Ik heb nu een alfen laadpaal thuis die geïnstalleerd werd door de werkgever, maar die mijn eigendom is.
Momenteel heb ik een laadkaart van het werk en loopt de backoffice via Luminus. Ik gebruik dus de laadkaart van het werk om thuis mijn auto te laden.
Hoe kan ik Luminus als beheerder verwijderen en hoe zorg ik ervoor dat ik ofwel kan laden zonder laadkaart of dat ik een andere laadkaart kan gebruiken zonder dat ik dan zelf voor mijn eigen stroom moet betalen?
Indien je kan laden zonder laadpas, hoe start en stop je dan je laadsessie?
Laadpaal werkgever --> laadpaal in eigen beheer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Heb je een account en paswoord zodat je toegang hebt tot de software van de Alfen?
Zo neen, stopt daar het verhaal.
Zo ja dan kan je via de software (ACE Service Installer) de instelling RFID wijzigen naar P&C.
De laadsessie start in P&C bij koppeling laadkabel met EV en stopt indien je de laadkabel uit de laadpaal van de EV verwijderd. Eenvoudiger kan het niet.
P&C is aan te raden op privédomein en waar je geen split wil van kosten tussen verschillende voertuigen.
RFID is aan te raden indien de paal publiek toegankelijk is en/of je laadkosten overzichtelijk wil verdelen over verschillende voertuigen.
Via P&C kan iedere EV laden die aan je laadpaal aangesloten wordt. De kosten gaan gewoon via je elektriciteitsrekening.
Is er geen back office die deze kosten terug zal betalen draai je daar uiteraard zelf voor op.
Is er wel een back office worden alle laadkosten, ongeacht de gekoppelde EV, via de back office en de werkgever vergoed.
Werk je via RFID kan kan je laden met de laadpas van de werkgever waarna de kosten geladen via deze pas via de back office vergoed worden. Je kan ook andere laadpassen whitelisten en daar - via een tussenpersoon een terugbetalingstarief op instellen. Of deze kosten rechtstreeks door de beheerder van de gebruikte laadpassen laten verrekenen.
Zo neen, stopt daar het verhaal.
Zo ja dan kan je via de software (ACE Service Installer) de instelling RFID wijzigen naar P&C.
De laadsessie start in P&C bij koppeling laadkabel met EV en stopt indien je de laadkabel uit de laadpaal van de EV verwijderd. Eenvoudiger kan het niet.
P&C is aan te raden op privédomein en waar je geen split wil van kosten tussen verschillende voertuigen.
RFID is aan te raden indien de paal publiek toegankelijk is en/of je laadkosten overzichtelijk wil verdelen over verschillende voertuigen.
Via P&C kan iedere EV laden die aan je laadpaal aangesloten wordt. De kosten gaan gewoon via je elektriciteitsrekening.
Is er geen back office die deze kosten terug zal betalen draai je daar uiteraard zelf voor op.
Is er wel een back office worden alle laadkosten, ongeacht de gekoppelde EV, via de back office en de werkgever vergoed.
Werk je via RFID kan kan je laden met de laadpas van de werkgever waarna de kosten geladen via deze pas via de back office vergoed worden. Je kan ook andere laadpassen whitelisten en daar - via een tussenpersoon een terugbetalingstarief op instellen. Of deze kosten rechtstreeks door de beheerder van de gebruikte laadpassen laten verrekenen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Een gerelateerde vraag, waarschijnlijk ook relevant voor Sky 
Ik weet waar ik de plug & charge optie kan enablen in mijn Alfen paal, maar daar moet ik de ID ingeven van mijn (Luminus) charging pass. Maar waar kan je die charge pass ID vinden? Ergens in de logs als ik een sessie gestart heb?

Ik weet waar ik de plug & charge optie kan enablen in mijn Alfen paal, maar daar moet ik de ID ingeven van mijn (Luminus) charging pass. Maar waar kan je die charge pass ID vinden? Ergens in de logs als ik een sessie gestart heb?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Hier staat dat gewoon in de software van de back office (non Luminus).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Account en paswoord heb ik inderdaad.ivob schreef: 3 maanden geleden Heb je een account en paswoord zodat je toegang hebt tot de software van de Alfen?
Zo neen, stopt daar het verhaal.
Zo ja dan kan je via de software (ACE Service Installer) de instelling RFID wijzigen naar P&C.
De laadsessie start in P&C bij koppeling laadkabel met EV en stopt indien je de laadkabel uit de laadpaal van de EV verwijderd. Eenvoudiger kan het niet.
P&C is aan te raden op privédomein en waar je geen split wil van kosten tussen verschillende voertuigen.
RFID is aan te raden indien de paal publiek toegankelijk is en/of je laadkosten overzichtelijk wil verdelen over verschillende voertuigen.
Via P&C kan iedere EV laden die aan je laadpaal aangesloten wordt. De kosten gaan gewoon via je elektriciteitsrekening.
Is er geen back office die deze kosten terug zal betalen draai je daar uiteraard zelf voor op.
Is er wel een back office worden alle laadkosten, ongeacht de gekoppelde EV, via de back office en de werkgever vergoed.
Werk je via RFID kan kan je laden met de laadpas van de werkgever waarna de kosten geladen via deze pas via de back office vergoed worden. Je kan ook andere laadpassen whitelisten en daar - via een tussenpersoon een terugbetalingstarief op instellen. Of deze kosten rechtstreeks door de beheerder van de gebruikte laadpassen laten verrekenen.
Straks alfen plugin in home assistant eens stoppen en inloggen via ACE.
Bedankt voor de uitleg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Maar dat is toch de ID van de laadpaal en niet van de laadpas? Bij "kaarten" heb ik daar wel een "Kaart ID", maar dat lijkt me niet te werken als ik die ID ingeef in Alfen (moet volgens mij ook een hex waarde zijn).ivob schreef: 3 maanden geleden Hier staat dat gewoon in de software van de back office (non Luminus).
Screenshot_20250226_093630_Samsung Internet~3.jpg
Lijkt overigens verdacht veel op de back office van Luminus, waarschijnlijk is jouw screenshot ook evc-net?

-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Met de ACE Installer je back-office op "none" zetten.
Zonder backoffice ga je altijd zelf voor je stroom betalen.sky schreef: 3 maanden geleden en hoe zorg ik ervoor dat ik ofwel kan laden zonder laadkaart of dat ik een andere laadkaart kan gebruiken zonder dat ik dan zelf voor mijn eigen stroom moet betalen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Geen Luminus.NickG schreef: 3 maanden geleden Lijkt overigens verdacht veel op de back office van Luminus, waarschijnlijk is jouw screenshot ook evc-net?![]()
De back office is van LastMileSolutions en loopt over Nederland.
En het ID in de backoffice (eerste kolom) is niet het ID van de laadpaal. Het ID van de Alfen laadpaal begint met "ace........"
Wil je de laadpaal op P&C instellen moet je niet het ID van de laadpas gebruiken maar het ID van de laadpaal (dus ACE...)
Overschakelen naar "standalone" wordt pas actief na een reboot van de laadpaal.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb het ID van mijn Luminus laadpas gevonden in de Alfen logs. Dit ID komt niet overeen met wat ik in de (Luminus rebranded) LastMileSolutions backend zie als "Kaart ID", noch met het "Laadpunt ID".
Heb plug & charge enabled in de settings, en het gevonden ID van de Luminus laadpas in de config meegegeven. Dat lijkt -zonder reboot van de laadpaal overigens- te doen wat ik wil: inpluggen van de kabel zorgt ervoor dat er automatisch geladen wordt via de laadpas van de werkgever. Bedankt voor het meedenken, mijn leven is zonet weer nét iets makkelijker geworden
Heb plug & charge enabled in de settings, en het gevonden ID van de Luminus laadpas in de config meegegeven. Dat lijkt -zonder reboot van de laadpaal overigens- te doen wat ik wil: inpluggen van de kabel zorgt ervoor dat er automatisch geladen wordt via de laadpas van de werkgever. Bedankt voor het meedenken, mijn leven is zonet weer nét iets makkelijker geworden

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Goed dat je de oplossing gevonden hebt.
Dat zal dan een "dingetje" van de verschillende backOffice operatoren zijn.
Hier gebruikt de Alfen (op het primaire adres) voor wijziging instelling tussen P&C en RFID het ID van de laadpaal.
Dat zal dan een "dingetje" van de verschillende backOffice operatoren zijn.
Hier gebruikt de Alfen (op het primaire adres) voor wijziging instelling tussen P&C en RFID het ID van de laadpaal.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.