Snelheidsverhoging Telenet dit jaar op komst?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

jan5787 schreef: 3 maanden geleden Begin deze week is hier onderhoud uitgevoerd. Als gevolg hiervan zijn twee DOCSIS 3.0-kanalen (666 MHz & 674 MHz) weggehaald om plaats te maken voor een groot DOCSIS 3.1-kanaal van 188 MHz.
  • Wat je hier ziet is dus het bestaande DOCSIS 3.1 kanaal "99" (was 736-852 Mhz) naar beneden vergroot (666-852 Mhz). Er is dus inderdaad extra capaciteit bijgekomen (stuk lege ruimte ingevuld)
  • Op een Fritz!Box Cable zag ik hier ook nog een een nieuw DOCSIS 3.1 kanaal "98" van 62 Mhz (863-925 MHz), dat eventueel nog uitgebreid wordt naar 1 GHz?
Er wordt dus stilaan toch meer capaciteit gecreerd....
jan5787 schreef: 3 maanden geleden Zijn ze dan toch begonnen met het langzaam afbouwen van D3.0, terwijl er nog dagelijks nieuwe D3.0-modems worden geplaatst?
Bedoel je BASE (dat zijn er maar 10.000 of zo?)
Bij nieuwe Telenet klanten worden toch alleen D3.1 modems geplaatst?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bij Hey (Orange) plaatsen ze nog altijd mix van Siligence (3.0) en Livebox (3.1)
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Bedoel je BASE (dat zijn er maar 10.000 of zo?)
Ja bij Base is het nog altijd de enigste modem die ze aanbieden en Orange/Hey plaatsen ze er ook nog.
Kan goed zijn dat ze voor Telenet-klanten alleen nog D3.1 plaatsen
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Provider

Ziggo kondigt een snelheidsverhoging aan van 1100 download, ik zie het bij telenet ook al gebeuren, 1100/50 snelheid voor het OneUp abbo en tegen de zomer een stijging van het abbo door de index enz zoals elk jaar.
met als reden dat men investeert in het netwerk en er verbeteringen aan doet.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Het vraag is of het nut heeft om download te verhogen tot 1100 terwijl veel mensen met kabels en apparatuur zitten die enkel 1000 aankan.

Zouden ze gewoon geen betere upload kunnen geven? Oprechte vraag want ik weet niet zo goed hoe coax werkt.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

dan moeten de upload kanalen er zijn en beschikbaar en gebruiksklaar zijn om dat te doen, Docsis zit anders in elkaar dan glasvezel werkt.
er moet dus op de node een upgrade komen van in gebruik maken van freq voor internet.
eens de DVB-C tv kanalen allemaal weg zijn en er streaming gebruikt wordt dan hebben ze genoeg plek voor het internet, maar dat kan nog minstens 5 jaar duren.
tegen dan hebben ze hopelijk een deel in Vlaanderen met Fiber to the home aangelegd (tot in huis dus).
greets
master-magic
teleboy
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

Ligt de doorsnee klant wakker van een download verhoging?
Eerder een upload verhiging kan in sommige gevallen een meerwaarde zijn.

Ik denk dat vele liever de prijs zien zakken dan een download/upload verhoging.

Zelf heb ik All internet met 300 down en 20 up.
Met 3 personen in huis kan ik best nog zakken in download om het werkbaar te houden.
Zelfde plaatje bij mobiele data, waar vele liever ook minder data hebben maar liever minder zouden betalen.
Zelf je pakket inhoudelijk (zoals aantal data/belminuten/snelheden) kunnen samenstellen zou ideaal zijn.
Paddestoel
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 8 keer

Dat moet iedereen voor zich uitmaken.
Ik heb vrij lange tijd 100 mbps gehad met proximus maar ik ben een multitasker en soms veranderen bepaalde zaken waardoor ik aantal tijd geleden merkte dat dat problemen gaf, de snelheid was te laag waardoor bv netflix nimmer werkte.
Ook woon ik in een boerenhol, dat wil dus zeggen dat je naar fiber kan fluiten op dit moment, er is zelfs nog niet eens sprake van dus dat gaat hier nog vrij lang duren.

Dus ben ik met heel veel schrik naar telenet gegaan omdat ik jaren geleden constante problemen had met internet uitval en tv uitval , programmas die niet wilden afspelen zelfs na bv 2-3 uren soms nog niet enz... Het was verschrikkelijk toen, daarom was ik weggeaan van telenet. Dus het was een gok nu om terug naar telenet te gaan.
Maar nu werkt het systeem anders, nieuwe software en decodertje die zeer klein is nu en nieuwere modem en tot nu toe nog niet 1 keer internet uitval of wat dan ook gehad, nog geene enkele keer problemen met programmas af te spelen enz... Dusja, als dat zo blijft, zeer tevreden.

Dan de snelheid nog; ik ben toch voor de 1GBPS gegaan, ook dit was een test want op de vorige toestellen met utp kabel in en met en zonder vpn behaalde ik helemaal die 1GBPS niet. Nu wonderbaarlijk haal ik met utp kabel in 915-930mbps download, ook met vpn behaal ik veel hogere snelheid nu dan de vorige keer, mss ligt het ook aan de laptop toen die geen hogere snelheden aankon dat zou kunnen zeker? Want nu heb ik dure pc van 2j oud staan.

Zelfs op wifi behaalde ik met de S25 ultra al eens 930 mbps. Er stond wel niks anders open toen.
Het is wel raar hoe dit schommelt; ik heb nu 3 keer de speedtest gedaan en haal nu de 2de keer 270 mbps en de keer er net voor meer dan 600 mbps en de 3de keer ook iets meer dan 600mbps, pc staat ook open mss daarmee , zeer raar soms. Daarom gebruik ik altijd utp kabel in de pc/laptop, omdat de snelheid stabieler blijft dan via wifi.

En waarom hoge snelheid; als er veel openstaat natuurlijk, als je bv f.i.l.m download en vooral bij games ook, als je weet games meer en meer 120GB en groter worden, bij proximus deedk er 3 uren over, nu denk ik binnen de 20 minuten. Wie die 8GPBS behaalt en er bv 7,5 kan uithalen, die game is zo goed als meteen geinstalleerd, dat moet toch zalig zijn. ;-). Ja, snelheid is dus belangrijk, de upload mag wel eens verhogen, die vindk te laag.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer

Om het Fiberklaar-topic, clean te houden, een vraag ivm de Docsis 3.1 uitrol.

1. Als ik het niet verkeerd voor heb, is TN dus (volop) bezig met het vrij maken van bandruimte met het oog op de uitrol van Docsis 3.1
2. Op het internet lees ik dat DOCSIS 3.1, snelheden mogelijk maakt 1O Gpbs, zowel up als down, m.i. de reden waarom het niet gehaast is om fiber uit te rollen. Met dergelijke speed kan het concurreren met PX fiber waar ik de komende jaren niet op hoop.

Mijn vraag is of
1. netwerkaanpassingen met het oog op DOCSIS 3.1 naast vervanging van NIU's ook andere infrastructurele ingrepen impliceert waardoor mogelijk het coax netwerkprobleem in de buurt hier opgelost wordt?
2. kan de uitrol van DOSCIS 3.1 het supprimeren / implementeren van nieuwe frequenties impliceren die maken dat bestaande netwerkproblemen opgelost raken?
3. is hier een timing gekend wat de uitrol van deze standaard betreft.

Dank voor jullie reacties en excuus voor eventuele 'stupid questions'.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

nerph schreef: 3 maanden geleden Het vraag is of het nut heeft om download te verhogen tot 1100 terwijl veel mensen met kabels en apparatuur zitten die enkel 1000 aankan.

Zouden ze gewoon geen betere upload kunnen geven? Oprechte vraag want ik weet niet zo goed hoe coax werkt.
Heel simple heb nu een oneup zie je in de speedtests rond de 938 Mbit - dat is normaal met de overhead - 1100 profiel doet dat dichter bij de 1000 komen ;-)

Het is vrij nutteloos maar marketing.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@koenraaddeconicnk normaal is overal al Docsis 3.1 beschikbaar en mogelijk, men moet enkel overal die modem routers aanbieden aan klanten.
greets
master-magic
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Maar dit vereist geen aanpassingen aan de huidige coax netwerk infrastructuur ? Dus modems en NIU's vervangen volstaat om een synchrone snelheid van 10 Gpbs aan te bieden?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

er moet ruimte op de kabel komen eerst om deze snelheden ten eerste te kunnen aanbieden, en alle Docsis 3.0 moeten er uit om volledig op 3.1 te kunnen.
greets
master-magic
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uitfasering DVB-C is noodzakelijk zoals gezegd in een ander topic.

Momenteel groeit de vraag naar bandbreedte sowieso al zeer snel door populariteit van videostreaming in alle mogelijke vormen. Ook camerabewaking (upstream!) bij privé-woningen heeft een grote impact op het coaxkabelnetwerk. Er is momenteel echt geen bandbreedte op overschot om snelheden te verhogen. Integendeel, Wyre schrijft in hun "Netwerk Transformatie Outlook" dat "traffic shaping" mogelijks zal verstrengen in plaats van versoepelen. Dat betekent dus dat de theoretische specificaties van je abonnement in de praktijk steeds minder betrouwbaar zullen kunnen geleverd worden.

Wyre heeft ook een aanzienlijk investeringsprogramma in FttH, dus ik verwacht dat snelheidsverhogingen op coaxkabel ook niet meer de hoogste prioriteit hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Mijn vraag is of
1. netwerkaanpassingen met het oog op DOCSIS 3.1 naast vervanging van NIU's ook andere infrastructurele ingrepen impliceert waardoor mogelijk het coax netwerkprobleem in de buurt hier opgelost wordt?
2. kan de uitrol van DOSCIS 3.1 het supprimeren / implementeren van nieuwe frequenties impliceren die maken dat bestaande netwerkproblemen opgelost raken?
3. is hier een timing gekend wat de uitrol van deze standaard betreft.
Antwoord is 3 keer "NEEN" :-(
- implementeren van nieuwe frequenties (dat zijn de frequenties > 850 MHz) zal een probleem met de kabel niet oplossen. Hoe hoger de frequenties, hoe gevoeliger voor storingen ... D3.1 is ook gevoeliger voor storingen dan D3.0
- hergebruik van bestaande frequenties (< 850 Mhz) voor D3.1 is alleen mogelijk na uitfaseren DVB-C (5 jaar) en uitfaseren van D3.0 (>> 5jaar)
- uitrol van D3.1 is nu bezig, maar zal vooral de overbooking iets doen dalen, reken maar niet op hogere (coax) snelheden in de nabije toekomst.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dat was dus duidelijk 'a stupid question'. Neen, die snelheid kan me echt niet schelen; enkel de upload zou voor mij beter mogen dan 40 Mbps. Mijn hoop was dat D 3.1 ook infrastructureel wijzigingen aan het coax netwerk zou vereisen waardoor mogelijk de storing hier (quasi-)volledig van de baan zou zijn. Zoals al gezegd, dan hoef ik geen fiber meer.

Dus blij dat D3.1 op zich laat wachten nog enkele jaren want het probleem zou alleen maar toenemen ....
raf1 schreef: 2 maanden geleden Wyre heeft ook een aanzienlijk investeringsprogramma in FttH, dus ik verwacht dat snelheidsverhogingen op coaxkabel ook niet meer de hoogste prioriteit hebben.
Had PX annex FK dat ook niet in de beginne? En we zien waar we gestrand zijn: werken hier en daar, plaatsing van POPs en doorblazen kabel met als resultaat ... mensen die na jaren uitrol aan een tempo lager dan het slakkentempo, nog altijd geen fiber hebben ... Wat garandeert ons dat dit bij 'Wyre' niet zo zal zijn.
Mogelijk het feit dat vergunningen van gemeentebesturen voor hen probleemloos zullen toegekend worden?

Ik ben wel aansluitbaar op 'Eurofiber'. Ik ga daar toch eens mijn licht opsteken ondanks het feit dat het alleen maar voor zelfstandigen is. Veruit de laatste strohalm, naast de VDSL2 met 5G die je hebt voorgesteld.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

In 2024 hebben Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar een Memorandum of Understanding ondertekent waarbij Wyre (60%) en Fiberklaar (40%) fiber zullen aanleggen in gemiddeld bevolkte gebieden (2 miljoen woningen) en Wyre zal (100%) HFC kabels aanleggen in de dunst bevolkte gebieden (0,7 miljoen woningen). Proximus en Telenet krijgen ook wholesaletoegang tot de kabels van Wyre en FK.

https://press.telenet.be/wyre-proximus- ... te-breiden

In steden en dichtbevolkte gebieden zullen Wyre en FK volledig apart werken.

Geen idee in welke gebied je woont, waarschijnlijk in een dunbevolkte gebied dus je zal waarschijnlijk heel lang moeten wachten op DOCSIS 4.0.
ISP+TV: TN
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ik woon in Aalst zelf en niet in een deelgemeente, dit in een zijstraat op 100 meter van de ring rond Aalst. Onze wijk en omliggende wijken zijn eigenlijk dicht bevolkt ... Aan de ovezijde van de ring is er fiber en daar is PX/FK gestopt met bekabeling. Ook naburige wijken, zeker richting Erpe en Lede zijn dicht bevolkt ...

Op de sites van PX en FK, staat nog altijd dat FK hier bezig is met de werken (al 2 tot 3 jaar)

Dus ...?

Denk dat we gewoon pech gehad hebben dat de aanvraag voor wijk POP in het Park Ter Linden, vorig jaar op een 'njet' gebotst van het gemeentebestuur want anders waren we, denk ik, al lang aangesloten.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”