Laadpaal werkgever <> eigen laadpaal publiek zetten
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Beste,
Wij krijgen op het werk een laadpaal aangeboden door de werkgever. Hij kost echter vrij veel: 3000 EUR inclusief installatie. Hij wordt afgeschreven op 5 jaar. Verlaat je de firma vroeger dan 5 jaar, dan wordt de restwaarde berekend, jij moet die betalen en dan is de laadpaal jouw eigendom.
Ik wens hier niet op in te gaan. Ik kan een laadpaal zelf installeren en het toestel kost mij nog geen 1300 EUR btw in (keuring natuurlijk ook nog verplicht).
Een collega van oppert nu hetvolgende:
- Ik ga zelf een laadpaal installeren en aansluiten.
- Ik sta laden via een publieke backoffice toe.
- Ik bepaal zelf mijn tarief voor publiek laden en ik zet dat vrij hoog <> "de markt".
- Ik laad elke dag aan mijn eigen laadpaal met de publieke laadkaart van mijn werkgever.
Gevolg: ik verdien zelf een groot stuk terug van mijn eigen installatie.
Het is een idee van een collega dat hij zelf ergens heeft horen waaien.
Kan dit? Mag dit? Het lijkt natuurlijk vrij onetisch naar de werkgever toe, anderzijds: ik betaal zelf voor mijn laadpaal en probeer een stuk te recuperen van mijn werkgever.
Zijn er bezwaren tegen dergelijke constructie?
Nog al iemand dit "verhaal" gehoord? Volgens mij is hier niets onwettigs aan, en zolang je niet "extreem hoge tarieven" gaat vragen ook niet echt onetisch.
Bedankt alvast!
Pieter
Wij krijgen op het werk een laadpaal aangeboden door de werkgever. Hij kost echter vrij veel: 3000 EUR inclusief installatie. Hij wordt afgeschreven op 5 jaar. Verlaat je de firma vroeger dan 5 jaar, dan wordt de restwaarde berekend, jij moet die betalen en dan is de laadpaal jouw eigendom.
Ik wens hier niet op in te gaan. Ik kan een laadpaal zelf installeren en het toestel kost mij nog geen 1300 EUR btw in (keuring natuurlijk ook nog verplicht).
Een collega van oppert nu hetvolgende:
- Ik ga zelf een laadpaal installeren en aansluiten.
- Ik sta laden via een publieke backoffice toe.
- Ik bepaal zelf mijn tarief voor publiek laden en ik zet dat vrij hoog <> "de markt".
- Ik laad elke dag aan mijn eigen laadpaal met de publieke laadkaart van mijn werkgever.
Gevolg: ik verdien zelf een groot stuk terug van mijn eigen installatie.
Het is een idee van een collega dat hij zelf ergens heeft horen waaien.
Kan dit? Mag dit? Het lijkt natuurlijk vrij onetisch naar de werkgever toe, anderzijds: ik betaal zelf voor mijn laadpaal en probeer een stuk te recuperen van mijn werkgever.
Zijn er bezwaren tegen dergelijke constructie?
Nog al iemand dit "verhaal" gehoord? Volgens mij is hier niets onwettigs aan, en zolang je niet "extreem hoge tarieven" gaat vragen ook niet echt onetisch.
Bedankt alvast!
Pieter
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Ik denk dat u zich zal moeten houden aan de wettelijk bepaalde forfaitaire vergoeding. Zoniet kan u belast worden op deze inkomsten. Dit zal uw terugverdienmodel impacteren natuurlijk.
Verstuurd vanaf mijn CPH2415 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CPH2415 met Tapatalk
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 52 keer
Ja dat kan perfect.
Zelf laadpaal aanschaffen, en publiek maken door ergens een abo te nemen.
Was lange tijd een grijze zone, maar wordt sinds dit jaar strenger gereguleerd. Zie https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2dd90d72cc
Het kan dus nog steeds perfect, en volgens mij ook de beste oplossing. Zeker als je bv met 2 mensen 1 laadpaal wil gebruiken. U juist houden aan het maximumbedrag.
Zelf laadpaal aanschaffen, en publiek maken door ergens een abo te nemen.
Was lange tijd een grijze zone, maar wordt sinds dit jaar strenger gereguleerd. Zie https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2dd90d72cc
Het kan dus nog steeds perfect, en volgens mij ook de beste oplossing. Zeker als je bv met 2 mensen 1 laadpaal wil gebruiken. U juist houden aan het maximumbedrag.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als uw werkgever het doorkrijgt (en dat zal sowieso gebeuren), zal het niet als erg loyaal opgevat worden.
In onze carpolicy hebben we speciaal een clausule dat kosten van extern laden altijd geëvalueerd kan worden en bestraft indien systematisch te duur. Net owv het feit dat mensen dit zullen proberen.
Hier staat recent ook laadpaal van werkgever. Daar valt ook geld op te verdienen (dynamisch tarief, op goedkope momenten laden en CREG-tarief vergoed worden).
Hier budget van 2,5k€, af te schrijven over 4 jaar. Als je ontslagen wordt, kan de werkgever kiezen om de laadpaal op zijn kosten af te breken. Anders gratis voor de werknemer. Bij zelf ontslag nemen kan gekozen worden: restwaarde betalen of paal laten afbreken op eigen kosten (is snel van de muur gevezen. Gemakkelijk zelf te doen.)
In onze carpolicy hebben we speciaal een clausule dat kosten van extern laden altijd geëvalueerd kan worden en bestraft indien systematisch te duur. Net owv het feit dat mensen dit zullen proberen.
Hier staat recent ook laadpaal van werkgever. Daar valt ook geld op te verdienen (dynamisch tarief, op goedkope momenten laden en CREG-tarief vergoed worden).
Hier budget van 2,5k€, af te schrijven over 4 jaar. Als je ontslagen wordt, kan de werkgever kiezen om de laadpaal op zijn kosten af te breken. Anders gratis voor de werknemer. Bij zelf ontslag nemen kan gekozen worden: restwaarde betalen of paal laten afbreken op eigen kosten (is snel van de muur gevezen. Gemakkelijk zelf te doen.)
-
- Premium Member
Het tarief voor Q1 is 28,22 eurocent/kWh.
Is goedkoper dan je publiek zou laden voor de werkgever, dus zie het probleem niet?
Daarnaast is het eigenlijk de beste manier. Je eigen laadpaal, die je ook kan delen met andere mensen. Heeft je partner een EV (eventueel van het werk), kan die ook laden aan dezelfde laadpaal. Of mensen die op bezoek komen, badgen en laden, veel plezier!
Bij een laadpaal van de werkgever is dat allemaal niet zo evident.
Persoonlijk vind ik dat thuisladen gewoon naar dit systeem moet evolueren. Een laadpaal van de werkgever is gewoon rommel.
Wat als je vertrekt? Laadpaal afbreken, en je nieuwe werkgever een andere komen plaatsen? Why? Of je neemt de laadpaal over, maar dan wil de nieuwe werkgever die paal niet ondersteunen...
Nu werkt dat nog omdat mensen nog geen laadpaal hebben.
Stel je hebt zelf prive een laadpaal gekocht. Je begint bij een nieuwe werkgever, en die wil hun laadpaal laten installeren, want die die jij hebt 'ondersteunen ze niet'. Je gaat eens goed lachen toch?
Is goedkoper dan je publiek zou laden voor de werkgever, dus zie het probleem niet?
Daarnaast is het eigenlijk de beste manier. Je eigen laadpaal, die je ook kan delen met andere mensen. Heeft je partner een EV (eventueel van het werk), kan die ook laden aan dezelfde laadpaal. Of mensen die op bezoek komen, badgen en laden, veel plezier!
Bij een laadpaal van de werkgever is dat allemaal niet zo evident.
Persoonlijk vind ik dat thuisladen gewoon naar dit systeem moet evolueren. Een laadpaal van de werkgever is gewoon rommel.
Wat als je vertrekt? Laadpaal afbreken, en je nieuwe werkgever een andere komen plaatsen? Why? Of je neemt de laadpaal over, maar dan wil de nieuwe werkgever die paal niet ondersteunen...
Stel je hebt zelf prive een laadpaal gekocht. Je begint bij een nieuwe werkgever, en die wil hun laadpaal laten installeren, want die die jij hebt 'ondersteunen ze niet'. Je gaat eens goed lachen toch?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Dit lijkt me richting oplichten van je werkgever..c4 met dwingende reden dus geen dop...De vraag is hoe graag je daar werkt natuurlijk. Waarom zou je voor een paar euro's dat doen....
Tom
Tom
-
- Elite Poster
Het doet me trouwens denken aan de situatie bij de werkgever van een kennis.
2 buren die hun laadpaal publiek hadden gezet en bij elkaar op de oprit gingen laden.
Mss niet voldoende om dwingende reden voor de rechtbank verdedigd te krijgen, maar ben er zeker van dat dit bij ons sowieso ontslag is. Het vertrouwen is dan zoek ...
2 buren die hun laadpaal publiek hadden gezet en bij elkaar op de oprit gingen laden.
Mss niet voldoende om dwingende reden voor de rechtbank verdedigd te krijgen, maar ben er zeker van dat dit bij ons sowieso ontslag is. Het vertrouwen is dan zoek ...
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Komt zo’n laadpunt dan ook tussen de publieke punten of kan je dat als privé aanduiden? Het zou wat zijn als alle laadpuntkaarten opritten gaan bevatten 
Mag/moet men dan (volgens de eventuele overeenkomsten met de laadboer) derden toelaten op zijn eigendom?
Je kan het altijd voorstellen aan je werkgever en iets overeen komen.

Mag/moet men dan (volgens de eventuele overeenkomsten met de laadboer) derden toelaten op zijn eigendom?
Je kan het altijd voorstellen aan je werkgever en iets overeen komen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Wanneer je op kosten van de werkgever een kwalitatieve laadpaal kan laten installeren waar je als gebruiker ook nog eens alle rechten op hebt is je laadpaal geen rommel en heb je ook geen probleem wanneer je overstapt naar een andere werkgever.dupondje schreef: 3 maanden geleden Wat als je vertrekt? Laadpaal afbreken, en je nieuwe werkgever een andere komen plaatsen? Why? Of je neemt de laadpaal over, maar dan wil de nieuwe werkgever die paal niet ondersteunen...
Een werkgever ondersteunt slechts zelden de laadpaal zelf. Dat doet de backoffice, meestal een derde partij.
Bij een goede slimme laadpaal kan je zelf - indien nodig - altijd de eigen backoffice instellen.
Voordeel van een laadpaal geïnstalleerd op kosten van de werkgever is dat alle kosten door de werkgever gedragen worden en de maandelijkse vergoeding voor de back office eveneens ten laste van de werkgever zijn.
Voordeel van de back office voor de gebruiker is dat zijn vaste vergoeding op afstand beheerd wordt en gestort op de eigen bankrekening. Zelf niet naar omkijken dus en geen gedoe met de fiscus.
Een laadpaal geïnstalleerd door de werkgever wordt na afschrijving - doorgaans drie tot vijf jaar - ook gewoon eigendom van de eindgebruiker. Terwijl de laad- en beheerskosten ten laste van de werkgever blijven.
Als eindgebruiker ook alle toegang tot de software instellingen van de laadpaal en kan zelf kiezen welke firmwareupdates al of niet worden uitgevoerd.
De paal kan door de eindgebruiker ook ingesteld worden als P&C of als RFID.
Ingesteld als P&C gaan alle laadverrrichtingen gewoon naar de account van de werkgever.
Ingesteld als RFID kan je zelf laadpassen whitlisten zodat alleen de jouwe doorgerekend wordt naar de account van de werkgever en de rest gewoon afgerekend worden via hun eigen provider.
Staat hier nu al meer dan zes jaar en werkt nog altijd. Zo'n rommel zal het dus niet zijn.
Ik zie dus geen enkel nadeel aan een laadpaal geplaatst op kosten van de werkgever met een back office abo betaald door de werkgever.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hier ook zo'n paal van de werkgever. In principe is hij na 3 jaar van ons maar of ze hem zouden komen afbreken en elders plaatsen lijkt me eerder twijfelachtig. Soit, we zijn niet van plan om de werkgever te verlaten dus normaal is die paal weldra gewoon van ons.
Het laden gaat via een kaart, als je laadt met die kaart gaat het naar de werkgever, anders zijn de kosten voor ons. Anderen laten laden (bezoek) kan dus perfect.
De regels zijn wel wat verstrengd, waarschijnlijk omdat sommigen er teveel de kantjes vanaf rijden. Laden in buitenland wordt afgeraden maar niet verboden. Men raadt aan zoveel mogelijk thuis te laden want de werkplek heeft maar een beperkt aantal laadpalen (verhuurder is niet zo snel om er bij te plaatsen).
En ondertussen schieten die laadpalen, zowel privé als commercieel, als paddenstoelen uit de grond. Je kan in Vlaanderen ondertussen evenveel laadpalen vinden als bouwinbreuken
Het laden gaat via een kaart, als je laadt met die kaart gaat het naar de werkgever, anders zijn de kosten voor ons. Anderen laten laden (bezoek) kan dus perfect.
De regels zijn wel wat verstrengd, waarschijnlijk omdat sommigen er teveel de kantjes vanaf rijden. Laden in buitenland wordt afgeraden maar niet verboden. Men raadt aan zoveel mogelijk thuis te laden want de werkplek heeft maar een beperkt aantal laadpalen (verhuurder is niet zo snel om er bij te plaatsen).
En ondertussen schieten die laadpalen, zowel privé als commercieel, als paddenstoelen uit de grond. Je kan in Vlaanderen ondertussen evenveel laadpalen vinden als bouwinbreuken

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Premium Member
Waarom?tom35 schreef: 3 maanden geleden Dit lijkt me richting oplichten van je werkgever..c4 met dwingende reden dus geen dop...De vraag is hoe graag je daar werkt natuurlijk. Waarom zou je voor een paar euro's dat doen....
Tom
Als je tarief op creg tarief zet, dan is dit toch perfect? Dat kost je werkgever niets meer.
Toegevoegd na 11 minuten 7 seconden:
Maar daar zit het probleem soms.
- 'Op kosten van de werkgever' -> het gaat gewoon af van de TCO in veel gevallen. Dus minder budget voor de wagen
- Veelal wordt de laadpaal ook beperkt. Heb je bv geen toegang tot alle instellingen. Of zit je met een model die niet heeft wat je wil (rekening houden met capaciteitstarief bv, of laden met zonne energie)
En stel je gaat ergens anders werken na die afschrijvingstermijn. De laadpaal is van u. Veel kans dat de nieuwe werkgever opnieuw een laadpaal zal willen plaatsen, want die backend providers koppelen niet (graag) een laadpaal niet door hun geplaatst.
En als je als koppel allebei een EV hebt van de werkgever? 2 laadpalen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
@dupondje dat zegt de OP niet he..de op zegt laat me er een extra hoog tarief op zetten, veel meer dan het standaard creg tarief...zodat de baas meer moet betalen als je thuis oplaad dan je eigenlijk aan je eigen energieleverancier moet betalen...
Dat is een handeltje opzetten of richting fraude tov je werkgever..
Tom
Tom
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ook hier hetzelfde, industrieprijzen die je als particulier weleenswaar van je bruto moet betalen.
Installatie zelf doen en voorbereiden, ook dat mag niet ('t zou nochtans veel properder afgewerkt zijn dan de gemakkelijkste weg hier)
Load balancing module + 600€ omdat de laadpaalleverancier te tam is om de P1-poort te verbinden met de digitale meter (of omdat hun software slecht is).
Laat maar zitten om bovendien nog een extra zekeringkast te hangen omdat ze het er op die manier niet in krijgen.
Dezelfde speler biedt een rebranded versie aan van een NRGkick, dat is pas een mooie oplossing die bovendien ook met vaste stekker kan geplaatst worden.
Maar ho nee, je zou hem maar eens in het stopcontact steken bij een ander en doorfactureren.
't is verdorie makkelijker om met een jerrycan benzine te gaan tanken voor de grasmaaier en zo te frauderen
Het is toch maar laadpaal x van eender werk merk connecteren met backoffice y van de werkgever, daar bestaan toch standaarden voor?
Elektrisch stelt zo'n laadpaal echt niet veel voor, toch worden er woekerprijzen gevraagd.
Mijn mening gewoon proberen uitzitten tot alles niet meer in z'n kinderschoenen staat, want wie weet is je volgende wagen niet meer elektrisch, of ziet je WG er plots een voordeel in van V2G, heb je weer een nieuwe laadpaal nodig, of kan je een slimme laadpaal plaatsen die je auto gewoon herkent bij inpluggen en geen gedoe meer met laadpassen.
Installatie zelf doen en voorbereiden, ook dat mag niet ('t zou nochtans veel properder afgewerkt zijn dan de gemakkelijkste weg hier)
Load balancing module + 600€ omdat de laadpaalleverancier te tam is om de P1-poort te verbinden met de digitale meter (of omdat hun software slecht is).
Laat maar zitten om bovendien nog een extra zekeringkast te hangen omdat ze het er op die manier niet in krijgen.
Dezelfde speler biedt een rebranded versie aan van een NRGkick, dat is pas een mooie oplossing die bovendien ook met vaste stekker kan geplaatst worden.
Maar ho nee, je zou hem maar eens in het stopcontact steken bij een ander en doorfactureren.
't is verdorie makkelijker om met een jerrycan benzine te gaan tanken voor de grasmaaier en zo te frauderen

Het is toch maar laadpaal x van eender werk merk connecteren met backoffice y van de werkgever, daar bestaan toch standaarden voor?
Elektrisch stelt zo'n laadpaal echt niet veel voor, toch worden er woekerprijzen gevraagd.
Mijn mening gewoon proberen uitzitten tot alles niet meer in z'n kinderschoenen staat, want wie weet is je volgende wagen niet meer elektrisch, of ziet je WG er plots een voordeel in van V2G, heb je weer een nieuwe laadpaal nodig, of kan je een slimme laadpaal plaatsen die je auto gewoon herkent bij inpluggen en geen gedoe meer met laadpassen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Dat is bij thuisladen gewoon de instelling P&C.honda4life schreef: 3 maanden geleden of kan je een slimme laadpaal plaatsen die je auto gewoon herkent bij inpluggen en geen gedoe meer met laadpassen.

(Maar een laadpaal die je publiek zet stel je uiteraard beter in op RFID.)
Het voordeel van V2G voor mezelf zie ik niet onmiddellijk noch voor de werkgever.
Fluvius is er immers niet klaar voor.
De voordelen van V2H zie en ervaar ik dan weer elke dag.
Maar daar heb je de laadpaal - al dan niet betaald door de werkgever - niet voor nodig
Sol Invictus!
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Neen, net zoals je bij Fastned al kan activeren dat er op basis van de communicatie je voertuig herkend wordt (chassisnummer?) en de afrekening automatisch gebeurt.
geen laadpunt dat begint te laden vanaf ingeplugd
Zo moeilijk kan dat technologisch toch niet zijn hé
geen laadpunt dat begint te laden vanaf ingeplugd

Zo moeilijk kan dat technologisch toch niet zijn hé

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
FastNed heeft uitsluitend DC chargers.
DC chargers hebben extra communicatiepinnen en een ander protocol dan AC (thuis)laders.
Bij die laatste ontbreekt het extea communicatieprotocol.
Technisch kan het allemaal voor wie daar extra voor wil betalen.
Persoonlijk heb ik er ook helemaal geen nood aan dat de back office provider kan zien welke auto's er precies allemaal aan mijn thuislaadpaal komen laden. Dat regel ik liever zelf en de data hou ik ook liever zelf bij.
DC chargers hebben extra communicatiepinnen en een ander protocol dan AC (thuis)laders.
Bij die laatste ontbreekt het extea communicatieprotocol.
Technisch kan het allemaal voor wie daar extra voor wil betalen.
Persoonlijk heb ik er ook helemaal geen nood aan dat de back office provider kan zien welke auto's er precies allemaal aan mijn thuislaadpaal komen laden. Dat regel ik liever zelf en de data hou ik ook liever zelf bij.
Sol Invictus!
- Rudolphin
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Uw car policy zal hier heel duidelijk regels omtrent hebben waarin dit uiteraard NIET toegestaan zal zijn.
Zou je fiscaal mogelijks ook in de problemen kunnen brengen (er zijn regels rond hoeveel de werkgever mag tussenkomen in laadkosten).
Meestal zal men dan op een andere manier uw laadbeurten thuis monitoren, bv. EEVEE app.
Dan betaalt men voor die laadbeurten terug obv CREG/VREG-tarieven, net zoals ze doen bij een laadpaal van de leasing firma.
Voordeel van eigen paal is dat je er eigen management op kan doen, zoals integreren met EMS om enkel te laden met uw eigen zonne-energie.
Bij paal vd. werkgever heb je meestal nergens controle over, ook niet na die 5j of na vertrek. Na vertrek haalt men gewoon de koppeling met de laadpas weg, maar blijf je dus zitten met die "domme" laadpaal.
Persoonlijk wel spijt van dat ik geen eigen paal heb geïnstalleerd destijds. Zal nu die 5j afwachten en dan wiseelen.
-
- Elite Poster
Dat voordeel is niet alleen voorbehouden voor een eigen laadpaal.Rudolphin schreef: 3 maanden geleden Voordeel van eigen paal is dat je er eigen management op kan doen, zoals integreren met EMS om enkel te laden met uw eigen zonne-energie.
Ik doe alles op de laadpaal geïnstalleerd door de werkgever wat ik op een eigen betaalde laadpaal zou willen doen => firmware naar believen up- of downgraden, apps installeren, kiezen tegen welk vast vermogen ik wil laden, geautomatiseerde solar charging, eigen logo op plaatsen,......
Er zit niet eens een laadpas aan gekoppeld maar ingesteld op P&C.
De laadpaal maakt dus niet het verschil maar wel de carpolicy van je werkgever of de policy van de back end.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Raar dat nog niemand hierop gereageerd heeft, maar het antwoord is uiteraard JA, want je misbruikt de publieke laadfunctie om je eigen wagen op privé-terrein te laden. Maar die laad-netwerken kunnen natuurlijk niet zien dat die op je oprit staat, en tonen die op de kaart gewoon als een publieke paal, met alle frustraties vandien voor andere EV-eigenaars.NuKeM schreef: 3 maanden geleden Komt zo’n laadpunt dan ook tussen de publieke punten of kan je dat als privé aanduiden? Het zou wat zijn als alle laadpuntkaarten opritten gaan bevatten
Hier in mijn dorp zijn er ook van die laadpalen, en je ziet het ook aan het absurd hoge tarief. Er zijn er zo een paar aan de achterkant van een bedrijf voor de werknemers/managers, uiteraard volledig afgesloten buiten de werkuren. Of een andere op de parking van een pedicure praktijk, waar gewoon altijd hun eigen auto staat te laden (ok, dat is dus vooral om ergens misbruik te maken van fiscale voordelen voor publieke palen, vermoed ik).
Overigens zelf ook eens getest met mijn Shell Recharge paal van 't werk. In mijn account publiek gezet met een bepaald tarief, en dan zien hoe lang het duurde eer die zichtbaar was in bvb ChargeMap, ABRP, enz... en vooral: tegen welk tarief. Bizar genoeg kreeg ik ergens zelfs een lager tarief te zien dan wat ik zelf ingesteld had. Ook grappig: in Shell Recharge kun je gewoon op een kaart aanduiden waar je paal staat, dus ik kon gewoon mijn paal ergens totaal elders virtueel neerzetten en die kwam in ChargeMap enz ook op die plaats te zien.
Wel zet Shell een cap op je tarief, dus je kan geen absurd hoge tarieven configureren. Bvb op dit moment is dat max 67.5c.
- Rudolphin
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Als je jouw paal openzet voor publiek gebruik, komt die inderdaad op de kaart te staan.NuKeM schreef: 3 maanden geleden Komt zo’n laadpunt dan ook tussen de publieke punten of kan je dat als privé aanduiden?
Mijn paal is privé en verschijnt daar dus niet. 2 straten verder zie ik de laadpaal op iemands oprit wel verschijnen op de ingebouwde GPS van m'n wagen, Vaak kan je zelfs zien of de paal bezet is of niet.
Ik zie ook vaak palen op bedrijventereinen die worden uitgeschakeld buiten de kantooruren. Of zelfs parkings waar een bord staat die aangeeft dat er laadpalen (publiek) bruikbaar zijn, maar dat de parking 's nachts gesloten is.
-
- Elite Poster
Het omgekeerde kan uiteraard ook: publiek beschikbare laadpunten die op geen enkele kaart staan.
Zo laad ik bv. regelmatig op een vrij toegankelijke parking van een bedrijf met tien 22 kW AC laadpunten (o.a. gevoed door honderden zonnepanelen).
De laadpalen zijn gewoon vanaf de straat te zien en je kan er met iedere laadpas 24/7 laden doch op geen enkele kaart met laadpunten aan te treffen.
Handig voor wie het weet want altijd wel een laadpunt vrij.
Zelf (op twee verschillende locaties) twee eigen laadpalen ter beschikking.
Eentje privé (P&C) en staat dus op geen enkele kaart.
Eentje semi-publiek en RFID en staat inderdaad op de laadkaarten (maar in de praktijk niet toegankelijk want staat ondergronds en alleen toegankelijk via een elektrische poort met code).
De installatie van de eerste betaald door de werkgever en de tweede grotendeels publiek betaald.
De kosten van laden op beide palen vergoed door de werkgever. De eerste doorgaans met extra winst en de tweede tegen nultarief.
Wanneer je de mazen van het net doorgrond is er in België veel binnen de grenzen van de wet mogelijk.
Zo laad ik bv. regelmatig op een vrij toegankelijke parking van een bedrijf met tien 22 kW AC laadpunten (o.a. gevoed door honderden zonnepanelen).
De laadpalen zijn gewoon vanaf de straat te zien en je kan er met iedere laadpas 24/7 laden doch op geen enkele kaart met laadpunten aan te treffen.
Handig voor wie het weet want altijd wel een laadpunt vrij.
Zelf (op twee verschillende locaties) twee eigen laadpalen ter beschikking.
Eentje privé (P&C) en staat dus op geen enkele kaart.
Eentje semi-publiek en RFID en staat inderdaad op de laadkaarten (maar in de praktijk niet toegankelijk want staat ondergronds en alleen toegankelijk via een elektrische poort met code).
De installatie van de eerste betaald door de werkgever en de tweede grotendeels publiek betaald.

De kosten van laden op beide palen vergoed door de werkgever. De eerste doorgaans met extra winst en de tweede tegen nultarief.

Wanneer je de mazen van het net doorgrond is er in België veel binnen de grenzen van de wet mogelijk.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
- Recent bedankt: 1 keer
grotendeels publiek betaald. Heel benieuwd 
Als je publiek laadt op de semi-publieke laadpaal, betaald met de kaart van de werkgever, wie krijgt dan de inkomsten? De gemeenschap van mede-eigenaars? Aan wie betaalt jouw werkgever dan?

Als je publiek laadt op de semi-publieke laadpaal, betaald met de kaart van de werkgever, wie krijgt dan de inkomsten? De gemeenschap van mede-eigenaars? Aan wie betaalt jouw werkgever dan?
-
- Elite Poster
Geen idee, dat is het probleem van de laadpasbeheerder en de werkgever.
Is niet anders dan laden aan iedere andere publieke laadpaal.
Als eindgebruiker zie je dan de afrekening niet want deze gaat rechtstreeks naar de laadpaalbeheerder en vandaar naar de werkgever.
Dit in tegenstelling tot een niet (semi) publieke thuislaadpaal. Daar betaal je zelf de kWh prijs volgens je eigen energiecontract en krijg je maandelijks de geladen kWh terugbetaald volgens het dan geldende CREG tarief.
Is niet anders dan laden aan iedere andere publieke laadpaal.
Als eindgebruiker zie je dan de afrekening niet want deze gaat rechtstreeks naar de laadpaalbeheerder en vandaar naar de werkgever.
Dit in tegenstelling tot een niet (semi) publieke thuislaadpaal. Daar betaal je zelf de kWh prijs volgens je eigen energiecontract en krijg je maandelijks de geladen kWh terugbetaald volgens het dan geldende CREG tarief.
Sol Invictus!
-
- Member
Beste,
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Net nog eens even de car policy van mijn WG erbij genomen. Er zijn 2 opties voor het verkrijgen van een laadpunt:
- De werkgever installeert het en er zijn een heleboel voorwaarden/budgetten aan gelinkt.
- De werknemer installeert het (en alle kosten/risico's/enzomeer) zo voor de WN. Uiteraard behoudt WN het laadpunt wanneer hij om gelijk welke reden uit dienst gaat.
In het laatste geval zorgt de werknemer ervoor dat er thuis kan geladen worden met [naam van mijn werkgever] hun publieke laadpas [vermelding van huidige publiek laadpas die ik heb].
Ook verderop een vermelding in de car policy dat ik steeds moet kiezen voor laadpunten die financieel interessant zijn, de werkgever hier controle op kan uitvoeren en eventueel het laden kan "beperken" indien ik systematisch kies voor dure laadpunten.
Dus indien ik mijn laadpunt bvb aan 0.40 EUR/kw zou zetten (dat is echt vrij goedkoop: de meeste publieke aanbieders rekenen rond de 0.55EUR/kw) denk ik dat er geen probleem mag zijn.
Ik wil niet profiteren van mijn werkgever (zoals anderen hier in dit topic stellen): ik betaal zelf mijn laadpunt, sta zelf in voor alle kosten en risico's maar in ruil vraag ik natuurlijk een bijdrage aan de WG (die laatste zou dezelfde vragen/risico's/discussies hebben indien hij een laadpunt bij mij thuis komt installeren).
We hebben mijn inziens nog niet zo een slechte car policy, gezien mijn voorstel eigenlijk quasi letterlijk is opgenomen in car policy.
Ik begrijp niet waarom ik "afgeschilderd" word als een "profiteur": ik zal mijn stroom misschien duurder verkopen dan wanneer de WG een laadpunt installeert. Maar anderzijds draag ik alle kosten/risico's/verzekering/aansluiting en installatie.
Lijkt me eigenlijk gewoon een faire deal.
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Net nog eens even de car policy van mijn WG erbij genomen. Er zijn 2 opties voor het verkrijgen van een laadpunt:
- De werkgever installeert het en er zijn een heleboel voorwaarden/budgetten aan gelinkt.
- De werknemer installeert het (en alle kosten/risico's/enzomeer) zo voor de WN. Uiteraard behoudt WN het laadpunt wanneer hij om gelijk welke reden uit dienst gaat.
In het laatste geval zorgt de werknemer ervoor dat er thuis kan geladen worden met [naam van mijn werkgever] hun publieke laadpas [vermelding van huidige publiek laadpas die ik heb].
Ook verderop een vermelding in de car policy dat ik steeds moet kiezen voor laadpunten die financieel interessant zijn, de werkgever hier controle op kan uitvoeren en eventueel het laden kan "beperken" indien ik systematisch kies voor dure laadpunten.
Dus indien ik mijn laadpunt bvb aan 0.40 EUR/kw zou zetten (dat is echt vrij goedkoop: de meeste publieke aanbieders rekenen rond de 0.55EUR/kw) denk ik dat er geen probleem mag zijn.
Ik wil niet profiteren van mijn werkgever (zoals anderen hier in dit topic stellen): ik betaal zelf mijn laadpunt, sta zelf in voor alle kosten en risico's maar in ruil vraag ik natuurlijk een bijdrage aan de WG (die laatste zou dezelfde vragen/risico's/discussies hebben indien hij een laadpunt bij mij thuis komt installeren).
We hebben mijn inziens nog niet zo een slechte car policy, gezien mijn voorstel eigenlijk quasi letterlijk is opgenomen in car policy.
Ik begrijp niet waarom ik "afgeschilderd" word als een "profiteur": ik zal mijn stroom misschien duurder verkopen dan wanneer de WG een laadpunt installeert. Maar anderzijds draag ik alle kosten/risico's/verzekering/aansluiting en installatie.
Lijkt me eigenlijk gewoon een faire deal.
-
- Elite Poster
Sluit gewoon de deal waarvan jij denkt dat je er het beste uitkomt en je werkgever mee akkoord gaat en de FOD Financiën eveneens geen probleem mee heeft.
Voor beide partijen win-win.
En lig vooral niet wakker wat anderen daar wel of niet van denken.Zij maken tenslotte je rekening niet.
Ieder zijn car policy (eigen aan de werkgever) maar - mijn mening - zo voordelig vind ik je car policy nu ook weer niet. Maar ook dat is aan jou om daarin te beslissen. Het belangrijkste is dat jij - ongeacht de mening van anderen - tevreden bent met jouw regeling.
Verwacht de werkgever nu echt van zijn werknemers dat ze bij iedere laadpaal gaan opzoeken wat de kostprijs van het laden specifiek op die dag is? Lijkt me vooral bij AC laadpalen (waar doorgaans geen prijzen staan geafficheerd) overbodig gehannes. Werd dat voorheen ook gevraagd om te tanken met een tankkaart? Gaan tanken aan het goedkoopste benzinestation?
Bij een laadpaal geïnstalleerd door de werkgever is er doorgaans ook een afschrijfperiode voorzien (3 tot 5 jaar). Na de afschrijfperiode (hier was dat 3 jaar) wordt diegene op wiens eigendom de laadpaal werd geplaatst automatisch eigenaar van de laadpaal. De back office en forfaitaire laadkosten blijven evenwel ten laste van de werkgever.
Voor beide partijen win-win.
En lig vooral niet wakker wat anderen daar wel of niet van denken.Zij maken tenslotte je rekening niet.
Ieder zijn car policy (eigen aan de werkgever) maar - mijn mening - zo voordelig vind ik je car policy nu ook weer niet. Maar ook dat is aan jou om daarin te beslissen. Het belangrijkste is dat jij - ongeacht de mening van anderen - tevreden bent met jouw regeling.
Verwacht de werkgever nu echt van zijn werknemers dat ze bij iedere laadpaal gaan opzoeken wat de kostprijs van het laden specifiek op die dag is? Lijkt me vooral bij AC laadpalen (waar doorgaans geen prijzen staan geafficheerd) overbodig gehannes. Werd dat voorheen ook gevraagd om te tanken met een tankkaart? Gaan tanken aan het goedkoopste benzinestation?
Bij een laadpaal geïnstalleerd door de werkgever is er doorgaans ook een afschrijfperiode voorzien (3 tot 5 jaar). Na de afschrijfperiode (hier was dat 3 jaar) wordt diegene op wiens eigendom de laadpaal werd geplaatst automatisch eigenaar van de laadpaal. De back office en forfaitaire laadkosten blijven evenwel ten laste van de werkgever.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De tankkaart die ik voorheen had was enkel voor Total tankstations, dus ja, de wg kan bepalen waar je gaat tanken. Je kan nog altijd elders tanken maar dan wel op eigen kosten. Met laden is het hetzelfde, een laadkaart die een bepaald netwerk gebruikt. Elders laden gaat ook maar dan op eigen kosten. Ik heb er geen probleem mee, zonder bedrijfswagen kon ik ook overal tanken maar altijd op mijn eigen kosten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Dan was en is dat hier gewoon anders geregeld.
Met de tankkaart kon je in ieder tankstation van de groep binnen de BeNeLux gaan tanken. Ongeacht de prijs aan de pomp van het individuele tankstation. De werkgever betaalde immers niet de prijs aan de pomp maar de prijs afgesproken met de verdeler. Met als gevolg dat om de zoveel jaar er door de werkgever heronderhandeld werd over de literprijs en er desnoods overgeschakeld werd naar een ander merk/provider.
Met de laadkaart kan je op iedere laadpaal (AC en DC) gelegen binnen de EU gaan laden. Ongeacht de prijs van de individuele laadpaal en ongeacht de uitbater van de laadpaall. De kostprijs van het laden wordt immers via de laadkaart doorgerekend aan de werkgever en niet aan de werknemer. Dezelfde werkwijze is van toepassing op de semi publieke laadpaal. Ook hier betaalt de werkgever niet de individuele prijs per laadpaal maar wat is overeengekomen met de uitgever van de laadpas.
De verrekening van de laadkosten via een thuislaadpaal geplaatst op kosten van de werkgever is hierop de uitzondering.
Dan krijg je een forfaitaire kWh vergoeding volgens de CREG tarieven en maandelijks verrekend via de back office.
Gezien ik nog werk met een jaarafrekening wordt de vergoeding voor thuisladen zelf al betaald voor ik de gemaakte kosten zelf moet betalen aan de energieleverancier.
Wij hebben ook meer dan één laadkaart. Wanneer de laadkaart van één provider niet werkt kan de reserve (van een andere provider) gebruikt worden. De carpolicy stelt hier dus helemaal niet dat we slechts mogen laden bij laadpalen beheerd door "Total" of wie dan ook.
Wanneer - wat sinds 2019 hier nog nooit is voorgevallen - beide laadkaarten het niet zouden doen kan nog altijd met de eigen bankkaart betaald worden en de rekening nadien binnengebracht worden. Net zoals dat voorheen met een tankkaart ook het geval was.
Dat is mijn situatie (en deze van duizenden andere werknemers in een gelijkaardige situatie).
Ik stel niet dat dit zo voor iedereen is. Ik schreef dan ook eerder al dat dit afhankelijk is van de geldende carpolicy.
En een carpolicy wordt afgesloten binnen één bedrijf en is niet voor alle werknemers binnen alle bedrijven hetzelfde.
Het heeft dus weinig zin de eigen situatie te extrapoleren op die van een ander.
Met de tankkaart kon je in ieder tankstation van de groep binnen de BeNeLux gaan tanken. Ongeacht de prijs aan de pomp van het individuele tankstation. De werkgever betaalde immers niet de prijs aan de pomp maar de prijs afgesproken met de verdeler. Met als gevolg dat om de zoveel jaar er door de werkgever heronderhandeld werd over de literprijs en er desnoods overgeschakeld werd naar een ander merk/provider.
Met de laadkaart kan je op iedere laadpaal (AC en DC) gelegen binnen de EU gaan laden. Ongeacht de prijs van de individuele laadpaal en ongeacht de uitbater van de laadpaall. De kostprijs van het laden wordt immers via de laadkaart doorgerekend aan de werkgever en niet aan de werknemer. Dezelfde werkwijze is van toepassing op de semi publieke laadpaal. Ook hier betaalt de werkgever niet de individuele prijs per laadpaal maar wat is overeengekomen met de uitgever van de laadpas.
De verrekening van de laadkosten via een thuislaadpaal geplaatst op kosten van de werkgever is hierop de uitzondering.
Dan krijg je een forfaitaire kWh vergoeding volgens de CREG tarieven en maandelijks verrekend via de back office.
Gezien ik nog werk met een jaarafrekening wordt de vergoeding voor thuisladen zelf al betaald voor ik de gemaakte kosten zelf moet betalen aan de energieleverancier.
Wij hebben ook meer dan één laadkaart. Wanneer de laadkaart van één provider niet werkt kan de reserve (van een andere provider) gebruikt worden. De carpolicy stelt hier dus helemaal niet dat we slechts mogen laden bij laadpalen beheerd door "Total" of wie dan ook.
Wanneer - wat sinds 2019 hier nog nooit is voorgevallen - beide laadkaarten het niet zouden doen kan nog altijd met de eigen bankkaart betaald worden en de rekening nadien binnengebracht worden. Net zoals dat voorheen met een tankkaart ook het geval was.
Dat is mijn situatie (en deze van duizenden andere werknemers in een gelijkaardige situatie).
Ik stel niet dat dit zo voor iedereen is. Ik schreef dan ook eerder al dat dit afhankelijk is van de geldende carpolicy.
En een carpolicy wordt afgesloten binnen één bedrijf en is niet voor alle werknemers binnen alle bedrijven hetzelfde.
Het heeft dus weinig zin de eigen situatie te extrapoleren op die van een ander.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Je gaat her wel voorbij aan het voordeel voor de werkgever: hij moet geen kosten maken om OP een laadpaal te geven. Dat kost de werkgever €3000 voor 5 jaar. Als je pakweg 150.000km doet in die periode aan 20kWh/100km, zit je aan een verbruik van 30.000 kWh. Als TS dus 10c meer vraagt dan CREG, is het ook breakeven, maar ondertussen heeft TS wél de laadpaal die hij wil, en houdt hij er nog eens €2000 aan over.tom35 schreef: 3 maanden geleden @dupondje dat zegt de OP niet he..de op zegt laat me er een extra hoog tarief op zetten, veel meer dan het standaard creg tarief...zodat de baas meer moet betalen als je thuis oplaad dan je eigenlijk aan je eigen energieleverancier moet betalen...
Dus neen, ik vind dit hoegenaamd geen fraude naar je werkgever, of het zou moeten zijn dat je exuberante tarieven aanrekent.
Eerlijk gezegd had ik ook liever dat systeem gehad. Ik zit hier nu met een Shell Recharge (fka BlueMotion) laadpaal van mijn werkgever die over een paar jaar ook van mij is. Maar ik ben daar helemaal niet content van. Shell slaagt er bvb totaal niet in om mijn loadbalancer zo in te stellen dat mijn totaal verbruik niet boven de x kW gaat zodat ik mijn capaciteitstarief kan beperken (mijn piek is gewoon elke maand 9kW, ofte gewoon de volledige 40A die getrokken wordt). En moest ik van werkgever veranderen, is het nog maar de vraag wat ik nog aan die laadpaal heb als er geen backoffice meer is. En bij een verhuis wil de werkgever ook niets meer betalen en mag je niet eens de laadpaal afbreken en meenemen.
Ik ben het dan ook volledig eens met de argumenten van @dupondje hierboven.
-
- Elite Poster
Niets mis mee om akkoord of niet akkoord te gaan met de argumenten van x of y.
Doorgaans zal dit afhangen in welke situatie je zelf zit.
Hier dan weer erg tevreden over de laadpaal geplaatst door de werkgever (Een full licence 3f32A Alfen Single Pro Line) met volledige toegang voor de eindgebruiker via de Alfen account op de browser versie van de Alfen ACE Service Installer of de MyEve app en Eve Connect app (ik ben zelfs beta firmware tester voor deze app).
Ook tevreden over de back office (via LMS) wiens enige functie is de geladen kWh via de MID kWh teller automatisch te verrekenen en uit te betalen.
Eveneens tevreden met beide laadpassen (momenteel Total en EDI) waar je zelfs bij FastNed en IONITY autocharge kan op instellen en tot op heden probleemloos overal binnen de EU kan laden.
Eveneens tevreden met de CREG tarieven voor thuisladen. Levert immers nog altijd een nettowinst van 8,22 tot 26,22 cent per geladen kWh op. En dit zonder administratief gedoe met de werkgever, fiscus of wie dan ook.
Eveneens tevreden met de gereduceerde kosten van de semi publiek geplaatste laadpaal op de tweede locatie en de rechtstreeks verrekende laadkosten via de voornoemde laadpas.
Ook tevreden dat de plaatsing van de laadpalen op eerste en tweede locatie geen negatief effect hadden op het carbudget. Dat viel daar immers buiten en zit niet in het leasebudget. Het leasebudget werd na vier jaar ook telkens verhoogd zodat je door de gestegen autoprijzen met eenzelfde carbudget niet steeds minder auto had maar gewoon meer (de eerste BEV salarisauto was een Kona EV, de opvolger een e-Niro full option en de huidige een EV6 GT line).
Doorgaans zal dit afhangen in welke situatie je zelf zit.
Hier dan weer erg tevreden over de laadpaal geplaatst door de werkgever (Een full licence 3f32A Alfen Single Pro Line) met volledige toegang voor de eindgebruiker via de Alfen account op de browser versie van de Alfen ACE Service Installer of de MyEve app en Eve Connect app (ik ben zelfs beta firmware tester voor deze app).
Ook tevreden over de back office (via LMS) wiens enige functie is de geladen kWh via de MID kWh teller automatisch te verrekenen en uit te betalen.
Eveneens tevreden met beide laadpassen (momenteel Total en EDI) waar je zelfs bij FastNed en IONITY autocharge kan op instellen en tot op heden probleemloos overal binnen de EU kan laden.
Eveneens tevreden met de CREG tarieven voor thuisladen. Levert immers nog altijd een nettowinst van 8,22 tot 26,22 cent per geladen kWh op. En dit zonder administratief gedoe met de werkgever, fiscus of wie dan ook.
Eveneens tevreden met de gereduceerde kosten van de semi publiek geplaatste laadpaal op de tweede locatie en de rechtstreeks verrekende laadkosten via de voornoemde laadpas.
Ook tevreden dat de plaatsing van de laadpalen op eerste en tweede locatie geen negatief effect hadden op het carbudget. Dat viel daar immers buiten en zit niet in het leasebudget. Het leasebudget werd na vier jaar ook telkens verhoogd zodat je door de gestegen autoprijzen met eenzelfde carbudget niet steeds minder auto had maar gewoon meer (de eerste BEV salarisauto was een Kona EV, de opvolger een e-Niro full option en de huidige een EV6 GT line).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Omdat je gedachtengang en handelingen perfect passen in de definitie van hoe een profiteur zich gedraagt.anonyme schreef: 3 maanden geleden Ik begrijp niet waarom ik "afgeschilderd" word als een "profiteur":

In je eerste post schrijf je trouwens zelf dat het niet ethisch naar de werkgever toe is.
-
- Elite Poster
In onze policy staat het ook min of meer zo geschreven, maar wordt vooral bedoeld dat indien de werknemer een eigen paal heeft/installeert, er nog steeds verwacht wordt dat hij deze vrijgeeft voor splitbilling (bedoeld voor mensen die bvb niet persé zelf eigenaar zijn en/of mensen die al privé een laadpaal hebben). Nuance, maar met de werkgever te bespreken.anonyme schreef: 3 maanden geleden Beste,
Heb je het er al met je werkgever over gehad? Beter open over communiceren en vragen wat voor hen aanvaardbaar is of niet. Liever als op een dag scheef bekeken te worden omdat ze denken dat jij hen probeert in het zak te zetten ...
-
- Member
Het probleem is beetje:
- Ik wil een privé laadpaal in mijn nieuwe woonst waar ik naar verhuis over een 3-tal maanden. (eindelijk nietmeer publiek moeten laden met alle issues vandien).
- Ik denk er ook sterk over (maar ben nog niet zeker) om mijn werkgever te verlaten over een 6-tal maand maxmium. Ik ben bezig met andere opportuniteiten maar nog niks is concreet.
Daarom ben ik zo hard op zoek naar laadpaal <> werkgever. Geen makkelijke situatie (want iedere werkgever heeft zijn policies en ik moet ze maar zien af te stemmen op elkaar. Daarom dacht ik: eigen laadpaal installeren en gewoon "publiek" laden, dan ben ik van niemand afhankelijk).
- Ik wil een privé laadpaal in mijn nieuwe woonst waar ik naar verhuis over een 3-tal maanden. (eindelijk nietmeer publiek moeten laden met alle issues vandien).
- Ik denk er ook sterk over (maar ben nog niet zeker) om mijn werkgever te verlaten over een 6-tal maand maxmium. Ik ben bezig met andere opportuniteiten maar nog niks is concreet.
Daarom ben ik zo hard op zoek naar laadpaal <> werkgever. Geen makkelijke situatie (want iedere werkgever heeft zijn policies en ik moet ze maar zien af te stemmen op elkaar. Daarom dacht ik: eigen laadpaal installeren en gewoon "publiek" laden, dan ben ik van niemand afhankelijk).
- Dizzy
- Elite Poster
Wil je onafhankelijk zijn van wg dan neem je best je eigen laadpaal, dan doe je wat je wil. Uiteraard zal een salariswagen bijna altijd een EV zijn en moet je dus met je wg overeen komen hoe je dat regelt. Wil je helemaal onafhankelijk zijn dan neem je geen salariswagen en onderhandel je dat in je loon. Dan kan je vertrekken wanneer je wil zonder dat je je wagen kwijt bent en doe je met de laadpaal wat je zelf wil. Elk voordeel heb zijn nadeel.
-
- Premium Member
Het antwoord is: Het is een vinkje/setting in de backend. Je kan perfect een laadpaal publiek zetten maar niet weergeven op de kaarten.Tomby schreef: 3 maanden geleden Raar dat nog niemand hierop gereageerd heeft, maar het antwoord is uiteraard JA, want je misbruikt de publieke laadfunctie om je eigen wagen op privé-terrein te laden.
-
- Elite Poster
Je wilt persé een laadpaal: je plaatst je eigen laadpaal en geeft hem vrij voor splitbilling. Kan voor je volgende werkgever ook dienen (als je een EV krijgt). Voor even geld moet je nog 3 jaar op een EV wachten en staat je laadpaal daar nutteloos.
Ofwel zeg je tegen werkgever: elektriciteit niet conform om laadpaal te plaatsen. Momenteel niet mogelijk. En dan is allicht in de car policy voorzien dat je publiek mag laden (maar kost dan wat meer moeite). Niet iedereen kan/mag een laadpaal plaatsen.
Ik zit in zelfde situatie (niet zeker van werkgever maar toch nét laadpaal laten plaatsen). In onze car policy: bij vertrek laadpaal terug te betalen of op eigen kosten af te breken. Zij bedoelen: laten afbreken door installateur en ze factureren het mij door. Zal niet gebeuren. Draai hem zelf van de muur en stuur hem wel in een doos op. Kost 0,0 euro.
Ofwel zeg je tegen werkgever: elektriciteit niet conform om laadpaal te plaatsen. Momenteel niet mogelijk. En dan is allicht in de car policy voorzien dat je publiek mag laden (maar kost dan wat meer moeite). Niet iedereen kan/mag een laadpaal plaatsen.
Ik zit in zelfde situatie (niet zeker van werkgever maar toch nét laadpaal laten plaatsen). In onze car policy: bij vertrek laadpaal terug te betalen of op eigen kosten af te breken. Zij bedoelen: laten afbreken door installateur en ze factureren het mij door. Zal niet gebeuren. Draai hem zelf van de muur en stuur hem wel in een doos op. Kost 0,0 euro.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zo staan ook al onze laadpalen standaard... op de kaart is hij dus totaal niet te zien maar bijvoorbeeld de vriendin van de zoon kan hier zonder enig probleem laden met haar bedrijfslaadpas (welke voor een ander bedrijf werkt dan ikzelf).dupondje schreef: 3 maanden geleden Het antwoord is: Het is een vinkje/setting in de backend. Je kan perfect een laadpaal publiek zetten maar niet weergeven op de kaarten.
Je kan dan nog kiezen of je de backoffice van je werkgever kiest of zelf een abonnement neemt bij een backoffice (al moet je dan wel kijken of je werkgever z'n laadpas een overeenkomst hiermee heeft). Initieel konden wij enkel een laadpaal nemen via het bedrijf, echter ik merk dat recent meer en meer collega's hun eigen laadpaal installeren (en zo duurdere kosten doorrekeken aan de werkgever). Van dit laatste kan je je natuurlijk afvragen in hoeverre dit ethetisch is (en wanneer de druppel overloopt bij de werkgever).pfuhu schreef:Je wilt persé een laadpaal: je plaatst je eigen laadpaal en geeft hem vrij voor splitbilling.
Trouwens voor de kost van de laadpaal moet je het zeker niet doen bij ons... via het RFP is de "dure" laadpaal via het bedrijf uiteindelijk voor jou nog steeds veel goedkoper dan een "goedkope" laadpaal die je zelf plaatst (al staren veel collega's zich gewoon blind op die "dure" prijs).