Even kort schetsen wat de bedoeling is:
- 50 leerlingen gaan op schoolreis
- elke avond moeten ze inchecken
- tijdens het inchecken hebben we een overzicht van wie we nog missen
- bij een volgende gelegenheid wissen we de lijst en beginnen we opnieuw zodat het bvb ook overdag kan gebruikt worden
- als de collega's ook mee kunnen volgen (wie niet niet is ingechecked) is dat een plus
en wat ik in gedachten had om het op te lossen:
- geef elke leerling een QR code met hierin zijn of haar naam (die kan op de gsm maar ook gewoon op papier, want de batterij van de GSM kan ondertussen leeg zijn)
- de leerkracht scant deze code en deze wordt toegevoegd aan een lijst
- maar met enkel deze laatste stap krijg je geen overzicht van wie we missen.
Alternatief is natuurlijk de minst high-tech oplossing: form met alle namen met een vakje om aan te vinken.
De oplossing moet niet exact voldoen aan bovenstaande, het is maar hoe we het in gedachten hebben. Iemand die zoiets gelijkaardig al eens heeft proberen op te lossen?
Aanwezigheidslijst maken
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
2 aan 2 in een rij en tellen ? zo deden ze dat in mijn tijd...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
Ander mogelijkheid is om een excel(office.com) of Google sheet te gebruiken. Je voorziet een kolom met een naam en een andere met een checkbox. Dan kan je zoveel tabbladen aanmaken als je wil en je kan daar in samenwerken. Zeker als er maar 50 leerlingen is dat mogelijks de snelste en makkelijkste oplossing.
Met een qr code ga je altijd mensen hebben die hun qr kwijt zijn en dan moet je manueel ook nog aanduiden.
Ik heb al bij het leerplatform Chamilo gezien dat er aanwezigheden kunnen genomen worden door studenten een qr code te laten scannen. Andere leeromgevingen hebben dat mogelijks ook. De student scant de qr code, logt in met zijn schoolaccount en staat op aanwezig.
Met een qr code ga je altijd mensen hebben die hun qr kwijt zijn en dan moet je manueel ook nog aanduiden.
Ik heb al bij het leerplatform Chamilo gezien dat er aanwezigheden kunnen genomen worden door studenten een qr code te laten scannen. Andere leeromgevingen hebben dat mogelijks ook. De student scant de qr code, logt in met zijn schoolaccount en staat op aanwezig.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het gaat over 50 kinderen, hoe lang heb je nodig om die te tellen? Waarschijnlijk rapper gedaan dan enkel het vinden en openen van die bestanden 
Vroeger werd er geteld en als het aantal niet klopten werden de namen afgeroepen. Klaar.

Vroeger werd er geteld en als het aantal niet klopten werden de namen afgeroepen. Klaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Gewoon manueel doen, op gezicht.
Met QR codes weet je bv enkel of de code gescand is, niet of de daarbijhorende leerling daadwerkelijk aanwezig is.
Met QR codes weet je bv enkel of de code gescand is, niet of de daarbijhorende leerling daadwerkelijk aanwezig is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Probleem is een beetje dat ze een wat langere periode hebben om binnen te komen. Ze allemaal 's avonds op een rij zetten is er niet bij. 't Gaat over 17/18jarigen 
Ze komen ook helemaal niet gelijktijdig binnen.
Het voorstel van @dragonflo (en wat ik zelf al als alternatief dacht te gebruiken) zal het ongeveer worden, met een backup op papier.
Form met 1 vraag, 50 opties, en de knop 'formulier wissen' op het einde van de dag.
Voordeel is ook dat wanneer er om welke reden dan ook nog 1 terug naar buiten gaat, je die zijn vinkje kan afzetten.

Ze komen ook helemaal niet gelijktijdig binnen.
Het voorstel van @dragonflo (en wat ik zelf al als alternatief dacht te gebruiken) zal het ongeveer worden, met een backup op papier.
Form met 1 vraag, 50 opties, en de knop 'formulier wissen' op het einde van de dag.
Voordeel is ook dat wanneer er om welke reden dan ook nog 1 terug naar buiten gaat, je die zijn vinkje kan afzetten.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 20 keer
Gebruik maken van de betaalkaart of betaalbadge: in de software die wij hebben (Xafax, webapplicatie dus kan ook opgevolgd worden door meerdere personen), kan je aanwezigheidslijsten maken. Het volstaat een laptop met kaartlezer klaar te zetten en elke leerling te laten badgen. Op het einde van de avond heb je een lijst van aanwezigen + tijdstempel.
Blijft natuurlijk het probleem dat
- ze hun kaart/badge moeten meenemen op schoolreis
- je natuurlijk niet kan controleren wie voor wie scant als er geen volwassene bij staat
Blijft natuurlijk het probleem dat
- ze hun kaart/badge moeten meenemen op schoolreis
- je natuurlijk niet kan controleren wie voor wie scant als er geen volwassene bij staat
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
De vraag is, moet dat echt voor 17/18-jarigen?
Als het echt moet, leg een blad klaar met een tabel waarin ze naam, uur & handtekening zetten bij binnenkomst.
Waarom het ingewikkelder maken dan dat?
Als het echt moet, leg een blad klaar met een tabel waarin ze naam, uur & handtekening zetten bij binnenkomst.
Waarom het ingewikkelder maken dan dat?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Een lijst zelf laten invullen...dat gaat goedkomen...dat gaat een leuk feest geven, dan zal er wel een pechvogel krampen hebben in zijn hand van al die namen op te schrijven .
Inderdaad zelf tellen of een apel zoals in het leger...per kamer checken om 2200 of wat uur ook om te zien of ze echt aanwezig zijn...uiteraard verwittigen dat om dat uur een check is...man checkt bij mannelijke leerlingen en vrouw bij de dames..niet moeilijk en je weet zeker dat ze er zijn
Tom
Inderdaad zelf tellen of een apel zoals in het leger...per kamer checken om 2200 of wat uur ook om te zien of ze echt aanwezig zijn...uiteraard verwittigen dat om dat uur een check is...man checkt bij mannelijke leerlingen en vrouw bij de dames..niet moeilijk en je weet zeker dat ze er zijn
Tom
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
We spreken over 17/18 jarigen.
Ofwel spreek je hen aan op hun verantwoordelijkheid, ofwel denk je slimmer te zijn en verlies je.
Ik ben op mijn 17 naar Egypte geweest. We waren tussen de 16 en 19.
2 TSO klassen, 1 leerkracht.
Geen lijsten, geen uur, enkel de boodschap dat we de dag erna om 9u moesten klaar staan.
0,0 problemen.
Als je hen als kleuters behandelt geef ik jou op een blaadje dat ze na jouw apel naar buiten sluipen. Hoe was je zelf…
Ofwel spreek je hen aan op hun verantwoordelijkheid, ofwel denk je slimmer te zijn en verlies je.
Ik ben op mijn 17 naar Egypte geweest. We waren tussen de 16 en 19.
2 TSO klassen, 1 leerkracht.
Geen lijsten, geen uur, enkel de boodschap dat we de dag erna om 9u moesten klaar staan.
0,0 problemen.
Als je hen als kleuters behandelt geef ik jou op een blaadje dat ze na jouw apel naar buiten sluipen. Hoe was je zelf…