Bancontact in frankrijk ?

Plaats reactie
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Deze avond iets merkwaardigs gezien.
Betalingen in frankrijk gebeuren altijd via ing debit mastercard.
Maar omdat ik vissticks wilde kopen in promo om dan in diepvries te steken stopte ik in de dichtsbijzijnde auchan die van roncq.
Groot was mijn verbazing dat ik bij buitenkomen al een push up kreeg van ing dat het al afgeschreven was.
Toen ik app opende zag ik geen betaling met mastercard maar met bancontact . Vriendin van mij keek bij europabank daar ook bancontact.
Dus blijkbaar kunnen ze in buitenland ook bancontact aanbieden.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Tuurlijk kunnen ze dat.
En winkels in grensgebieden zullen dit ook doen, het kost hun wellicht minder dan.
In Nederland over de grens hebben ze ook de keuze tussen BC en MC.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Volgens mij met de opfrissing van Auchan zijn die betaalterminals ook veranderd (maar ben niet 100% zeker)
Wel handig als je kaart erin steekt dat die meteen herkend dat het een buitenlandse kaart is en de taal automatisch in het NL zet
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

blaatpraat schreef: 4 maanden geleden En winkels in grensgebieden zullen dit ook doen, het kost hun wellicht minder dan.
Dat is de reden niet. Als twee schema's (bv Bancontact en Visa Debit) op dezelfde kaart staan, mag de een van Europa niet meer kosten dan de andere. Dit geldt voor zowel de tarieven die de betaalverwerker aanrekent aan de handelaar, als het (eventuele) tarief die de handelaar aanrekent aan de kaarthouder.

Bovendien moet de kaarthouder vrij het schema kunnen kiezen als de handelaar beide ondersteunt.

Bancontact heeft voor de handelaars wel een ander groot voordeel: de kaarthouder kan het betaalde bedrag nooit meer terugvorderen. Via Visa/Mastercard Debit is die mogelijkheid er wel. Dat is trouwens de reden waarom je altijd moet opteren voor de keuze om Mastercard/Visa Debit te gebruiken in de plaats van Bancontact (als de handelaar beide ondersteunt).

En ja, Bancontact kan als betaalschema overal in de EU aangeboden worden. Niet enkel bij ons.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

proximusboyke schreef: 4 maanden geleden Dus blijkbaar kunnen ze in buitenland ook bancontact aanbieden.
Ik ben er al 20 jaar niet meer geweest denk ik, maar in Auchan Roncq krioelt het van de Belgen ...
Ik herinner mij (jaren 90?) dat je er toen ook al kon betalen met een Belgische Bancontact kaart.
Ze hadden aan de kassa's, naast de Franse terminals, Belgische Bancontcat terminals (en waarschijnlijk een Belgisch rekeningnummer).

Tot ver in West-Vlaanderen werd hun reclameblad bedeeld, in perfect Nederlands (en prijzen in BEF als ik mij nog goed herinner).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

ja philippe maar werd altijd afgehandeld door maestro op mijn uittreksels of door master visa card debit. Misschien ik niet goed opgelet dat er 2 bakjes waren om te betalen. Zoveel ga ik er niet. Meestal ga ik naar het grotere englos waar ze niet profiteren van de belgen :-)
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”