan zelf 'knutselen' met bv een dongle te bestellen bij zuidwijk.com en domoticasoftware zoals Home Assistant (staan hier wel een paar topics over deze combo)
Je kan zelf 'knutselen' met bv een dongle te bestellen bij zuidwijk.com en domoticasoftware zoals Home Assistant (staan hier wel een paar topics over deze combo)
Heppie NY!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Gaat het bij alleen je boiler blijven of denk je in de toekomst meer te gaan doen op gebied van home automation/energie ?
Als het het laatste is, is home assistant echt een aanrader,.
Ik stuur via home assistant en wat Shelly's al een tijdje mijn boiler. aan/uit op dit moment, maar er zijn plannen om meer gedetailleerd te gaan sturen.
Maar, er is een maar, reken je vooral niet rijk met je boiler. Je kan 'm sturen met je zonneenergie, maar uiteindelijk moet je rekening houden met 2 dingen:
1. je hebt altijd warm water nodig, dus ook als er een dag geen zon is, je moet dus ergens sowieso gaan opwarmen, ik doe dat snachts.
2. je warmt uiteindelijk alleen maar bij wat je hebt verbruikt. ttz, je boiler is om bovenstaande reden 'smorgens warm, je verbruikt wat met douchen en dat stukje kan je bij warmen met de zon. Dat is niet echt veel hoor.
J.
Ik stuur via home assistant en wat Shelly's al een tijdje mijn boiler. aan/uit op dit moment, maar er zijn plannen om meer gedetailleerd te gaan sturen.
Maar, er is een maar, reken je vooral niet rijk met je boiler. Je kan 'm sturen met je zonneenergie, maar uiteindelijk moet je rekening houden met 2 dingen:
1. je hebt altijd warm water nodig, dus ook als er een dag geen zon is, je moet dus ergens sowieso gaan opwarmen, ik doe dat snachts.
2. je warmt uiteindelijk alleen maar bij wat je hebt verbruikt. ttz, je boiler is om bovenstaande reden 'smorgens warm, je verbruikt wat met douchen en dat stukje kan je bij warmen met de zon. Dat is niet echt veel hoor.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Hoeveel vermogen trekt je boiler?Jan007 schreef: 3 maanden geleden Binnenkort komt Fluvius mijn terugdraaiende teller vervangen.
Ik ben op zoek naar een systeem om mijn warmwaterboiler te laten werken bij voldoende opbrengst van mijn zonnepanelen.
De omvormer (4kW) is een Solaredge en die hebben wel een systeem dat hier kan op aangesloten worden (Home hot water controller) maar is niet te betalen.
Bij mijn zoektocht naar gelijkwaardige systemen kwam ik het systeem van Powerbaas.nl tegen.
Wie heeft hier ondervinding met dat systeem en is het makkelijk te installeren ?
Is hij aan te sluiten met een stekker?
Wanneer je boiler een vermogen trekt van minder dan 16A/3,6 kW (continu 12A) kan je op de P1 poort van de DM een eenvoudige wifi dongle aansluiten (kost een 25 €), de stekker in een wifi socket steken (nog eens 28€) en met een abo (12€ per jaar) een zonnetaak instellen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik wil alleen de boiler sturen en eventueel tijdens de nacht bij verwarmen.Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden Gaat het bij alleen je boiler blijven of denk je in de toekomst meer te gaan doen op gebied van home automation/energie ?
J.
Toegevoegd na 2 minuten 49 seconden:
Het gaat over een boiler van 120 l die aangesloten is met een stekker.ivob schreef: 3 maanden geleden Hoeveel vermogen trekt je boiler?
Is hij aan te sluiten met een stekker?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik doe dit al 2 jaar op deze manier:
Bij de boiler heb ik 1 van de 2 weerstanden laten uitschakelen, zodat ik aan een lager vermogen kan opwarmen (1600watt ipv 2800watt)
Daarbij heb ik een homewizard socket en wattcontroller aangeschaft. Via de wattcontroller kan ik aan nog lagere vermogens opwarmen, dit is handig in de winter/tussenseizoen)
Ik kan de socket aansturen met een meettaak of zonnetaak (abo kost 1€/maand) naargelang de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Dit werkt zoals ik het verwacht, er bestaan systemen die de zonnestroom perfect naar de boiler ( bv solys waterboiler...) sturen maar die vind ik persoonlijk aan de dure kant.
Bij de boiler heb ik 1 van de 2 weerstanden laten uitschakelen, zodat ik aan een lager vermogen kan opwarmen (1600watt ipv 2800watt)
Daarbij heb ik een homewizard socket en wattcontroller aangeschaft. Via de wattcontroller kan ik aan nog lagere vermogens opwarmen, dit is handig in de winter/tussenseizoen)
Ik kan de socket aansturen met een meettaak of zonnetaak (abo kost 1€/maand) naargelang de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Dit werkt zoals ik het verwacht, er bestaan systemen die de zonnestroom perfect naar de boiler ( bv solys waterboiler...) sturen maar die vind ik persoonlijk aan de dure kant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik verwijs graag naar een post van een tijdje geleden:
viewtopic.php?p=1002134&hilit=dimmer#p1002134
Ik gebruik dus een SSR + 0-10v dimmer, en kan kiezen hoeveel ik de weerstand laat verbruiken. Echt heel simple setup (technisch dan bedoel ik). Klein kastje met DIN-rail, dimmer er naast. Het moeilijkste is Home Assistant
en dat valt best mee.
Je kan ook even hier kijken, daar is het bij mij bij begonnen:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 30#p307130
Deze heb ik in gebruik (de 40A versie - kwestie van zeker overschot te hebben)
https://nl.aliexpress.com/item/1005005008018888.html
En ik gebruik nu de 0-10v Shelly Dimmer
https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3
viewtopic.php?p=1002134&hilit=dimmer#p1002134
Ik gebruik dus een SSR + 0-10v dimmer, en kan kiezen hoeveel ik de weerstand laat verbruiken. Echt heel simple setup (technisch dan bedoel ik). Klein kastje met DIN-rail, dimmer er naast. Het moeilijkste is Home Assistant

Je kan ook even hier kijken, daar is het bij mij bij begonnen:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 30#p307130
Deze heb ik in gebruik (de 40A versie - kwestie van zeker overschot te hebben)
https://nl.aliexpress.com/item/1005005008018888.html
En ik gebruik nu de 0-10v Shelly Dimmer
https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik herneem hier nog even wat in een eerdere post staat, maar dan (hoop ik) vollediger.
Ik heb ook een automation gemaakt om die te calibreren, want niet elke SSR is hetzelfde. Eigenlijk is dat niets anders dan de dimmer te laten lopen van 0 tot 255, en elk verbruik op dat specifieke moment te noteren. Maar je kan al beginnen met deze mapper, want meer dan 10% verschil vermoed ik niet dat daar op gaat zitten.
In het draadje van de wasmachine stelde @Joe de Mannen volgende vraag (die ik nu pas lees).
Ook @liegebeestig stelde een vraag die ik beter hier beantwoord (om alles netjes bij elkaar te hebben).
Ik heb ook een automation gemaakt om die te calibreren, want niet elke SSR is hetzelfde. Eigenlijk is dat niets anders dan de dimmer te laten lopen van 0 tot 255, en elk verbruik op dat specifieke moment te noteren. Maar je kan al beginnen met deze mapper, want meer dan 10% verschil vermoed ik niet dat daar op gaat zitten.
Code: Selecteer alles
sensor:
- platform: template
sensors:
home_verbruik_ex_boiler_batterij_vs_weerstand_average:
friendly_name: Huidig verbruik ex boiler voor berekening dynamische weerstand batterij vs weerstand
value_template: "{{ min( (states['sensor.average_boiler_overschot_filter'].state|int(0) * states['input_number.boiler_weerstand_dynamisch_batterij'].state|float(0) ) | round(0) , 3333) }}"
device_class: power
unit_of_measurement: W
icon_template: mdi:gauge
home_verbruik_ex_boiler:
friendly_name: Huidig verbruik ex boiler voor berekening dynamische weerstand
value_template: "{{ (( 0 - states['sensor.fluvius_netto'].state|int(0) + states['sensor.batterij_power'].state|int(0) + states['sensor.boiler_power'].state|int(0) ) | float(0)) | round(0) }}"
icon_template: mdi:gauge
fluvius_netto:
friendly_name: Fluvius netto
value_template: "{{ states['sensor.fluvius_verbruik'].state|int(0) - states['sensor.fluvius_levering'].state|int(0) }}"
icon_template: mdi:transmission-tower
# en dit komt uit mijn P1 metertje: https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway-esphome-edition voor ESPhome config, zie blokje onderaan
fluvius_verbruik:
friendly_name: Fluvius verbruik
value_template: "{{ ( states('sensor.fluvius_verbruik_kw') |float(0) * 1000) | int(0) }}"
fluvius_levering:
friendly_name: Fluvius levering
value_template: "{{ ( states('sensor.fluvius_levering_kw') |float(0) * 1000) | int(0) }}"
### staat bij mij in /sensors, doe je dat niet, dan moet je even de indentatie hiervan aanpassen (2 naar rechts)
- platform: filter
name: average boiler overschot filter
entity_id: sensor.home_verbruik_ex_boiler
filters:
- filter: outlier
window_size: 4
radius: 2.0
- filter: lowpass
time_constant: 5
- filter: time_simple_moving_average
window_size: "00:00:10"
precision: 0
input_number:
# hier beslis ik hoeveel procentueel (van het overschot) naar de boiler gaat, de rest gaat naar de batterij.
# is de boiler op temperatuur dan stopt die zelf met verwarmen, en gaat de rest naar de batterij, ongeacht het percentage
boiler_weerstand_dynamisch_batterij:
name: Boiler weerstand verdeling batterij en weerstand
icon: mdi:scale-balance
min: 0.0
max: 1.0
step: 0.05
# wat is de maximumtemperatuur die ik wil wanneer ik met overschot opwarm (kan bvb hoger of lager zijn dan opwarmen met warmtepomp)
boiler_weerstand_above_limit_met_pv:
name: Boiler weerstand bovengrens met PV
icon: mdi:thermometer-chevron-down
unit_of_measurement: °c
min: 37
max: 80
step: 1
automation:
- alias: Boiler weerstand dynamisch pv overschot
variables:
boiler: '{{ states("sensor.home_verbruik_ex_boiler_batterij_vs_weerstand_average") | float(0) }}'
brightness: >
{% set mapper = {
boiler < 100: 0,
350 <= boiler < 400: 67,
400 <= boiler < 450: 70,
450 <= boiler < 500: 72,
500 <= boiler < 550: 75,
550 <= boiler < 600: 80,
600 <= boiler < 650: 83,
650 <= boiler < 700: 85,
700 <= boiler < 750: 88,
750 <= boiler < 800: 90,
800 <= boiler < 850: 96,
850 <= boiler < 900: 98,
900 <= boiler < 950: 101,
950 <= boiler < 1000: 103,
1000 <= boiler < 1100: 107,
1100 <= boiler < 1200: 112,
1200 <= boiler < 1300: 116,
1300 <= boiler < 1400: 120,
1400 <= boiler < 1500: 125,
1500 <= boiler < 1600: 130,
1600 <= boiler < 1700: 135,
1700 <= boiler < 1800: 140,
1800 <= boiler < 1900: 146,
1900 <= boiler < 2000: 151,
2000 <= boiler < 2100: 157,
2100 <= boiler < 2350: 164,
2350 <= boiler < 2450: 171,
2450 <= boiler < 2550: 176,
2550 <= boiler < 2600: 184,
2600 <= boiler < 2700: 193,
2700 <= boiler < 2850: 203,
2850 <= boiler < 3000: 213,
3000 <= boiler < 3300: 235,
3300 <= boiler < 9999: 255
}%}
{{ mapper.get(True) }}
trigger:
- trigger: state
entity_id: sensor.calculated_pv_vermogen # herevalueer ook bij wijziging pv opbrengst
- trigger: state
entity_id: sensor.home_verbruik_ex_boiler_batterij_vs_weerstand_average
condition:
condition: and
conditions:
- condition: state
entity_id: input_boolean.vakantie
state: "off"
- condition: template
value_template: >
{% set cooldown = states('input_number.boiler_weerstand_dimmer_cooldown') | float(0) %}
{{ this.attributes.last_triggered is none or
(now() - this.attributes.last_triggered).total_seconds() > cooldown }}
entity_id: switch.boiler_weerstand
state: "on"
entity_id: input_boolean.boiler_weerstand_dynamisch_pv_overschot # wil ik de overschot wel naar de boiler laten gaan?
state: "on"
- condition: template # onder bovengrens
value_template: "{{ states('sensor.mqtt_qbus_boiler_temperatuur')|float(0) < states('input_number.boiler_weerstand_above_limit_met_pv')|float(0) }}"
action:
- action: light.turn_on
data:
entity_id: light.boiler_weerstand_dimmer
brightness: "{{ brightness | int(0) }}"
mode: single
max_exceeded: silent
Code: Selecteer alles
esphome:
name: smart-gateways-smart-meter
friendly_name: smart_gateways_smart_meter
name_add_mac_suffix: false
project:
name: smartgateways.smartmeter
version: "1.0"
substitutions:
device_name: smart_gateways_smart_meter
device_description: "Smart Gateways Smart Meter Gateway"
esp32:
board: nodemcu-32s
framework:
type: arduino
# Enable logging
logger:
baud_rate: 0
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: "xxxxxxxxxxxx"
ota:
- platform: esphome
password: "xxxxxxxxxxxx"
wifi:
ssid: xxxxxxxxxxxx
password: xxxxxxxxxxxx
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "xxxxxxxxxxxx"
password: "xxxxxxxxxxxx"
captive_portal:
web_server:
port: 80
uart:
baud_rate: 115200
rx_pin:
number: GPIO18
inverted: true
rx_buffer_size: 3000
dsmr:
max_telegram_length: 3000
id: dsmr_instance
receive_timeout: 200ms
switch:
- platform: gpio
name: "Built-in LED"
pin: 2
id: led_wifi_connected
sensor:
- platform: dsmr
energy_delivered_tariff1:
name: "Energy Consumed Tariff 1"
energy_delivered_tariff2:
name: "Energy Consumed Tariff 2"
energy_returned_tariff1:
name: "Energy Produced Tariff 1"
energy_returned_tariff2:
name: "Energy Produced Tariff 2"
power_delivered:
name: "Power Consumed"
accuracy_decimals: 3
power_returned:
name: "Power Produced"
electricity_failures:
name: "Electricity Failures"
icon: mdi:alert
electricity_long_failures:
name: "Long Electricity Failures"
icon: mdi:alert
voltage_l1:
name: "Voltage Phase 1"
voltage_l2:
name: "Voltage Phase 2"
voltage_l3:
name: "Voltage Phase 3"
current_l1:
name: "Current Phase 1"
current_l2:
name: "Current Phase 2"
current_l3:
name: "Current Phase 3"
power_delivered_l1:
name: "Power Consumed Phase 1"
power_delivered_l2:
name: "Power Consumed Phase 2"
power_delivered_l3:
name: "Power Consumed Phase 3"
power_returned_l1:
name: "Power Produced Phase 1"
power_returned_l2:
name: "Power Produced Phase 2"
power_returned_l3:
name: "Power Produced Phase 3"
# gas_delivered:
# name: "Gas Consumed"
- platform: uptime
name: "SmartMeter Uptime"
text_sensor:
- platform: dsmr
identification:
name: "DSMR Identification"
p1_version:
name: "DSMR Version"
- platform: wifi_info
ip_address:
name: "Smart Gateways SmartMeter IP Address"
ssid:
name: "Smart Gateways SmartMeter Wi-Fi SSID"
bssid:
name: "Smart Gateways SmartMeter Wi-Fi BSSID"
- platform: version
name: "ESPHome Version"
hide_timestamp: false
In het draadje van de wasmachine stelde @Joe de Mannen volgende vraag (die ik nu pas lees).
Over welke relais heb je het? die SSR? Dat is de effectieve dimmer, die ik stuur met de 0-10v shelly dimmer. Of ik begrijp jouw vraag uiteraard helemaal verkeerd.Ik snap de toegevoegde waarde van dat relais niet. Zeker niet omdat je in- en uitgang met mekaar verbindt.
Ook @liegebeestig stelde een vraag die ik beter hier beantwoord (om alles netjes bij elkaar te hebben).
De manier waarop het 0-10v signaal van de https://www.shelly.com/products/shelly- ... 10v-dimmer wordt gemaakt is niet bruikbaar.Maar waarom werkt de ene Shelly dimmer wel en de andere niet?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.