Trevion electriciteitsprijs plots +46%

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
FredericV
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zit al vele jaren bij Trevion, een lokale groene energieleverancier uit het Gentse.

Deze kwam naar boven op basis van de V-test. Ik ben bij Trevion begonnen net voor de energiecrisis.

Mijn verbruik zit in dalende lijn, en op basis van de laatste afrekening is dit voor afgelopen jaar:

2880 dag
4180 nacht
7272 excl nacht (accumulatievuren in een villa met helaas F energielabel)
trevion-verbruik.png
Mijn voorschotbedrag was € 286,00 (incl. btw) en is nu plots naar € 364,00 opgetrokken. Ik ben dan de afrekening van het afgelopen jaar, en vorig jaar gaan vergelijken. Op jaarbasis dus € 936 duurder.

In de periode 22/02/2023 - 06/02/2024 werd 10,482 €c/kWh tijdens de piekuren gerekend (=vorige afrekening)
Op de huidige afrekening zijn piekuren nog aan de oude tarief tussen 06/02/2024 - 01/11/2024 : 10,482 €c/kWh
En vanaf 01/11/2024 rekenen ze plots 15,298 €c/kWh !!

Dit is dus plots 46% duurder:

Die enorme prijsstijging is nergens te vinden in officiële stats zoals

https://www.creg.be/nl/professionals/ma ... buurlanden

of bvb

https://totalenergies.be/nl/particulier ... tie-in-kwh

Echter als ik de V-test doe op basis van de drie bovenstaande getallen, dan kan niemand dit aan die oude Trevion prijs leveren.
vtest.png
Als ik een simulatie aanvraag via
https://trevion.be/prijssimulatie/
dan zit ik zelfs op € 380,00 per maand (incl. btw) ...
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Met simulatie zijn we niks.
Welke formule heb je?
https://trevion.be/producten-energie-voor-nu-en-later/

Door stijgende taxen zal factuur 120€ op jaarbasis duurder zijn dan vorig jaar.
Stroomprijzen zijn atm ook het hoogst sinds 2023 dachtk
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
FredericV
Member
Member

Ik heb "Groene energie van hier 'vast' Professioneel":

Voor de periode 01/11/2021 tot 01/11/2024 (duurtijd 3 jaar) heb je het vast product Groene energie van hier 'vast' Professioneel.
Voor de periode 01/11/2024 tot 01/11/2025 (duurtijd 1 jaar) heb je het vast product Groene energie van hier 'vast' Professioneel.

Zelfde naam, maar plots 46% duurder.

In mailbox aan het zoeken: ze hebben in Augustus een mail gestuurd, dat de vanaf november de tarieven van Augustus 2024 zouden worden toegepast. In een bijgevoegde PDF staat inderdaad dit veel hogere tarief.

Ik bel morgen naar Trevion.

Als ik naar deze kijk, dan zijn er aanbieders vanaf 11,77 eurocent, en een aantal rond de 13 cent, ipv 15,298 cent bij Trevion
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... ktriciteit
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Het is blijkbaar 'normaal' dat oude contracten na een paar jaar (zeer) duur worden. Ik had onlangs net het zelfde met OctaPlus. Ik was daar al verschillende jaren bij. Bij de laatste afrekening kom ik er op dat ze plots 500 € extra aanrekenen voor mijn terugdraaiende teller, bovenop de gekende tarieven.

Snel even vergeleken. Bij de anderen, zelfs bij de nieuwe contracten van OctaPlus, werd dit niet aangerekend.
Dan weet je wat je moet doen hé.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht u te informeren als uw contract vervalt met de nieuwe tarieven van het nieuwe contract.
Dus je had van augustus tot november de tijd om weg te gaan of stilzwijgend akkoord te gaan met de nieuwe tarieven, en je hebt dus voor het 2e gekozen. Maar nu verschiet je van de prijs.

Niks bellen, vergelijken wie goedkoper is en overstappen!
FredericV
Member
Member

Vorige leverancier was Mega. Mega kwam er nu opnieuw als goedkoopste uit, bij de V-test, maar daar stond ook nog een korting vermeld

Als ik echter via de site van Mega een prijs quote opvraag, dan komt het incl BTW op 301,34 x 1,21 = 364 dus geen prijsverschil met Trevion.

Het product op de site van Mega noemt ook anders dan op de V-test site: Smart ipv Smart green flex:
mega.png
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

MarkDM schreef: 3 maanden geleden Het is blijkbaar 'normaal' dat oude contracten na een paar jaar (zeer) duur worden.
Je oude contract wordt niet duurder, maar zal na afloop van de contractuele periode overgaan naar een nieuw contract van onbepaalde duur met andere tarieven. Dat die tarieven niet lager zullen liggen mag wel duidelijk zijn.
In contracten die worden afgesloten voor een bepaalde duur wordt ook vermeld wat er zal gebeuren na afloop van het contract, men gaat jou immers niet zonder stroom zetten.
Gewoon ervoor zorgen dat je het niet zo ver laat komen en nog vóór de afloopdatum van een contract van bepaalde duur overschakelen naar een ander contract.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die tools om zogezegd prijs te berekenen zijn zodanig ontwikkeld dat enkel de duurste tarieven erin zitten.

Hier kan je alle tariefkaarten terug vinden van Mega:
https://www.mega.be/nl/energie/tariefkaarten

Kijk eens naar energie.be hun tarieven anders
https://www.energie.be/nl/tarief#tariff-types
FredericV
Member
Member

Mega en energie.be zijn duurder omdat de c€/kWh gebaseerd is op tariefkaarten van februari, en die prijzen zijn duurder dan augustus. Dus dat schiet niet op.

Naar Trevion gebeld, of er geen betere aanbiedingen zijn. Die zijn er niet en prijs vastzetten voor 3 jaar doen ze ook niet meer, maar Trevion heeft een nuttige tip telefonisch doorgegeven, en de dame was erg vriendelijk.

Ik kreeg de volgende tip mee:

Je lopend contract van 1 jaar, op basis van een tariefkaart uit het verleden, kan je altijd op 21 dagen opzeggen. Bij het begin van de maand kijk je naar de nieuwe tariefkaart voor die maand, en als de prijzen lager zijn dan je oude tariefkaart, dan zeg je je oud contract op (opzeg = 21 dagen), en ga je een nieuw contract weer voor één jaar aan, op basis van een nieuwe tariefkaart.

En dit kan gewoon via email.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Als ik jou ook een tip mag geven: kijk dan meteen ook naar de tariefkaarten van de andere leveranciers of laat het de V-test voor jou doen. Kies je uiteindelijk voor een andere leverancier, dan hoeft zelfs die e-mail niet want de nieuwe leverancier regelt alles.
FredericV
Member
Member

@Flippi, ik heb dat reeds gedaan middels de V-test, maar geen enkele leverancier is goedkoper dan de Trevion tariefkaart van augustus, waarop mijn huidig contract gebaseerd is. Uiteraard zal ik de V-test opnieuw begin maart nog eens lopen. Bij de breakdown staat ook de c€/kWh
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”