Auto motor laten chippen/stage1
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hallo Allen,
Bij deze eens polsen wie er al ervaring heeft met het laten chippen/stage1 van jouw motor.
Heb hier een 122pk benzine die eigenlijk standaard 156pk is maar terug geschroefd door de fabrikant ( is bij al deze modellen zo )
Waarom?
Wil men verbruik wat omlaag krijgen en beetje dat die beter rijd-schakelt.
Stage 1 zou 170-175pk geven omdat dit de standaard zou zijn voor de motor dus limieten eraf gehaald in zeker zin dus zeker geen tuning toestanden gewoon de limiet opheffen van de fabrikant.
Nu de hamvraag;
Kunnen jullie garages of firma’s aanraden die goed en betrouwbaar zijn.
Moet je naast bovenstaande allemaal dit ook aangeven verzekering, keuring?
Bij deze eens polsen wie er al ervaring heeft met het laten chippen/stage1 van jouw motor.
Heb hier een 122pk benzine die eigenlijk standaard 156pk is maar terug geschroefd door de fabrikant ( is bij al deze modellen zo )
Waarom?
Wil men verbruik wat omlaag krijgen en beetje dat die beter rijd-schakelt.
Stage 1 zou 170-175pk geven omdat dit de standaard zou zijn voor de motor dus limieten eraf gehaald in zeker zin dus zeker geen tuning toestanden gewoon de limiet opheffen van de fabrikant.
Nu de hamvraag;
Kunnen jullie garages of firma’s aanraden die goed en betrouwbaar zijn.
Moet je naast bovenstaande allemaal dit ook aangeven verzekering, keuring?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Heinz?
heinz-performance.com
Verzekering en keuring moeten natuurlijk geïnformeerd worden, zie de faq bij Heinz.
heinz-performance.com
Verzekering en keuring moeten natuurlijk geïnformeerd worden, zie de faq bij Heinz.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5797
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Ik heb hetzelfde voor, alleen is deze maar 15PK terug geschroefd (motor levert normaal 165Pk teruggeschroefd naar 150Pk).
590 euro voor 15 pktjes en 50nm is toch een stevige, dan komt het verhaal met de verzekering er nog boven op.
Maar ik volg wel met volle aandacht
Wil wel de ervaringen weten.
590 euro voor 15 pktjes en 50nm is toch een stevige, dan komt het verhaal met de verzekering er nog boven op.
Maar ik volg wel met volle aandacht

Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Pro Member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij fratsen gaan zowel fabrikant als tuner hun handen er volledig van af trekken. En hoeft zelfs geen gevolg te zijn van tuning. Als je dat geen probleem vindt, goed dan.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Daarom ik eens wil polsen naar de ervaringen hoor van velen dat er absoluut geen problemen zijn. Maar ben liever goed geïnformeerd naar alles.
Heb er 3 gevonden waaronder
Hierboven
Heinz
Gorilla tuning ( Limburg )
Br performance
Heb er 3 gevonden waaronder
Hierboven
Heinz
Gorilla tuning ( Limburg )
Br performance
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Problemen zijn ze meestal niet, maar bij de keuring kan het bij sommige techniekers wel opvallen dat de motor meer vermogen levert dan normaal, en sommigen doen daar dan moeilijk over.
Maar zolang het een softwarematige aanpassing is en je auto al een leeftijdje heeft, waarom niet. Mijn BMW 520dA heb ik indertijd bij Heinz ook laten aanpassen, van 187pk naar 211. Heb er of 2j mee gereden en daarna zonder problemen verkocht. De wagen was ook iets zuiniger na de aanpassingen door Heinz.
Maar zolang het een softwarematige aanpassing is en je auto al een leeftijdje heeft, waarom niet. Mijn BMW 520dA heb ik indertijd bij Heinz ook laten aanpassen, van 187pk naar 211. Heb er of 2j mee gereden en daarna zonder problemen verkocht. De wagen was ook iets zuiniger na de aanpassingen door Heinz.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Leuk te horen hier gaat er van 122 naar 170-175 pk, wat toch wel behoorlijk stapje erbij is.
Voornamelijk voor minder verbruik en dat hij wat stabieler rijd door hun terug schroeven soms wat wispelturiger , dealer zegt dat zelf ook is normaal en niks ergs maar kan beter via stage1 en co.
Voor verzekering ga ik eens moeten informeren maar hij blijft gelukkig onder de 184pk want dat was een eigenschap waar ik verzekerd ben eronder of boven de 184.(KBC)
Heinz lijkt wel gekend zo te horen
Voornamelijk voor minder verbruik en dat hij wat stabieler rijd door hun terug schroeven soms wat wispelturiger , dealer zegt dat zelf ook is normaal en niks ergs maar kan beter via stage1 en co.
Voor verzekering ga ik eens moeten informeren maar hij blijft gelukkig onder de 184pk want dat was een eigenschap waar ik verzekerd ben eronder of boven de 184.(KBC)
Heinz lijkt wel gekend zo te horen
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Pro Member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 11 keer
Welk merk spreken we over ? Als het een VAG auto is en je een automaat hebt , kan ik jdengineering.nl sterk aanbevelen . Je kan op hun site kijken voor elk VAG merk en type wat er gewonnen kan worden . Net gechecked en hun prijs is blijkbaar ondanks inflatie nog steeds dezelfde gebleven als jaren geleden .
Bij mijn dieselauto ging inderdaad het verbruik omlaag door de tuning . Je mag er niet van uitgaan dat dit altijd zo gaat zijn . Als dat voor u belangrijk is vraag er op voorhand naar . Bij de diesel won ik vooral veel koppel , alsook verbruik wat daalde .
Bij mijn benzineauto (euro 6) meldden ze op voorhand al dat het verbruik niet verder omlaag zou kunnen (zou zelfs ietsje stijgen) omdat die door de fabrikant al uitermate scherp afgesteld is op dat vlak (de gehele fabrieksafstelling draait om 1-uitstoot en 2- verbruik) . Ik deed met het heenrijden naar hun tuningstation 4.2l/100 gemiddeld (benzinemotor!) . Bij de benzine won ik het meeste aan pk .
De auto's rijden na tuning wel telkens veel vlotter . Reageert beter , soepeler , geen dode schakelpunten of iets dergelijke meer . Motor "snijdt" nu echt als je het pedaal plat trapt , zowel uit stilstand als bij hernemingen .
Service na verkoop is bij JD ook top .
Je kan ook altijd terugrijden , eender wanneer (bij verkoop oid) , om je tuning er gratis weer vanaf te laten halen . Echt topmannen daar . Gepassioneerd en deskundig .
Bij mijn dieselauto ging inderdaad het verbruik omlaag door de tuning . Je mag er niet van uitgaan dat dit altijd zo gaat zijn . Als dat voor u belangrijk is vraag er op voorhand naar . Bij de diesel won ik vooral veel koppel , alsook verbruik wat daalde .
Bij mijn benzineauto (euro 6) meldden ze op voorhand al dat het verbruik niet verder omlaag zou kunnen (zou zelfs ietsje stijgen) omdat die door de fabrikant al uitermate scherp afgesteld is op dat vlak (de gehele fabrieksafstelling draait om 1-uitstoot en 2- verbruik) . Ik deed met het heenrijden naar hun tuningstation 4.2l/100 gemiddeld (benzinemotor!) . Bij de benzine won ik het meeste aan pk .
De auto's rijden na tuning wel telkens veel vlotter . Reageert beter , soepeler , geen dode schakelpunten of iets dergelijke meer . Motor "snijdt" nu echt als je het pedaal plat trapt , zowel uit stilstand als bij hernemingen .
Service na verkoop is bij JD ook top .
Je kan ook altijd terugrijden , eender wanneer (bij verkoop oid) , om je tuning er gratis weer vanaf te laten halen . Echt topmannen daar . Gepassioneerd en deskundig .
Laatst gewijzigd door webDOLfijn 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
internet : CV8560E Telenet Oneup 1000/40
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Spreken over een Mercedes GLA180 van 2019
Ik zou voornamelijk voor gebruik te laten zakken.
Goede tip voor dat eerst na te vragen
Ik zou voornamelijk voor gebruik te laten zakken.
Goede tip voor dat eerst na te vragen
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 7 keer
Naast de verzekeringskwestie, is het bij wet verboden om motortuning te doen (https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... n1wkae91cc) aangezien de wagen dan niet meer overeenstemt met het gelijkvormigheidsattest en dus in principe niet meer op de baan mag. De enige manier om dat de reglementeren is via de constructeur en daarna correct verzekeren.buthead schreef: 3 maanden geleden Spreken over een Mercedes GLA180 van 2019
Ik zou voornamelijk voor gebruik te laten zakken.
Goede tip voor dat eerst na te vragen
Dus als je het écht wil doen, gewoon doen en nergens aangeven want je wil geen slapende honden wakker maken. Ik veronderstel dat de meesten het zo doen. Maar weet dat daar risico's aan vasthangen bv bij controle van de politie of bij een ongeval.
- Moonboy
- Pro Member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 3 keer
U maakt de homologatie van je voertuig ongedaan / ongeldig, dit kan zware gevolgen hebben bij een ongeval als men een expertise gaat doen.
https://www.overtreding.be/is-chiptuning-legaal/
Een slechte buur of bekende kan je altijd gaan verklikken, let dus goed op.
https://www.overtreding.be/is-chiptuning-legaal/
Een slechte buur of bekende kan je altijd gaan verklikken, let dus goed op.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Vindt het wel wat vaag dat deze bedrijven die “tunen” zo maar kunnen opgericht worden.
Langs andere kant jijzelf bent verantwoordelijk voor je voertuig.
Zal zeker eens informeren naar het legale aspect want heb geen zin in problemen daar.
Wil met alles in orde zijn
Langs andere kant jijzelf bent verantwoordelijk voor je voertuig.
Zal zeker eens informeren naar het legale aspect want heb geen zin in problemen daar.
Wil met alles in orde zijn
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6919
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Tunen is voor auto's die op circuit rijden. Daar zijn ze 100% legaal voor, die bedrijven.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Een kameraad dacht het ook dat hij z'n auto kon tunen met dezelfde pk's als het niet begrensde model met dezelfde motor (en hij werkt in de garage van het merk als één van de techniekers voor de moeilijke/speciale storingen).
Toch bleek er toch een klein verschil op de aandrijflijn te te zitten, gemaakt om krak te zeggen bij tuning.
Toch bleek er toch een klein verschil op de aandrijflijn te te zitten, gemaakt om krak te zeggen bij tuning.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Voor mijn specifiek model zijn er velen gedaan wat wel ergens zekerheid geeft maar zolang het legale aspect grijze zone is is het een no go.
Vandaag met het merk zelf gebeld en ze krijgen af en toe deze vraag wel.
Technisch geen probleem zeggen zelf kan perfect maar ze doen het niet puur uit commercieel aspect
Bij Mercedes is de 180 lijn de basis.
200 heb je al de betere motor versie en enkele extra s
250/300 versie is nog beter en of hybride tech erbij.
Ze moeten ergens geld verdienen natuurlijk zoals ieder bedrijf, garage.
Voor die 122pk motor geen probleem zijden ze bij M met knipoog zijden ze neem wel betrouwbare firma en geen goedkope tuner of huis tuin keuken man.
Maar denk dat ik niet verder ga op ingaan tenzij legaal aspect duidelijk is hoe dit aan te geven of registreren , stel je komt maar iets tegen en…
Heb eens in de app van M gekeken en verbruik ligt hetzelfde als de gemiddelde rijder.
Was nieuwe functie dat je voor je eigen model gem. verbruik kan zien.
Leuke feature
8,5 liter / 100 km woon werk verkeer.
Autostrade 4,5-5,5 afh snelheid en toeren
Voor reactie op legale aspect wacht ik op reactie van een tuner grote firma want ze geven o.a certificaten enz mee voor alles.
Beter voorkomen dan genezen zeg maar
Vandaag met het merk zelf gebeld en ze krijgen af en toe deze vraag wel.
Technisch geen probleem zeggen zelf kan perfect maar ze doen het niet puur uit commercieel aspect
Bij Mercedes is de 180 lijn de basis.
200 heb je al de betere motor versie en enkele extra s
250/300 versie is nog beter en of hybride tech erbij.
Ze moeten ergens geld verdienen natuurlijk zoals ieder bedrijf, garage.
Voor die 122pk motor geen probleem zijden ze bij M met knipoog zijden ze neem wel betrouwbare firma en geen goedkope tuner of huis tuin keuken man.
Maar denk dat ik niet verder ga op ingaan tenzij legaal aspect duidelijk is hoe dit aan te geven of registreren , stel je komt maar iets tegen en…
Heb eens in de app van M gekeken en verbruik ligt hetzelfde als de gemiddelde rijder.
Was nieuwe functie dat je voor je eigen model gem. verbruik kan zien.
Leuke feature
8,5 liter / 100 km woon werk verkeer.
Autostrade 4,5-5,5 afh snelheid en toeren
Voor reactie op legale aspect wacht ik op reactie van een tuner grote firma want ze geven o.a certificaten enz mee voor alles.
Beter voorkomen dan genezen zeg maar
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 7 keer
ATM-chiptuning
Maar is de GLA180 het Renault motorblok of een mercedesblok?
Die bedrijven zijn meestal ook gespecialiseerd in EGR en begrenzers inlezen. Veel merkdealers zijn klant bij chipbedrijven voor de softwarestoringen bij auto's en hebben zeker bestaansrecht.
Maar is de GLA180 het Renault motorblok of een mercedesblok?
Die bedrijven zijn meestal ook gespecialiseerd in EGR en begrenzers inlezen. Veel merkdealers zijn klant bij chipbedrijven voor de softwarestoringen bij auto's en hebben zeker bestaansrecht.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- selder
- Moderator
- Berichten: 6576
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
De motor van de verschillende modellen kan dan wel 99% hetzelfde zijn, maar bijvoorbeeld een ander materiaal van injectoren, geef je die minder zware modellen dan de performantie van de zwaardere kan dat allemaal wel kapot gaan.
Als de auto afgeschreven is: goh, why not. Als die auto belangrijk is, dan zou ik het risico niet nemen.
Als de auto afgeschreven is: goh, why not. Als die auto belangrijk is, dan zou ik het risico niet nemen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Eerlijk gezegd geen idee maar zal geen Mercedes motor van hun alleen zijn waarschijnlijk samenwerking tussen bepaalde partners.
Denk alleen de 2.0L zijn van hen merendeel.
Auto is idd belangrijk en alles behalve afgeschreven
kunnen heel wat km’s bij nog.
Heb eens de automaat gereset rijdt al beetje anders de auto - blijkbaar een typisch M iets.
Kwam dat tegen op yt.
Sleutel op contact 2 - motor niet gestart
Gaspedaal 10sec helemaal induwen
Sleutel naar naar positie 0 of eruit - afh model
Gas loslaten en 2-5min wachten
Ga even 15min rijden zoals je gewoonlijk rijdt
Hij leert je schakelpatroon dan van 0.
Ideaal als je deze 2de hands kocht.
Ik hou jullie op de hoogte van het legale aspect wat ze reageren
Denk alleen de 2.0L zijn van hen merendeel.
Auto is idd belangrijk en alles behalve afgeschreven

Heb eens de automaat gereset rijdt al beetje anders de auto - blijkbaar een typisch M iets.
Kwam dat tegen op yt.
Sleutel op contact 2 - motor niet gestart
Gaspedaal 10sec helemaal induwen
Sleutel naar naar positie 0 of eruit - afh model
Gas loslaten en 2-5min wachten
Ga even 15min rijden zoals je gewoonlijk rijdt
Hij leert je schakelpatroon dan van 0.
Ideaal als je deze 2de hands kocht.
Ik hou jullie op de hoogte van het legale aspect wat ze reageren
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
- Locatie: Boortmeerbeek
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 17 keer
Zoals al in eerdere reacties is aangekaart is volgens de huidige wetgeving elke motortuning illegaal en niet conform inschrijvingsattest.
Theoretisch geeft dit de mogelijkheid dat de garantie op uw wagen wordt geweigerd maar misschien nog risicovoller uw verzekering niet tussenkomst in een (ernstig) ongeval.
In de praktijk lijkt het alsof deze praktijken een gedoogbeleid genieten met slechts enkelingen die in praktijk tegen de lamp lopen of problemen ondervinden.
Kortom: illegaal; pakkans beperkt
Theoretisch geeft dit de mogelijkheid dat de garantie op uw wagen wordt geweigerd maar misschien nog risicovoller uw verzekering niet tussenkomst in een (ernstig) ongeval.
In de praktijk lijkt het alsof deze praktijken een gedoogbeleid genieten met slechts enkelingen die in praktijk tegen de lamp lopen of problemen ondervinden.
Kortom: illegaal; pakkans beperkt
Everything that has a beginning has an end.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Daarom dat ik niet zo maar wil gaan “chippen”.
De eerder genoemde optie van schakelaar resetten en opnieuw inleren doet ook al veel rijd soepeler ipv beetje wispelturig
De eerder genoemde optie van schakelaar resetten en opnieuw inleren doet ook al veel rijd soepeler ipv beetje wispelturig
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- selder
- Moderator
- Berichten: 6576
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Ik heb een Carly adapter, als die compatibel is met jouw model komt die maar eens lenen 
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De bestelwagen heb ik laten tunen bij BR performance. Dat had nog een andere reden: stock haalde hij de PK niet die de fabriek beweerde, en reed slomer tov de vorige diesel die veel minder PK had. Dus het saaie er laten uit patchen 
Je moet een tuner hebben die ook de tune kan wegnemen, als je bvb problemen hebt onder garantie. Zo zat er troep in mijn brandstofsysteem en waren de injectoren vastgelopen. De fabrikant kan uitlezen of de ECU map nog stock is of niet, en de herstelling heeft de garage een 10K gekost.. BR heeft netjes meegewerkt om de bestelwagen terug stock te zetten tijdens de herstelling, en na de herstelling hebben ze de tune er terug op gezet.
Bij de sportauto, zelfde merk als bestelbus, heb ik zelf getuned met een cobb access port, en een litchfield tune die ik los kocht. Maar dan moet je weten wat je doet, en ik beheer een club van dit soort voertuigen met 400+ leden. Hier heb ik telkens in overleg met de garage gekeken wat kon, om toch de 7j garantie te kunnen houden.
Dit is erg belangrijk als je met een tuner in zee gaat.

Je moet een tuner hebben die ook de tune kan wegnemen, als je bvb problemen hebt onder garantie. Zo zat er troep in mijn brandstofsysteem en waren de injectoren vastgelopen. De fabrikant kan uitlezen of de ECU map nog stock is of niet, en de herstelling heeft de garage een 10K gekost.. BR heeft netjes meegewerkt om de bestelwagen terug stock te zetten tijdens de herstelling, en na de herstelling hebben ze de tune er terug op gezet.
Bij de sportauto, zelfde merk als bestelbus, heb ik zelf getuned met een cobb access port, en een litchfield tune die ik los kocht. Maar dan moet je weten wat je doet, en ik beheer een club van dit soort voertuigen met 400+ leden. Hier heb ik telkens in overleg met de garage gekeken wat kon, om toch de 7j garantie te kunnen houden.
Dit is erg belangrijk als je met een tuner in zee gaat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Goede tuning is alles. Mijn wagen 15 jaar geleden laten tunen door shiftech van 120pk naar 170pk. Koppel van 285Nw naar 375Nw wat het rijden voor een best zware wagen veel vlotter maakt. Vorige week nog eens naar de kust gereden en daar nog wat rond getoerd met een gemiddeld verbruik van 5,2l. Voor een 1.9 diesel van 16 jaar oud niet slecht. De man die de tuning deed noemt Bruno en is ooit nog in het nieuws geweest met tuning van lijnbussen voor een lager verbruik. Wagen wordt ook op een testbank gezet tijdens tuning. Volgens hem kon mijn motor zonder problemen tot max 200pk aan, vanaf dan moeten er echt aanpassingen gebeuren en kan je beter een andere wagen kopen. De fabrikant neemt enorme veiligheidsmarges op de motoren. Getund op 20.000km en inmiddels 195.000 op de teller. Goede benzine en luchtfilter volgens onderhoud vervangen was heel belangrijk.
Toen ik er was stonden de Bmw's tot op straat aan te schuiven voor een tuning.
Bruno doet intussen andere zaken blijkbaar.
https://be.linkedin.com/in/bruno-lermusiau-137504296
Het grappigst was toen we 10 jaar geleden een Opel zafira kochten er twee versies waren, 120pk en 140pk met identiek dezelfde motor. De 140pk versie kostte een dikke €1000 meer maar de officiële Opel garage wou voor €500 de software ook wel aanpassen van 120pk naar 140pk.
Toen ik er was stonden de Bmw's tot op straat aan te schuiven voor een tuning.
Bruno doet intussen andere zaken blijkbaar.
https://be.linkedin.com/in/bruno-lermusiau-137504296
Het grappigst was toen we 10 jaar geleden een Opel zafira kochten er twee versies waren, 120pk en 140pk met identiek dezelfde motor. De 140pk versie kostte een dikke €1000 meer maar de officiële Opel garage wou voor €500 de software ook wel aanpassen van 120pk naar 140pk.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Kwaliteit is in dit geval zeer belangrijk iets 

Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ivm kwaliteit tuner:
Dit weekend had ik een foutcode aan m'n been ivm een O2 sensor die "stuck rich" aangaf, en de "indruk" dat het aantal misfires hoger was dan voordien op de sportwagen. Ik kan dit live zien op m'n cobb access port. Dit bleek echter niet te kloppen, omdat bij m'n ECU de misfires per cylinder kunnen uitgelezen worden, of als som. Je kan dus naar 5 counters turen. Ik keek enkel naar de som. Maar bij de som gaat het soms omhoog terwijl de counters voor alle cylinders op nul blijven staan.
Dus vandaag een rijtest met een Ford storingstechnieker erbij, en de eerste vraag die de garage stelt: staat de software stock? Met de cobb kan ik die op een paar minuten stock zetten door de map te switchen.
En dus stock, zelfde verhaal: in hun officiële Ford applicatie, zien ze de som ook nog omhoog gaan (maar we kijken er niet naar), terwijl de individuele counters op nul bleven staan. Dus zowel een laptop met Ford tools, als een cobb access port die hetzelfde meten zolang je maar de juiste parameters uit de ECU trekt.
Conclusie: "we zien geen fouten, rijdt OK en moter OK"
Moraal van het verhaal: als het foutloopt en je gaat bij de dealer aankloppen, dan zal men verwachten dat de factory tune er op staat, dus je moet een tuner kiezen die dit kan en wil doen. Er ziijn ook tuners die bepaalde foutcodes afschermen. En bepaalde tunes blokkeren zelfs dat de garage nog iets kan wijzigen.
In mijn geval heb ik een kastje waarmee ik dit zelf kan doen bij de sportwagen, maar bij de bestelwagen heb ik dit laten doen door BR performance. Bij deze laatste ging de ECU er volledig uit om hem te remappen of terug stock te zetten. Bij de sportwagen verliep alles via een cobb.
Opmerkelijk is dat er een verwantschap is tussen het bedrijf COBB en BR performance.
Dit weekend had ik een foutcode aan m'n been ivm een O2 sensor die "stuck rich" aangaf, en de "indruk" dat het aantal misfires hoger was dan voordien op de sportwagen. Ik kan dit live zien op m'n cobb access port. Dit bleek echter niet te kloppen, omdat bij m'n ECU de misfires per cylinder kunnen uitgelezen worden, of als som. Je kan dus naar 5 counters turen. Ik keek enkel naar de som. Maar bij de som gaat het soms omhoog terwijl de counters voor alle cylinders op nul blijven staan.
Dus vandaag een rijtest met een Ford storingstechnieker erbij, en de eerste vraag die de garage stelt: staat de software stock? Met de cobb kan ik die op een paar minuten stock zetten door de map te switchen.
En dus stock, zelfde verhaal: in hun officiële Ford applicatie, zien ze de som ook nog omhoog gaan (maar we kijken er niet naar), terwijl de individuele counters op nul bleven staan. Dus zowel een laptop met Ford tools, als een cobb access port die hetzelfde meten zolang je maar de juiste parameters uit de ECU trekt.
Conclusie: "we zien geen fouten, rijdt OK en moter OK"
Moraal van het verhaal: als het foutloopt en je gaat bij de dealer aankloppen, dan zal men verwachten dat de factory tune er op staat, dus je moet een tuner kiezen die dit kan en wil doen. Er ziijn ook tuners die bepaalde foutcodes afschermen. En bepaalde tunes blokkeren zelfs dat de garage nog iets kan wijzigen.
In mijn geval heb ik een kastje waarmee ik dit zelf kan doen bij de sportwagen, maar bij de bestelwagen heb ik dit laten doen door BR performance. Bij deze laatste ging de ECU er volledig uit om hem te remappen of terug stock te zetten. Bij de sportwagen verliep alles via een cobb.
Opmerkelijk is dat er een verwantschap is tussen het bedrijf COBB en BR performance.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat "identiek dezelfde motor" verhaal is toch een beetje vaag. Ik heb een paar Mercedes E's van de generatie vanaf 2016 gehad; een 220d en een paar 200d's. De 200d's waren nog exemplaren met de 2-liter motor van Mercedes erin, dus niet met de 1.6 die van Renault afkomstig was. Zou identiek dezelfde motor moeten zijn.
Maar als ik dan bv hier kijk:
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... 20d-194pk/
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... 00d-150pk/
Halen ze uit een 220d 220 pk en 460Nm, en uit een 200d 200pk en 440Nm. Toen ik vroeg hoe ze dat verklaarden als het dan toch identiek dezelfde motor is, bleek dat de beperking eerder in de programmatie van de automaat zit (meting ingaand koppel die een fout genereert als het koppel veel hoger dan verwacht is) en dat er nog niet veel tuners zich gewaagd hadden aan het herprogrammeren van de automaat. Dat is trouwens iets wat ik wel vaker hoor, dat een auto met automaat/DSG na tuning random problemen zoals noodloop krijgt; met handgeschakelden heb je dat eigenlijk nooit, zolang de koppeling het houdt tenminste.
Iets anders dat me opviel was dat de meeste tuners wel (optioneel) een rollenbankmeting aanboden, maar dat eigenlijk niemand bv vertelt wat de te verwachten 0-100 tijd wordt, een test die nochtans erg simpel uit te voeren is.
De 220d (194 pk, 400Nm) ging van 0 naar 100 in 7,7 seconden; je zou dus verwachten dat een getunede 200d met 200pk en 440Nm minstens even snel zou accelereren. Ik heb nogal wat filmpjes bekeken van getunede 200d's en er was er geen enkele die dat haalde. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
Maar als ik dan bv hier kijk:
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... 20d-194pk/
https://www.atm-chiptuning.com/chiptuni ... 00d-150pk/
Halen ze uit een 220d 220 pk en 460Nm, en uit een 200d 200pk en 440Nm. Toen ik vroeg hoe ze dat verklaarden als het dan toch identiek dezelfde motor is, bleek dat de beperking eerder in de programmatie van de automaat zit (meting ingaand koppel die een fout genereert als het koppel veel hoger dan verwacht is) en dat er nog niet veel tuners zich gewaagd hadden aan het herprogrammeren van de automaat. Dat is trouwens iets wat ik wel vaker hoor, dat een auto met automaat/DSG na tuning random problemen zoals noodloop krijgt; met handgeschakelden heb je dat eigenlijk nooit, zolang de koppeling het houdt tenminste.
Iets anders dat me opviel was dat de meeste tuners wel (optioneel) een rollenbankmeting aanboden, maar dat eigenlijk niemand bv vertelt wat de te verwachten 0-100 tijd wordt, een test die nochtans erg simpel uit te voeren is.
De 220d (194 pk, 400Nm) ging van 0 naar 100 in 7,7 seconden; je zou dus verwachten dat een getunede 200d met 200pk en 440Nm minstens even snel zou accelereren. Ik heb nogal wat filmpjes bekeken van getunede 200d's en er was er geen enkele die dat haalde. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
-
- Member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 07 jun 2024, 11:51
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tenzij een automaat, is die 0-100 tijd is niet éénvoudig te meten.
Mijn stick shift speelgoed uit 2017 doet op papier 4.7 en na lang oefenen kon ik met een 0-100 app er in het beste geval 4.9 a 5s uit halen.
En dat hield dan nog flat foot shifting in, een techniek die de meeste mensen niet kennen, en niet snel aan te leren is.
Veel beter is rolling start, dat spaart de koppeling. Op de rolbank meten ze ook maar één versnelling.
Mijn stick shift speelgoed uit 2017 doet op papier 4.7 en na lang oefenen kon ik met een 0-100 app er in het beste geval 4.9 a 5s uit halen.
En dat hield dan nog flat foot shifting in, een techniek die de meeste mensen niet kennen, en niet snel aan te leren is.
Veel beter is rolling start, dat spaart de koppeling. Op de rolbank meten ze ook maar één versnelling.
-
- Plus Member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 2 keer
In 2012 een BMW 116d laten tunen bij Heinz (toen ze nog in Aalst zaten). Was een 2L diesel met 116pk. Na de tuning had ik 180pk. Een enorm verschil! Nog een 6tal jaar probleemloos mee gereden. Daarna particulier verkocht.
- Flying
- Premium Member
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 10 keer
20 jaar geleden waren motoren en onderdelen vaak identiek en was het verschil enkel de programmatie af fabriek. Enkele honderden of duzienden euro's extra neertellen voor andere software was geen uitzondering. Veel bedrijven die tunen zeggen dat dit nog steeds zo is. Als je echter de specificaties in detail gaat doorspitten en praat met mechaniekers die al jaren in het vak zitten, ga je snel merken dat dit niet langer zo is.SpecialK schreef: 2 maanden geleden Dat "identiek dezelfde motor" verhaal is toch een beetje vaag. Ik heb een paar Mercedes E's van de generatie vanaf 2016 gehad; een 220d en een paar 200d's. De 200d's waren nog exemplaren met de 2-liter motor van Mercedes erin, dus niet met de 1.6 die van Renault afkomstig was. Zou identiek dezelfde motor moeten zijn.
Er zijn bij de constructeurs wel verschillen die verder gaan dan softwarematige beperkingen. Op het vlak van koppeling alleen al zitten er grote verschillen in.
Naast dat het tegenwoordig niet enkel meer softwarematige beperkingen zijn, hebben constructeurs ondervonden dat de marges kleiner zetten op wat onderdelen aan kunnen, ze ook weer geld kunnen besparen. Zo zie je bij constructeurs rond de jaren 2010 dat ze bij wissels van modeljaren ineens een andere versie van bijvoorbeeld een Getrag-koppeling gaan gebruiken. Dat is er dan eentje waar de marges (bv. een speling van 150Nm) slinken van 50% naar 20%.
Ik spreek uit ervaring en heb vroeger verschillende auto's softwarematig laten aanpassen. Als alles vlekkeloos gaat, hoor je niemand. Wanneer het fout loopt dan trekt ineens iedereen zijn handen weg en zit je met de gebakken peren. Als zelfs een bekend autobedrijf dat hot en trending is op YouTube en vooral handelt in auto's die aangepast zijn (zowel hard- als softwarematig) duidelijk in de video's aangeven dat ze bij tuning geen garantie meer geven, dan weet je toch genoeg?
Zonder mensen tegen de borst te willen stoten: als je een auto wil met veel koppel en paardenkracht, koop dan een auto die dat heeft. Als het is omdat je beperkt bent door de lease, neem het mobiliteitsbudget en koop particulier een leukere auto.
PS: een ietwat normale EV (geen Dacia Spring, geen slecht woord hierover) heeft bakken pk's en koppel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
In dit geval waren het beide automaten, en ik heb zowel de 220d als de 200d gehad dus ik kon beiden op dezelfde manier testen. Mijn punt is dat niemand wilde beloven dat de 200d na tuning minimaal dezelfde prestaties zou halen als een originele 220d.FredericV schreef: 2 maanden geleden Tenzij een automaat, is die 0-100 tijd is niet éénvoudig te meten.
- Moonboy
- Pro Member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... -in-belgie
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... o-verlagen
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... t-mag-niet
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... en-wat-mag
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... onderdelen
Wanneer krijgt u een tuningsverslag?
U krijgt na de keuring van uw getunede wagen een tuningsverslag wanneer u uw auto verbouwd hebt. Daarop staan alle veranderingen met niet-originele onderdelen die u aan uw auto aangebracht hebt. U moet dat tuningsverslag altijd bij uw keuringsbewijs houden.
Opgelet: Niet conforme getunede voertuigen kunnen bij wegcontroles in beslag worden genomen .
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... o-verlagen
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... t-mag-niet
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... en-wat-mag
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... onderdelen
Wanneer krijgt u een tuningsverslag?
U krijgt na de keuring van uw getunede wagen een tuningsverslag wanneer u uw auto verbouwd hebt. Daarop staan alle veranderingen met niet-originele onderdelen die u aan uw auto aangebracht hebt. U moet dat tuningsverslag altijd bij uw keuringsbewijs houden.
Opgelet: Niet conforme getunede voertuigen kunnen bij wegcontroles in beslag worden genomen .
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier een eerlijke opmerking
Het onderhoud wees uit dat net na het tunen wat problemen waren ontstaan.
De partikel filter die vol zat of zo goed als.
Waardes uitgelezen waren heel hoog x5 dan Max het mag zijn.
Logica van verhaal meer power of vermogen is meer uitstoot of vuil erdoor moet.
Alles gaat weer normaal gezet worden.
Gelukkig met tuner goede overeenkomst gevonden en gesloten.
Jammer genoeg geen leuk einde maar het is zoals het is.
Straks een weer een gelukkig rijder ;P
Het onderhoud wees uit dat net na het tunen wat problemen waren ontstaan.
De partikel filter die vol zat of zo goed als.
Waardes uitgelezen waren heel hoog x5 dan Max het mag zijn.
Logica van verhaal meer power of vermogen is meer uitstoot of vuil erdoor moet.
Alles gaat weer normaal gezet worden.
Gelukkig met tuner goede overeenkomst gevonden en gesloten.
Jammer genoeg geen leuk einde maar het is zoals het is.
Straks een weer een gelukkig rijder ;P
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Als het allemaal zo simpel was zonder compromis, kwamen ze inderdaad zo wel uit het fabriek.
Nu kan je wel zeggen, uitstoot en lagere brandstofkwaliteiten in het (verre) buitenland, f*** it... Maar het is ongetwijfeld niet enkel dat.
Nu kan je wel zeggen, uitstoot en lagere brandstofkwaliteiten in het (verre) buitenland, f*** it... Maar het is ongetwijfeld niet enkel dat.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Na wat research te doen.
Enkele zaken tegen gekomen en controle van de tuning file door garagist meer info
De tuning file heeft de exact zelfde benaming als de originele file van de motor software.
Meestal heeft dit een compleet andere naam.
Updaten ging dus niet door de garage ( geen officiële verdeler van MB , maar heeft wel de licentie enz of dergelijke met pc en ( STAR enz ) om dit te doen.
Wat kon wel nieuwe SN toewijzen maar is veel risico op defecte ECU - computer van auto , indien defect 1500 kosten voor garage.
Wouden ze niet doen. Begrijpelijk
—- onderstaande uit internet fora gehaald
DPF / EGR klep weggehaald dmv van tuning.
Dit zou mijn probleem kunnen verklaren.
Foute tuning file erop gezet ouder model of nieuwer.
Zag op men certificaat staan rear axel drive train .. terwijl is dit standaard iets of een echte fout want is voorwiel aangedreven zoals merendeel.
Wat is getest sensor bij gas geven zie deze waarde bewegen dus ok op eerste zicht.
Donderdag terug naar tuner en alles origineel laten zetten dan meteen daar laten uitlezen en vergelijken met vorige uitlezing.
Als iemand nog tips of zaken heeft, weet waarop te letten laat zeker iets weten.
Op het dashbord zelf geen fout meldingen
Enkele zaken tegen gekomen en controle van de tuning file door garagist meer info
De tuning file heeft de exact zelfde benaming als de originele file van de motor software.
Meestal heeft dit een compleet andere naam.
Updaten ging dus niet door de garage ( geen officiële verdeler van MB , maar heeft wel de licentie enz of dergelijke met pc en ( STAR enz ) om dit te doen.
Wat kon wel nieuwe SN toewijzen maar is veel risico op defecte ECU - computer van auto , indien defect 1500 kosten voor garage.
Wouden ze niet doen. Begrijpelijk
—- onderstaande uit internet fora gehaald
DPF / EGR klep weggehaald dmv van tuning.
Dit zou mijn probleem kunnen verklaren.
Foute tuning file erop gezet ouder model of nieuwer.
Zag op men certificaat staan rear axel drive train .. terwijl is dit standaard iets of een echte fout want is voorwiel aangedreven zoals merendeel.
Wat is getest sensor bij gas geven zie deze waarde bewegen dus ok op eerste zicht.
Donderdag terug naar tuner en alles origineel laten zetten dan meteen daar laten uitlezen en vergelijken met vorige uitlezing.
Als iemand nog tips of zaken heeft, weet waarop te letten laat zeker iets weten.
Op het dashbord zelf geen fout meldingen
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+