Accu's voor scootmobiel

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

paar jaar geleden de batterijen van mijn moeder haar scootmobiel vervangen, via de winkel zelf.
300 euro voor 2 batterijen (12v, 36ah).... dat vond ik toch wat veel...

dus nu ben ik op zoek naar alternatieven, en vroeg me af of iemand eigenlijk een betrouwbare, niet te dure partij kent voor auto/scootmobiel batterijen?
ik had online-accu.nl op het oog (190 euro voor de 2 batterijen + een nieuwe lader), maar daar lees ik vrij veel verhalen van in de trend "stuk na een jaar", "te snel leeg", en "batterijen met vervallen datum" etc.... dus dat lijkt me misschien niet de beste partij om batterijen te halen dan (ik wil dat ze terug verder kan rijden, niet dat ik haar plots met scootmobiel en al mag gaan ophalen ergens)

ben dus op zoek naar een set van 2x 12v/36ah, zoals deze: https://online-accu.nl/detail/index/sArticle/1006 met bijhorende lader zoals deze: https://online-accu.nl/auto-accuoplader ... es/bl24-5/

maar ik heb dus geen flauw idee waar ik het best terechtkan hiervoor, en welke shops betrouwbaar en goede prijs/kwaliteit zijn voor zo'n batterijen,
en dacht: misschien dat UB, zoals zovaak, wel wat experten heeft rondlopen die dat toevallig wel weten :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Geen ervaring met scootmobiel maar wel met UPS batterijen. Kocht altijd goedkope (merkloze of onbekend merk) batterijen, maar waren altijd snel stuk na 1 of 2 jaar. Enkele jaren terug eens een beter en gekend merk genomen (Yuasa) en die gaan nu toch al 3 jaar mee :)
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

voor ups ben ik zeer tevreden van www.amazon.de/-/nl/dp/B0BPY9Q9V8
LiTime LiFePO4 12 V 50 Ah batterij met max. 15000 cycli en 10 jaar levensduur
wel een goede lifepo4 lader en eventueel battery balancer bijkopen, de standaard scootmobiel is lood zuur veronderstel ik niet dezelfde technologie
en niet opladen als het kouder is dan 5°c
het ding zal er wel ver mee rijden.
ze zijn soms ook goedkoper refurbished te koop
afmetingen Bijna dezelfde 16,6 x 19,8 x 17 cm; gewicht veel minder 5,24 kg - en capaciteit op de baan, het dubbele denk ik

edit : add youtube link www.youtube.com/watch?v=hWw9WyO64So
Laatst gewijzigd door thomasdb 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ben niet van plan om te wijken van de ouderwetse loodzuur batterij (of van de 36ah for that matter), ding is makkelijk 15 jaar oud,
dus om daar te gaan gokken of een ander type batterij betrouwbaar werkt (zonder verdere aanpassingen) heb ik niet zo'n zin in.
bijkomend is het feit dat ze zwaarder zijn een voordeel: net iets meer gewicht is net iets stabieler en ik vind het zo al maar "nipt" als ik kijk hoe dat ding overhangt bij het op en afrijden van borduren.

dus echt wel op zoek naar wat een 1-op-1 kan zijn (behalve dan het merk, dat maakt over het algemeen minder uit.

dit weekend gaat het scootertje ook volledig uit elkaar om eens te kijken hoe het eigenlijk gesteld is met de roest e.d.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Via de ziekenkas kan je elke 6jaar een nieuwe scootmobiel aanvragen.

Wel wat papierwerk, maar gratis.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dacht dat mijn moeder daar vorig jaar voor geinformeerd had en als antwoord kreeg dat de ziekenkas "dat niet meer deed".
wel nog voor rolstoel om de x jaar, maar niet meer voor scootmobiel.

dat gezegd zijnde zou het niet de eerste keer zijn dat ze iets volledig fout begrijpt, dus ik ga het wel even terug uitzoeken, thanks for the reminder.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

zorgkas
https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... hernieuwen
&
bv.
https://www.accudeal.nl/p/36ah-deep-cyc ... u-dc36-12/
mogelijks zijn er elders betere voorwaarden (en stemmen de afmetingen overeen?)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Sector ervaring hier ;)
Gene brol kopen van battery supplies of andere cheap ass verkopers, koop een gekend merk, je zal het je niet beklagen.
Wij verkochten veel MK's, maar zijn een tijd overgestapt naar battery supplies, die gaan echt wel snel kapot, zelfs indien je ze goed soigneerd.
Na een jaartje waren het terug MK's.

De bedrijven die deze scooters verdelen en leveren, nemen makkelijk 50% winst op die dingen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Freec schreef: 3 maanden geleden Via de ziekenkas kan je elke 6jaar een nieuwe scootmobiel aanvragen.
Wel wat papierwerk, maar gratis.
vandaag toevallig opendeurdagen bij een bedrijf dat invalidedingen verkoopt, en even opnieuw geinformeerd:
blijkbaar is dat "gratis" niet meer zo (meestal dien je best wel wat bij te leggen, want maximum terugbetaling is zeldzaam),
en het is OF een rolstoel OF een scooter om de 6 jaar.... dus blijkbaar effectief niet meer mogelijk (hoewel mijn moeder wel jaren kan rondkomen met een scooter, is 6j met een rolstoel al wel veel van het goede, dus een scooter met terugbetaling lijkt geen optie meer te zijn)

@StarWing : bepaalde merken dat je, buiten MK, "gekende merken" noemt voor scootmobielen? de ervaring hier is beperkt tot het ding dat mijn moeder heeft, dus is wat unfamiliar terrain verder :)
ook eventuele hints als waar dat je ze het best haalt zijn zeker welkom
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Met de gekende merken kan je eigenlijk niet missen (varta etc)
Je kan best eens op eBay kijken, in NL zijn de batterijen ook goedkoper dan hier.

Het moet ook niet per se dezelfde batterij zijn qua capaciteit. Meestal hebben die scooters de optie (om mits opleg) zwaardere batterijen te hebben.
Ik denk dan aan std 45Ah, maar er is ruimte om 55Ah te plaatsen. Dit moet je eens nakijken op de technische fiche, meestal vind je die wel op de site van de leverancier.

Dingetje waar je wel rekening moet mee houden is de plaats van de polen. Bij sommige batterijen zijn deze omgewisseld, en als je dan een scooter hebt waarvan de kabels net te kort zijn, mag je kabels gaan verlengen.

//Edit, als je ze bij een gekende hulpmiddelen dealer gaat kopen, ben je sowieso veel teveel geld kwijt. (Vigo, Aqtor, ...)
Laatst gewijzigd door StarWing 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Dat zijn 'gewone agm batterijen' die koop je best bij de lokale bandencentrale. De garantie en service verdien je terug. 9/10 kan je gewoon de originele lader behouden.

Mocht je van Antwerpen zijn vlak aan de kinepolis zit cada batterijen. Ik zie zelfs dat ze een aparte rubriek hebben speciaal voor scootmobiels.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”