Regeerakkoord Telecom

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 85779.html

regeerakkoord 2025-2029
TELECOM

• Op basis van een marktanalyse van het BIPT wordt uitgewerkt hoe we het beleid kunnen focussen op concurrentie in infrastructuur waar dit rendabel kan en in concurrentie in diensten waar dit niet kan. We zorgen er hierbij voor dat operatoren blijvend aangemoedigd worden om in de kwaliteit van hun netwerkinfrastructuur te investeren.
Modbreak:
Het gaat blijkbaar om een artikel achter de paywall. De link geeft trouwens een ander artikel over hetzelfde onderwerp.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

De Tijd heeft een art.

Regering wil dat U straks automatisch op het goedkoopste telecom abonnement word gezet.
De operatoren gaan verplicht worden om klanten automatisch over te zetten naar het meest voordelige tariefplan.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

staat ook in mijn URL bovenaan.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

De certifiëringsdienst lijkt me wel OK, dan nog afdwingbaar maken tov de bigtech "elke online account". Maar dat zal meer voor nodig zijn dan België alleen...
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

ga je kunnen weigeren als klant ?
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ja zal ipv opt in opt out zijn
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

want ik zie het al gebeuren je krijgt het goedkoopste . Je gaat op reis en het weer valt tegen en om tijd te doden savonds filmke ofzo opleggen en lap bij thuiskomst enorme rekening.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Ja zal ipv opt in opt out zijn
Staat letterlijk in het artikel dat het in de feiten opt-out i.p.v. opt-in zal zijn, maar na "expliciete goedkeuring" door de klant. Dat lijkt zichzelf dus tegen te spreken. Wat ik me inbeeldt is dat ze (tenzij ge u daarvoor uitschrijft) pro-actief e-mails sturen om u over te zetten naar een ander tarief, waarbij alles geautomatiseerd verloopt voor en na ge op een link "akkoord" in die mail geklikt hebt o.i.d.

Verwacht maar een stijging van de tarieven voor de pro-actieve veranderaars waaronder er hier veel zijn (mezelf inbegrepen), aangezien ge nu minder gesubsidieerd wordt door de slapende gewoontedieren. Niet goed voor de eigen portemonnee, wel rechtvaardiger.

Andere mogelijkheden: de goedkoopte tarieven bij de A-merken worden gewoon afgeschaft, met het argument dat ge naar het B-merk moet daarvoor. Op die manier zitten meer mensen al aan het goedkoopste tarief bij hun A-merk. Of er worden meer gimmicky extra's ingebouwd per tarief, zodat ze kunnen beweren dat klanten die er gebruik van maken, niet pro-actief moeten overgeschakeld worden naar een goedkoper tarief omdat dat tarief die extra's niet heeft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Het zal zeker optie 2 worden België kennende :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

satsurfer schreef: 3 maanden geleden https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 85779.html

regeerakkoord 2025-2029
TELECOM

• Op basis van een marktanalyse van het BIPT wordt uitgewerkt hoe we het beleid kunnen focussen op concurrentie in infrastructuur waar dit rendabel kan en in concurrentie in diensten waar dit niet kan. We zorgen er hierbij voor dat operatoren blijvend aangemoedigd worden om in de kwaliteit van hun netwerkinfrastructuur te investeren.
Modbreak:
Het gaat blijkbaar om een artikel achter de paywall. De link geeft trouwens een ander artikel over hetzelfde onderwerp.
@Admin fkes hersenen gebruiken. Sommige admins ontbreken dit hier of zijn graag overijverig als ze mijn naam zien. Is gewoon het REGEERAKOORD (google PDF regeerakkoord 2025), vrij beschikbaar. Ik postte de URL van de tijd eerst, ivm goedkoopste telecomprovider. :evil: Alles mag hier terug geplaatst worden. Of ga je een open document voor elke Belg hier censureren? Zo is mijn thread eigenlijk vern****. :evil:
https://www.vrt.be/content/dam/vrtnieuw ... 022025.pdf
https://www.demorgen.be/snelnieuws/rege ... ~b7b3e601/
https://blog.forumforthefuture.be/nl/ar ... utie/25881
https://www.hln.be/binnenland/lees-hier ... ~ab62a46a/
....
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

satsurfer schreef: 3 maanden geleden fkes hersenen gebruiken. Sommige admins ontbreken dit hier of zijn graag overijverig als ze mijn naam zien. Is gewoon het REGEERAKOORD (google PDF regeerakkoord 2025), vrij beschikbaar. Ik postte de URL van de tijd eerst, ivm goedkoopste telecomprovider.
MOD: Citeer dan van een bron die geen paywall toepast. Wij reageren gewoon op de reports die binnenkomen; is de bijhorende link naar source een paywall, dan mogen volle citaten niet.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

proximusboyke schreef: 3 maanden geleden want ik zie het al gebeuren je krijgt het goedkoopste . Je gaat op reis en het weer valt tegen en om tijd te doden savonds filmke ofzo opleggen en lap bij thuiskomst enorme rekening.
Zal eerder zijn voor mensen die 10 jaar geleden klant werden onder bepaalde voorwaarden en nooit zijn veranderd naar een nieuw product.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Alweer...
"Kerntaken" :bang: :bang:

Is het nu echt aan de overheid om providers op extra kosten te jagen om een systeem op te zetten waar niemand naar vraagt?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat ik het niet goed begrijp.

1. Is er niet zo iets als de keuzevrijheid van de consument of gaat de overheid straks ook nog zeggen naar welke bakker, garage, etc. we moeten gaan. Evolueren we dan echt verder richting het dictoriale binnen deze schijdemocratie?

2. Het is toch compleet van de pot gerukt dat als je tevreden bent bij een provider en niet wil overschakelen naar een goedkopere omdat er gekende storingen zijn die men niet wil oplossen (wegens niet financieel batig genoeg en de komst van nieuwe technologie, i.c. fiber binnen enkele decennia :beerchug: ) dat je verplicht kan worden een stap in die richting te zetten of dat je minstens zelf geen stem in dat debat zou hebben.
Dus ik hoop dat het gaat om een informatieve mail waarbij wijzingen pas doorgevoerd worden nadat je op 'akkoord' hebt geklikt.

3. En wat is een goedkopere provider? Een provider die identiek dezelfde specs biedt als het duurdere alternatief maar tegen een lagere prijs. Ik zou zeggen: doe de groeten aan 'Kafka' als ge dit gelooft.

4. En als het over specs gaat, denk ik dat er geen enkeld provider is die deze van PX of TN die - bv. alleen al qua internetsnelheid - deze overstijgt. Of heb ik dit nu echt verkeerd voor?

Waar onze regering - want ook deze pretendeert voor technologische innovatie te zijn - beter voor zorgt is dat ze mee zijn op Europees niveau wat de uitrol van moderne technologie zoals fiber betreft en TN en PX verplicht om samen te werken en concrete deadlines te halen met een bepaald aantal fiber aansluitingen die werken binnen de x jaar. Laat ze dan concurreren op het niveau van de pakketten.
Ook hier worden momenteel honderdduizenden euro's uit het raam gesmeten door multiduct kabel te leggen op plaatsen zoals hier, waar na 2 jaar nog altijd niets doorgeblazen is.

Eens een apenland, altijd een apenland.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Het gaat niet om automatisch naar een andere provider omgezet te worden (want dan zit iedereen na een tijdje bij dezelfde ISP) het gaat om, als de klant het wil, omzetting naar de goedkoopste formule bij je ISP met behoud van wat je nodig hebt. Betalen voor een abo met "onbeperkt volume" terwijl je 50GB verbruikt bv. zodat je een aanbod krijgt te downgraden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Maar zoals proximusboyke al aangaf. 2 maanden later gaat ge opeens wel 150gb om gelijk welke reden verbruiken en zit ge opeens met een factuur 10 keer zo hoog.

Zal weer veel extra werk worden voor de ombudsman.

Klant: ik ben in het zak gezet en moet nu veel meer betalen dan ik effectief heb uitgespaard de voorbije 2 maanden.
Provider: we kijken naar het gemiddelde van de voorbije x aantal maanden. Hierop is het voorstel gebaseerd, aangezien de klant gemiddeld minder dan 50gb verbruikt. Zoals wettelijk bepaald, hebben we de klant een voorstel gemaakt, waarop deze is ingegaan.
De verantwoordelijkheid ligt bij de klant.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Uiteraard. Je zou toch mogen verwachten dat de hedendaagse klant eerst nadenkt vooraleer iets te beslissen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nadenken is fake news ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als hun verbruiksmetertjes accuraat en stipt zouden zijn, zou het probleem nog manageable zijn.
Maar bij de overgrote meerderheid krijg je een update en/of waarschuwing die tot 48u verouderd kan zijn.
Dat is totaal achterhaald en nutteloos.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Is het echt zo moeilijk op de smartphone zijn totaal toegelaten verbruik in te stellen.
Evenueel een max dag verbruik.
f*** book , instagram en consorten dat kent men allemaal.
wat belangrijk is het altijd hetzelfde,hoe moet dat.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wat is het volgende?
Dat de staat een prijsvergelijker tussen supermarkten gaat ontwikkelen?
Of nog beter, dat de staat verplicht om naast het prijs etiket in de supermarkt de prijs van hetzelfde product te tonen met de locatie waar het goedkoper kan?

Mag er nog iets verwacht worden van mensen???

Mijn dochters stonden met open mond te kijken naar de affiches in klerenwinkels waar prijsberekeningen gemaakt werden tijdens de solden.
Hun letterlijke woorden "mah, kijk eens hier, ze rekenen hier de prijzen met de korting uit, hoe dom moet je zijn als je dat niet zelf kan".
Hoe minder je zelf denkt hoe beter blijkbaar...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het principe lijkt me heel eenvoudig: bedrijven die profiteren van mensen door hen te misleiden (bv producten met verschillend gewicht zodat enkel de prijs vergelijken moeilijk wordt), te bedriegen (valse kortingen door de prijs voor de solden op te trekken en dan de normale prijs als soldenprijs aan te duiden), of door hen te laten betalen voor iets dat ze niet gebruiken (stilzwijgende contracten verlengen en verouderde formules behouden), etc, moeten daartoe ontmoedigd worden.
Doen bedrijven dat niet zelf uit hun goed hart, dan moet daar wetgeving voor komen.

Ik ga akkoord dat de overheid in principe daar niet hoeft tussen te komen, maar dan enkel omdat de bedrijven het zelf al doen.
Doen ze het niet, dan mag/moet de overheid ingrijpen.
De meeste ingrepen die de overheid in deze doet, is omdat er ergens iemand de kantjes serieus vanaf liep.
Wil je dus minder overheidsinterventie, richt dan je geweer naar de echte schuldige, nl de bedrijven die zonder scrupules proberen hun winsten te verhogen op kap van mensen.
Kijk bv naar Telenet, die (nog altijd) geen modemkeuze wil aanbieden wanneer je een fixed IP hebt, want "het BIPT vermeldde daar niks over dus doen we het niet".
Dat soort plantrekkers zorgen ervoor dat ingrijpen noodzakelijk is.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Moet de overheid ingrijpen omdat een klant te lui/dom/tam is om zelf af en toe eens te kijken waarvoor hij betaalt?
We keken vroeger altijd naar Nederland om te zien hoeveel het beter was, maar ondertussen zijn we hen (naar mijn bescheiden mening) mooi gepasseerd.
We kennen hier geen vaste contracten waar je als klant niet onderuit kan zonder boete. Zowel voor energie (1 maand max) als telecom (6 maand max).
De tarieven gaan hier ondertussen ook serieus naar beneden.

Dat Telenet moeilijk doet over de modem heeft hiermee niets te maken. Het gaat over contracten en prijs formules.

Wat dan met verzekeringen? Mijn collega vertelde me een paar weken geleden dat ze 25 jaar geleden alles afsloten en dat nooit herzagen. Hoeveel te veel denk je dat ze betalen?
Ik versta dat echt niet...
Vele €100den per jaar betalen, maar zelf even langlopende contracten nakijken? Ola, nee, dat moet de staat voor ons doen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik ga daar alvast niet over blijven discussieren, want ik denk dat we allebei akkoord kunnen gaan met de uitdrukking "we'll have to agree to disagree"; niks mis mee.

Dat gezegd, ga ik het goeie voorbeeld geven en deze thread terug on-topic sturen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De overheid zou beter ervoor zorgen dat de praktijken van sommige bedrijven niet meer mogelijk zijn. Duidelijke en transparante prijzen dus die zeer eenvoudig te vergelijken zijn. Dat is beter dan de burger bij de hand te nemen. Als men makkelijk kan vergelijken dan is die hulp niet nodig. Nu maken bedrijven de prijzen zodanig ingewikkeld of onvergelijkbaar waardoor de consumenten afhaken, exact de bedoeling uiteraard. Dat probleem is er ook niet enkel bij telecom maar oa ook bij de energieleveranciers die werken met formules en telkens nieuwe producten die eigenlijk exact dezelfde energie leveren.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is ook beter voor "den index".
Hoe meer mensen een abonnement bij DIGI pakken, hoe lager de inflatie en dus de index :).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

maar niet te vergeten hoe minder belastinginkomsten !!!
heist_175
Moderator
Moderator

Natuurlijk niet.
Meer welvaart, niet minder belastinginkomsten.
Ipv dat je €20 aan Proximus geeft, geef je maar €5 aan DIGI en met die €15 koop je iets anders leuks.
Op dat "iets anders leuk" betaal je evenzeer BTW enzo, dus de belastinginkomsten blijven gelijk.
Alleen heeft eindconsument nu niet enkel telecom, maar ook nog "iets anders".
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

@heist_175 even totaal terzijde, niet altijd. Er zijn er ook die met het geld naar frankrijk nederland duitsland gaan winkelen. Terwijl als je van de belgische telecom 100% zeker zijn dat het volledig in kas komt. Zoals er mensen zijn die het uitgespaarde geld op een gratis rekening zetten en dat gespaarde geld dan opgebruiken als er op reis zijn. En de mensen die bij proximus zijn zal hun dividend ook beter zijn voor vaderke staat

Maar wat je zegt klopt wel grotendeels.
heist_175
Moderator
Moderator

proximusboyke schreef: 3 maanden geleden Terwijl als je van de belgische telecom 100% zeker zijn dat het volledig in kas komt.
Oei.
Heb je gemist dat Telenet eigenlijk gewoon een lokaal filiaal is van een Amerikaans bedrijf?
Heb je gemist dat Orange eigenlijk gewoon een lokaal filiaal is van een Frans bedrijf?
Toch niet zo Belgisch :).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

nee ik bedoel 100% zeker van de btw inkomsten !
U gaf aan minder betalen gaan ze gebruiken iets anders te kopen die btw zal opleveren, en da klopt niet helemaal als ze in buitenland kopen of op reis gaan ermee en daar uitgeven heeft vaderke staat niks aan de btw, terwijl als telecom veel vraagt zijn ze 100% zeker van btw inkomsten. En hun dividend bij proximus zal ook veel meer opleveren. Het is niet omdat ze digi toejuigen dat ze niet anders erover denken.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”