Beste forumgebruikers,
Hopelijk gaat alles goed met jullie!
Ik heb de volgende situatie aan de hand en ik zoek naar een geschikte oplossing.
Het is complex maar volgens mij wel haalbaar.
Even een situatie schets.
Een bedrijf heeft 2 gebouwen, een hoofdgebouw en een bijgebouw.
Aan het bijgebouw is helaas geen bekabeld internet mogelijk via de straatkant.
Geen enkele provider heeft op deze plaats internet voorzien.
Het gebouw heeft wel stroom via een eigen stroomcabine dat in het verleden is gelegd van het hoofdgebouw.
In het verleden was het nodig dat er internet toegang is in het bijgebouw voor productie, kantoren etc.
We hadden graag een kabel getrokken onder de grond tussen de 2 gebouwen maar gezien de situatie is dat niet mogelijk.
Een foto kan ik moeilijk tonen omwille van privacy redenen maar de afstand in vogelvlucht tussen beide gebouwen is ongeveer 200 meter.
Vandaar dat we de oplossing hebben gekozen om een Point to Point te voorzien tussen de gebouwen.
Dit werkt ook goed als het weer het toelaat.
Bij hevige regen of sneeuw is deze verbinding niet stabiel en hebben ze geen internet in het bijgebouw.
We zoeken dus een soort van Backup oplossing voor als de Point to Point uitvalt.
Weet wel dat door deze Point to point verbinding het volledige VLAN van het hoofdgebouw overneemt waardoor ze dus ook aan de bestanden kunnen op de server in het hoofdgebouw. Dit zou nog mogelijk moeten zijn als de backup lijn actief is. Vandaar deze technische vraag.
Heeft iemand een idee hoe we dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Point to Point verbinding tussen 2 gebouwen
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De vragen wat heb je nu en wat heb je al geprobeerd zijn inderdaad niet beantwoord, dat maakt het lastig.
Over hoeveel gebruikers gaat het ? wat is de snelheid van de huidige link en wat is de utilisation ?
Is het een optie om te segmenteren zodat de traffic over de link beperkt wordt ?
J.
Over hoeveel gebruikers gaat het ? wat is de snelheid van de huidige link en wat is de utilisation ?
Is het een optie om te segmenteren zodat de traffic over de link beperkt wordt ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
En wat is je provider in het hoofdgebouw?
Als dat Proximus is, dan kan je voor een Explore netwerk kiezen (MPLS).
In je bijgebouw zet je dan een 4G/5G router en je heb (virtueel) 1 LAN.
Telenet heeft dat ook veronderstel ik, al ken ik daar de naam niet van.
Als dat Proximus is, dan kan je voor een Explore netwerk kiezen (MPLS).
In je bijgebouw zet je dan een 4G/5G router en je heb (virtueel) 1 LAN.
Telenet heeft dat ook veronderstel ik, al ken ik daar de naam niet van.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
1. Powerline, als elektriciteit in beide gebouwen niet gesegmenteerd is van elkaar (volgens je beschrijving wellicht wel). Talloze nadelen.
2. Internet over radio (VHF/UHF). BIPT kan lastig doen. Allerlei propagatievariabelen die je moet incalculeren.
3. Remote site met cell tower verbinden (Proximus), en dan VPN over internet, desnoods via hun MPLS oplossing. Kan kostelijk worden bij veel data.
4. Zelfde als 3., maar via satelliet in de plaats. Zal latency introduceren.
5. Betere PtP dan je nu hebt (maar je dus niet vermeldt dewelke) want weerresistent kan wel.
6. Optisch (laser of infrarood) tussen beide gebouwen. Zal ook wel problemen geven bij slecht weer denk ik.
7. Microwave tussen beide gebouwen. Geen problemen, maar duur
8. Kabel (aerial fiber) in de lucht tussen beide sites hangen. Enkel als ze hoog genoeg gebouwd zijn. Riskeert kapot te gaan omwille van allerhande redenen.
Talloze opties dus, telkens met voordelen en nadelen...
2. Internet over radio (VHF/UHF). BIPT kan lastig doen. Allerlei propagatievariabelen die je moet incalculeren.
3. Remote site met cell tower verbinden (Proximus), en dan VPN over internet, desnoods via hun MPLS oplossing. Kan kostelijk worden bij veel data.
4. Zelfde als 3., maar via satelliet in de plaats. Zal latency introduceren.
5. Betere PtP dan je nu hebt (maar je dus niet vermeldt dewelke) want weerresistent kan wel.
6. Optisch (laser of infrarood) tussen beide gebouwen. Zal ook wel problemen geven bij slecht weer denk ik.
7. Microwave tussen beide gebouwen. Geen problemen, maar duur
8. Kabel (aerial fiber) in de lucht tussen beide sites hangen. Enkel als ze hoog genoeg gebouwd zijn. Riskeert kapot te gaan omwille van allerhande redenen.
Talloze opties dus, telkens met voordelen en nadelen...
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Kan je inderdaad geen point-to-point met gerichte antennes implementeren? Ik ken een school in de buurt die zo hun afdelingen (die op ettelijke km van elkaar liggen maar wel met line of sight) van internet voorzien.
Pols anders eens bij WirelessBelgium. Ik dacht dat hun sites ook via een point-to-point-verbinding draadloos verbonden waren...
Pols anders eens bij WirelessBelgium. Ik dacht dat hun sites ook via een point-to-point-verbinding draadloos verbonden waren...
Computer(k)nul
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
4G abbo in het bijgebouw, met professionele modem; of Starlink?
Anders ns kijken naar 24GHz oplossingen (bv Ubiquiti) voor P2P link?
Laser is ook een optie, maar wel windgevoelig.
Anders ns kijken naar 24GHz oplossingen (bv Ubiquiti) voor P2P link?
Laser is ook een optie, maar wel windgevoelig.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
60GHz is legaal in BE? Welke band en welke vermogens mogen dan?Sasuke schreef: 4 maanden geleden Ik heb in situaties als deze toch al meermaals, met succes, de mikrotik wireless wire opposing gebruikt. Full 1Gbit internet … wind, regen en sneeuw bestendig …
't is een vraag he, duizend jaar geleden dat ik nog met wireless bridges ben bezig geweest.
Ubiquiti heeft 60GHz systemen met ingebouwde 5GHz backup bij hevige "rain fade".
EDIT: Mikrotik kan dit ook met de "Cube 60Pro ac".
2nd EDIT: https://www.wirelessinfo.be/60ghz-verbi ... -mikrotik/
guess I'm down this rabbithole again...

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ubiquiti heeft idd units op 60GHz (dat is iirc de 802.11ad standaard); die zijn iirc legaal in Belgie.
Ze hebben er ook op 24GHz, en ofwel zijn die ook legaal, ofwel ken ik een aantal scholen die serieus in de problemen kunnen geraken
Ze hebben er ook op 24GHz, en ofwel zijn die ook legaal, ofwel ken ik een aantal scholen die serieus in de problemen kunnen geraken

-
- Starter
Bedankt allemaal om zo massaal te reageren!
Momenteel gebruiken we een Siklu MH-T200-CNN-PoE-MWB aan het hoofdgebouw en een Siklu MH-B100-CCS-PoE-MWB aan het bijgebouw.
Zie onderstaande foto van de setup.
https://ibb.co/KwrnXBj
Dit is geplaatst door een firma die aangeven om een afdakje boven beide toestellen te plaatsen maar zelfs dan is er geen zekerheid dat dit stabiel blijft werken.
Het bedrijf zelf heeft ongeveer tussen de 50 & 100 medewerkers in dienst maar niet iedereen heeft een eigen PC.
Veel mensen van de productie gebruiken dezelfde PC.
Momenteel hebben ze 2 internet abonnementen.
Primary: Proximus FullFiber met Boost + 4G
Backup: Destiny Fiber
Downloadsnelheid in het hoofdgebouw ligt rond de 950Mbps download & 200 Mbps upload.
Als je deze test vanuit het bijgebouw doet, liggen de waardes rond 100 Mbps download & 10 Mbps upload.
Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel!
Ik ga dat Proximus MPLS verhaal eens uitzoeken of dat een oplossing kan zijn.
Bedankt!
Momenteel gebruiken we een Siklu MH-T200-CNN-PoE-MWB aan het hoofdgebouw en een Siklu MH-B100-CCS-PoE-MWB aan het bijgebouw.
Zie onderstaande foto van de setup.
https://ibb.co/KwrnXBj
Dit is geplaatst door een firma die aangeven om een afdakje boven beide toestellen te plaatsen maar zelfs dan is er geen zekerheid dat dit stabiel blijft werken.
Het bedrijf zelf heeft ongeveer tussen de 50 & 100 medewerkers in dienst maar niet iedereen heeft een eigen PC.
Veel mensen van de productie gebruiken dezelfde PC.
Momenteel hebben ze 2 internet abonnementen.
Primary: Proximus FullFiber met Boost + 4G
Backup: Destiny Fiber
Downloadsnelheid in het hoofdgebouw ligt rond de 950Mbps download & 200 Mbps upload.
Als je deze test vanuit het bijgebouw doet, liggen de waardes rond 100 Mbps download & 10 Mbps upload.
Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel!
Ik ga dat Proximus MPLS verhaal eens uitzoeken of dat een oplossing kan zijn.
Bedankt!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Base Rate 100Mbps Upgradable to 1000Mbps
List Price: $765.00
Dus duur en traag, dan had een Mikrotik Wireless Wire (1000Mbps) beter geweest, veel goedkoper, kan ook 200 meter aan en mogelijk ook minder uitval gehad dan.
List Price: $765.00
Dus duur en traag, dan had een Mikrotik Wireless Wire (1000Mbps) beter geweest, veel goedkoper, kan ook 200 meter aan en mogelijk ook minder uitval gehad dan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
-
- Starter
Dus als ik het hier goed lees, zouden we moeten kiezen voor een 60Hz point to point?
Volgens de leverancier van de Point to Point is dat het geval.
Ik lees dat MicroTik Wireless Wire Cubes te oplossing zou zijn. (+/- €300, eerste website die ik opzoek)
https://www.wifishop.nl/p/mikrotik-wire ... FbEALw_wcB
Diegene die wij hebben kost +/- €600, eerste website die ik opzoek.
https://www.galaxus.be/nl/s1/product/si ... SUEALw_wcB
Hoe kan nu iets van €300 beter en stabieler werken dan iets van €600?
Of zie ik het te zwart-wit?
Volgens de leverancier van de Point to Point is dat het geval.
Ik lees dat MicroTik Wireless Wire Cubes te oplossing zou zijn. (+/- €300, eerste website die ik opzoek)
https://www.wifishop.nl/p/mikrotik-wire ... FbEALw_wcB
Diegene die wij hebben kost +/- €600, eerste website die ik opzoek.
https://www.galaxus.be/nl/s1/product/si ... SUEALw_wcB
Hoe kan nu iets van €300 beter en stabieler werken dan iets van €600?
Of zie ik het te zwart-wit?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Oei ... in IT heeft de prijs meestal geen enkele relatie tot de stabiliteit of performantie van het product
Soms wel, maar dan is dat ook meestal eerder een 'uniek in zijn space' dan een vergelijkbaar product.
In IT is de prijs vooral afhankelijk van: (en zelfs dan soms bedenkelijk)
- Ondersteuning
- Compatabiliteit met andere vendors
- Maximale performantie eigenschappen
In het geval van Mikrotik vs uw huidige oplossing ... een Mazda MX6 is ook betrouwbaarder dan een Porsche Macan ...
On topic, die SIKU oplossing kan standaard maximaal 100Mbit aan ... wil je naar 1Gbit moet je een upgrade key aanschaffen voor 2-300 EUR (per toestel).
Mikrotik is gewoonweg superieur in performantie én enorm stabiel. En nee, ik ben géén mikrotik gebruiker zelfs ... buiten dan deze specifieke oplossing.
De mikrotik wireless wire die ik thuis nog heb is deze: https://mikrotik.com/product/wireless_wire

In IT is de prijs vooral afhankelijk van: (en zelfs dan soms bedenkelijk)
- Ondersteuning
- Compatabiliteit met andere vendors
- Maximale performantie eigenschappen
In het geval van Mikrotik vs uw huidige oplossing ... een Mazda MX6 is ook betrouwbaarder dan een Porsche Macan ...

On topic, die SIKU oplossing kan standaard maximaal 100Mbit aan ... wil je naar 1Gbit moet je een upgrade key aanschaffen voor 2-300 EUR (per toestel).
Mikrotik is gewoonweg superieur in performantie én enorm stabiel. En nee, ik ben géén mikrotik gebruiker zelfs ... buiten dan deze specifieke oplossing.
De mikrotik wireless wire die ik thuis nog heb is deze: https://mikrotik.com/product/wireless_wire
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
Kan bevestigen dat deze perfect werken en inderdaad de volle snelheid halen volgens hun specificaties. tot hier toe geen enkel probleem ondervonden bij regen, zelfs bij lichte sneeuwval niet echt problemen gehad. Wel volledig open line of sight hier.Sasuke schreef: 4 maanden geleden Ik heb in situaties als deze toch al meermaals, met succes, de mikrotik wireless wire opposing gebruikt. Full 1Gbit internet … wind, regen en sneeuw bestendig …
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Dezelfde heb ik ook nog liggen, ooit even getest maar niet meer gebruikt omdat het signaal niet door mijn bakstenen binnenmuren gaat.
Voor 100 euro mag je'm hebben indien interesse.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Heb het topic even kort doorgelezen. Je hebt een Siklu Multihaul B100 op het hoofdgebouw met Siklu Multihaul T200 op het bijgebouw 200 meter verder. Verbinding valt uit bij regenval. Lijkt mij logisch, 60GHz heeft bijzonder veel last van regen en die Siklu's zijn PtMP radio's met een openingshoek van 90°. Handig als je een hoop lantaarnpalen in een straat met elkaar wil verbinden, maar anders niet. MikroTik's Wireless Wire oplossing is ook niet regenbestendig op die afstand. MikroTik's Wireless Wire Cube Pro set werkt wel prima op die afstand, 5GHz backup heb je niet nodig en kan je best gewoon uitschakelen (kwestie van spectrum te sparen). Een alternatief is Tachyon Networks' TNA-301/302 of Ubiquiti's Wave Pico. Als je hulp nodig hebt bij installatie, contacteer mij dan even op [email protected], wij hebben een paar honderd van dit soort links in gebruik.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Waar je bij radiolinks rekening mee moet houden, is dat radio's die een te zwak signaal ontvangen onstabiel zullen zijn, maar dit geldt ook voor een te sterk signaal. Een AF60LR zoals in het LTT filmpje gebruiken op een afstand van 200m zal tot zulk sterk signaal leiden dat je wellicht geen stabiele verbinding kan opzetten.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik heb geen banden of wil geen reclame maken. Maar ik denk dat je hier toch een professionele oplossing nodig hebt: anders ga je IMHO kosten doen die misschien uiteindelijk geen oplossing bieden.
Contacteer hier professionele partijen voor zoals 802 networks, het zal zeker zijn prijs hebben en duurder zijn dan do it yourself, maar het zal "legaal" zijn en perfect werken. Ken zelfs iemand die een straalverbinding heeft, redudant uitgevoerd (dus 2 straalverbindingen aan elke kant) die op L2 niveau via LACP gekoppeld zijn.
Contacteer hier professionele partijen voor zoals 802 networks, het zal zeker zijn prijs hebben en duurder zijn dan do it yourself, maar het zal "legaal" zijn en perfect werken. Ken zelfs iemand die een straalverbinding heeft, redudant uitgevoerd (dus 2 straalverbindingen aan elke kant) die op L2 niveau via LACP gekoppeld zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ga nog geloven dat ik hier écht geluk heb. 2 Ubiquiti Nanobeams 5AC gen2 (minder dan 200€ in totaal 4 jaar geleden): afstand 2,3km, geen perfecte LOS (staat een den tussen halverwege). Stabiele speeds van ongeveer 200Mbit, ongeacht het weer én binnen de regeltjes van het BIPT.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Hoe hoger de frequentie hoe gevoeliger aan weersomstandigheden... al moet je toch echt wel slecht weer hebben op die afstand volgens mij.cellphone05 schreef: 4 maanden geleden Dus als ik het hier goed lees, zouden we moeten kiezen voor een 60Hz point to point?
Ik zou in ieder geval gaan naar een oplossing met een 5 GHz backup zoals de Ubiquiti Wave reeks (ga je ook heel wat meer halen dan je huidige 100 Mbps).
Best ook met een zo klein mogelijk openingshoek... ideaal kies je ook voor een PtP oplossing (geen PtMP).