Hallo,
Een flink aantal maanden geleden zijn ze een dikke nieuwe kabel gaan trekken langst de gevels van alle omliggende straten. En ook op mijn gebouw. Met een Proximus doosje. Klein appartementsgebouw.
Ik had verwacht dat er een brief ging komen om de bewoners uit te nodigen op aansluiting op de glasvezel. Maar dat is er niet gekomen.
Ik ben te weten gekomen dat Proximus over een paar dagen gaat komen om de Proximusklanten te voorzien van een glasvezelaansluiting. Als ik nu naar de website van Proximus ga of van EDP-net en test om ik glasverzel kan nemen geeft die tool terug van niet.
Is dat een gebruikelijke wijze van oplevering?
Had ik niet verwacht. Misschien is dat nog zo slecht niet om niet direct over te stappen. Als er problemen mee zijn kunnen ze dat eerst oplossen. Ben nu klant bij EDPnet. Ik zie dat indien ik glasvezel daar neem de installatie gratis is.
Hoe verloopt dat zo'n installatie fysiek?
Zoals met de coax: gat boren door de buitenmuur en doosje installeren waarop je een router aansluit?
Discrete oplevering fiber
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
- Recent bedankt: 3 keer
De aanleg van het netwerk (bekabeling en het fusielassen) is niet hetzelfde als de oplevering binnenshuis, dat zijn verschillende techniekers.
Pas wanneer de aanleg voorbij is, en je een DTP-F op je gevel hebt, kan het enkele weken tot maanden of zelfs jaren duren eer je kan bestellen.
De achterliggende infra is daarom niet altijd al aangesloten/klaar, vandaar dat het soms nog eventjes kan duren...
Als je een individuele woning hebt, dan is er een DTP-X nodig die ondergronds wordt aangesloten en gelegd tot in de woning (bv. via kelder of garage).
Hier heeft het na de aanleg nog 2 (of was het intussen 3) jaar geduurd eer de installatie kon.
De installatie binnenshuis is inderdaad een gat boren, kabel naar binnen, met eventueel wit kabelgootje, bakje (ONTP) waar de fiber in gelast wordt, dan actief toestel, de modem, die naar de router (BBOX) gaat. Of indien ondergronds, via wachtbuizen, soms de bestaande wachtbuis waarin de koperkabel zit. Alles wordt per geval bekeken.
Voorbeeld binneninstallatie:

Pas wanneer de aanleg voorbij is, en je een DTP-F op je gevel hebt, kan het enkele weken tot maanden of zelfs jaren duren eer je kan bestellen.
De achterliggende infra is daarom niet altijd al aangesloten/klaar, vandaar dat het soms nog eventjes kan duren...
Als je een individuele woning hebt, dan is er een DTP-X nodig die ondergronds wordt aangesloten en gelegd tot in de woning (bv. via kelder of garage).
Hier heeft het na de aanleg nog 2 (of was het intussen 3) jaar geduurd eer de installatie kon.
De installatie binnenshuis is inderdaad een gat boren, kabel naar binnen, met eventueel wit kabelgootje, bakje (ONTP) waar de fiber in gelast wordt, dan actief toestel, de modem, die naar de router (BBOX) gaat. Of indien ondergronds, via wachtbuizen, soms de bestaande wachtbuis waarin de koperkabel zit. Alles wordt per geval bekeken.
Voorbeeld binneninstallatie:

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik ben zelf sinds 14 maart overgeschakeld van VDSL naar fiber bij edpnet.
De fiber in de straat hebben ze aangelegd in november 2022. Eind april 2023 hebben ze de glasvezel binnengetrokken in de technische ruimte van ons appartementsgebouw.
Sinds de dag dat dat gebeurd is heb ik bijna zo goed als elke dag een "fibercheck" gedaan bij Proximus. Daar stond dan meer dan een jaar dat fiber "binnenkort bij u beschikbaar" zou zijn. Midden november 2024 zag ik dan ineens dat het beschikbaar was, en heb dadelijk een bestelling gedaan bij edpnet om over te schakelen van VDSL naar fiber. Oorspronkelijk zou de installatie op 9/12/24 gebeuren, maar een tijdje voor die datum kreeg ik bericht dat de aansluitingswerken pas op 14/2/25 zouden gebeuren.
Toen heb ik uit nieuwsgierigheid nog eens een check gedaan op de Proximus site en daar stond toen ineens "Fiber is nog niet beschikbaar voor jou"
Ondanks dat zijn ze op 14/2 wel gewoon langs gekomen en is de aansluiting vlekkeloos verlopen. Voor 50 EUR heeft er een technieker een halve dag meters kabels zitten leggen, alles maximaal via beschikbare technische kabelgoten en -schachten en uiteindelijk via dezelfde buis als koper voor de telefoon tot in de living getrokken. Allemaal heel proper en netjes afgewerkt. Daar hebben ze dus zeker en vast verlies op gemaakt...
Het kan dus inderdaad lang duren eer je aansluitbaar bent ook al ligt de kabel er al.
Een brief van Proximus met uitnodiging om aan te sluiten op glasvezel heb ik nooit gehad, alhoewel dat op voorhand inderdaad zo werd aangekondigd.
BTW, de fiberchecktool op de Proximus site beweert voor mijn adres ondertussen nog altijd "Fiber is nog niet beschikbaar voor jou". Maar ik ben wel al aangesloten
Dus die checks blijken niet echt 100% waterdicht te zijn.
De fiber in de straat hebben ze aangelegd in november 2022. Eind april 2023 hebben ze de glasvezel binnengetrokken in de technische ruimte van ons appartementsgebouw.
Sinds de dag dat dat gebeurd is heb ik bijna zo goed als elke dag een "fibercheck" gedaan bij Proximus. Daar stond dan meer dan een jaar dat fiber "binnenkort bij u beschikbaar" zou zijn. Midden november 2024 zag ik dan ineens dat het beschikbaar was, en heb dadelijk een bestelling gedaan bij edpnet om over te schakelen van VDSL naar fiber. Oorspronkelijk zou de installatie op 9/12/24 gebeuren, maar een tijdje voor die datum kreeg ik bericht dat de aansluitingswerken pas op 14/2/25 zouden gebeuren.
Toen heb ik uit nieuwsgierigheid nog eens een check gedaan op de Proximus site en daar stond toen ineens "Fiber is nog niet beschikbaar voor jou"

Ondanks dat zijn ze op 14/2 wel gewoon langs gekomen en is de aansluiting vlekkeloos verlopen. Voor 50 EUR heeft er een technieker een halve dag meters kabels zitten leggen, alles maximaal via beschikbare technische kabelgoten en -schachten en uiteindelijk via dezelfde buis als koper voor de telefoon tot in de living getrokken. Allemaal heel proper en netjes afgewerkt. Daar hebben ze dus zeker en vast verlies op gemaakt...
Het kan dus inderdaad lang duren eer je aansluitbaar bent ook al ligt de kabel er al.
Een brief van Proximus met uitnodiging om aan te sluiten op glasvezel heb ik nooit gehad, alhoewel dat op voorhand inderdaad zo werd aangekondigd.
BTW, de fiberchecktool op de Proximus site beweert voor mijn adres ondertussen nog altijd "Fiber is nog niet beschikbaar voor jou". Maar ik ben wel al aangesloten

Dus die checks blijken niet echt 100% waterdicht te zijn.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Ze zijn afgelopen donderdag bezig geweest aan mijn gebouw. Gebouw met 6 appartementen. 3 links, 3 rechts. Ze hebben kabels zitten trekken langst de gevel naar de appartementen langst de buitenkant. Er loopt er nu ook eentje naar het mijne. Met een krul te bengelen.
Dus als ik een uitnodiging krijg om mij aan te sluiten of als ik het zelf ontdekt ligt het klaar.
Bedankt voor de feedback Ken. Toch wel redelijk wat bakjes. ONTP. Dan een modem.
Maar als ik mijn VDSL-Fritz Box wil gebruiken als router dan zou ik die toch wel achter de modem moeten kunnen zetten?
Nu er zoveel extra concurrentie is met fiber ben ik nog eens naar de aanbiedingen voor internet gaan zien via coax; neen, dat is nog steeds veel duurder van via fiber.
Denk dat ik gewoon fiber bij EDPnet ga nemen, waar ik nu ben voor VDSL.
Heytelecom is een fractie goedkoper (zonder vaste voip-lijn) maar heeft een upload cap van 10Mbps waarbij EDPnet gaat tot 50Mbps. Download is mogelijk wel wat hoger bij Heytelecom. Maar ik heb liever een hogere upload dan download.
Dus als ik een uitnodiging krijg om mij aan te sluiten of als ik het zelf ontdekt ligt het klaar.
Bedankt voor de feedback Ken. Toch wel redelijk wat bakjes. ONTP. Dan een modem.
Maar als ik mijn VDSL-Fritz Box wil gebruiken als router dan zou ik die toch wel achter de modem moeten kunnen zetten?
Nu er zoveel extra concurrentie is met fiber ben ik nog eens naar de aanbiedingen voor internet gaan zien via coax; neen, dat is nog steeds veel duurder van via fiber.
Denk dat ik gewoon fiber bij EDPnet ga nemen, waar ik nu ben voor VDSL.
Heytelecom is een fractie goedkoper (zonder vaste voip-lijn) maar heeft een upload cap van 10Mbps waarbij EDPnet gaat tot 50Mbps. Download is mogelijk wel wat hoger bij Heytelecom. Maar ik heb liever een hogere upload dan download.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Misvatting voor velen.
Upload bij Hey in Vlaanderen is 15.
Brussel en Wallonië is 10.
Upload bij Hey in Vlaanderen is 15.
Brussel en Wallonië is 10.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Aha, interessant. Als je op je website zet dat de specs 10Mbps up is dan krijgt je dat
https://www.heytelecom.be/nl/internet-thuis
Er is een * bij de download, niet bij de upload.
Nauja, ik val onder Brussel.

https://www.heytelecom.be/nl/internet-thuis
Er is een * bij de download, niet bij de upload.
Nauja, ik val onder Brussel.