Abnormaal hoog gasverbruik

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik woon in een klein appartementencomplex. 6 appartementen met 2 slaapkamers. De meesten wonen alleen of met twee en werken buitenshuis. Energieklasse C. Verwarming op aardgas, ieder met een eigen, recente (paar jaar oude, onderhouden) valiant CV ketel.

Op 1 sept ‘23 werden er nieuwe meters geplaatst waardoor je heel mooi het verbruik van deze winter kunt vergelijken.

Zelf ben ik (blijkbaar) wel een beetje doorgedreven in het monitoren en besparen (ik reis liever naar de zon dan hier in België me blauw te betalen aan vanalles). Mijn verbruik ligt dan ook zeer laag vergeleken met de anderen in het gebouw.

Ik moet wel zeggen dat ik “Ketelklets” volg op YouTube, een P1 meter heb, ik houd alles goed bij, ik denk dat ik m’n CV ketel redelijk heb afgesteld en niet onnodig stook.

Nu kwam de buurman gisteren om hulp vragen want zijn gasverbruik ligt 10x hoger dan dat van mij.
Hij heeft een midden-appartement maar helaas wel op een hoek. Toch verbruiken de mensen onder en boven hem een pak minder gas. (En dat is blijkbaar niet omdat hij voor het hele gebouw stookt).

Nu geloof ik hem want het is een alleenstaande man die werkt en dus niet constant thuis is. Hij zegt dat hij maar tot 18 graden stookt als hij de verwarming aanzet. Ook lah zijn historisch verbruik lager vroeger. (Daar wil ik nog achteraan).

Dus nu wil ik het eens grondig gaan onderzoeken, mogelijk hebben jullie tips??

- hoe staat de thermostaat ingesteld?
- temperatuur en druk van de CV ketel.
- historisch verbruik checken bij fluvius

- test doen met paar minuten warm water starten vanuit een koude CV ketel (vergelijken met mij, zien hoeveel m³ erbij komt op onze gasmeters)

Eventueel verwarmingstechnieker langs laten komen?

Mijn laatste “hoop” maar natuurlijk onwaarschijnlijk tenzij mensen me anders kunnen vertellen: een defect aan de digitale gasmeter. Hij maakt een vreemd krakend geluid dat “normaal” lijkt te zijn volgens Fluvius maar ik hoop dat het uitzonderlijk een defect is wat dit absurde verbruik kan verklaren.
Ik lees dat er zelfs een lek zou kunnen zijn maar laten we hopen van niet natuurlijk.

Voordat ik Fluvius inschakel wil ik wel dat alles hier in orde is met de ketel enzo anders gaat fluvius het sowieso op de klant afwimpelen natuurlijk aangezien een defect aan de meter zeer zeldzaam is.

Natuurlijk moet ik mensen op hun woord geloven dat ze niet de hele dag de verwarming aan hebben staan maar eigenlijk niemand met gezond verstand doet dat aangezien je daar dan toch de rekening van krijgt dus ook al is dit niet mijn persoonlijke probleem, ik wil dit wel aanpakken alsof het voor mezelf is.

Alle tips & suggesties zijn welkom!
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer

tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hey,

Indien er een lek zou zijn zou je dat moeten ruiken denk ik...
Wat dat verbruik betreft, hoe zit de verhouding tot de andere bewoners ?
Hoe zit het met zijn verbruik tov vorig jaar, is dat meer minder, hetzelfde...
Desnoods is een thermometer met een logging dat je kan verbinden met je gsm kopen en dat tegen de radiatoren kleven om te zien of de verwarming effectief niet opslaat gedurende de dag (bv een defect aan de thermostaat of zo) .. Die dingen kan je vlot kopen voor 20/30e of zo op amazon...
Ik heb geen digitale gasmeter maar zie je een constant verbruik of eerder in pieken, dat eerste zou kunnen aangeven dat je CV continue opstaat....

Succes want zie ook niet direct in hoe je dat anders gaat kunnen bewijzen...

tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ligt zijn gasverbruik hoger, of zijn eindfactuur?

Hang een P1 aan zijn digitale meter en cross-check die met zijn thermostaat: hij zou niet de enige zijn waarbij de meters omgewisseld zijn tussen buren.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ook rekening houden met het feit dat gas ook gebruikt kan worden om te koken, en sanitair warm water. Lekt er een warmwaterkraan?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Alvast bedankt voor de tips. Ik ga hier al eens mee aan de slag.

Ter info:

Zijn verbruik tussen september en nu ligt op 650 m³
Terwijl de anderen tussen de 50 en 350 m³ verbruikten in dezelfde periode.

Als ik de info volledig heb zoals historisch verbruik en een basis check van de CV ketel (druk, temperatuur, thermostaat) dan ben ik al wat verder natuurlijk in de hoop dat fluvius erin mee wilt gaan dat dit toch wel bizar is en het niet direct op de klant wilt steken maar wilt meezoeken naar een oorzaak.

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om dit soort zaken kritisch en consequent op te volgen.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Ptoeneigh schreef: 08 maa 2024, 11:22 Alvast bedankt voor de tips. Ik ga hier al eens mee aan de slag.

Ter info:

Zijn verbruik tussen september en nu ligt op 650 m³
Terwijl de anderen tussen de 50 en 350 m³ verbruikten in dezelfde periode.

Als ik de info volledig heb zoals historisch verbruik en een basis check van de CV ketel (druk, temperatuur, thermostaat) dan ben ik al wat verder natuurlijk in de hoop dat fluvius erin mee wilt gaan dat dit toch wel bizar is en het niet direct op de klant wilt steken maar wilt meezoeken naar een oorzaak.

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om dit soort zaken kritisch en consequent op te volgen.
Gasblok dat lekt kan aardig oplopen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

thmj schreef: 08 maa 2024, 11:44
Gasblok dat lekt kan aardig oplopen.
In de CV ketel dus.
Dat lijkt me ook gevaarlijk ookal gaat het wel geleidelijk en is die ruimte gelukkig goed verlucht.
Bedankt voor de tip. Ik vermoed dat er ergens is mis is inderdaad dus op zoek naar de oorzaak nu.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Zijn gasmeter eens toedraaien en kijken of hij nog kan verwarmen. Misschien gasmeter verwisseld met een ander appartement.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Ptoeneigh schreef: 08 maa 2024, 09:53 Mijn laatste “hoop” maar natuurlijk onwaarschijnlijk tenzij mensen me anders kunnen vertellen: een defect aan de digitale gasmeter.
Ik lees dat er zelfs een lek zou kunnen zijn maar laten we hopen van niet natuurlijk.
ik weet niet welk type meter je hebt, maar bij de buurman hebben ze een maandje geleden ongeveer de meter komen vervangen,
precies omdat er een mogelijkheid was dat dit type meter zou lekken.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb alles eens overlopen. Fluvius gaat het administratief en aan de meter nog nakijken.

Maar ik denk helaas dat ik de oorzaak heb gevonden:
- de CV ketel of de thermostaat stond in comfort stand dus het water werd lekker op 50-60 graden gehouden.
- de thermostaat was ontregeld door stroomuitval, datum & tijd stond verkeerd waardoor de gewenste temperatuur op 20°c kwam (‘s nachts bijv).
- de bewoner had verschillende radiatoren dichtgedraaid en zette de verwarming soms op die manier ook af of “lager” dus ik heb ‘m op t hart gedrukt enkel via de thermostaat z’n verwarming te regelen, en daarbij uitgelegd wat er gebeurd is, de CV ketel heeft heel hard geprobeerd het huis op te warmen terwijl de radiator dichtgedraaid stond dus ja.. awkward.

Je ziet dus dat iets wat voor ons de meest basic logica is, dat een ander verkeerd redeneert en z’n verbruik ongewild de hoogte injaagt ocharme.

Maar goed ik heb m’n uitleg gedaan en de comfort stand uitgezet, gewaarschuwd dat het water nu niet meer als een hotel meteen lekker warm is maar z’n rekening wel lager.

Ik zal het wel horen als ik ‘m terug op comfort moet komen zetten :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Wel comfortabel zo'n stand, hopelijk is er ook een stand budget.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ptoeneigh schreef: 08 maa 2024, 14:31de bewoner had verschillende radiatoren dichtgedraaid en zette de verwarming soms op die manier ook af of “lager”
Daar zijn thermostatische kranen voor.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

maar niet in de kamer met de thermostaat...tenzij het een slimme regeling is die kranen en kamerthermostaat koppelt.

Bij mij moeder heeft de klok van de thermostaat ook zo eens verkeerd gestaan, sindsdien is het een automatisme als ik er kom om effe te kijken of het nog in orde is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 08 maa 2024, 15:06
Ptoeneigh schreef: 08 maa 2024, 14:31de bewoner had verschillende radiatoren dichtgedraaid en zette de verwarming soms op die manier ook af of “lager”
Daar zijn thermostatische kranen voor.
Ja en de CV ketel ondertussen op volle kracht proberen de gewenste temperatuur te bereiken. Het zal wel zijn dan.
Bloody hell wat zonde.

Ik ben alleszins niet voor niets langs gegaan zullen we maar zeggen.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik zou het toch nog in het oog houden. Een ketel die z'n warmte niet aan het radiatorwater kwijt kan gaat toch nog altijd zijn vlam uitzetten als de temperatuur van de ketel iets van een 60 ~ 70 graden bereikt heeft. Het zal wel iets meer verbruiken, maar zeker geen 10x. Het foute uur in z'n thermostaat zou dat eventueel wel kunnen verklaren, maar ik verschiet er toch van.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef: 08 maa 2024, 15:27 Ik zou het toch nog in het oog houden. Een ketel die z'n warmte niet aan het radiatorwater kwijt kan gaat toch nog altijd zijn vlam uitzetten als de temperatuur van de ketel iets van een 60 ~ 70 graden bereikt heeft. Het zal wel iets meer verbruiken, maar zeker geen 10x. Het foute uur in z'n thermostaat zou dat eventueel wel kunnen verklaren, maar ik verschiet er toch van.
Dankjewel! Goed om te weten dit.
Best inderdaad om zowel Fluvius als de technieker van het CV onderhoud toch eens goed te laten checken.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als fan van Ketelklets kan je zijn radiators ook 'waterzijdig inregelen'.

Hopelijk gaat die nu iets minder verbruiken, maar je eigen 'gewoonte' heeft ook een grote invloed. Als mijn dochter in de badkamer staat, is er plots geen energiecrisis meer 😉
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Splitter schreef: 08 maa 2024, 12:25

ik weet niet welk type meter je hebt, maar bij de buurman hebben ze een maandje geleden ongeveer de meter komen vervangen,
precies omdat er een mogelijkheid was dat dit type meter zou lekken.
Is in het nieuws geweest lekkende dichtingen mogelijk bij sommige gasmeters.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Ptoeneigh schreef: 08 maa 2024, 14:31 de CV ketel heeft heel hard geprobeerd het huis op te warmen terwijl de radiator dichtgedraaid stond dus ja.. awkward.
In dat geval is de retour temperatuur hoog en zal de ketel niet verder stoken (anders zou je kokend water krijgen).
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben blij te horen dat de ketel het blijkbaar opgeeft en niet hopeloos blijft proberen.

Ik ben geen expert maar probeer m’n gezond verstand te gebruiken, hier en op bijv YouTube een beetje te leren om het eea te optimaliseren.

Bijvoorbeeld de comfort stand, dat is allemaal leuk bij frequent gebruik maar een ketel het hele jaar op 60°c houden dat lijkt me niet nodig voor iemand die misschien maar 1x per dag warm water nodig heeft toch?

Nogmaals dank, ik wacht het “onderzoek” van Fluvius even af. Zou tof zijn als m’n buurman geholpen gaat worden want hij was echt niet goed van die rekeningen ocharme.

Toegevoegd na 3 minuten 48 seconden:
Block schreef: 08 maa 2024, 22:42 Als fan van Ketelklets kan je zijn radiators ook 'waterzijdig inregelen'.

Hopelijk gaat die nu iets minder verbruiken, maar je eigen 'gewoonte' heeft ook een grote invloed. Als mijn dochter in de badkamer staat, is er plots geen energiecrisis meer 😉
Inderdaad ik ben aan de slag gegaan tijdens de energiecrisis omdat het wel leuk was om te doen ook.
Dat van dochters / pubers ken ik.

Ik heb haar de data van m’n p1 meter laten zien en de kosten en duidelijk gemaakt dat hoe minder ik moet betalen aan gas & water, hoe meer er overblijft voor leuke dingen en toffe kleren. Dat is gewoon algemene logica natuurlijk.
We hoeven niet in armoede te leven maar in alle redelijkheid hoef je ook niet 45min onder de douche te staan.

Het gaat om je structurele gedrag en het effect daarvan op jaarbasis. Pas als mensen het financieel begint te raken zijn ze gemotiveerd om hun gedrag aan te passen. Dat is iets wat je nu gelukkig wel meer ziet.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

iets heel anders, maar vond het de moeite niet om een apparte tread te openen.

Heeft iemand een idee waarom de gasverbruik wordt berekend van 06u tot 05.59u ? En niet zoals electriciteit van 00 tot 23.59
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

"Waarom starten de dagen voor gas om 6 uur in plaats van om middernacht?
Het gas dat je thuis of in je bedrijf verbruikt, moet een lange weg afleggen vanaf het punt waar producenten het in het gasnet injecteren tot aan jouw aansluiting. Om rekening te houden met die vertraging, is wettelijk bepaald dat een dag voor aardgas pas start om 6 uur ’s morgens in plaats van om middernacht. Omdat die vertraging bij elektriciteit niet bestaat, starten die dagen wel telkens om middernacht."

bron: https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... -dagen-gas
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is toch een vreemde redenering... ik verbruik toch allen het gas dat mijn meter passeert en niet wat ze 100km verder produceren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

AFNAME: ja, iedereen verbruikt uiteraard het gas dat zijn meter passeert. Maar dat zijn meer dan 3 miljoenverbruikers verspreid over belgie.
INJECTIE: gebeurd maar vanaf een handvol punten: zeebrugge, rond gent, haven antwerpen, loenhout (opslag enconnectie L-net nerderland,...

Wie dichtbij injectie woont heeft dus geen vertraging, diep in wallonie zal je allicht snel aan +1 dag transporttijd zitten. Ze hebben er gewoon een gemiddelde op geplakt van 6 uur.

Reden: prijsbepaling van dat verbruikt gas natuurlijk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor water doen ze dat toch niet en dat is meer vergelijkbaar met gas dan elektriciteit...
Maar soit, kunnen we toch niks aan veranderen.
J.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Maar de waterprijs schommelt niet dagelijks.

@Ptoeneigh : hoe staat het met de zoektocht?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”