Alarmsysteem in Home Assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Ik maak al jaren gebruik van het Verisure alarmsysteem. Maar het wordt steeds duurder en vind de kost niet meer te verantwoorden.
Zelf heb ik ondertussen meer sensors dan het Verisure Alarm systeem in mijn Home Assistant.

Mijn Home Assistant draait op mijn Synology NAS DS-918+ in Docker.
Ik heb Alarmo al geconfigureerd en zo snel te zien doet het alles wat ik wil.

Maar er is 1 belangrijke optie die ik wil behouden.
Ik wil een fysiek toetsenbord hebben zodat niet gebruikers van HA het alarm ook kunnen in en uitschakelen.

Het toetsenbord moet kunnen:
- uitschakelen
- nacht modus activeren
- thuis modus activeren
- afwezig modus activeren

Betreft Zigbee heb ik de Aqara M2 hub. (hier hangen ook al mijn sensors aan)
Een andere hub aanschaffen is niet de bedoeling, maar is wel een mogelijkheid als de M2 hub niet ondersteund wordt.
En uiteraard niets waar een abonnementskost aan verbonden is.

Wie heeft hiermee ervaring betreft installatie en gebruik?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ervaring niet maar is de Aquara Panel hub geen optie ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Goed dat je die Verisure brol buiten gooit. Heb hier Sonoff NSPanel Pro staan waar ik in de toekomst HA app op wil draaien (lukt via omweg omdat ze android draaien). Hier wel nog Jablotron Alarmsysteem dat ik uiteindelijk ga integreren.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Hier een Ajax systeem in gebruik, omdat ik zigbee toch net niet genoeg vertrouw voor iets waar levens kunnen vanaf hangen (rook/hitte sensoren).

Ik wil ook niet dat zoiets door mijn eigen gepruts omzeep kan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

De aqara panel hub is helaas geen optie. Het moet werken op batterijen. Er is geen stroomtoevoer op de plaats waar het panel moet komen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Als het zwave mag zijn: https://nl-nl.ring.com/products/alarm-s ... ypad-gen-2

Zigbee vind ik deze https://www.arendbeveiliging.nl/product ... etsenbord/ maar geen idee wat het waard is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

Ben net dezelfde oefening aan het maken… verisure is het me niet meer waard.

Heb een Frient keypad aangeschaft, https://www.robbshop.nl/frient-slimme-k ... fKEALw_wcB
een 10-tal deur/raam sensoren (sonof slzb-04p) en 2 sonof bewegingsmelders. ( aliexpress)
Alles draait volledig lokaal met de Alarmo integratie en kaart voor lovelace op Z2M

Er is een blueprint die zorgt voor feedback van HA naar het keypad en omgekeerd: https://community.home-assistant.io/t/s ... rmo/779544

Als sirene gebruik ik m’n sonos speakers. Ook voor een ‘verisure gevoel’ laat ik een Voice feedback afspelen op de sonos waar het keypad hangt (full arming, partial arming, disarmed…). Met wat creativiteit kan je op basis van de gebruikt pincode deze feedback personaliseren. Bv: systeem uitgeschakeld, welkom thuis X waar x de naam is vab de persoon die in HA de pincode toegewezen heeft. Via ChatGPT of Google générative ai kan je die boodschappen echt wel leuk maken:)

Voor de alarm sirene zelf heb ik een automation gemaakt die de welgekende red alert sound van star trek TNG gebruikt, samen met een gesproken boodschap in de aard van ´intruder detected’. Ik wil deze nog aanvullen met de plaats waar de derector getriggerd werd. Tevens beginnen al m’n hue lichten rood te pulseren, m’n hele huis dus eigenlijk… (hier is een scrip blueprint voor z2m voor beschikbaar: https://community.home-assistant.io/t/s ... ate/496217 )
Deze automation wordt door alarmo in een script gegoten dat gebruikt wordt als action.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

je kan dit zelfs met draadloze philips zigbee v2 hue switches dat doen denk ik , deze hebben 4 knoppen je programmeert ze dan voor deze vereiste functies. heb je ook wel een hue hub voor nodig. switches kosten 20-25 € , ondersteunen long press short press enz. , werkt na installatie ook lokaal door mocht internet eens onbeschikbaar zijn
tenzij je de alarm intergratie gebruikt en een numerieke pad nodig hebt fysiek , niet enkel op pc en app, specifiek om met code te gebruiken, en niet gewoon draadloze inputs
als stille sirene kan je werken met clicksend tts, dit is wel met abbo, maar dan belt home assistant uw notificatie messages gesproken op uw gsm of vaste lijn door, dit vereist wel internet ook thuis, maar dus niet waardanook je bent en wel een telefoontoestel hebt
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

iamborg schreef: 4 maanden geleden Ben net dezelfde oefening aan het maken… verisure is het me niet meer waard.

Heb een Frient keypad aangeschaft, https://www.robbshop.nl/frient-slimme-k ... fKEALw_wcB
een 10-tal deur/raam sensoren (sonof slzb-04p) en 2 sonof bewegingsmelders. ( aliexpress)
Alles draait volledig lokaal met de Alarmo integratie en kaart voor lovelace op Z2M
Thanks dat ziet er idd een goeie uit. Hoe heb je die geintegreerd in uw HA?
Zou deze geconnecteerd kunnnen worden via mijn Aqara M2 Hub? Zigbee 3.0 is daarop actief, maar tot nu toe enkel Aqara sensors daaraan gekoppeld.

En lukt het om dit dan via HomeKit in HA te krijgen?
Want ik heb nog geen Zigbee2MQTT .... moet hier nog eens uitzoeken of ik dat werkend krijg in mijn docker installatie.
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Ik gebruik mijn alarm via Home assistant

Een Konnected alarm panel pro om mijn bestaande sensoren (beweging, ramen/deuren en rookdetectoren) zichtbaar te krijgen in Hass: https://konnected.io/products/konnected ... 2-zone-kit

Een Sonoff NSPanel Pro als bediening.

Mijn Sonos speakers voor het alarm geluid en gesproken feedback via Google tts

Push berichten naar mijn iPhone. Het alarm is ook beschikbaar via Apple Homekit

Omdat ik mijn configuratie niet 100% vertrouw heb ik ook nog enkel domme rookdetectoren hangen. Je weet maar nooit…
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

Je moet geen Alarmo plugin gebruiken om een alarmsysteem in HA te configureren. Je kan dit eenvoudig zelf met enkele helpers en automatisaties op basis van de aanwezigheid bij jullie thuis en de sensoren, notificaties en eventuele speakers. In ons huishouden (ik, mijn vrouw & baby) hebben wij volgende setup:

Afbeelding

De code bestaat uit twee delen:

1) Configuratie boolean en Mode Sensor om te copy pasten in configuration.yaml

Code: Selecteer alles

# File: input_boolean
####################################################
# HA MODES                                         #

input_boolean:
  ha_mode_home:
    name: Home
    icon: mdi:home-account
  ha_mode_away:
    name: Away
    icon: mdi:account-arrow-right
  ha_mode_night:
    name: Night
    icon: mdi:weather-night
  ha_mode_guest:
    name: Guest 
    icon: mdi:account-group
  ha_mode_nap:
    name: Nap
    icon: mdi:baby

# File: Sensors
# HA MODE SENSOR                                   #

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      ha_mode:
        friendly_name: 'HA Mode'
        value_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.ha_mode_home', 'on') %}
            home
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_away', 'on') %}
            away
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_night', 'on') %}
            night
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_guest', 'on') %}
            guest
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_nap', 'on') %}
            nap
          {% endif %}
        icon_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.ha_mode_home', 'on') %}
            mdi:home-account
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_away', 'on') %}
            mdi:walk
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_night', 'on') %}
            mdi:weather-night
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_guest', 'on') %}
            mdi:account-group
          {% elif is_state('input_boolean.ha_mode_nap', 'on') %}
            mdi:baby
          {% endif %}

# File: Binary sensor
# HA MODE SENSOR Display only                      #

binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      ha_mode:
        friendly_name: "HA Mode"
        value_template: >-
          {{ is_state('sensor.ha_mode', 'home') 
             or is_state('sensor.ha_mode', 'away')
             or is_state('sensor.ha_mode', 'night')
             or is_state('sensor.ha_mode', 'guest')
             or is_state('sensor.ha_mode', 'nap') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state('sensor.ha_mode', 'home') %}
            mdi:home-account
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'away') %}
            mdi:walk
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'night') %}
            mdi:weather-night
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'guest') %}
            mdi:account-group
          {% elif is_state('sensor.ha_mode', 'nap') %}
            mdi:baby
          {% endif %}

2) 1 automatisatie om ervoor te zorgen dat er maar één status tegelijk kan aanstaan:

Code: Selecteer alles

- alias: HA Mode set
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.ha_mode_home, input_boolean.ha_mode_away, input_boolean.ha_mode_guest,
      input_boolean.ha_mode_night, input_boolean.ha_mode_nap
    to: 'on'
  action:
  - service: input_boolean.turn_off
    data_template:
      entity_id: "{% set booleans = [\n  'input_boolean.ha_mode_home',\n  'input_boolean.ha_mode_away',\n
        \ 'input_boolean.ha_mode_guest',\n  'input_boolean.ha_mode_night',\n  'input_boolean.ha_mode_nap'\n]
        | reject('equalto', trigger.entity_id) %} {{ booleans | list | join(', ')
        }}"
Voor de rest kan je op basis van dit allerhande automatisaties configureren op basis van de input_booleans en status waar het huis zich in bevindt.
Stel nu, dat jij enkel notificaties wenst te krijgen wanneer er motion detected is, dan steek je één van booleans als condition (input_boolean.ha_mode_away = on) in een automatisatie als voorbeeld.
Hier is en voorbeeld wanneer iedereen weg is, alle lichten uit, TV uit en camera binnen aan:

Afbeelding

Hier is een automatisatie wanneer het donker is en niemand thuis is dat de lichten in de living aan gaan wanneer één van ons thuis beide aankomt:

Afbeelding

Dus mijn punt is, als je enkel Alarmo gebruikt ben je beperkt tot de klassieke alarmo uses cases. Als je een beetje "out of the box" denkt, kan jij je redelijk eenvoudig iets configureren dat volledig automatisch is(notificaties, camera opstelling, gedrag lampen, you name it) op basis van de unieke situatie van uw huishouden.
Een dure keypad zoals hierboven aangehaald is volledig nutteloos. Elke persoon en zijn of haar gsm en locatie is voldoende, je kan eventueel ook zigbee knoppen of verstopte NFC tags gebruiken om alles te beheren.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

@gnomezor dat is niet altijd een optie.
We hebben een kuisvrouw, buren/familie die soms eens langs komen om de kat eten te geven als we op verlof zijn.

Die hebben geen account op mijn HA en niet iedereen is verbonden via het gasten netwerk.

Een keypanel is in dit geval een vereiste.
gnomezor
Member
Member

Je kan eventueel een zigbee device gebruiken met verschillende knoppen waar je op elke knop een icoon plakt welke scene wat is zoals bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... 00004315_2 en het device uit het zicht bewaren zoals bijv in een schuif.

Ik probeer maar mee out of the box the denken
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Dat is een optie. Maar dankzij de pincode weet je wel wie er het huis betreed ;-)
gnomezor
Member
Member

Als het doel is om te weten wie er exact binnenkomt, is een camera ook een optie.

Een simpele webcam en frigate kan ook een optie zijn, dan heb je een gratis NVR en dan weet je exact wie het is.

Je kan een notificatie instellen met een foto van de persoon die binnenkomt

Als het noodlot toeslaat heb je ineens ook beelden.

Tapo heeft een hele goede integratie met Home Assistant met alle "bells & whistles" voor ongeveer een 30 EUR voor een 360 graden camera met sirene en cloud is niet nodig.
https://www.amazon.com.be/dp/B0CHFG8XBZ ... th=1&psc=1

https://github.com/JurajNyiri/HomeAssis ... po-Control

Afbeelding
Afbeelding

Toegevoegd na 34 minuten 52 seconden:
Ik weet niet in hoeverre dit allemaal mogelijk is met een dockerized HA installatie op een Synology NAS DS-918+, maar hier draait alles op HAOS op een RPI 5 met volgende addons & devices:

Afbeelding

Afbeelding

Aan jou een beetje om de afweging om te maken in hoeverre jouw huidige setup jouw huidige en toekomstige noden volledig covert en indien je kosten gaat maken, jouw investering een beetje future proof maken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Je zou het ook kunnen combineren met een smartlock waar een keypad op zit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Is dat niet wat creepy om na te gaan wie het huis betreedt? Als je het zelf bent is het nutteloos tenzij je zo bezopen bent dat je niet meer weet waar je gaat :)

Als het je partner of kinderen zijn dan is het bespieden.

Als het iemand is die je niet kent (inbreker) heeft het ook weinig zin. Wie die inbreker is interesseert me weinig, wel dat ik ze kan buiten houden of verjagen via het alarm.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Creepy :-D :-D :-D

Nee aan de hand van wie er thuis komt treden er andere automatiseringen in werking ;-)
Is meer bepaald van toepassing wanneer er iemand anders dan de partner de woning betreed.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dus eerder voor de kuisvrouw of mensen die tijdens verlof de planten komen water geven.

De enige toepassing die ik hier zie voor mezelf zou een automatisering van de garagepoort zijn. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Niet elke keer als ik het huis nader wil ik de wagen in de garage parkeren, bvb als je nadien de wagen nog nodig hebt.

Mijn wagen had ook zo'n "smart" functie waarbij de wagen ontsluit als je in de buurt bent. Na2 dagen werd ik er zot van. Telkens je in de buurt van de wagen komt begint dat te werken terwijl ik niet altijd de wagen wil gebruiken. Ben je in de voortuin bezig is dat dus een flipperkast. Ik heb het dus uitgezet. Nu druk ik zelf op de knop als het nodig is. Batterij gaat ook nog eens langer mee.

Thuiskomen is ook te vaag want je komt vaak op verschillende momenten thuis en wil dan verschillende dingen.

De meeste zaken zijn ook met een druk op de knop te regelen dus zo'n inspanning is dat niet. De moeite om dat allemaal in te stellen lijkt me groter :)

Soit, het kan ook een hobby zijn maar ik zie er persoonlijk weinig extra toegevoegde waarde in, wel kost het wat waarde.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Soit het gaat er niet om of je het creepy vind of niet, of je iemand die in uw eigen huist komt bespied of niet.

Het gaat erom dat ik een panel zoek dat ik kan integrereren in home assistant zodat de hele Verisure zooi kan opgezegd worden ;-)
iamborg
Pro Member
Pro Member

Tazmanian79 schreef: 4 maanden geleden
Betreft Zigbee heb ik de Aqara M2 hub. (hier hangen ook al mijn sensors aan)
Een andere hub aanschaffen is niet de bedoeling, maar is wel een mogelijkheid als de M2 hub niet ondersteund wordt.
En uiteraard niets waar een abonnementskost aan verbonden is.

Wie heeft hiermee ervaring betreft installatie en gebruik?
Heb geen ervaring met de Aqara hub, maar er zijn verschillende manieren om deze te integreren in HA (al dan niet via een omweg).

Zelf heb ik, omdat ik zo veel mogelijk lokaal wil gaan, m'n Hue hubs buitengegooid (had er 3 draaien) hoewel die goed geintegreerd zijn in HA. De quasi verplichting van Philips/Signify om een cloud account aan te maken heeft me doen beslissen. Eerst een gratis cloud account, dan plots beginnen chargen voor 'extra' features... we hebben het al meegemaakt (Shelly is er zo eentje).
Heb m'n Hue hubs vervangen door een SLZB-06 van SMLight. Die hangt via POE in m'n zolder. Hierop zijn intussen 136 zigbee devices geconnecteerd en dat blijft vlot lopen.
Vermits dit aan het netwerk hangt (kan ook wifi, gevoed via USB), heb je geen problemen om je USB poorten door te geven in docker.
Bij opstart van m'n Zigbee mesh heb ik onmiddellijk gekozen voor Z2M. ZHA ziet er misschien mooier uit, maar device support is beperkter dan Z2M.

Verisure heeft een HA integratie (via HACS), maar die is heel beperkt. Behalve arm-disarm en de status zien kan je er niet veel mee. Geen real-time update van de detectoren (hoewel de sensoren aangemaakt worden in HA), eerder ettelijke minuten na de feiten. Je kan ze dus niet gebruiken als trigger.

Al bij al ben ik heel tevreden van m'n Frient keypad. Ben er nu wat mee aan't 'spelen' alvorens de echte installatie volgt. Alle detectoren op tafel leggen bij de laptop om ze te triggeren is nu eenmaal makkelijker dan met je laptop rondlopen om ze te triggeren en de automations te testen :)

P.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb vandaag de Frient Keypad besteld en ook de SLZB06M ... dat is toeval @iamborg

Dus vanaf morgen kan ik daar weer wat mee gaan spelen.
Dan nog juist rookmelders aanschaffen en kan de Verisure meut buiten :-)

Op termijn kan ik dan mijn zigbee devices allemaal aan de SLZB06M connecteren.

Heb je een apart 2MQTT controller draaien in docker of gebruik je de 2MQTT integratie in HA en is HA tevens uw controller?
iamborg
Pro Member
Pro Member

iamborg schreef: 4 maanden geleden Heb je een apart 2MQTT controller draaien in docker of gebruik je de 2MQTT integratie in HA en is HA tevens uw controller?
Ik draai de Zigbee2mqtt integratie, en HA is m'n controller.

Voor de gemoedsrust heb ik een extra NUC klaarstaan, waarop HA al geinstalleerd is. Enige dat die nodig heeft is een backup van het falende systeem.
Tevens heb ik een extra SLZB-06 aan m'n netwerk hangen die nu geconfigureerd is als Zigbee Router. Mocht er met m'n coördinator iets gebeuren kan ik vrij eenvoudig migreren naar een andere SLZB-06 zonder alle devices te moeten re-pairen (IEEE adres en configuratie van de defecte flashen naar de nieuwe. Bewaar dit dus ergens in een bestand).
Als ik dus een 'critical failure' heb, ben ik op een uurtje terug online.

P.
Laatst gewijzigd door iamborg 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Thanks voor de tips!!!!

De backup is idd een goed idee. Maar eerst deze even installeren morgen en dan later een backup device toevoegen ;-)
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Thanks @iamborg

Het Frient Keypad toegevoegd en werkt perfect !

Gebruik ook de Blueprint https://community.home-assistant.io/t/s ... rmo/779544
Wel een paar aanpassingen gedaan.
Er zat een bug in dat telkens een error melding gaf in HA en aanpassing zodat aan de hand van de pincode geregistreerd wordt welke gebruiker de woning betreed.

Ook de Flash Light blueprint: https://community.home-assistant.io/t/s ... ate/496217
Lichten flashen oranje tijdens het armen en rood tijdens alarm.

Via Twilio wordt in geval van een alarm een SMS en een telefonische oproep gedaan naar 3 gebruikers (die hierdoor ook niet specifiek op HA aangesloten moeten zijn)

Nu nog feedback laten afspelen via de Sonos.

Nog even testen en volgende week kan Verisure worden opgezegd.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Heb je ook een UPS en een back-up internetverbinding?
Als ik morgen de kabel doorknip en draadloos deauth aanvalletje uitvoer kan ik je huis leeg halen incl. je NAS en andere controllers, zonder je het zal weten.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

UPS ja. backup internetverbinding (nog) niet.
Maar als mijn NAS offline gaat krijg ik sowieso ook een waarschuwing.

En nee er is geen 100% waterdicht systeem.
Als er morgen een aanval gebeurd op de servers van Verisure kan elk huis waar er een Verisure plakaatje hangt worden leeg gehaald ....
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Je kan een backup 4G/5G modem met goedkope €5 Digi/Hey SIM aan een UPS hangen. Heb je zowel backup internet en je kan de simkaart als SMS server gebruiken. Kwestie een SMS te krijgen als backup bij belangrijke gebeurtenissen (stroomuitval, internetstoring, etc).

Als je schrik voor een inbraak hebt koop je gewoon een dummy sirene (liefst eentje van een merk dat ook dezelfde sirene als echt verkoopt) om tegen de muur te schroeven. Dan heb je een grote kans dat ze enkele huizen verder zonder (dummy) gevelsirene gaan waar ze minder risico lopen. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”