Types elektriciteitskasten

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Wat is het verschil tussen volgende elektriceitskasten die ik zie wanneer ik door het dorp wandel. In de ene straat staat er 3x230V in een andere straat staat er 230V/400V maar dus zonder de 3X en soms staan er 2 naasteen een grotere met 3x230V en daarnaast een kleiner met 230V/400V
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je hebt oude netten zonder nulleider waar je tussen de fasen onderling 230V meet en geen 400V hebt (is wel driefasig), en in een huishoudinstallatie je dus geen "echte" nulleider hebt (en dus geen 400V).
Alle recente netten hebben dan weer wel een nulleider en meten tussen de nulleider en de fasen 230V en tussen de fasen onderling 400V (en dus zowel 230 als 400V).
Dit heeft te maken met hoe de transformator is opgebouwd (laagspanningszijde driehoek).

Misschien is dit niet steeds even consequent beschrift, want volgens mij kom je ze echt zo vaak niet meer tegen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik denk dat je in "rural belgium' nog kan verschieten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Zo rural is het hier ook nu niet tussen leuven en brussel. Als ik op de website van Fluvius ga kijken op welke netspanning ik kan aangesloten worden staan zowel 230V en 400V met een groen vinkje. Maar hoe weet ik dan of het 230V of 400V is? Ik weet dat ik mijn EV kan laden tot 11kW
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Netten zonder nul zijn nog meer in gebruik dan je zou denken, ook in niet-rural gebieden en vooral hier in Vlaams-Brabant. Op veel plaatsen liggen de twee netten ook soms deels naast elkaar. Ik heb ook 3x230V wat bovengronds aan verlichtingspalen hangt, terwijl er sinds kort in het begin van de straat, een 250 meter verder, tot een vier huizen diep ook 400V ligt ondergronds voor de nieuwe kavels daar. Mijn buren met hun bestaande woning daar, zijn nu aan het renoveren en zijn ook op dat 400V-net overgeschakeld.

Je kan het op een paar manieren controleren:

- als je een hoofdautomaat hebt met 3 beentjes, heb je mogelijk 3x230.
(niet altijd helemaal representatief, ik heb bv. 4 beentjes en toch 3 fasen zonder N, bovenvermelde buren aan het begin van de straat hadden wel één met 3 beentjes, monofase zijn 2 beentjes)

- als je nog, zoals ik, een analoge teller hebt waar je doorheen kijkt, en je ziet dat de hoofdautomaat met 3 aders is aangesloten, heb je 3x230, 4 aders is 3x400+N.

- als je je zekeringkast opent en bekijkt hoeveel aders er daar binnenkomen (opnieuw 3 voor 3x230) en hoe de circuits zijn aangelegd (al is dat niet altijd even makkelijk te zien bij gebruik van spanningsrails en hoor je dit absoluut niet te doen als je je daar niet op je gemak bij voelt of geen kennis hebt van wat je doet).

- als je meet tussen één van de twee 'gaatjes' van een stopcontact en de aarde (één keer het linkse gaatje + aarde, één keer het rechtse gaatje + aarde): bij mijn net zonder nul meet ik 139V en 138V. Dat klopt, want 138*1,73 (wortel van 3) = 240V. Bij een net met nul zou je 230 à 240V moeten meten de ene keer, en vrijwel niets de andere keer.
In geval van monofase-aansluiting, weet je dan ook wat voor net het is. Mijn rechtstreekse buurvrouw heeft monofase, maar het zijn dus eigenlijk gewoon nog steeds 2 fasen die samen een circuit van 240V maken, zonder nul.

Maar het klopt ook wel dat stickers soms eens verkeerd geplaatst worden. '3x230V' heb ik al zien gebruikt worden bij een 3x400V+N-installatie, misschien om aan te duiden dat er 3 fasen aanwezig zijn van elk 230V... Maar eigenlijk klopt dat dus niet helemaal.

EDIT:
Wat betreft je EV-lader: die heeft hopelijk zijn eigen automaat in de zekeringkast. Dan kan je ook kijken (1) hoeveel beentjes die heeft, hoewel opnieuw niet altijd representatief, (2) hoe de later intern zelf is aangesloten, niet openmaken zonder te weten wat je doet, of (3) door te kijken hoeveel aders er van de automaat voor je lader de zekeringkast verlaten.
Ik heb geen EV, maar de laders die ik bekeken heb zouden bv. L1 op een faseklem, L2 op een andere faseklem en L3 op neutraal aangesloten kunnen worden. Niet superideaal omdat L3 dan dubbel belast wordt, maar je hebt dan wel nog capaciteit tussen L1 en L2.
Heb je een 400V-net, dan is je lader waarschijnlijk met elke fase op een klem aangesloten en neutraal op neutraal.

Met 11 kW gok ik wel dat je 400V hebt. Hoeveel ampère is je hoofdautomaat? Als die minder is dan 40, is het eigenlijk al niet meer mogelijk om 11 kW te laden met 3x230 met de opstelling waarin één fase 5.500W draagt.
Laatst gewijzigd door SPRN 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Als jouw electriciteitskast conform de geldende regels gekeurd is, dan staat er een sticker op met de spanning :wink:
Zonder die sitcker = niet gekeurd :-(
Sticker-3x400V+N-1000x1000w.png
  • Als jouw EV kan laden op 11kW, dan heb je een 3-fase 3N400 aansluiting nodig. Dan laadt je op 16A (x3) = 11kW
  • Als je een mono-fase aansluiting hebt, dan kan je laden op 16A = 3.7kW
    Hierbij maakt het niet uit of je aangesloten bent op 3 x 230V net of op een 3N400 net
  • Als je 3-fase aansluiting hebt op een 3 x 230V net, dan hangt het ervan af of je laadpaal of EV dit ondersteunt.
    Maar in het slechtse geval kan je hier ook mono-fase laden op 3.7kW
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Mono fase laden kan tot 32A, maximaal dus 7,4kW.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

De kast van fluvius
Bijlagen
IMG_1364.jpeg
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Volgens de foto meer dan waarschijnlijk 3 × 230V.
Al kan het kan nog altijd zijn dat de neuter niet wordt afgezekerd.

Als je kan meten tussen twee fasen en je meet 400V heb je een 230/400V net.
Meet je tussen twee fasen 230V dan is het een 3×230V net.

Zijn er blauwe draden gebruikt in je zekeringkast?
Zijn er geen gebruikt....Dan is het 3×23oV

Trouwens een sticker heb ik nog niet gezien op een kast.
Ik heb er ook nog geen opgeplakt en toch is de kast goedgekeurd.

Mvg
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Pas wel op: er zijn elektrische wagens die 3x230V niet leuk vinden (ook al laad je maar mono op).
In m'n vorige eigendom ban ik van 2x230V naar 1N400V overgegaan (en heb ik fluvius de straat laten openbreken om dit net aan te laten leggen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

edwin.d schreef: 3 maanden geleden Trouwens een sticker heb ik nog niet gezien op een kast.
Ik heb er ook nog geen opgeplakt en toch is de kast goedgekeurd.
Nochtans een AREI verplichting dacht ik ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, die sticker is verplicht.
Niet iedere keurder kijkt hier echter naar...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”