Poorten 80/443 extern geblokkeerd

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Hallo,

Sinds gisteren ben ik Proximus fiberklant geworden via het Fiberklaar netwerk. Ik heb het Internet Maxi Fiber abonnement/Giga Fiber 2,5/0,5 Gbps (maar ik merk dat upload 1 gbps is ipv 500 mbit).
Echter staan standaard de poorten 80 en 443 geblokkeerd voor externe connecties en die heb ik nodig.

Ik gebruik mijn eigen router (ubiquiti UDM max pro) ipv de internet box+. Wel gebruik ik de proximus Huawei ONT.

Via myproximus heb ik "configuratie netwerkpoorten" op "Geavanceerd" gezet:

Afbeelding

Maar de poorten zijn nog steeds geblokkeerd (8u verder nu). Ik heb de ONT daarnet ook een kwartier uitgezet (geen idee wat dit zou doen eigenlijk) maar de poorten zijn nog steeds geblokkeerd.

Vergeet ik iets? Het loopt hier via fiberklaar en XGS-PON.

Mijn Telenet lijn is ook nog actief als ik die gebruik zijn de poorten wel open.
Ook als ik een niet-standaard poort gebruik lukt het, maar dus niet die poorten uit hun lijstje.

Groeten,
Nick
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

heb je je router/firewall ook ingesteld om op die nieuwe verbinding connecties op die poorten toe te laten en naar het juiste interne toestel te verwijzen?
nickdd
Plus Member
Plus Member

ja router staat correct ingesteld. ik heb gedubbelcheckt met mijn andere internetlijn (Telenet).

Maar toevallig of niet: ik check nu nog eens (net na middernacht) en nu staan de poorten wel open.
Misschien iets dat pas om middernacht gerefreshed wordt bij Proximus.

Maar ben tevreden dat het nu werkt.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

In de webinterface staat dat het tot 24u kan duren vooraleer de wijziging verwerkt is.
Computer(k)nul
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

Ik had een paar weken terug port 80 nodig voor het vernieuwen van het let's encrypt certificaat voor de webportal van mijn router. Effectief al het netwerkgerief uitzetten (inclusief ONT) voor 10 minuten heeft geholpen.

Ik heb ook al gemerkt dat de ONT herstarten al veel van mijn storingen heeft verholpen wanneer de verbindingen niet 100% is.

Hier is ook alles via Proximus en Fiberklaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

nickdd schreef: 4 maanden geleden Ik gebruik mijn eigen router (ubiquiti UDM max pro) ipv de internet box+. Wel gebruik ik de proximus Huawei ONT.
Volgende stap met zo'n prachtige router is een XGS-PON SFP+ module als ONT? :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickdd
Plus Member
Plus Member

wel mijn abonnement is nu 2.5 gbit en de UDM pro max heeft maar een 2.5 gbit ethernet poort. Mocht ik ooit naar 8 gbit ofzo willen zou ik wel SFP+ moeten gaan gebruiken.
heb al even gekeken en de Zaram XGS-PON ONU SFP+ zou blijkbaar wel werken. Zo'n 130 euro.

Maar zou ook warm worden en ik ga nog wel even afwachten hoe Proximus / Fiber me bevalt en of het netwerk wel stabiel is.

Hier zie je het effect op mijn smokeping grafiek van de switch van Telenet naar Proximus fiber:
Afbeelding

Afbeelding

Bij telenet af en toe toch lichte packet loss. Het was erger vorig jaar met hevige packet loss waarbij ik niet deftig kon videobellen met teams.

Met proximus TV wel nog wat stabiliteitsprobleempjes, maar dat wordt een aparte post :-)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”