Correcte dhcp settings Internet box+ fiber

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Plaats reactie
stefanmechelen
Starter
Starter

Hallo

Ik had eerst de box in bridge modus staan naar mijn bestaande Google Nest Wifi pro setup. Werkte, maar natuurlijk was fiber dan afgetopt op 1gb.

Dus nu heb ik router in dhcp modus staan, computer rechtstreeks op de lan 10 gb poort en nog een kabel van de lan poort op de modem naar mijn netgear netwerkswitch waarachter nog wat Synology's hangen. Nieuwe netwerkkaart van 10gigabit in mijn hp Omen en gaan met die banaan :-)

Maar is dat wel correct en zijn die dhcp settings correct? Iedere keer dat PC in slaapstand gaat, gaat mijn lan verbinding eruit. Ofwel ligt dat aan die nieuwe 10gigabit netwerkkaart (wat zeker kan) ofwel aan de setup van de internet box+.

Ik ben vooral in de war door die 2 dhcp pools, dat is zo raar.

De vraag is dan ook, is dit wel correct qua settings? En ik herhaal, van fiberklaar kastje naar wan op de internet box+, van mijn pc rechtstreeks naar de lan 10gb poort en van één van de gele lan poorten naar mijn netgear switch en achter die switch hangt een Hue bridge en een paar Synology's. Meer hangt er niet aan.

noot: ik kan geen link plaatsen naar de afbeelding, omdat ik mijn oude login niet meer ken en je blijkbaar eerst aantal posts moet doen (belachelijke regel)
maar de link is dus drive puntje proton puntje me slash urls slash Z2PG8QDZJC#HMbPwdqNv7hS
2025-02-24 21_07_21-Modemconfiguratie _ My Viking _ Mobile Vikings.png
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: afbeelding toegevoegd
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

stefanmechelen schreef: 4 maanden geleden Ik ben vooral in de war door die 2 dhcp pools, dat is zo raar.
De afbeelding toont inderdaad de normale settings van een Proximus internet Box.
  • het primair subnet is 192.168.128.1 tot en met 192.168.129.254 (dus een /23 subnet).
  • het secundair subnet (192.168.1/24) moet je niets van aantrekken (heeft geen DHCP pool).
Het primaire subnet is dan verder onderverdeeld in 3 "pools"
  • 198.168.128.2 tot en met 198.168.128.127 = system DHCP pool > moet je niets van aantrekken, dit is gereserveerd voor Proximus TV etc.
  • 198.168.128.128 tot en met 198.168.128.254 = vrije IP adressen (hieruit kan je vaste IP adressen toekennen).
  • 198.168.129.0 tot en met 198.168.129.254 = main DHCP pool > dit is de DHCP range voor de toestellen in jouw lokaal netwerk.
stefanmechelen schreef: 4 maanden geleden De vraag is dan ook, is dit wel correct qua settings? En ik herhaal, van fiberklaar kastje naar wan op de internet box+, van mijn pc rechtstreeks naar de lan 10gb poort en van één van de gele lan poorten naar mijn netgear switch en achter die switch hangt een Hue bridge en een paar Synology's. Meer hangt er niet aan.
Dat is perfect.
stefanmechelen schreef: 4 maanden geleden Iedere keer dat PC in slaapstand gaat, gaat mijn lan verbinding eruit. Ofwel ligt dat aan die nieuwe 10gigabit netwerkkaart (wat zeker kan) ofwel aan de setup van de internet box+.
Ik denk dat dit aan jouw netwerkkaart ligt (of Windows 11?)

Ik gebruik een Fritz!Box als router (en fibermodem), en ik stel hetzelfde vast:
als de PC uit slaapstand komt, duurt een tijdje voor ik terug internet heb :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Mobile Vikings, Jim mobile”