Laadpaal werkgever --> laadpaal in eigen beheer.

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Ik heb nu een alfen laadpaal thuis die geïnstalleerd werd door de werkgever, maar die mijn eigendom is.
Momenteel heb ik een laadkaart van het werk en loopt de backoffice via Luminus. Ik gebruik dus de laadkaart van het werk om thuis mijn auto te laden.

Hoe kan ik Luminus als beheerder verwijderen en hoe zorg ik ervoor dat ik ofwel kan laden zonder laadkaart of dat ik een andere laadkaart kan gebruiken zonder dat ik dan zelf voor mijn eigen stroom moet betalen?

Indien je kan laden zonder laadpas, hoe start en stop je dan je laadsessie?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Heb je een account en paswoord zodat je toegang hebt tot de software van de Alfen?
Zo neen, stopt daar het verhaal.

Zo ja dan kan je via de software (ACE Service Installer) de instelling RFID wijzigen naar P&C.
De laadsessie start in P&C bij koppeling laadkabel met EV en stopt indien je de laadkabel uit de laadpaal van de EV verwijderd. Eenvoudiger kan het niet.
P&C is aan te raden op privédomein en waar je geen split wil van kosten tussen verschillende voertuigen.
RFID is aan te raden indien de paal publiek toegankelijk is en/of je laadkosten overzichtelijk wil verdelen over verschillende voertuigen.

Via P&C kan iedere EV laden die aan je laadpaal aangesloten wordt. De kosten gaan gewoon via je elektriciteitsrekening.
Is er geen back office die deze kosten terug zal betalen draai je daar uiteraard zelf voor op.
Is er wel een back office worden alle laadkosten, ongeacht de gekoppelde EV, via de back office en de werkgever vergoed.
Werk je via RFID kan kan je laden met de laadpas van de werkgever waarna de kosten geladen via deze pas via de back office vergoed worden. Je kan ook andere laadpassen whitelisten en daar - via een tussenpersoon een terugbetalingstarief op instellen. Of deze kosten rechtstreeks door de beheerder van de gebruikte laadpassen laten verrekenen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Een gerelateerde vraag, waarschijnlijk ook relevant voor Sky :-)

Ik weet waar ik de plug & charge optie kan enablen in mijn Alfen paal, maar daar moet ik de ID ingeven van mijn (Luminus) charging pass. Maar waar kan je die charge pass ID vinden? Ergens in de logs als ik een sessie gestart heb?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hier staat dat gewoon in de software van de back office (non Luminus).
Screenshot_20250226_093630_Samsung Internet~3.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 3 maanden geleden Heb je een account en paswoord zodat je toegang hebt tot de software van de Alfen?
Zo neen, stopt daar het verhaal.

Zo ja dan kan je via de software (ACE Service Installer) de instelling RFID wijzigen naar P&C.
De laadsessie start in P&C bij koppeling laadkabel met EV en stopt indien je de laadkabel uit de laadpaal van de EV verwijderd. Eenvoudiger kan het niet.
P&C is aan te raden op privédomein en waar je geen split wil van kosten tussen verschillende voertuigen.
RFID is aan te raden indien de paal publiek toegankelijk is en/of je laadkosten overzichtelijk wil verdelen over verschillende voertuigen.

Via P&C kan iedere EV laden die aan je laadpaal aangesloten wordt. De kosten gaan gewoon via je elektriciteitsrekening.
Is er geen back office die deze kosten terug zal betalen draai je daar uiteraard zelf voor op.
Is er wel een back office worden alle laadkosten, ongeacht de gekoppelde EV, via de back office en de werkgever vergoed.
Werk je via RFID kan kan je laden met de laadpas van de werkgever waarna de kosten geladen via deze pas via de back office vergoed worden. Je kan ook andere laadpassen whitelisten en daar - via een tussenpersoon een terugbetalingstarief op instellen. Of deze kosten rechtstreeks door de beheerder van de gebruikte laadpassen laten verrekenen.
Account en paswoord heb ik inderdaad.
Straks alfen plugin in home assistant eens stoppen en inloggen via ACE.
Bedankt voor de uitleg.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 3 maanden geleden Hier staat dat gewoon in de software van de back office (non Luminus).
Screenshot_20250226_093630_Samsung Internet~3.jpg
Maar dat is toch de ID van de laadpaal en niet van de laadpas? Bij "kaarten" heb ik daar wel een "Kaart ID", maar dat lijkt me niet te werken als ik die ID ingeef in Alfen (moet volgens mij ook een hex waarde zijn).

Lijkt overigens verdacht veel op de back office van Luminus, waarschijnlijk is jouw screenshot ook evc-net? :-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

sky schreef: 3 maanden geleden Hoe kan ik Luminus als beheerder verwijderen
Met de ACE Installer je back-office op "none" zetten.
sky schreef: 3 maanden geleden en hoe zorg ik ervoor dat ik ofwel kan laden zonder laadkaart of dat ik een andere laadkaart kan gebruiken zonder dat ik dan zelf voor mijn eigen stroom moet betalen?
Zonder backoffice ga je altijd zelf voor je stroom betalen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: 3 maanden geleden Lijkt overigens verdacht veel op de back office van Luminus, waarschijnlijk is jouw screenshot ook evc-net? :-)
Geen Luminus.
De back office is van LastMileSolutions en loopt over Nederland.
En het ID in de backoffice (eerste kolom) is niet het ID van de laadpaal. Het ID van de Alfen laadpaal begint met "ace........"
Wil je de laadpaal op P&C instellen moet je niet het ID van de laadpas gebruiken maar het ID van de laadpaal (dus ACE...)

Overschakelen naar "standalone" wordt pas actief na een reboot van de laadpaal.
Sol Invictus!
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het ID van mijn Luminus laadpas gevonden in de Alfen logs. Dit ID komt niet overeen met wat ik in de (Luminus rebranded) LastMileSolutions backend zie als "Kaart ID", noch met het "Laadpunt ID".

Heb plug & charge enabled in de settings, en het gevonden ID van de Luminus laadpas in de config meegegeven. Dat lijkt -zonder reboot van de laadpaal overigens- te doen wat ik wil: inpluggen van de kabel zorgt ervoor dat er automatisch geladen wordt via de laadpas van de werkgever. Bedankt voor het meedenken, mijn leven is zonet weer nét iets makkelijker geworden :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goed dat je de oplossing gevonden hebt.
Dat zal dan een "dingetje" van de verschillende backOffice operatoren zijn.
Hier gebruikt de Alfen (op het primaire adres) voor wijziging instelling tussen P&C en RFID het ID van de laadpaal.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”