Dag iedereen,
Ik ben een VDSL klant bij EDPnet waarbij ik tot op vandaag nog steeds een 7490 als modem/router gebruik. Het beestje is ondertussen +9 jaar en heeft ons nog nooit in de steek gelaten, maar ik merk de laatste maanden dat de WiFi stabiliteit het een beetje laat afweten. Ik dacht de eerste moment dat het aan één toestel in huis lag, maar na wat testen merk ik dit op meerdere toestellen en als ik met WiFiman ben beginnen checken, is de RSSI ook gedaald en dipt deze regelmatig, ook al zit je in een rechte lijn en is er geen ander verkeer actief.
Momenteel liggen de werken van Fiberklaar in mijn stad stil & geeft de site van Fiberklaar nu ook aan dat de werken in onze wijk nog niet doorgaan. Ik zal dus nog wel even op VDSL blijven zitten.
EDPnet zelf geeft op hun site nog steeds de 7590 aan, maar dat is een Wifi6 en enkel op 5Ghz. Als ik upgrade wil ik toch wel een 6Ghz toestel. Ik heb zelf al een laptop & telefoon die op deze frequentie wegkunnen en als ik nu bij de buren kijk is er niemand op 6Ghz actief, terwijl de 5Ghz hier 5 netwerken van buren ontvangen & 11 op de 2,4Ghz.
De enige is volgens mij nu de 5690Pro, die zou dan klaar zijn om de glasvezel rechtstreeks in de FB te plaatsen (mits juiste SFP), want uit de doos enkel GPON.
De VDSL met Wifi7, de 7690 is ook enkel 5Ghz. Dus weinig meerwaarde ivm de 7530 dan.
Op de site van EDPnet staat ook geen enkele ertussen als ondersteunende modem.
Zijn er al mensen die een 5690pro correct werkend hebben op een EDPnet VDSL? Ik draai nu op een 85/25 profiel en zou dus zonde zijn om op een fallback te vallen wanneer de 5690Pro niet ondersteund zou worden.
Ik blijf ook een voorkeur hebben voor één toestel met voldoende mogelijkheden maar toch betrouwbaar. Op een andere locatie heb ik een UDMpro draaien en in de begintijd ervan enkele keren aardig tegengevallen na een update dat de gehele omgeving offline was door een update. Bij AVM tot op heden nooit zo'n ervaringen gehad.
Naast de FRITZbox hier thuis hangt er een 24poort switch aan voor wat bekabelde clients, hangt er een Rpi aan waar Adguard Home o.a. op draait en een NAS en dan uiteraard enkele DECTs voor de telefonie die ook bij EDPnet zit.
Aan de slag gaan met HEXos lijkt me heel leuk, maar momenteel echt geen tijd voor.
FRITZ!Box 5690pro voor EDPnet?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Sedert 1/11/2024 (vrije modemkeuze) is er geen "whitelist" meer. Alle modems die aan de speificaties voldoen kunnen dus gebruikt worden.Nordic schreef: 3 maanden geleden Zijn er al mensen die een 5690pro correct werkend hebben op een EDPnet VDSL? Ik draai nu op een 85/25 profiel en zou dus zonde zijn om op een fallback te vallen wanneer de 5690Pro niet ondersteund zou worden.
In die zin is de lijst op de EDPnet pagina in feite achterhaald.
Voordeel van de 5690pro is, dat deze Fritz!Box een combinatie is van een VDSL2 modem en een glasvezelmodem.Nordic schreef: 3 maanden geleden De enige is volgens mij nu de 5690Pro, die zou dan klaar zijn om de glasvezel rechtstreeks in de FB te plaatsen (mits juiste SFP), want uit de doos enkel GPON.
Nadeel: ondersteunt alléé GPON (geen upgrade naar XGS-PON mogelijk).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 27 keer
Ja ik heb de 5690Pro perfect werkend op VDSL, geen enkel probleem.
Heb die ook gekocht voor het geval ik fiber kan nemen zonder kastje van Proximus.
Als voor GPON, dat is 1Gbit Fiber, kan me niet voorstellen dat iemand de komende jaren meer nodig heeft.
De reden dat ik een Zyxel modem er voor heb staan heeft te maken met vermogens die ik in de buurt van VDSL maak als radioamateur, waardoor de Fritzbox reboot.
In mijn geval extreme vermogens op 10-20m afstand. De Fritz kan dat niet verwerken, de Zyxel wel.
Heb die ook gekocht voor het geval ik fiber kan nemen zonder kastje van Proximus.
Als voor GPON, dat is 1Gbit Fiber, kan me niet voorstellen dat iemand de komende jaren meer nodig heeft.
De reden dat ik een Zyxel modem er voor heb staan heeft te maken met vermogens die ik in de buurt van VDSL maak als radioamateur, waardoor de Fritzbox reboot.
In mijn geval extreme vermogens op 10-20m afstand. De Fritz kan dat niet verwerken, de Zyxel wel.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Zou de FB shielden niet helpen tegen zoiets?
-
- Plus Member
Nee, ik maak met momenten 1.5KW op 3.6Mhz, en dan gaat die onderuit.
Ik heb AVM er over ingelicht maar vrees dat het niet gaat helpen.
De Zyxel kan er wel tegen.
Vergeet niet, de DSL banden werken in het HF gebied, en het is moeilijk die te beschermen tegen harde signalen.
Ik heb AVM laten weten dat Zyxel het wel kan, of ze er iets mee doen? Geen idee.
Ik heb alle poorten van de FB lopen afschermen met ferriet, mat31 HF specifiek, het lost niks op.
De Fritzbox kan niet tegen dergelijke signalen op korte afstand, Zyxel wel.
Ik heb AVM er over ingelicht maar vrees dat het niet gaat helpen.
De Zyxel kan er wel tegen.
Vergeet niet, de DSL banden werken in het HF gebied, en het is moeilijk die te beschermen tegen harde signalen.
Ik heb AVM laten weten dat Zyxel het wel kan, of ze er iets mee doen? Geen idee.
Ik heb alle poorten van de FB lopen afschermen met ferriet, mat31 HF specifiek, het lost niks op.
De Fritzbox kan niet tegen dergelijke signalen op korte afstand, Zyxel wel.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Ah 3.6 Mhz ... ja dat gaat zo los over de koperpaar de DSL poort van de modem in idd...
Meestal zijn het de radioamateurs die klagen over storing van moderne (netwerk)apparatuur, nu zijn de rollen omgekeerd
Meestal zijn het de radioamateurs die klagen over storing van moderne (netwerk)apparatuur, nu zijn de rollen omgekeerd

-
- Plus Member
Ik klaag niet hoor. Heb het opgelost met een betere kwaliteit modem. Zyxel was altijd al beroemd om hun kwaliteit, zelfs met de analoge modems.
Je kan ook veel meer instellen in een Zyxel dan eender welk ander modem, je kan je VDSL gewoon fine-tunen waar andere modems niks of weinig mogelijkheden bieden.
Dit kleine ding is wel iets anders dan de rest....
https://www.zyxel.com/nl/nl/products/ds ... a/overview
Lees de handleiding maar eens...je gaat achterover slaan van de zaken die je kan doen waar andere modems niet eens in de buurt komen.
Geweldig ding en kost ook nog eens niks.
Je kan ook veel meer instellen in een Zyxel dan eender welk ander modem, je kan je VDSL gewoon fine-tunen waar andere modems niks of weinig mogelijkheden bieden.
Dit kleine ding is wel iets anders dan de rest....
https://www.zyxel.com/nl/nl/products/ds ... a/overview
Lees de handleiding maar eens...je gaat achterover slaan van de zaken die je kan doen waar andere modems niet eens in de buurt komen.
Geweldig ding en kost ook nog eens niks.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet