Hoe Controleren of je op Wyre RFoG zit

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Sinds vorige week dinsdag zijn we via Coax aangeslorten op het Base netwerk.

toen ik iemand van de buren nodig had melde dit dat ze onlangs ook Fiber waren komen instaleren in ons appartementsgebouw.
nu ik op de kaart van het bipt kijk zie ik ook dat fiber als geinstalleerd staat voor onze locatie met als provider Wyre.

verder merk ik dat ik bij een speedtest steeds bijna de max haal tegen de 200/20 (ongeacht het tijdstip)

wil dit zeggen dat ik op Wyre RFoG zit ?

is er een manier om dit te controleren ? (vb een tracroute en kijken voor een specifieke ip range)
ik heb geprobeerd bij RapidXS (maar die zitten nog niet in Mechelen op Wyre)
Bij orange deze geven de volgende Fiber opties over coax aan. (Technologievezel met coaxiale terminatie: start fiber 150/15, zen fiber 500/50, giga fiber 1000/50)
vandaar dat ik vermoed dat ze in ons gebouw Fiber RFoG hebben geïnstalleerd.
Volgens de tabel bied base dit niet officieel aan... maar ik zou het vreemd vinden als dan niet via RFoG zouden zijn aangesloten.
Greetz cyberbug

Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

RFoG is uiteindelijk ook gewoon coaxkabel (met een klassieke DOCSIS-modem). Je zit op hetzelfde fysieke en IP-netwerk, alleen staat er nu een individuele micro-node in je privaat appartement of een gemeenschappelijke micro-node in een gemeenschappelijke technische ruimte in het appartementsgebouw.

Wyre installeerde RFoG uitsluitend in "green fields", nieuwe verkavelingen of nieuwe appartementsgebouwen. Dat is al een indicatie. Tegenwoordig installeert Wyre geen RFoG meer, maar XGS-PON (net zoals Proximus) in green fields.

Orange en Telenet verzinnen ook dubbelzinnige woorden in hun marketing om te verdoezelen dat ze haast overal nog coaxkabel gebruiken. "Fibertechnologie met coaxiale aansluiting" is gewoon internet via coaxkabel zoals het al 25 jaar bestaat. De fiber komt toe in de nodekast in je buurt en van daaruit vertrekt de coaxkabel naar de taps (paddestoelen) en zo naar de woningen.
Maar vandaag willen Orange en Telenet hun coaxkabelinternet anders noemen omdat er een concurrent op de markt is die al meer dan 2,2 miljoen woningen op een écht Fiber-to-the-Home-netwerk (XGS-PON) kan aansluiten.

Om te weten of je op RFoG zit, zal je toch in het appartementsblok moeten op zoek gaan naar de ruimte waar de glasvezel binnenkomt. Daar moet dan een micro-node staan waar een dun glasvezelkabeltje met groene SC/APC-connector toekomt en waaruit dikke zwarte coaxkabels met F-connectoren vertrekken. Doorgaans zit die micro-node verborgen achter een witte behuizing met een groot zwart Telenet-logo: foto's vind je in volgend topic: viewtopic.php?t=56178
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Zal wel RFoG zijn. Enkel daarop kan je ook Base of Orange krijgen. Op een Telenet ftth netwerk kan je geen BASE klant worden, want die hebben nog geen modem zoals de F@ST5685LGB-TN (Fiberbox) om aan te sluiten.
In enkele steden (Genk, Gent, Diksmuide, Poperinge & Antwerpen) kan je Orange ftth afnemen, maar weet niet of dit dan een eigen fibernetwerk is of toch één van Wyre.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”