Na jaren tevreden VDSL klant te zijn bij EDPnet en Proximus ben ik recentelijk onder lichte dwang klant geworden bij Orange. Het pand waar ik sinds januari woon heeft immers enkel kabel ter beschikking, de keuze was beperkt tot Telenet of Orange. Van beide bedrijven loop ik niet warm omwille van eerdere ervaringen, maar goed dat was alweer enkele jaren geleden dus ik hoopte dat het beter zou zijn ondertussen ...
In december bestelde ik een Connected Business pakket, een combinatie van Connected Internet Boost met 4G backup en een mobiel abonnement met nummeroverdracht. Als je vragen hebt over het contract dan is het blijkbaar onmogelijk om de oorspronkelijke verkoper aan de lijn te krijgen, je krijgt steeds iemand anders van business support en niemand geeft hetzelfde antwoord op een vraag ... Communicatie via mail beantwoorden ze weken later per telefoon, en als je die mist moet je weer een poos wachten op antwoord.
Bij het initieel contact werd alvast een technieker gereserveerd voor de installatie. Die reservatie was verlopen omdat het contract niet getekend was binnen de 3 dagen. Als het contract dan getekend werd moest ik zelf een reminder sturen en meermaals bellen om een nieuwe technieker in te plannen.
Uiteindelijk 3 weken later komt de technieker, doet de installatie maar heeft de 4G modem (Airbox) niet bij. De technieker zei dat ik moest bellen naar de klantendienst om een nieuwe technieker in te plannen. Het heeft mij uiteindelijk 2 weken, 3+ uur aan de lijn en ontelbare keren worden doorgeschakeld gekost om dat te kunnen verwezenlijken. Omdat het een 4G backup betreft botste het tussen de klantendiensten van de vaste en mobiele diensten. Allemaal maakten ze of vulden ze steeds een dossier aan voor de achterliggende diensten, wat volgens mij vakjargon is voor verticaal klasseren. Uiteindelijk was er één iemand die zei dat er gewoon een technieker moest worden ingepland en dat zo gepiept had voor de dag erop, 30 januari.
De technieker ter plaatse hing dan 2u aan de lijn om de simkaart te activeren, die ook continue heen en weer werd doorgeschakeld tussen de partner support voor vaste en mobiele diensten. Uiteindelijk kreeg hij het aan de praat en kunnen we verder met het leven, althans dat is wat ik dacht.
In parallel had ik ook nog meermaals contact met de klantendienst voor de nummeroverdracht, daar was tot aan de eerste technieker geen woord meer over gerept. Na vele telefoontjes bleek dat de overdracht geannuleerd te zijn omwille van de internetlijn nog niet werd opgeleverd. Ondertussen werden er 3 dossiers geopend voor de achterliggende diensten om dit recht te zetten, maar op geen enkele heb ik ooit een reactie gekregen, ook niet als ik dat expliciet vraag aan de klantendienst.
Een iemand van de klantendienst zei me dat ik zelf simkaarten moet bestellen en een nummeroverdracht moet initiëren in de klantenzone.
Het vorige adres stond in mijn profiel en kon het zelf niet aanpassen, dat moest via een formulier. Bij het versturen van het formulier kreeg ik een mail met de melding dat de achterliggende inbox vol zat ... Dat adres werd dan telefonisch recht gezet (dan toch iets waar ze geen dossier voor de achterliggende diensten moeten openen

Dat mobiel abonnement heb ik gewoon opgegeven, ik heb het ermee gehad.
Ondertussen hebben we al meerdere avonden achter de rug dat er bijna geen bits doorheen de lijn te krijgen zijn, de bandbreedte keldert volledig tijdens de avonduren. Als ik de 4G backup inschakel kan ik nog een beetje verder met 5/0,5 Mbits. Ow ja, de 4G backup die enkel manueel kan overschakelen ...

Ik heb al ongelofelijk veel zin gehad om alles gewoon vast te pakken en buiten te gooien

De vraag is alleen, aan welk alternatief ga ik mij wagen?
VDSL was altijd top, maar ik zit nu op de boerenbuiten helemaal achterin een woonwijk uit de jaren 70. Als ik de lijn laat aanleggen heb ik er geen goede hoop op qua bandbreedte, hoewel 70/20 al voldoende zou zijn. Over fiber wordt hier nog niet gesproken.
Starlink lijkt me gezien de huidige politieke toestanden niet de beste keuze, Elon draait en keert met de wind. Een embargo op Starlink zou me niet verbazen.
Als voorlopig betrouwbaar en bewezen alternatief heb ik (opnieuw) een Proximus Unlimited besteld om in mijn 4G modem te plaatsen. Alvorens de Orange lijn actief was had ik een uplink op die manier, die ook feilloos werkte.